Werk aan je merk tijdens de corona-crisis! - Creating Heroes

Werk aan je merk tijdens de corona-crisis!

De corona-crisis heeft een enorme impact op onze samenleving. Allereerst natuurlijk voor de zorgsector en alle vitale beroepen. Ook voor alle ondernemers en merken in Nederland komt deze crisis hard aan. Afspraken moeten worden afgezegd of worden via online kanalen voortgezet, orders lopen terug of hele orders worden geannuleerd.

Het is een zware tijd voor heel ondernemend Nederland. Maar veel ondernemers en hun merken proberen ook kansen te zien die deze crisis kan bieden. Mocht je door de corona-crisis tijd over hebben dan adviseren we je om te werken aan je merk! (gratis films kijken via Ziggo en KPN kan altijd nog)

Communiceer met je klanten en relaties

Het belangrijkste wat je op dit moment kunt doen is om te blijven communiceren met je klanten en relaties. In de tijd dat jij en je medewerkers thuis werken veranderen er een aantal zaken. Blijf op de juiste manier communiceren, zodat je ontdekt waar de behoeften liggen, hoe jullie op dat moment werken en hoe jullie elkaar – zonder daar direct een geldelijke beloning tegenover te stellen – kunnen helpen in deze tijd. Saamhorigheid is het sleutelwoord!

Help partijen die het nodig hebben

De komende weken zijn er veel partijen die de hulp hard kunnen gebruiken. Wanneer jij vanuit huis iets kan doen voor deze partijen is het een mooie optie om je tijd daarvoor in te zetten. Op die manier komen we als samenleving boven op de crisis.

Zet de merkfundering krachtig neer

Als we de stap maken naar je merk, kan dit een ideaal moment zijn om aan de slag te gaan met de merkfundering. Het is natuurlijk erg afhankelijk van je business of je op dit moment tijd over hebt, of dat je juist extra druk bent. Is het eerste het geval, dan is het verstandig om eens kritisch te kijken naar je merkfundering. Dit is de krachtige basis van je merk, waar een concreet en helder merkverhaal ontstaat. De merkfundering bestaat uit de merkidentiteit, de positionering, de merkstrategie en de huisstijl van je merk.

Wanneer deze nog niet krachtig genoeg is, zijn dit de beste momenten om daar goed over na te denken. Denk na over het bestaansrecht van je organisatie, waarom het belangrijk is dat je bestaat en wat het hogere doel van je merk is. Door nu te investeren in het neerzetten van je merkfundering zorg je ervoor dat je op lange termijn een krachtig merk hebt.

Lees ook: 18 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk; Bouwsteen 1 – Merkfundering

Businessmodel innovatie

Het businessmodel van je organisatie is een enorm belangrijk element van het succes van je merk. Afhankelijk van de grootte van je organisatie en de doelgroepen die je bedient kun je momenteel al meerdere businessmodellen hanteren. Maar zijn deze businessmodellen nog steeds de juiste? Of is het tijd om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen?

De beste manier om dit te doen is niet om naar je huidige businessmodel te kijken, maar om je businessmodel te innoveren. Segmenteer de doelgroepen waarvoor je nu werkt op die manier, dat je doelgroepen hebt met gemeenschappelijke behoeften.

Wanneer je deze gemeenschappelijke behoeften helder hebt, ga je als team nieuwe businessmodellen schetsen. Het meest handige hulpmiddel hiervoor is het Business Model Canvas. Laat iedereen die meewerkt aan businessmodel innovatie eens 6 nieuwe businessmodellen voor die specifieke doelgroep schetsen. Kijk naar de propositie voor deze doelgroep, het verdienmodel en de manier van distribueren. Hierdoor ontdek je nieuwe businessmodellen. Pas wanneer je verschillende businessmodellen hebt geschetst, houd je deze nieuwe businessmodellen tegenover je huidige businessmodel.

Innoveer je huidige businessmodel met de beste elementen van de geschetste businessmodellen en ontdek welk businessmodel het meest ideaal is voor de toekomst. Bouw juist nu een nieuw prototype van je dienstverlening/ product, zodat je deze – wanneer de crisis voorbij is – kunt gaan testen in de markt!

Lees ook: Bedenk nieuwe businessmodellen en leer van LEGO

Update je website

Bij veel merken is de website op drukke momenten niet prioriteit nummer één. Dat is ook logisch, omdat het helpen van je klanten meer impact op je merk heeft, dan het updaten van je website. In tijden dat het iets rustiger is, is het juist goed om je website up te daten. Kijk eens kritisch naar je website: Straalt je website uit wat je als merk wilt vertellen? Is het merkverhaal volledig in de website opgenomen? Hoe actueel zijn de cases die je op je website hebt? Voldoen de dienstpagina’s nog steeds aan datgene wat je levert? Is het team dat op je website staat nog steeds actueel?

Zo maar een aantal vragen die je jezelf kunt stellen. Wanneer je het nog niet hebt is het verstandig om een beknopt plan (op één A4) te maken over hoe jullie willen dat de website erover één jaar uitziet. Alle taken die uit het beknopte plan komen, kun je voor de komende periode met je team inplannen.

Creëer content in het voren

Voor veel heldenmerken is contentmarketing de meest interessante vorm van marketing. Met contentmarketing zet je het merkverhaal en de kennis en ervaring van je merk in voor je klanten. Nu je organisatie zoveel mogelijk thuis werkt en er daardoor soms tijd over is, is het verstandig om content in het voren te creëren. Schrijf in deze weken bijvoorbeeld de artikelen voor de komende maanden, of misschien alle artikelen voor het komende jaar.

De ideale content op dit moment is de zogeheten evergreen-content, dit is content die je op ieder moment in het jaar kunt plaatsen, omdat het niet tijd of seizoensgebonden is. Wanneer je deze content op dit moment creëert zorg je voor een structurele inzet van je content. Op de momenten dat de corona-crisis minder is, kun je daardoor je tijd inzetten voor je klanten!

Bonustip: Kijk op dit moment ook eens kritisch naar je contentplan. Is deze nog up-to-date? Past deze nog bij wat je als merk wilt vertellen? En wordt het op je website op de juiste manier geplaatst, zodat er contentreizen ontstaan? Update je contentplan waar nodig, zodat je de komende periode op een goede manier verder kan!

Het zijn angstige tijden, voor iedere ondernemer en voor ieder merk. Dat snappen wij als geen ander. Het enige wat we kunnen doen is onze toffe merken zo goed mogelijk neerzetten, voor het moment dat de crisis vermindert!

Succes de komende periode!

Werk aan je merk tijdens de corona-crisis!

De corona-crisis heeft een enorme impact op onze samenleving. Allereerst natuurlijk voor de zorgsector en alle vitale beroepen. Ook voor alle ondernemers en merken in Nederland komt deze crisis hard aan. Afspraken moeten worden afgezegd of worden via online kanalen voortgezet, orders lopen terug of hele orders worden geannuleerd.

Het is een zware tijd voor heel ondernemend Nederland. Maar veel ondernemers en hun merken proberen ook kansen te zien die deze crisis kan bieden. Mocht je door de corona-crisis tijd over hebben dan adviseren we je om te werken aan je merk! (gratis films kijken via Ziggo en KPN kan altijd nog)

Communiceer met je klanten en relaties

Het belangrijkste wat je op dit moment kunt doen is om te blijven communiceren met je klanten en relaties. In de tijd dat jij en je medewerkers thuis werken veranderen er een aantal zaken. Blijf op de juiste manier communiceren, zodat je ontdekt waar de behoeften liggen, hoe jullie op dat moment werken en hoe jullie elkaar – zonder daar direct een geldelijke beloning tegenover te stellen – kunnen helpen in deze tijd. Saamhorigheid is het sleutelwoord!

Help partijen die het nodig hebben

De komende weken zijn er veel partijen die de hulp hard kunnen gebruiken. Wanneer jij vanuit huis iets kan doen voor deze partijen is het een mooie optie om je tijd daarvoor in te zetten. Op die manier komen we als samenleving boven op de crisis.

Zet de merkfundering krachtig neer

Als we de stap maken naar je merk, kan dit een ideaal moment zijn om aan de slag te gaan met de merkfundering. Het is natuurlijk erg afhankelijk van je business of je op dit moment tijd over hebt, of dat je juist extra druk bent. Is het eerste het geval, dan is het verstandig om eens kritisch te kijken naar je merkfundering. Dit is de krachtige basis van je merk, waar een concreet en helder merkverhaal ontstaat. De merkfundering bestaat uit de merkidentiteit, de positionering, de merkstrategie en de huisstijl van je merk.

Wanneer deze nog niet krachtig genoeg is, zijn dit de beste momenten om daar goed over na te denken. Denk na over het bestaansrecht van je organisatie, waarom het belangrijk is dat je bestaat en wat het hogere doel van je merk is. Door nu te investeren in het neerzetten van je merkfundering zorg je ervoor dat je op lange termijn een krachtig merk hebt.

Lees ook: 18 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk; Bouwsteen 1 – Merkfundering

Businessmodel innovatie

Het businessmodel van je organisatie is een enorm belangrijk element van het succes van je merk. Afhankelijk van de grootte van je organisatie en de doelgroepen die je bedient kun je momenteel al meerdere businessmodellen hanteren. Maar zijn deze businessmodellen nog steeds de juiste? Of is het tijd om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen?

De beste manier om dit te doen is niet om naar je huidige businessmodel te kijken, maar om je businessmodel te innoveren. Segmenteer de doelgroepen waarvoor je nu werkt op die manier, dat je doelgroepen hebt met gemeenschappelijke behoeften.

Wanneer je deze gemeenschappelijke behoeften helder hebt, ga je als team nieuwe businessmodellen schetsen. Het meest handige hulpmiddel hiervoor is het Business Model Canvas. Laat iedereen die meewerkt aan businessmodel innovatie eens 6 nieuwe businessmodellen voor die specifieke doelgroep schetsen. Kijk naar de propositie voor deze doelgroep, het verdienmodel en de manier van distribueren. Hierdoor ontdek je nieuwe businessmodellen. Pas wanneer je verschillende businessmodellen hebt geschetst, houd je deze nieuwe businessmodellen tegenover je huidige businessmodel.

Innoveer je huidige businessmodel met de beste elementen van de geschetste businessmodellen en ontdek welk businessmodel het meest ideaal is voor de toekomst. Bouw juist nu een nieuw prototype van je dienstverlening/ product, zodat je deze – wanneer de crisis voorbij is – kunt gaan testen in de markt!

Lees ook: Bedenk nieuwe businessmodellen en leer van LEGO

Update je website

Bij veel merken is de website op drukke momenten niet prioriteit nummer één. Dat is ook logisch, omdat het helpen van je klanten meer impact op je merk heeft, dan het updaten van je website. In tijden dat het iets rustiger is, is het juist goed om je website up te daten. Kijk eens kritisch naar je website: Straalt je website uit wat je als merk wilt vertellen? Is het merkverhaal volledig in de website opgenomen? Hoe actueel zijn de cases die je op je website hebt? Voldoen de dienstpagina’s nog steeds aan datgene wat je levert? Is het team dat op je website staat nog steeds actueel?

Zo maar een aantal vragen die je jezelf kunt stellen. Wanneer je het nog niet hebt is het verstandig om een beknopt plan (op één A4) te maken over hoe jullie willen dat de website erover één jaar uitziet. Alle taken die uit het beknopte plan komen, kun je voor de komende periode met je team inplannen.

Creëer content in het voren

Voor veel heldenmerken is contentmarketing de meest interessante vorm van marketing. Met contentmarketing zet je het merkverhaal en de kennis en ervaring van je merk in voor je klanten. Nu je organisatie zoveel mogelijk thuis werkt en er daardoor soms tijd over is, is het verstandig om content in het voren te creëren. Schrijf in deze weken bijvoorbeeld de artikelen voor de komende maanden, of misschien alle artikelen voor het komende jaar.

De ideale content op dit moment is de zogeheten evergreen-content, dit is content die je op ieder moment in het jaar kunt plaatsen, omdat het niet tijd of seizoensgebonden is. Wanneer je deze content op dit moment creëert zorg je voor een structurele inzet van je content. Op de momenten dat de corona-crisis minder is, kun je daardoor je tijd inzetten voor je klanten!

Bonustip: Kijk op dit moment ook eens kritisch naar je contentplan. Is deze nog up-to-date? Past deze nog bij wat je als merk wilt vertellen? En wordt het op je website op de juiste manier geplaatst, zodat er contentreizen ontstaan? Update je contentplan waar nodig, zodat je de komende periode op een goede manier verder kan!

Het zijn angstige tijden, voor iedere ondernemer en voor ieder merk. Dat snappen wij als geen ander. Het enige wat we kunnen doen is onze toffe merken zo goed mogelijk neerzetten, voor het moment dat de crisis vermindert!

Succes de komende periode!

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 27 47 36 53
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy