Andess: samen maken we overheidsorganisaties sterker

Om een veerkrachtig Nederland te kunnen creëren, hebben we een sterke overheid nodig. Zo is de visie van Andess. Maar dat verhaal was door de groei van de organisatie uit het zicht geraakt. Om de betekenis van Andess weer scherp op het vizier te krijgen, gingen we op merkreis. Hieruit volgde een duidelijk merkverhaal én de concrete doorvertaling naar een opgefriste website. 

Iris van Andess: “Om ons beter te profileren, klopten we aan bij Creating Heroes. Freek verraste ons vanaf het begin met de overtuigende aanpak. Vol enthousiasme zijn we het traject aangegaan en dat enthousiasme is nooit verminderd. Daarbij heeft hij ons flink aan het denken gezet. Het resultaat is een merkhandboek dat we gebruikten voor onze website, maar dat we ook inzetten voor presentaties, LinkedIn-posts en in ontwikkeltrajecten bij klanten. Dankzij de fotograaf die Freek voorstelde wordt ons verhaal overigens ook visueel verteld. Het spreekt mensen heel erg aan.”

Heldenmerk: Andess

Betekenis: een veerkrachtig Nederland begint met een sterke overheid. Daarom begeleidt Andess overheidsorganisaties naar de top.

Resultaat van de merkreis: een missie en identiteit die als kompas dienen voor Andess mét een concrete vertaling naar merkdragers.

De start van de merkreis

Andess is de laatste jaren enorm gegroeid in het aantal opdrachten en in het aantal mensen dat ze voor die opdrachten inzetten. Door die groei kwam de oorspronkelijke betekenis van deze organisatie steeds verder op de achtergrond. Het verhaal dat de medewerkers van Andess vertelden werd daardoor minder helder en eenduidig. Daarom gingen we met hen op merkreis om de fundering te leggen voor de groei van de komende jaren.

De vennoten Iris Mulder, Christian Hamers en Remko Kamstra gingen alle drie mee op merkreis. In de eerste strategische sessies ontdekten we dat de betekenis van Andess nog helder voor ogen staat, namelijk zij helpen overheidsorganisaties sterker te maken. Dat is nodig omdat voor een veerkrachtig Nederland een sterke overheid onmisbaar is. Hun missie is dan ook om die sterke overheid te helpen creëren.

Een overtuigende merkpersoonlijkheid

In de sessie waarin we aan de slag gingen met de merkpersoonlijkheid van Andess werd duidelijk dat Iris, Christian en Remko niet zomaar adviseurs zijn. Het zijn expeditieleiders. Dat betekent dat ze na een goede voorbereiding samen met de organisaties de berg opgaan. Ook delen ze direct alle kennis met de expeditieleden, zodat die straks zelf hun expedities kunnen ondernemen. Dit werd vertaald in zes kernwaarden, namelijk:

  • We gaan samen de berg op;
  • Eerlijkheid duurt het langst;
  • Samen klim je hoger;
  • De ene expeditie is de andere niet;
  • Het vuur aanwakkeren voor toekomstige expedities.

Naast deze kernwaarden hebben we de tijd genomen om het merkverhaal op te schrijven, waar zowel de betekenis, missie, visie en kernwaarden in terugkomen. Deze tekst helpt om het verhaal consistent te blijven vertellen, zowel door de huidige als toekomstige expeditieleiders van Andess.

Positionering en huisstijl

Door de duidelijke missie en merkpersoonlijkheid is Andess duidelijk anders dan andere adviesorganisaties. Daarbij hebben ze een pragmatische aanpak en die vertaalde zich in de pay-off: samen maken we organisaties sterker. Daarnaast hebben we vanuit die identiteit en positionering de huisstijl aangevuld. Daarvoor vertaalden we de kernwaarden en het idee van de expeditie in visuele elementen voor de website.

We zetten de reis voort door de website op te frissen. Waar de structuur nog prima was, hebben we de teksten aangepast op het nieuwe expeditieverhaal. Ook is een fotograaf op pad gegaan om Iris, Christian, Remko en anderen van de organisatie in hun expeditie-uitrusting op de foto te zetten. Deze foto’s zijn uiteraard gebruikt voor de website, maar kunnen ook voor toekomstige merkuitingen ingezet worden.

Het resultaat van de merkreis

Door deze merkreis te doorlopen hebben Iris, Christian en Remko weer helder wat ze kunnen betekenen voor deze wereld. Maar niet alleen onderling hebben ze het verhaal helder, ook als ze bij klanten zitten of gesprekken hebben met potentiële expeditieleiders kunnen ze duidelijk en consistent vertellen waarom Andess anders is dan anderen. Door de concrete doorvertaling naar de website worden ze beter zichtbaar en duidelijk herkenbaar.

Wil je ook een heldenmerk? Vraag de merksessie aan!