Impactdoel 2020
Wij zijn op missie: iedere organisatie is een heldenmerk en genereert positieve impact voor de omgeving. Dit jaar willen we onze impact vergroten op het gebied van de SDG: ‘Waardig werk en economische groei’
Wij zijn op missie: iedere organisatie is een heldenmerk en genereert positieve impact voor de omgeving. Dit jaar willen we onze impact vergroten op het gebied van de SDG: ‘Waardig werk en economische groei’
Welke uitdagingen liggen er op dit gebied?
De website van SDG Nederland geeft als definitie: De SDG’s (Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelen) zijn zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030. De SDG’s zijn bepaald door de Verenigde Naties (VN), met een draagvlak vanuit de samenleving.
Wij focussen ons dit jaar op doel 8 van de SDG’s. SDG Nederland beschrijft dit doel als volgt: Bevorder aanhoudende, inclusieve en duurzame economische groei, volledige en productieve tewerkstelling en waardig werk voor iedereen. Dit betekent dat iedereen de mogelijkheid moet krijgen om te werken, onder goede werkomstandigheden. Deze banen stimuleren de economische groei zonder het milieu aan te tasten.
Welke uitdagingen liggen er bij dit doel?
Door je te focussen op de betekenis en daarmee de identiteit van je merk, onderscheidt jouw verhaal zich ten opzichte van je concurrenten. Daardoor hebben al je communicatie-uitingen meer impact.
Een heldenmerk zorgt voor richting binnen je organisatie. Daarmee zijn je medewerkers meer betrokken bij het hogere doel van je organisatie wat resulteert in betere resultaten. Daarbij ben je aantrekkelijker voor nieuwe medewerkers.
Een heldenmerk zorgt voor veel aantrekkingskracht van nieuwe opdrachtgevers. Vooral in de markt van HR-adviesbureaus en werving en selectiebureaus zijn veel organisaties actief. Door je merkidentiteit zorg je voor een aantrekkingskracht.
Een heldenmerk zorgt voor meer creativiteit en innovativiteit binnen je organisatie. Doordat iedereen weet aan welk hoger doel zij werken, ontstaan er ideeën en samenwerkingen om dit hogere doel te bereiken.
Wat is er nu mooier dat je met je merk kunt zorgen voor een toffere samenleving? Door echt vanuit betekenis te werken met je merk, zorg je ervoor dat er een samenleving ontstaat die toffer is dan deze was. Mensen werken met plezier en zijn gelukkiger, wat willen we nog meer?
Laat je inspireren door organisaties die de stap hebben gemaakt naar echte HR-heldenmerken
Van een speler in de werving- en selectiemarkt, tot koploper op het gebied van werkgeluk en flow op de werkvloer. Dat met een ultiem doel: Stress, burn-out en bore-out bestaat niet meer en daarmee is Nederland ’the best place to work’. Lees hier het verhaal van Rachel en Floooow.
Weg met HR, focus op bedrijfscultuur. Dat is het motto van Your Proud Company. Door de focus op bedrijfscultuur wordt Nederland het voorbeeldland op het gebied van Human Resources.
Betekenisvol ondernemen doe je het beste vanuit een merk. Maar de transformatie van een organisaties naar een betekenisvol merk kost tijd. Om samen met je medewerkers te proeven aan betekenisvol ondernemen, kun je een project starten. Dit kan al heel klein en in je eigen omgeving. Denk samen na over de inhoud van het project en hoe jouw organisatie daar een bijdrage aan levert.
Wil je aan de slag met betekenisvol ondernemen binnen je eigen merk, maar heb je nog meer inspiratie nodig? Bezoek de verhalen op ons inspiratieplatform en schrijf je in voor de Hero-secrets. Iedere maand ontvang je exclusief de geheimen van heldenmerken in je mailbox.
Ga met je medewerkers aan de slag met in de Superheldensessie om te ontdekken waar de betekenis binnen jullie organisatie zit. Het is een leuke eerste stap om samen de diepte in te gaan. Uit deze sessie ontstaat een stappenplan die je kunt inzetten om de volgende stappen te zetten op het gebied van betekenisvol ondernemen.
Om echt aan de slag te gaan om betekenis te hebben voor de samenleving en daarmee impact te genereren kun je vaak niet alleen. Je kent de term ‘vreemde ogen dwingen’ vast wel. Boek daarom een inspiratiesessie met een van de sidekicks van Creating Heroes. In de inspiratiesessie denken we samen na over op welke impactdoelen jouw merk kan inzetten én hoe je daar met je ondernemerschap een mooie rol kan hebben. Bekijk hier de inspiratiesessies die wij aanbieden.