Maak echte impact voor je merk met een krachtig businessmodel
Om echte impact te creëeren met je heldenmerk is het maken van winst essentieel. Het innoveren of het bouwen van een krachtig businessmodel is hierin één van de belangrijkste schakels.
Om echte impact te creëeren met je heldenmerk is het maken van winst essentieel. Het innoveren of het bouwen van een krachtig businessmodel is hierin één van de belangrijkste schakels.
Het innoveren van je businessmodel is onderdeel van het bouwen van een krachtig merk. Voordat je begint met je businessmodel, is het verstandig om te kijken waar het businessmodel staat in het proces naar een heldenmerk. Dat proces naar een heldenmerk kent drie bouwstenen: De merkfundering, de merkdragers en het laden van een merk. De merkfundering geeft de uniekheid van je merk weer. De uniekheid zit in de elementen merkidentiteit, positionering, merknaam en huisstijl. Het laatste element van de merkfundering is de strategie en dat is ook het onderdeel waar het businessmodel komt kijken. Het businessmodel is een strategisch middel om de waarde te omschrijven die je bedrijf creëert voor de klanten voor een langdurige inkomstenbron.
Naast de merkfundering zijn er merkdragers, die het merkverhaal dragen. Denk hierbij aan de website, een intranetomgeving, de producten en diensten, enzovoort. Hoe deze dragers eruit zien, is mede afhankelijk van het businessmodel van je merk. De laatste bouwsteen is het laden van het merk. Door merkverhalen te delen streef je naar het oproepen van positieve associaties bij je doelgroep. Hoe je het merk laadt, is afhankelijk van je businessmodel.
Je businessmodel is één van de belangrijkste onderdelen van de strategie van je merk. Denk maar eens aan bedrijven zoals V&D, Blokker, Freerecordshop en Nokia die met hun businessmodel niet meer aansloten op hun klanten. En merken als Coolblue en Bol.com hebben hier met hun vernieuwde businessmodel op ingespeeld.
Iedere organisatie heeft een businessmodel, of je deze inzichtelijk hebt of niet. Wanneer je businessmodel niet up-to-date kan het zoals bovenstaande voorbeelden laten zien desastreuze gevolgen hebben. Doordat de markt continu verandert zal ook je businessmodel bijgestuurd moeten worden. Doe je dit niet? Dan komen er concurrenten om de hoek kijken, of zelfs substituten wat een merk als Spotify heeft aangetoond.
De kracht van businessmodel innovatie is dat je continu bij de klant blijft aansluiten en dus relevant blijft voor je klant.
Wil je aan de slag met het businessmodel van je merk? Vraag nu direct een offerte op!
Voor ons als de sidekicks van je merk begint alles met de merkscan: We analyseren samen met jou waar je merk staat op basis van de drie bouwstenen: Merkfundering, merkdragers en het laden van het merk. Voordat we aan de slag kunnen met het innoveren van het businessmodel, is het belangrijk om te ontdekken of de merkidentiteit en positionering van je merk goed staan. Dit is de input voor het businessmodel-programma. De merkscan is onderdeel van de Herotalk, een gratis inspiratiesessie voor heldenmerken.
De eerste stap bij de start van het businessmodel-programma is het samenstellen van een team waarmee we het businessmodel gaan innoveren. We zorgen voor een divers team van mensen die een afspiegeling zijn van de organisatie.
Hoe zit het huidige businessmodel eigenlijk in elkaar? Niet ieder teamlid zou het huidige businessmodel goed kennen. In deze stap maak je kennis met het Business Model Canvas als hulpmiddel. Via één of meerdere sessies gaan we aan de slag om het huidige businessmodel te doorgronden, wat als basis dient voor het innovatie.
Om je businessmodel aan te laten sluiten bij nieuwe klantbehoeften voeren we een marktanalyse uit. We kijken wat de macro-ontwikkelingen zijn in de markt en de klantbehoeften zijn. Vervolgens kijken we intern naar de krachten van je organisatie. Op basis van deze informatie stellen we een klantprofiel op, die dient als input voor het innoveren van het businessmodel.
We zijn aangekomen bij de innovatiefase van het businessmodel-programma. Vanuit het klantprofiel dat we in de vorige stap hebben opgezet gaan we in deze stap verschillende businessmodellen schetsen met het team. In verschillende rondes schetsen we zoveel mogelijk nieuwe businessmodellen voor het klantsegment. Dat doen we in een afgesloten ruimte waarin we veel canvassen hebben uitgeprint. Op deze canvassen gaan jullie aan de slag met het schetsen van nieuwe businessmodellen.
Uit de schetsfase hebben we veel businessmodellen gecreëerd. Alle opties die er zijn brengen we terug naar 3 businessmodellen die haalbaar zijn voor jullie organisatie. Vanaf dit punt gaan we aan de slag met de prototypen van deze businessmodellen. Als eerste gaan we de ideeën toetsen bij de klanten om de businessmodellen te verrijken. Van daaruit maken we een echt prototype, we bouwen een aantal producten met minimale waarde. Eerst met papier, later maken we echte prototypen die we in de markt gaan testen.
Met de drie prototypes ga je de markt op, waarmee je klanten gaat werven. Je test hoe de prototypen aanslaan en ontwikkelt aan de hand van klantfeedback het prototype verder uit. Dit doe je in een aantal rondes, waarna je het nieuwe businessmodel kunt valideren en het als volwaardig product of dienst in de markt kan zetten. In deze fase hebben wij als sidekicks een adviserende rol.
Ben je klaar voor het innoveren van je businessmodel? Neem dan vrijblijvend contact op voor een offerte. Maar eigenlijk nodigen we je liever uit voor een Herotalk, een vrijblijvende inspiratiesessie waarin we kunnen sparren over de videomarketing van je merk. Op basis van deze sessie kunnen we een goede offerte voor je maken.