Impactdoel 2020

Wij zijn op missie: iedere organisatie is een heldenmerk en genereert positieve impact voor de omgeving. Dit jaar willen we onze impact vergroten op het gebied van de SDG: ‘Waardig werk en economische groei’

Wat is een SDG?

Welke uitdagingen liggen er op dit gebied?

De website van SDG Nederland geeft als definitie: De SDG’s (Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelen) zijn zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030. De SDG’s zijn bepaald door de Verenigde Naties (VN), met een draagvlak vanuit de samenleving.

SDG 8: Waardig werk en economische groei

Wij focussen ons dit jaar op doel 8 van de SDG’s. SDG Nederland beschrijft dit doel als volgt: Bevorder aanhoudende, inclusieve en duurzame economische groei, volledige en productieve tewerkstelling en waardig werk voor iedereen. Dit betekent dat iedereen de mogelijkheid moet krijgen om te werken, onder goede werkomstandigheden. Deze banen stimuleren de economische groei zonder het milieu aan te tasten.

De uitdagingen

Welke uitdagingen liggen er bij dit doel?

  1. Het aantal gevallen van stress, burn-outs en andere werkgerelateerde ziekten zoveel mogelijk verminderen, zodat de gezondheid van werkenden omhooggaan.
  2. Tegen 2020 het aandeel aanzienlijk terugschroeven van jongeren die niet aan het werk zijn, geen onderwijs volgen en niet met een opleiding bezig zijn.
  3. De werkloosheid in zowel Nederland als de rest van de wereld tegengaan
  4. Gedwongen arbeid en uitbuiting tegengaan, zowel in Nederland als in de rest van de wereld
  5. De maatschappij en daarbij de arbeidsmarkt diverser en inclusiever maken, zodat iedereen mee kan doen!

Ons doel voor 2020

Om onze missie en de Sustainable Development Goal te versnellen zetten we in 2020 in op het volgende doel:

5 jonge boeren opleiden in Oeganda

In 2020 willen wij zoveel mogelijk werkloze jongeren in Oeganda opleiden tot boer. Bij iedere opdracht die wij in 2020 mogen uitvoeren geven wij een deel van de omzet naar het project van Edukans waar zij werkloze jongeren opleiden tot boer.

De stand op 10 oktober 2020

Onze sub-doelen voor 2020

20 HR-adviesbureaus transformeren naar Heldenmerken

Waardig werk en goede gezondheid is niet alleen in ontwikkelingslanden belangrijk. Ook in Nederland kennen wij veel uitdagingen zoals het bestrijden van burn-outs en andere stress-klachten. Door 20 HR-adviesbureaus te transformeren naar betekenisvolle merken, kunnen zij samen impact maken bij organisaties die de uitdagingen écht aangaan om te sturen op waardig en gezond werk.

De stand op 10 oktober 2020

1.000 directeuren stimuleren vanuit betekenis te werken

In 2020 willen wij 1.000 organisaties stimuleren om vanuit betekenis te werken. Het doel is dat zij gaan nadenken over de betekenis van hun merk en de eerste stappen samen met hun personeel zetten. Dit doen wij onder andere door onze inspiratiesessies, onze nieuwsbrief en downloads.

De stand op 10 oktober 2020

Waarom een Heldenmerk worden?

Onderscheidende waarde

Door je te focussen op de betekenis en daarmee de identiteit van je merk, onderscheidt jouw verhaal zich ten opzichte van je concurrenten. Daardoor hebben al je communicatie-uitingen meer impact.

Interne marketing

Een heldenmerk zorgt voor richting binnen je organisatie. Daarmee zijn je medewerkers meer betrokken bij het hogere doel van je organisatie wat resulteert in betere resultaten. Daarbij ben je aantrekkelijker voor nieuwe medewerkers.

Aantrekkingskracht

Een heldenmerk zorgt voor veel aantrekkingskracht van nieuwe opdrachtgevers. Vooral in de markt van HR-adviesbureaus en werving en selectiebureaus zijn veel organisaties actief. Door je merkidentiteit zorg je voor een aantrekkingskracht.

Meer innovatie

Een heldenmerk zorgt voor meer creativiteit en innovativiteit binnen je organisatie. Doordat iedereen weet aan welk hoger doel zij werken, ontstaan er ideeën en samenwerkingen om dit hogere doel te bereiken.

Toffe samenleving

Wat is er nu mooier dat je met je merk kunt zorgen voor een toffere samenleving? Door echt vanuit betekenis te werken met je merk, zorg je ervoor dat er een samenleving ontstaat die toffer is dan deze was. Mensen werken met plezier en zijn gelukkiger, wat willen we nog meer?

Verhalen van heldenmerken

Laat je inspireren door organisaties die de stap hebben gemaakt naar echte HR-heldenmerken

Floooow

Van een speler in de werving- en selectiemarkt, tot koploper op het gebied van werkgeluk en flow op de werkvloer. Dat met een ultiem doel: Stress, burn-out en bore-out bestaat niet meer en daarmee is Nederland ’the best place to work’. Lees hier het verhaal van Rachel en Floooow.

Your Proud Company

Weg met HR, focus op bedrijfscultuur. Dat is het motto van Your Proud Company. Door de focus op bedrijfscultuur wordt Nederland het voorbeeldland op het gebied van Human Resources.

Wat kun jij doen om impact te versnellen?

Start met een project

Betekenisvol ondernemen doe je het beste vanuit een merk. Maar de transformatie van een organisaties naar een betekenisvol merk kost tijd. Om samen met je medewerkers te proeven aan betekenisvol ondernemen, kun je een project starten. Dit kan al heel klein en in je eigen omgeving. Denk samen na over de inhoud van het project en hoe jouw organisatie daar een bijdrage aan levert.

Hero-secrets

Wil je aan de slag met betekenisvol ondernemen binnen je eigen merk, maar heb je nog meer inspiratie nodig? Bezoek de verhalen op ons inspiratieplatform en schrijf je in voor de Hero-secrets. Iedere maand ontvang je exclusief de geheimen van heldenmerken in je mailbox.

Superheldensessie

Ga met je medewerkers aan de slag met in de Superheldensessie om te ontdekken waar de betekenis binnen jullie organisatie zit. Het is een leuke eerste stap om samen de diepte in te gaan. Uit deze sessie ontstaat een stappenplan die je kunt inzetten om de volgende stappen te zetten op het gebied van betekenisvol ondernemen.

Boek een inspiratiesessie

Om echt aan de slag te gaan om betekenis te hebben voor de samenleving en daarmee impact te genereren kun je vaak niet alleen. Je kent de term ‘vreemde ogen dwingen’ vast wel. Boek daarom een inspiratiesessie met een van de sidekicks van Creating Heroes. In de inspiratiesessie denken we samen na over op welke impactdoelen jouw merk kan inzetten én hoe je daar met je ondernemerschap een mooie rol kan hebben. Bekijk hier de inspiratiesessies die wij aanbieden.