• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Merksessie
  • Menu Menu

Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan
Stap 5: Verankeren van je merkidentiteit

De merkidentiteit is voor iedere organisatie de krachtige basis om een toekomstbestendig merk te zijn. In de afgelopen artikelen hebben we je meegenomen in de manier waarop je de merkidentiteit van je merk kan ontdekken. In dit artikel gaan we verder in hoe je de merkidentiteit kan verankeren in je organisatie.

Ontdek de merkidentiteit in 5 stappen

Het ontwikkelen van de merkidentiteit is een mooi en soms lastig proces. Dit proces kent 5 stappen:

  1. Ontdekken van de betekenis
  2. Ontwikkel een heldere visie
  3. Formuleer je heldenmissie
  4. Het vastleggen van de merkpersoonlijkheid
  5. Verankeren van je merkidentiteit

In het eerste artikel in deze serie hebben we je meegenomen in het ontdekken van de betekenis van je merk. In het tweede artikel zijn we verder ingegaan om het ontwikkelen van de heldenvisie om in het derde artikel de heldenmissie te bespreken. In het vorige artikel gingen we in op het vastleggen van de merkpersoonlijkheid van je merk.

In dit artikel nemen we je mee in het verankeren van je merk binnen je organisatie.

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

Het Heldenmerk-pakket

DNA-handboek

DNA-handboek Creating Heroes

Een van de belangrijkste onderdelen om je merk te verankeren is om je merkidentiteit vast te leggen. Wij doen dit door een merkhandboek te ontwikkelen van je merk. In combinatie met de richtlijnen omtrent je huisstijl is dit merkhandboek het heilige boek van je merk. Iedere medewerker kan hierin lezen waar het merk voor staat en wat het merk belangrijk vindt. Iedere nieuwe medewerker kan met het handboek worden ingewerkt.

Hoe je merkidentiteit verankert met beleid

Het verankeren van merkidentiteit binnen je organisatie doe je door je organisatiebeleid te bepalen. In gesprek met Rachel Gasper-Rothengatter van Floooow bespraken we hoe je als merk een goed organisatiebeleid ontwikkelt.

In het kort zet je de merkidentiteit om in een gezamenlijke organisatievisie. Dat doe je niet al directie, maar dat doe je samen met je medewerkers. Waar je bij de merkidentiteit een merkteam inzet, adviseert Rachel om een klankbordgroep in het leven te roepen die je adviseert bij het doorvoeren ontwikkelen en doorvoeren van het beleid. De klankbordgroep is daarbij een afspiegeling van de gehele organisatie, waarin je niet een deel uitsluit. Als namelijk één afdeling niet meegaat, dan is het geen geheel.

In de organisatievisie geef je aan wat de merkidentiteit betekent voor de gehele organisatie, voor de verschillende teams en voor de individuen. Zo bespreek je in het beleidsdocument wat kernwaarde X betekent voor jou als organisatie en hoe jullie als organisatie hiernaar handelen.

Borgen met instrumenten

Een beleidsdocument is mooi, maar als je het niet borgt gaat het niet werken. Het borgen van je organisatiebeleid doe je doormiddel van het inzetten van HR-instrumenten. Dit doe je eigenlijk op drie verschillende onderdelen:

  1. Instroom, dit zijn instrumenten op basis van werving en selectie, het inwerktraject, etc.
  2. Doorstroom, dit zijn instrumenten zoals de gesprekscyclus, opleidingen, loopbaanontwikkeling, etc.
  3. Uitstroom, dit zijn instrumenten zoals de manier van afscheid nemen, etc.

Deze HR-instrumenten borgen daarmee in directe zin hoe jullie als bedrijf over het beleid denken.

Een kort stappenplan voor het opzetten van een organisatiebeleid

In het kort kunnen we zeggen dat het opzetten van een organisatiebeleid de volgende stappen kent:

  1. Missie, visie en kernwaarden omzetten naar organisatievisie
  2. Je start met het ophalen van informatie bij het management, de teamleiders en de medewerkers
  3. Beleid vastleggen in een beleidsdocument
  4. Het beleid communiceren met de omgeving
  5. Borgen van het beleid met HR-instrumentarium
  6. Informatie blijven ophalen: Wat werkt wel, wat werkt niet en wat mis je nog? Het is nooit af, het blijft een levend document.

Wil je meer weten over het opzetten van een goed beleid voor je merk? Meld je aan voor de Hero-secrets en lees het geheim van wat een goed beleid voor je merk betekent.

Van marketeer naar merketeer

Om je merkidentiteit te verankeren binnen je marketingactiviteiten is het belangrijk je marketeers om te scholen naar merketeers. Marketing is steeds meer een vak aan het worden dat door ICT-partijen wordt overgenomen. Dat betekent dat marketeers steeds overbodiger worden, omdat software hun rol aan het overnemen is. Terwijl marketing veel meer is dan de input en output van cijfers en het bedenken van nieuwe campagnes.

Daarom opteren wij voor het transformeren van marketeers naar merketeers. Dat betekent dat marketing een nieuwe rol krijgt binnen je organisatie. Waar marketing momenteel een afdeling is, speelt het in de nieuwe vorm een integrale rol. Marketing heeft de merk en de missie centraal staan en geeft daarmee richting in je organisatie en voor je marketing.

Merketeers moeten het merk bewaken en op de juiste manier naar buiten brengen om de merkassociaties op te roepen. Daarmee zijn zij de paraplu waar de gehele organisatie baat bij heeft. Want marketing speelt zowel intern als extern. Een verhaal dat naar buiten wordt gebracht moet ook waar gemaakt worden.

Lees ook: Transformeer je medewerkers naar merketeers!

Merkbewaker

Bij de merketeers bespraken we al even de rol als merkbewakers. Het is verstandig om in ieder geval één persoon in je organisatie aan te stellen als merkbewaker. De rol hiervan is dat die persoon uiterst kritisch is op alles en iedereen vanuit het oogpunt van de merkidentiteit. Hierdoor zorg je ervoor dat je merk altijd de centrale rol blijft spelen die nodig is om op lange termijn impact te creëren.

Lees ook: De kracht van een merkbewaker in je organisatie

Aan de slag met merkidentiteit

Is jouw organisatie toe om te groeien naar een toekomstbestendig merk? Wil je meer bereiken met je bedrijf en echte betekenis toevoegen aan de samenleving? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met de merkidentiteit van je organisatie.

Graag helpen we je met inspiratie om de identiteit van je merk te ontwikkelen. Tijdens de Ideale Merk Sessie scannen we samen de staat van je merk en ontdekken we hoe jullie ideale merk eruit ziet. We sluiten af met het maken van een stappenplan om dit te bereiken. Vraag de Ideale Merk Sessie nu vrijblijvend aan!

Vraag de Ideale Merk Sessie aan!

Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan
Stap 6: Verankeren van je merkidentiteit

Verankeren van je merkidentiteit

De merkidentiteit is voor iedere organisatie de krachtige basis om een toekomstbestendig merk te zijn. In de afgelopen artikelen hebben we je meegenomen in de manier waarop je de merkidentiteit van je merk kan ontdekken. In dit artikel gaan we verder in hoe je de merkidentiteit kan verankeren in je organisatie.

Ontdek de merkidentiteit in 5 stappen

Het ontwikkelen van de merkidentiteit is een mooi en soms lastig proces. Dit proces kent 5 stappen:

  1. Ontdekken van de betekenis
  2. Ontwikkel een heldere visie
  3. Formuleer je heldenmissie
  4. Het vastleggen van de merkpersoonlijkheid
  5. Verankeren van je merkidentiteit

In het eerste artikel in deze serie hebben we je meegenomen in het ontdekken van de betekenis van je merk. In het tweede artikel zijn we verder ingegaan om het ontwikkelen van de heldenvisie om in het derde artikel de heldenmissie te bespreken. In het vorige artikel gingen we in op het vastleggen van de merkpersoonlijkheid van je merk.

In dit artikel nemen we je mee in het verankeren van je merk binnen je organisatie.

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

Het Heldenmerk-pakket

Merkhandboek

DNA-handboek Creating Heroes

Een van de belangrijkste onderdelen om je merk te verankeren is om je merkidentiteit vast te leggen. Wij doen dit door een merkhandboek te ontwikkelen van je merk. In combinatie met de richtlijnen omtrent je huisstijl is dit merkhandboek het heilige boek van je merk. Iedere medewerker kan hierin lezen waar het merk voor staat en wat het merk belangrijk vindt. Iedere nieuwe medewerker kan met het handboek worden ingewerkt.

Hoe je merkidentiteit verankert met beleid

Het verankeren van merkidentiteit binnen je organisatie doe je door je organisatiebeleid te bepalen. In gesprek met Rachel Gasper-Rothengatter van Floooow bespraken we hoe je als merk een goed organisatiebeleid ontwikkelt.

In het kort zet je de merkidentiteit om in een gezamenlijke organisatievisie. Dat doe je niet al directie, maar dat doe je samen met je medewerkers. Waar je bij de merkidentiteit een merkteam inzet, adviseert Rachel om een klankbordgroep in het leven te roepen die je adviseert bij het doorvoeren ontwikkelen en doorvoeren van het beleid. De klankbordgroep is daarbij een afspiegeling van de gehele organisatie, waarin je niet een deel uitsluit. Als namelijk één afdeling niet meegaat, dan is het geen geheel.

In de organisatievisie geef je aan wat de merkidentiteit betekent voor de gehele organisatie, voor de verschillende teams en voor de individuen. Zo bespreek je in het beleidsdocument wat kernwaarde X betekent voor jou als organisatie en hoe jullie als organisatie hiernaar handelen.

Borgen met instrumenten

Een beleidsdocument is mooi, maar als je het niet borgt gaat het niet werken. Het borgen van je organisatiebeleid doe je doormiddel van het inzetten van HR-instrumenten. Dit doe je eigenlijk op drie verschillende onderdelen:

  1. Instroom, dit zijn instrumenten op basis van werving en selectie, het inwerktraject, etc.
  2. Doorstroom, dit zijn instrumenten zoals de gesprekscyclus, opleidingen, loopbaanontwikkeling, etc.
  3. Uitstroom, dit zijn instrumenten zoals de manier van afscheid nemen, etc.

Deze HR-instrumenten borgen daarmee in directe zin hoe jullie als bedrijf over het beleid denken.

Een kort stappenplan voor het opzetten van een organisatiebeleid

In het kort kunnen we zeggen dat het opzetten van een organisatiebeleid de volgende stappen kent:

  1. Missie, visie en kernwaarden omzetten naar organisatievisie
  2. Je start met het ophalen van informatie bij het management, de teamleiders en de medewerkers
  3. Beleid vastleggen in een beleidsdocument
  4. Het beleid communiceren met de omgeving
  5. Borgen van het beleid met HR-instrumentarium
  6. Informatie blijven ophalen: Wat werkt wel, wat werkt niet en wat mis je nog? Het is nooit af, het blijft een levend document.

Wil je meer weten over het opzetten van een goed beleid voor je merk? Meld je aan voor de Hero-secrets en lees het geheim van wat een goed beleid voor je merk betekent.

Van marketeer naar merketeer

Om je merkidentiteit te verankeren binnen je marketingactiviteiten is het belangrijk je marketeers om te scholen naar merketeers. Marketing is steeds meer een vak aan het worden dat door ICT-partijen wordt overgenomen. Dat betekent dat marketeers steeds overbodiger worden, omdat software hun rol aan het overnemen is. Terwijl marketing veel meer is dan de input en output van cijfers en het bedenken van nieuwe campagnes.

Daarom opteren wij voor het transformeren van marketeers naar merketeers. Dat betekent dat marketing een nieuwe rol krijgt binnen je organisatie. Waar marketing momenteel een afdeling is, speelt het in de nieuwe vorm een integrale rol. Marketing heeft de merk en de missie centraal staan en geeft daarmee richting in je organisatie en voor je marketing.

Merketeers moeten het merk bewaken en op de juiste manier naar buiten brengen om de merkassociaties op te roepen. Daarmee zijn zij de paraplu waar de gehele organisatie baat bij heeft. Want marketing speelt zowel intern als extern. Een verhaal dat naar buiten wordt gebracht moet ook waar gemaakt worden.

Lees ook: Transformeer je medewerkers naar merketeers!

Merkbewaker

Bij de merketeers bespraken we al even de rol als merkbewakers. Het is verstandig om in ieder geval één persoon in je organisatie aan te stellen als merkbewaker. De rol hiervan is dat die persoon uiterst kritisch is op alles en iedereen vanuit het oogpunt van de merkidentiteit. Hierdoor zorg je ervoor dat je merk altijd de centrale rol blijft spelen die nodig is om op lange termijn impact te creëren.

Lees ook: De kracht van een merkbewaker in je organisatie

Aan de slag met merkidentiteit

Is jouw organisatie toe om te groeien naar een toekomstbestendig merk? Wil je meer bereiken met je bedrijf en echte betekenis toevoegen aan de samenleving? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met de merkidentiteit van je organisatie.

Graag helpen we je met inspiratie om de identiteit van je merk te ontwikkelen. Tijdens de Ideale Merk Sessie scannen we samen de staat van je merk en ontdekken we hoe jullie ideale merk eruit ziet. We sluiten af met het maken van een stappenplan om dit te bereiken. Vraag de Ideale Merk Sessie nu vrijblijvend aan!

Vraag de Ideale Merk Sessie aan!

Misschien vind je dit ook interessant:

6 vragen aan held Kirsten Regtop

18/06/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Een interview met de helden van Uitgestelde Kinderfeestjes!

23/05/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Meer Van Bullsh!t naar Betekenis?

Ontvang iedere week twee bullsh!t- en betekenisverhalen. Leer de lessen van andere merken voor je eigen betekenisvolle merk!

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Vanzelfsprekendheid is killing – Lessen voor positionering

07/07/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Hoe zet je een heldenmissie in de markt?

30/06/2022/door Freek
How-to

Wat is betekenisvol ondernemen?

23/06/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen
Zo positioneer je jouw merk in de markt Positioneren van je merk De kracht van een heldenmerk XS4ALL De kracht van een heldenmerk: XS4ALL
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel