Zo genereer je meer omzet! - Creating Heroes

Zo genereer je meer omzet!

Meer omzet, een onderwerp die veel ondernemers aangaat. Maar bij Heldenmerken draait het (logischerwijs) meer om het behalen van impact. Maar impact gaat niet zonder het genereren van meer omzet (en winst) en daarom is het een belangrijk onderdeel om op te focussen. Om daadwerkelijk meer omzet te genereren is het een kwestie van keuzes maken. Welke keuzes dat zijn? Dat lees je in dit artikel.

Wat is ‘meer’ omzet?

Nog te vaak merken wij bij verantwoordelijken bij organisaties dat zij geen doelen stellen. Wanneer je ‘meer’ omzet wil behalen, is het essentieel om te weten ‘hoeveel omzet’ dat dan is. Door deze gerichte doelen te stellen kun je veel meer focus aanbrengen in je marketingplan. Stel jezelf als verantwoordelijke dus de vraag:

Hoeveel omzet hebben we nodig om onze (impact)doelen te bereiken?

“Je visie en missie zijn dat inspirerende beeld wat een klant van jou wil hebben.”

Maak een keuze in de doelgroep waar je op focust

De volgende stap in het genereren van meer omzet, is keuzes maken in de doelgroep die je gaat benaderen. In de marketingwereld zien wij nog te veel dat bedrijven lukraak boodschappen de wereld in sturen, zonder een echt idee erachter. Maak dus keuzes in de doelgroep die jullie als bedrijf willen aantrekken, en welke doelgroep daar het beste bij aansluit. Door één doelgroep centraal te stellen in de komende periode, levert dat uitendelijk veel meer omzet op.

Door de focus te leggen om deze doelgroep is iedereen binnen je bedrijf (of wellicht alleen jijzelf) gefocust op de juiste activiteiten die nodig zijn om deze doelgroep te bereiken. Je verhaal stroomlijn je namelijk richting deze doelgroep. Wanneer je focust op één doelgroep kun je heel goed de pijn van je klanten achterhalen: Een pijn die zo groot is dat ze maar al te graag betalen voor jouw oplossing. Ga op zoek en vind die doelgroep die wil betalen voor je oplossing. Ontwikkel op basis van deze doelgroep een klantprofiel.

Praat in klantvoordelen

Veel ondernemers focussen zich op hun product en dien eigenschappen. Alleen is dat vaak oninteressant voor je klanten. Want die klanten willen niet weten wat er allemaal in het product of dienst zit, maar wat het hen oplevert onderaan de streep. Het is dus zaak voor je bedrijf om de klantvoordelen van je product/dienst te benoemen. Kijk niet naar de unieke eigenschappen van je product, maar naar de unieke koopredenen. Of in vaktermen gesproken: Praat niet in Unique Selling Points (USP), maar in Unique Buying Reasons (UBR). Het is voor jou misschien een klein verschil, maar voor de klant een hele andere benadering. Lees ook meer over het ontwikkelen van de waardepropositie.

Kortom: Benader alles vanuit de klantgedachte!

Weet hoe de reis van je klant is

Eerder in dit artikel spraken we al over om een keuze te maken in een doelgroep voor de komende periode. Het is extra belangrijk, omdat je de reis van de klant goed moet leren kennen. Op welke manier komt de klant bij je binnen? Welke contactmomenten heb je met je klanten?

Maak voor jouw specifieke doelgroep de klantreis. De klantreis heeft 6 fases, namelijk:

  1. De kennismakingsfase;
  2. De betekenisfase;
  3. De activeringsfase;
  4. De klantfase;
  5. De enthousiasmefase;
  6. De ambassadeursfase.

Lees meer over de klantreis en verdiep je in de reis van de klant. Hierdoor kun je marketingprogramma’s ontwikkelen gericht op deze specifieke doelgroep.

Verdubbel je prijs, je bent het waard!

Misschien wel de meest makkelijke manier om meer omzet te maken is om je prijzen flink te verhogen. Vooral veel (zelfstandig) ondernemers vermarkten zichzelf namelijk voor een veel te lage prijs. Bedenk maar eens hoeveel waarde jij aan je klanten levert. En vraag jezelf eens af hoeveel klanten bij jou zijn gekomen voor je prijs en hoeveel klanten er zijn gekomen voor de waarde die jij levert. Hoe meer omzet je per klant genereert, hoe minder klanten je hoeft te werven.

En die klanten die dan bij je komen, die zijn echt geïnteresseerd in jouw diensten. Deze klanten zijn zo enthousiast dat ze dat graag aan andere laten weten. Door je prijs te verhogen, zorg je er indirect voor dat je op lange termijn groei realiseert voor je bedrijf.

P.S. Het hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je letterlijk je prijzen verdubbelt. Maar kijk eens kritisch naar je eigen prijzen: Is dit wel op waarde geschat?

Ga aan de slag!

Misschien wel de meest geconstateerde situatie bij merken: Ze hebben na de afgelopen jaren een leuke omzet binnengehaald, maar om echt succesvol te zijn moet er meer omzet bij. De vervolgstap loopt vaak niet zo makkelijk. De omzet moet flink stijgen, omdat er met de groei ook hogere kosten komen kijken.

Deze organisaties hebben niet direct de urgentie om te groeien, omdat ze al wel een omzet hebben. Ze weten dat ze moeten groeien, maar vergeten in actie te komen. En dat is precies wat je moet doen om omzet te genereren. Je moet in actie komen, aan de slag gaan en zorgen dat er zoveel mogelijk mensen in je klantreis terecht komen. En daarvoor moet je moeite doen! Ga aan de slag om je nieuwe omzet doel te bereiken!

Heb jij moeite om aan de slag te gaan? Of weet je niet waar je moet beginnen? Tijdens een vrijblijvende Herotalk helpen we je graag verder!

Zo genereer je meer omzet!

Zo genereer je meer omzet!

Meer omzet, een onderwerp die veel ondernemers aangaat. Maar bij Heldenmerken draait het (logischerwijs) meer om het behalen van impact. Maar impact gaat niet zonder het genereren van meer omzet (en winst) en daarom is het een belangrijk onderdeel om op te focussen. Om daadwerkelijk meer omzet te genereren is het een kwestie van keuzes maken. Welke keuzes dat zijn? Dat lees je in dit artikel.

Wat is ‘meer’ omzet?

Nog te vaak merken wij bij verantwoordelijken bij organisaties dat zij geen doelen stellen. Wanneer je ‘meer’ omzet wil behalen, is het essentieel om te weten ‘hoeveel omzet’ dat dan is. Door deze gerichte doelen te stellen kun je veel meer focus aanbrengen in je marketingplan. Stel jezelf als verantwoordelijke dus de vraag:

Hoeveel omzet hebben we nodig om onze (impact)doelen te bereiken?

“Je visie en missie zijn dat inspirerende beeld wat een klant van jou wil hebben.”

Maak een keuze in de doelgroep waar je op focust

De volgende stap in het genereren van meer omzet, is keuzes maken in de doelgroep die je gaat benaderen. In de marketingwereld zien wij nog te veel dat bedrijven lukraak boodschappen de wereld in sturen, zonder een echt idee erachter. Maak dus keuzes in de doelgroep die jullie als bedrijf willen aantrekken, en welke doelgroep daar het beste bij aansluit. Door één doelgroep centraal te stellen in de komende periode, levert dat uitendelijk veel meer omzet op.

Door de focus te leggen om deze doelgroep is iedereen binnen je bedrijf (of wellicht alleen jijzelf) gefocust op de juiste activiteiten die nodig zijn om deze doelgroep te bereiken. Je verhaal stroomlijn je namelijk richting deze doelgroep. Wanneer je focust op één doelgroep kun je heel goed de pijn van je klanten achterhalen: Een pijn die zo groot is dat ze maar al te graag betalen voor jouw oplossing. Ga op zoek en vind die doelgroep die wil betalen voor je oplossing. Ontwikkel op basis van deze doelgroep een klantprofiel.

Praat in klantvoordelen

Veel ondernemers focussen zich op hun product en dien eigenschappen. Alleen is dat vaak oninteressant voor je klanten. Want die klanten willen niet weten wat er allemaal in het product of dienst zit, maar wat het hen oplevert onderaan de streep. Het is dus zaak voor je bedrijf om de klantvoordelen van je product/dienst te benoemen. Kijk niet naar de unieke eigenschappen van je product, maar naar de unieke koopredenen. Of in vaktermen gesproken: Praat niet in Unique Selling Points (USP), maar in Unique Buying Reasons (UBR). Het is voor jou misschien een klein verschil, maar voor de klant een hele andere benadering. Lees ook meer over het ontwikkelen van de waardepropositie.

Kortom: Benader alles vanuit de klantgedachte!

Weet hoe de reis van je klant is

Eerder in dit artikel spraken we al over om een keuze te maken in een doelgroep voor de komende periode. Het is extra belangrijk, omdat je de reis van de klant goed moet leren kennen. Op welke manier komt de klant bij je binnen? Welke contactmomenten heb je met je klanten?

Maak voor jouw specifieke doelgroep de klantreis. De klantreis heeft 6 fases, namelijk:

  1. De kennismakingsfase;
  2. De betekenisfase;
  3. De activeringsfase;
  4. De klantfase;
  5. De enthousiasmefase;
  6. De ambassadeursfase.

Lees meer over de klantreis en verdiep je in de reis van de klant. Hierdoor kun je marketingprogramma’s ontwikkelen gericht op deze specifieke doelgroep.

Verdubbel je prijs, je bent het waard!

Misschien wel de meest makkelijke manier om meer omzet te maken is om je prijzen flink te verhogen. Vooral veel (zelfstandig) ondernemers vermarkten zichzelf namelijk voor een veel te lage prijs. Bedenk maar eens hoeveel waarde jij aan je klanten levert. En vraag jezelf eens af hoeveel klanten bij jou zijn gekomen voor je prijs en hoeveel klanten er zijn gekomen voor de waarde die jij levert. Hoe meer omzet je per klant genereert, hoe minder klanten je hoeft te werven.

En die klanten die dan bij je komen, die zijn echt geïnteresseerd in jouw diensten. Deze klanten zijn zo enthousiast dat ze dat graag aan andere laten weten. Door je prijs te verhogen, zorg je er indirect voor dat je op lange termijn groei realiseert voor je bedrijf.

P.S. Het hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je letterlijk je prijzen verdubbelt. Maar kijk eens kritisch naar je eigen prijzen: Is dit wel op waarde geschat?

Ga aan de slag!

Misschien wel de meest geconstateerde situatie bij merken: Ze hebben na de afgelopen jaren een leuke omzet binnengehaald, maar om echt succesvol te zijn moet er meer omzet bij. De vervolgstap loopt vaak niet zo makkelijk. De omzet moet flink stijgen, omdat er met de groei ook hogere kosten komen kijken.

Deze organisaties hebben niet direct de urgentie om te groeien, omdat ze al wel een omzet hebben. Ze weten dat ze moeten groeien, maar vergeten in actie te komen. En dat is precies wat je moet doen om omzet te genereren. Je moet in actie komen, aan de slag gaan en zorgen dat er zoveel mogelijk mensen in je klantreis terecht komen. En daarvoor moet je moeite doen! Ga aan de slag om je nieuwe omzet doel te bereiken!

Heb jij moeite om aan de slag te gaan? Of weet je niet waar je moet beginnen? Tijdens een vrijblijvende Herotalk helpen we je graag verder!

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.