Heldenmerken zijn sterke visuele merken door hun huisstijl

De huisstijl of visuele identiteit is een erg belangrijk onderdeel van het heldenmerk. Het geeft je merkverhaal een echt gezicht. Mensen herkennen je merk aan je huisstijl, hoe sterker je huisstijl hoe beter het is voor de herkenbaarheid van je heldenmerk. Alles over het ontwerpen van je huisstijl lees je hier.

Huisstijl merkreis logo voorbeelden

Huisstijl als onderdeel van de merkreis

Een sterk visueel merk zijn, is zeer belangrijk. Daarom is de huisstijl ook een essentieel onderdeel in de merkreis. De huisstijl is de vertaling van je identiteit en positionering. We zien de huisstijl daarom ook niet als een apart product, maar als een belangrijke stap in het bouwen van een merk. Zonder identiteit en positionering geen sterk visueel merk.

De kracht van een huisstijl

Je huisstijl – de visuele identiteit – is datgene wat mensen bijblijft van je merk. De kracht van de ‘grote gele M’ langs de weg kennen we allemaal. Zonder de merknaam te noemen, weten we allemaal welk merk het is. Gemiddeld moet een potentiële klant je bedrijf minstens 7 keer zijn tegengekomen. Wanneer je uitingen niet dezelfde visuele uitstraling hebben, begin je eigenlijk iedere keer weer opnieuw. Je huisstijl zorgt voor de herkenbaarheid en consistentie van je merk! De huisstijl roept daarmee een associatie op bij mensen, wanneer je huisstijl dus krachtig is, roept het positieve associaties op. Een huisstijl onderscheidt je daarmee ook écht van je concurrenten. Houd daar bij het huisstijl ontwerp dus rekening mee :-).

De kracht van een huisstijl in 4 punten:

  1. De huisstijl is echt de visuele vertoning van je merkidentiteit, standaardlogo’s werken echt minder goed voor de herkenbaarheid van je merk.
  2. De elementen van de huisstijl vertellen ook los van elkaar het verhaal van het merk, zorg er dus ook voor dat je logo responsive is en op verschillende vormen hetzelfde effect sorteert.
  3. Een huisstijl is niet alleen een logo, maar ook de toepassingen in de rest van de middelen die je huisstijl draagt. Denk maar eens aan een houten visitekaartje voor een houtbewerker, het vertelt direct het verhaal.
  4. De kleur van je huisstijl zegt alles over je merk. Zo kan de kleur rood voor gevaar én voor liefde. De toepassing van de kleuren in de vorm en het gebruikte lettertype geven je huisstijl echt een gezicht. Met kleur positioneer je jouw merk echt in de markt. Zet voor de grap maar eens een tiental concurrenten met een logo’s naast elkaar, welke kleur springt er bovenuit? En welke kleur laat jou er tussenuit springen?

INFORMATIE OVER HET MERKPROGRAMMA

Wil je aan de slag met het neerzetten van je merkidentiteit? Bekijk nu het merkprogramma

Werkwijze huisstijl in merkprogramma

Een sterk visueel merk begint bij een krachtige identiteit. Om die reden zien wij huisstijl-ontwikkeling in het integrale proces van het bouwen van een merk. Dat doen wij in het merkprogramma. Het merkprogramma zijn 7 stappen die je zet om de fundering van je merk neer te zetten. De huisstijl van je merk is de 5de stap in het merkprogramma. De eerste drie stappen vormen de identiteit, de vierde stap is de positionering.

5. Huisstijl

De huisstijl is de vijfde stap in het merkprogramma. We hanteren daarbij de volgende werkwijze:

A) Programma van wensen en eisen: Samen met je ontwerp-sidekick bespreek je tijdens een sessie de wensen die je hebt aan je huisstijl, waar je merk voor staat en welke vormen en andere huisstijlen je mooi vindt. Dit alles vormt het programma van wensen en eisen, zodat we beide helder hebben waaraan je huisstijl moet voldoen. Het programma van wensen en eisen dient als basis voor het eerste ontwerp.

B) Eerste ontwerp

Op basis van de inspiratiesessie start de ontwerp-sidekick met het ontwerpen van diverse vormen. Daarbij zoekt hij naar verschillende typografieën die bij je merk passen. In dit eerste ontwerp wordt nog geen kleur gebruikt, zodat je alleen goed naar de vormen kan kijken. Het doel is dat jullie ontdekken welke vormen je wel, maar ook zeker niet mooi vindt.

C) Kleuren maken de huisstijl

Nadat je overeenstemming hebt bereikt over welke vormen je wel en niet ziet zitten gaat de ontwerp-sidekick op de juiste vormen door. Op dat moment wordt er ook kleur toegevoegd aan de huisstijl, zodat je kunt zien wat verschillende kleuren met de vormen doen. Samen bespreek je regelmatig de vorderingen, zodat je stap voor stap naar de ideale huisstijl komt.

D) Oplevering van de huisstijl

De laatste stap is het opleveren van de huisstijl voor je nieuwe merk. Na het afronden van het logo-ontwerp worden ook de andere middelen ontwikkelt op basis van het ontwerp. Denk hierbij aan visitekaartjes, presentatiesheets, briefpapier, enveloppen, etc. Daarbij leveren we een huisstijl-handboek aan, waarin precies staat welke kleurcodes, lettertypen er gebruikt zijn

Dit is de vijfde stap van het merkprogramma. De huisstijl kunnen wij niet los zijn van de andere stappen in het programma. Dit zijn:

  • De identiteit, met daarin het ontdekken van je betekenis (stap 1), het formuleren van je visie en missie (stap 2) en het vastleggen van de merkpersoonlijkheid (stap 3);
  • De positionering van je merk (stap 4);
  • De merkdragers (stap 6);
  • Het laden van je merk door een jaarplan te ontwikkelen (stap 7).

Wanneer huur je Creating Heroes in bij het ontwikkelen van je merkidentiteit?

  • Je wilt werken met een marketingbureau dat werkt met betekenisvolle merken net als die van jullie;
  • Je bedrijf is niet groter dan 100 medewerkers.
  • Je wilt een merkidentiteit die past bij je organisatie, je wilt een krachtig merk;
  • Je wilt advies en ondersteuning bij het in de markt zetten van je nieuwe merk;
  • Het gaat je niet om de huisstijl zelf, maar om het creëren van een betekenis-merk.

Ervaringen van helden met identiteit bij Creating Heroes

Floooow:

“Nadat ik samen met Creating Heroes de merkidentiteit heb ontwikkelt voor mij nieuwe merk Floooow was het logisch om ook het logo bij hun te laten ontwerpen. En wat een mooi proces is het geworden met een huisstijl die volledig bij mijn merk past als eindresultaat!”
– Rachel Gasper-Rothengatter, Floooow

Avalena:

“Hoe ontwerp je een logo? Hoe geef je beeld aan de vele ideeën in je hoofd? Nu fase twee begonnen is, ligt er nieuw vraagstuk om te kraken. Gelukkig is daar Jeron, die vol vertrouwen het ontwerpproces met mij aangaat. Samen zoeken we naar de best passende vorm, de mooiste kleurencombinatie, het meest wel-ronde-niet-te-kriebelige-niet-te-bombastische-niet-te-kinderlijke-niet-te-krullerige-niet-te-statische lettertype. En als dat er niet (helemaal) is? Dan passen we toch gewoon zelf de letters nog wat aan?

Het blijkt exemplarisch voor de manier van werken bij Creating Heroes: creatief, vakkundig behulpzaam en geduldig. De nauwe samenwerking met Jeron levert uiteindelijk het logo en de website op waarin ik Avalena herken, en dat waar mijn bedrijf voor staat.”

– Marleen Verbunt, Avalena

Wat is jouw ideale merk?

Is je organisatie toe aan een nieuwe koers? Is het tijd voor een merkidentiteit doe je merk weer toekomstbestendig maakt? Oftwel: Hoe ziet jouw ideale merk eruit? Dat zijn vragen voor de ideale merksessie. Dit is een gratis sessie die wij aanbieden, om organisaties te stimuleren om meer van betekenis te zijn. Het is gratis sessie, maar niet vrijblijvend. We vragen van je om een merkscan in te vullen en twee uur van je tijd te investeren om je ideale merk te omschrijven.