Het succes van een merk start met één krachtig verhaal
Veel bedrijven starten vanuit een bepaald idee. In de jaren die volgen groeit het bedrijf, waardoor ook het merkverhaal zich ontwikkelt. Vaak zien we dat er niet één merkverhaal is, maar dat er meerdere zijn ontstaan. De ene collega vertelt het verhaal als X, de volgende collega als Y. Het bedrijf wordt aan meerdere metaforen opgehangen, of kent geen duidelijke kern. Terwijl het succes van je merk start met een krachtig merkverhaal.
De betekenis als belangrijkste basis
Ieder verhaal moet oprecht en echt zijn. De basis hiervoor is de betekenis die je als organisatie hebt. De betekenis is de kernideologie van je merk, die nooit verandert. Het bestaat uit drie onderdelen:
- Het ontstaan en de geschiedenis van je organisatie;
- De maatschappelijke waarde;
- De gezamenlijke drijfveren.
Meer over deze elementen lees je in het artikel Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis. Wanneer je deze betekenis helder hebt, dan is de basis voor je merkverhaal gelegd. Op deze basis bouw je het verder.

Bouw aan je merkverhaal
Het merkverhaal wordt verder gebouwd door jullie kijk op de wereld (de visie) en de grote opdracht (de missie) van je merk te bepalen. Dit klinkt simpeler dan gedaan. Ga in verschillende werksessies aan de slag om deze onderdelen naar boven te halen. De missie vormt het kompas van je organisatie en daarmee een belangrijk onderdeel van het merkverhaal.
Daarna is het goed om te kijken naar de persoonlijkheid van je merk. Net als dat ieder mens zich op een bepaalde manier uit, doet een merk dat ook. Door de persoonlijkheid vast te leggen kun je de toon en het perspectief van waaruit het merkverhaal geschreven wordt bepalen.
Als laatste is het goed om te kijken naar je publiek en wat relevant is. Want een merkverhaal moet aansluiten op je publiek, anders heeft het geen effect. Door scherp een positionering neer te zetten die aansluit op je publiek ontwikkel je een merkverhaal die staat als een huis.
“Het merkverhaal moet geademd worden in de gehele organisatie. “
Leg het vast in een merkpaspoort
Het merkverhaal is één ding, maar je wilt dat het voor je gaat werken. Het merkverhaal, met alle elementen die daarbij horen leg je vast in een merkpaspoort. Dit merkpaspoort is beschikbaar voor alle medewerkers en alle mensen die met je werken. In het merkpaspoort staan duidelijke richtlijnen over hoe je merk zich gedraagt en de taal die je merk bezigt. Daarmee heb je de basis gelegd voor een consistente communicatie.
Voer het door in iedere communicatievorm
Deze consistente communicatie voer je door in iedere communicatievorm. Zowel de visuele als de tekstuele communicatie moeten volledig op elkaar aansluiten. Iedere communicatievorm die je hebt, of het nu een word-bestand, een flyer of de website is, moet hetzelfde verhaal vertellen. De huisstijl is daarbij een belangrijk onderdeel, maar daar gaan we in dit artikel niet verder op in. Toch meer weten over huisstijl? Lees het artikel Zo ontwikkel je een goede huisstijl voor heldenmerken.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Ondersteun je medewerkers bij het merkverhaal
Het merkverhaal moet geademd worden in de gehele organisatie. Het is belangrijk om je medewerkers te ondersteunen bij het ademen van het merkverhaal. Dat doe je door in fases je merkverhaal in je organisatie door te voeren:
- Het verkennen van het merkverhaal;
- Het ervaren van het merk;
- Het beleven van het merk, waarmee het merkverhaal de basis wordt;
- Het borgen en verankeren van je merk.
In deze fases vertaal je de missie uit het merkverhaal naar een missie per team en per individu. Hierdoor begint het merkverhaal iedere dag meer te leven in de organisatie. Alles over het ondersteunen van je medewerkers lees je in het artikel Hoe je mensen betrekt bij je missie: Effectieve werkwijzen en praktische stappen.
Deel het consistent naar buiten toe
Wanneer het merkverhaal intern goed geland is, is het tijd om het naar buiten toe consistent te delen. Het merkverhaal structureel delen door aan de slag te gaan met verschillende marketingprogramma’s gaat leiden tot meer reuring voor je merk. Belangrijk is dat alles wat je belooft wordt waargemaakt, en liever nog wordt overtroffen.
Start vandaag met het heldenmerk-pakket
Het succes van je merk is inherent aan één krachtig merkverhaal. Dit merkverhaal bouw je door stap voor stap de merkreis te doorlopen. Met het heldenmerk-pakket kun jij vandaag starten met het creëren van dit merkverhaal. Dit heldenmerk-pakket download je gratis.
Het succes van een merk start met één krachtig verhaal

Veel bedrijven starten vanuit een bepaald idee. In de jaren die volgen groeit het bedrijf, waardoor ook het merkverhaal zich ontwikkelt. Vaak zien we dat er niet één merkverhaal is, maar dat er meerdere zijn ontstaan. De ene collega vertelt het verhaal als X, de volgende collega als Y. Het bedrijf wordt aan meerdere metaforen opgehangen, of kent geen duidelijke kern. Terwijl het succes van je merk start met een krachtig merkverhaal.
De betekenis als belangrijkste basis
Ieder verhaal moet oprecht en echt zijn. De basis hiervoor is de betekenis die je als organisatie hebt. De betekenis is de kernideologie van je merk, die nooit verandert. Het bestaat uit drie onderdelen:
- Het ontstaan en de geschiedenis van je organisatie;
- De maatschappelijke waarde;
- De gezamenlijke drijfveren.
Meer over deze elementen lees je in het artikel Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis. Wanneer je deze betekenis helder hebt, dan is de basis voor je merkverhaal gelegd. Op deze basis bouw je het verder.

Bouw aan je merkverhaal
Het merkverhaal wordt verder gebouwd door jullie kijk op de wereld (de visie) en de grote opdracht (de missie) van je merk te bepalen. Dit klinkt simpeler dan gedaan. Ga in verschillende werksessies aan de slag om deze onderdelen naar boven te halen. De missie vormt het kompas van je organisatie en daarmee een belangrijk onderdeel van het merkverhaal.
Daarna is het goed om te kijken naar de persoonlijkheid van je merk. Net als dat ieder mens zich op een bepaalde manier uit, doet een merk dat ook. Door de persoonlijkheid vast te leggen kun je de toon en het perspectief van waaruit het merkverhaal geschreven wordt bepalen.
Als laatste is het goed om te kijken naar je publiek en wat relevant is. Want een merkverhaal moet aansluiten op je publiek, anders heeft het geen effect. Door scherp een positionering neer te zetten die aansluit op je publiek ontwikkel je een merkverhaal die staat als een huis.
“Het merkverhaal moet geademd worden in de gehele organisatie. “
Leg het vast in een merkpaspoort
Het merkverhaal is één ding, maar je wilt dat het voor je gaat werken. Het merkverhaal, met alle elementen die daarbij horen leg je vast in een merkpaspoort. Dit merkpaspoort is beschikbaar voor alle medewerkers en alle mensen die met je werken. In het merkpaspoort staan duidelijke richtlijnen over hoe je merk zich gedraagt en de taal die je merk bezigt. Daarmee heb je de basis gelegd voor een consistente communicatie.
Voer het door in iedere communicatievorm
Deze consistente communicatie voer je door in iedere communicatievorm. Zowel de visuele als de tekstuele communicatie moeten volledig op elkaar aansluiten. Iedere communicatievorm die je hebt, of het nu een word-bestand, een flyer of de website is, moet hetzelfde verhaal vertellen. De huisstijl is daarbij een belangrijk onderdeel, maar daar gaan we in dit artikel niet verder op in. Toch meer weten over huisstijl? Lees het artikel Zo ontwikkel je een goede huisstijl voor heldenmerken.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Ondersteun je medewerkers bij het merkverhaal
Het merkverhaal moet geademd worden in de gehele organisatie. Het is belangrijk om je medewerkers te ondersteunen bij het ademen van het merkverhaal. Dat doe je door in fases je merkverhaal in je organisatie door te voeren:
- Het verkennen van het merkverhaal;
- Het ervaren van het merk;
- Het beleven van het merk, waarmee het merkverhaal de basis wordt;
- Het borgen en verankeren van je merk.
In deze fases vertaal je de missie uit het merkverhaal naar een missie per team en per individu. Hierdoor begint het merkverhaal iedere dag meer te leven in de organisatie. Alles over het ondersteunen van je medewerkers lees je in het artikel Hoe je mensen betrekt bij je missie: Effectieve werkwijzen en praktische stappen.
Deel het consistent naar buiten toe
Wanneer het merkverhaal intern goed geland is, is het tijd om het naar buiten toe consistent te delen. Het merkverhaal structureel delen door aan de slag te gaan met verschillende marketingprogramma’s gaat leiden tot meer reuring voor je merk. Belangrijk is dat alles wat je belooft wordt waargemaakt, en liever nog wordt overtroffen.
Start vandaag met het heldenmerk-pakket
Het succes van je merk is inherent aan één krachtig merkverhaal. Dit merkverhaal bouw je door stap voor stap de merkreis te doorlopen. Met het heldenmerk-pakket kun jij vandaag starten met het creëren van dit merkverhaal. Dit heldenmerk-pakket download je gratis.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.