Voordat je aan de slag gaat met het ontwikkelen van een storytelling website, is het belangrijk om te kijken waar de website staat in het proces naar het bouwen van een merk. Om een merk te bouwen bestaan er drie bouwstenen: De merkfundering, de merkdragers en het laden van een merk. Wanneer een merk geen krachtige merkfundering heeft, verliest iedere marketinguiting aan kracht. Vanuit een krachtige merkfundering bouw je aan de merkdragers van je merk. Dit is een constructie waarin je de merkverhalen vertelt. Een storytelling-website is een merkdrager die ieder merk nodig heeft, zonder de merkfundering kun je geen goede website ontwikkelen.
De website is een belangrijke spil in de online marketing van je merk. Waar het vaak binnen organisaties mis gaat, is dat de website wordt ontwikkelt voordat er een (online) marketingstrategie is bepaald. Voor je merk is het belangrijk om eerst een sterke merkidentiteit en huisstijl te hebben, om vervolgens een krachtige strategie te bepalen om je met je merk impact te genereren. Uit deze strategie (her)ontwikkel je de website voor je merk.