Wat is een merkreis?

Voor merken die positieve impact willen hebben op de wereld, biedt de merkreis een helder stappenplan om een betekenisvol merk te creëren. Je legt met deze reis de fundering voor een echt heldenmerk waarop je kunt doorbouwen. Je kunt met de reis beginnen als je je merk net hebt ontwikkeld. Maar het kan ook helpen als je al zichtbaar bent via marketingcampagnes en sociale media, maar het je nog ontbreekt aan sturing en duidelijkheid in je overkoepelende merkverhaal en positionering.

Wil je vandaag de eerste stap naar een merk met betekenis zetten? Vraag de Merksessie aan!

Merk acceleratieprogramma - Laura

Zo ziet de Merkreis eruit

Creating Heroes Merkreis
  • 1

    Betekenis

    Tijdens de eerste stap gaan we terug naar de kern: wie ben je? Waar staat je merk voor? Waarom doe je wat je doet? Door naar de betekenis te kijken van je merk, weet je waarvoor je staat, hoe je impact kunt maken en waarom jij anders bent dan anderen. Deze kern verandert eigenlijk nooit, maar het kan natuurlijk zijn dat die door de jaren heen is ondergesneeuwd onder alle urgente zaken en verhalen. Daarom besteden we aandacht aan deze kern, stoffen we ‘m af en herstellen we jouw betekenis in zijn eer.

  • 2

    Visie & missie

    De essentie is helder, maar wat is je droom? En hoe ga je die droom vervullen? Als we deze twee vragen beantwoorden, dan hebben we de visie en missie van je merk. En die bepalen we dan ook tijdens deze tussenstop.

    Visie draait om het vaststellen van je droom en de kijk op de wereld. Daarmee zetten we een stip op de horizon en wordt de betekenis van je merk helderder en concreter. Een missie draait om het bepalen van je speciale opdracht: hoe geef jij invulling aan je betekenis? Wat heb jij te doen in deze wereld?

  • 3

    Merkpersoonlijkheid

    Als je impact wilt maken, kan je niet in je ivoren toren blijven zitten. Je wilt mensen inspireren, ideale klanten bereiken en ze binden om écht het verschil te kunnen maken. Daarom maken we van jouw merk een persoonlijkheid waarmee mensen vertrouwd kunnen raken en zich kunnen verbinden. We bepalen op deze tussenstop daarom welke waarden, uitingen en woorden bij je passen. Concreet vertalen we dat in je kernwaarden, heldenkrachten, merktaal en merkverhaal.

  • 4

    Positionering

    Jij bent op reis, maar hoe past die reis in het schema van anderen? Waarom is jouw reis bijzonder? Dat gaan we tijdens deze tussenstop helder formuleren: waarom ben jij relevant voor je doelgroep? Hoe onderscheid jij je van je concurrenten? Hoe zorg je ervoor dat je met je merk jouw publiek écht raakt? Dat werken we uit in een statement, zodat je een fundering legt voor je verdere communicatie.

  • 5

    Huisstijl

    Hoe ga je je verhaal visueel vertolken naar buiten toe? Die vraag beantwoorden we tijdens deze stop. Door consistent gebruik te maken van je huisstijl word je onderweg steeds beter herkend. Daarbij kijken we ook of de bestaande huisstijl nog past en hoe we daarop kunnen doorontwikkelen om het creatieve concept te laten aansluiten bij je positionering.

    We bekijken daarvoor bijvoorbeeld: vormen en elementen, typografie, kleuren en fotografie. En dat betekent soms dat we de kleuren toepassen van de nieuwe merkpersoonlijkheid, maar ook kunnen we voorstellen om een geheel nieuw logo te ontwikkelen als dat beter past bij je nieuwe merkpersoonlijkheid. Hoe dan ook: je stijl is helemaal up-to-date na deze tussenstop.

  • 6

    Merkdragers

    Je creëert nog meer impact en herkenbaarheid als je je huisstijl en het merkverhaal doorvertaald naar de merkdragers. Denk bijvoorbeeld aan je website, je flyers en je bestickering van je ramen of je bedrijfsauto’s. Als we dit station verlaten, ben je overal direct herkenbaar!

    Net als het aanpakken van je huisstijl krijg je hierbij concrete ondersteuning van ons en onze sidekicks. We bepalen samen welke veranderingen passen bij je nieuwe fundering. Daarna gaan wij aan het werk en komen we bij je terug met een voorstel. Zo werken we samen toe naar een sterk heldenmerk!

  • 7

    Merk laden en innovatie

    Na het leggen van de fundering ben je nog niet klaar. Om impact te maken, loopt je merkreis door tot je missie is geslaagd. Om je daarmee op weg te helpen, maken we een merk- en contentjaarplan: waar ben je zichtbaar? Welke inhoud ga je communiceren? Hoe vaak wil je zichtbaar zijn? Wij helpen je met dit jaarplan op weg om op de lange termijn impact te maken.

    Als je dat wenst, koppelen we je aan onze sidekicks die je helpen met het maken van content, procesoptimalisatie en innovatie. Allemaal vanuit de essentie van je betekenisvolle merk.

Wat onze helden zeggen over de merkreis

Richard van Retulp:

“Wij werken nu 2 jaar met de sidekicks van Creating Heroes samen en zij leveren een mooie bijdrage aan de verdere bloei van Tulper. Zij geven daadwerkelijk invulling aan het woord samenwerking, dus samen werken om de missie te bereiken.

Met een frisse kritische blik wordt er naar je bedrijfsdoelen gekeken en met veel creativiteit en humor worden er marketing ondersteuning geboden.”

Richard van Retulp Anti-plastic HERO

Peter van Fietskoeriers Apeldoorn:

“Al sinds de start van Fietskoeriers Apeldoorn helpen de boys van Creating Heroes ons op het gebied van marketing (huisstijl, social media, website) en strategie (brainstormsessies/ acquisitieplannen/ doelgroepen/ toekomstvisie).

Ze inspireren ons door om te denken en door al hun kennis vrijelijk te delen. Ik zie ze als zeldzame pioniers die hun omgeving een zo positief mogelijke draai weten te geven.”

Peter van Fietskoeriers Apeldoorn Fietskoerier-HERO

Boek nu je Merksessie!

Wil je de eerste stappen zetten naar een merk met betekenis? Vraag nu de Merksessie aan. In de sessie gaan we dieper in op de onderdelen van de merkreis, ontdekken we welke stappen jij al hebt gezet en natuurlijk welke acties jij nog in gang moet zetten om een echt heldenmerk te worden. Het resultaat van deze sessie is een persoonlijk reisplan waarmee we direct aan de slag kunnen!