Klantprofiel

Bij marketing hoor je veel over het bepalen van doelgroepen. Belangrijk bij het focussen op klantsegmenten is dat je in de schoenen van de klant gaat staan. Maak bijvoorbeeld daarvoor klantprofielen op, bijvoorbeeld met behulp van de Empathy Map. De belangrijkste vragen uit deze Empathy Map zijn:

  1. Wat ziet de doelgroep?
  2. Wat hoort de doelgroep?
  3. Wat zegt de doelgroep?
  4. Wat denkt en voelt de doelgroep?
  5. Wat zijn de pijnpunten van de doelgroep?
  6. Wat zijn de verlangens van de doelgroep?

Daarbij ga je kijken naar de volgende onderdelen van je doelgroep:

  • De demografische gegevens, zoals leeftijd, woonplaats, etc.
  • De ambities;
  • De problemen;
  • De behoeften;
  • De belangrijkste (online en offline) kanalen die de doelgroep tot zich neemt;
  • De belemmeringen;
  • De wensen;
  • De succesmaatstaven;
  • De beslissingsfactoren.