Heldenmerken varen op een stevige strategische koers
De marketingstrategie van een merk is erg belangrijk. Het is letterlijk de koers die je merk vaart om impact te genereren en daarmee de bedrijfsdoelen te behalen.
De marketingstrategie als routekaart voor je missie
De strategie is als een routekaart voor je missie, het is dan ook een belangrijk element van de fundering van je merk. Bij het bouwen van je merk is dat de eerste bouwsteen, waarin de merkidentiteit en de huisstijl een belangrijke rol spelen. Zonder deze fundering is je merk niet in evenwicht. De tweede bouwsteen zijn de merkdragers, de constructie die de verhalen van je merk dragen. Als laatste bouwsteen is het laden van je merk.
Alles binnen je merk start bij de merkfundering. De spil binnen de merkidentiteit is de missie van je merk. Wat er vaak gebeurt is dat er een merkidentiteit staat en dat op basis daarvan allerlei activiteiten los van elkaar plaatsvinden om het merkverhaal te vertellen. Daardoor wordt het een onduidelijk verhaal wat je wilt vertellen. Door een scherpe marketingstrategie neer te zetten weet iedereen wat ze moeten doen en welke koers ze de komende jaren varen om de bedrijfsdoelen te bereiken.
Zonder doel ben je doelloos, zonder strategie ben je als een kip zonder kop aan het rondrennen zonder dat je weet welke kant je opgaat. Vaak zie je dat veel merken achter allerlei trends aanlopen, omdat ze niet weten welke strategische koers ze moeten kiezen. Door je marketingstrategie weet je welke stappen je als merk de komende jaren zet om je bedrijfsdoelen te behalen om een grote stap dichterbij je missie te komen.
Op basis van je marketingstrategie maak je vervolgens keuzes hoe je het merkverhaal gaat delen. Vanuit de marketingstrategie ontstaan doelstellingen die je kunt vertalen richting marketingactiviteiten waarmee je je merk kan laden. Zie de marketingstrategie als de routekaart om je doelen te bereiken.
Wil je aan de slag met de marketingstrategie van je merk? Vraag nu direct een offerte aan!
Ieder traject starten we met de merkscan. Met de merkscan analyseren we waar jouw merk staat aan de hand van de drie bouwstenen. Het is belangrijk om te weten of de basis van je merk goed staat, zodat we de perfecte strategie kunnen neerzetten. De merkscan is onderdeel van de Herotalk, een gratis inspiratiesessie voor heldenmerken.
We starten met een inventarisatie van wat er in het verleden is gebeurd omtrent marketing en communicatie. We bespreken wat daarin goed ging en wat ging daarin minder goed? Hierdoor weten we het startpunt is van de nieuwe marketingstrategie. Samen bepalen we daarmee de doelstellingen voor de komende jaren.
De tweede stap is om samen met de medewerkers van je merk op zoek te gaan naar de kracht van de organisatie, maar ook waar de zwaktes van je organisatie liggen. Door deze interne sessies worden de medewerkers betrokken in het proces, wat bij de uitrol van de strategie zorgt voor meer betrokkenheid. Daarbij analyseren we samen met een aantal medewerkers de markt waarin je merk zich begeeft, zodat we een goed overzicht hebben over de markt en je eigen organisatie.
De sidekicks van Creating Heroes voeren een externe analyse uit. Daarvoor maken we naast de input van de medewerkers gebruik van algemene en branche-informatie. Waar nodig voeren we een klantonderzoek uit, zodat we ontdekken wat de kansen en bedreigingen in de markt zijn.
Met de input van de interne sessie kunnen we analyseren welke strategieĆ«n interessant zijn voor de komende jaren. De sidekicks van Creating Heroes zetten een aantal strategische scenario’s naast elkaar, zodat we je stap voor stap meenemen in het beslissingsproces voor de toekomstige koers van je merk. Op basis van deze scenario’s maken we een keuze voor de strategie voor de komende jaren. In de praktijk komt het neer dat we een aantal strategische sessies plannen om samen tot de juiste strategie te komen.
Een strategie op papier is leuk, maar op papier is nog nooit echte impact gemaakt. Daarom creƫren we een programma van activiteiten voor de komende jaren om de strategie door te voeren en de doelstellingen te behalen. We richten de marketingkanalen zo in dat ze gaan werken voor je merk. Uit dit programma komt een jaarplan, waar exact in staat wie wat wanneer en waar doet.
Wanneer gewenst blijven we als strategisch partner onderdeel van de strategie van je merk. Als sidekicks blijven we aan de zijlijn met je meedenken om de strategie te laten slagen. Daarom organiseren we ieder kwartaal een strategiesessie, waarin we het laatste kwartaal evalueren en die feedback gebruiken om het programma nog beter in te richten. Alle nieuwe inzichten van het kwartaal en nieuwe ideeƫn worden tijdens deze sessie meegenomen en waar nodig in de planning opgenomen.
“Samen met Creating Heroes zijn we aan de slag gegaan. Met vragen en doorvragen hebben we onderzocht wat mijn hartewens voor mijn bedrijf was en vervolgens hebben we mijn DNA en strategie in kaart gebracht en het marketingplan, het communicatieplan en het contentplan gemaakt.
Hierdoor hebben we nu een nieuw merk en vooral focus op dat wat mij als ondernemer drijft met een prachtige missie en droomdoel waar ik planmatig, maar ook intuĆÆtief en dus passend bij mij als persoon de komende jaren mee verder kan.
Het is zeer waardevol om een marketingpartner te hebben die kritisch met me meedenkt, die ook tegenwicht biedt en mij scherp houdt.”
– Rachel Gasper-Rothengatter – Floooow
āIk heb met Creating Heroes een traject mogen lopen omdat ik vast liep in mijn eigen marketing. Samen met Freek heb ik onderzocht hoe ik mijn klanten het beste kan ondersteunen en waar ik echt gelukkig van wordt. Daar is een heel mooi concept uitgekomen, Superwerkgever.nl dat ik zonder de hulp van Creating Heroes niet zo professioneel had kunnen neerzetten.
Ik ben heel blij met het begrip en het geduld dat de mannen met me gehad hebben tijdens mijn zoektocht. Voor mij was het niet alleen een zoektocht naar het concept en het programma, maar ook een zoektocht in mijzelf en dat heeft Freek heel goed aangevoeld. Creating Heroes heeft mij tevens heel goed geholpen om het gevoel dat ik had om te zetten in beelden en daar is een heel mooi logo en een heel mooi concept uit voort gekomen. Bedankt!ā
– Maarten Klos – Superwerkgever.nl
Toe aan een nieuwe koers voor je merk? Neem dan vrijblijvend contact op voor een offerte. Liever maken wij een vrijblijvende afspraak voor een Herotalk, een inspiratiesessie waarin we vrijblijvend kunnen sparren over je merk, de nieuwe koers en de doelen van je bedrijf. Op basis van deze Herotalk kunnen we een gedegen offerte maken.