Sociaal Ondernemen met Creating Heroes

Sociaal Ondernemen is hot. Maar wat komt er allemaal kijken bij het sociaal ondernemen? En hoe zet je een sociaal merk op vanuit je maatschappelijke missie? In dit artikel geven we je meer inzicht.

Merk met een maatschappelijke missie

Een maatschappelijke missie maakt een sociaal ondernemer een sociaal ondernemer. Sociaal ondernemers zien een maatschappelijk probleem en willen door hun merk een langdurige bijdrage leveren aan de oplossing van dit probleem. Daarom is het belangrijk om als sociaal ondernemer je merkidentiteit helder te omschrijven. Je merkidentiteit vormt de fundering van je merk! Dit heldere verhaal gebruik je als basis voor alle beslissingen die je neemt met je merk.

De drive is de basis

Sociaal ondernemen start bij een innerlijke drive om iets te veranderen in de samenleving: De maatschappelijke missie. Belangrijk bij het starten is dat je de betekenis achter je merk concreet maakt. Zorg ervoor dat je jouw persoonlijke missie insluit in de missie van je merk, maar zorg er wel voor dat de missie van je merk op zich staat. Door een concrete en heldere merkmissie te hebben, zorg je ervoor dat mensen zich erin gaan herkennen, mee willen doen en aansluiten. Zeer belangrijk als startende ondernemer.

“Het verhaal is natuurlijk heel mooi, maar zonder winst kan geen bedrijf bestaan. Innocent meet haar impact voor goede groei aan de hand van mensen dat dagelijks onvoldoende groente en fruit binnen krijgt.”

Ga voor zoveel mogelijk winst met je businessmodel!

Het klinkt wellicht vreemd, maar als sociaal ondernemer moet je doel zijn om zoveel mogelijk winst te maken. Voor veel sociaal ondernemers klinkt winst vies, omdat het geassocieerd wordt met alles waar zij niet voor staan, maar winst is het middel om sociale doelen te bereiken.

Daarom is het goed om op zoek te gaan naar het juiste businessmodel dat past je identiteit en klanten. Dit businessmodel moet gericht zijn om winst te maken, waar het uiteraard wel ethisch moet blijven. Ga aan de slag met het vergaren van financiële winst, om maatschappelijke winst te kunnen maken. Kortom: Het is sociaal en zakelijk ondernemen in één.

Samen met Creating Heroes sociaal ondernemen!

Wanneer je aan de slag gaat met sociaal ondernemen ben je wat ons betreft een echte held. Als held ondersteunen we je bij het opzetten van je sociale onderneming. Hiervoor hebben wij het Hero-talent programma ontwikkelt. Tijdens dit programma behandelen we zes onderdelen van je heldenmerk:

  1. We ontwikkelen de merkidentiteit van je heldenmerk, gericht op je maatschappelijke missie. Hierin leggen we de betekenis, de visie, de missie, de kernwaarden en de heldenkrachten vast.
  2. In de volgende stap ontwikkelen we de merkstrategie: We kijken naar de kansen en bedreigingen en maken een strategische keuze om impact te generen met je merk! Hiermee bepalen we hoe je je positioneert in de markt en hoe je tot die positionering komt.
  3. Samen met onze sidekicks, mensen van buiten jouw markt en mensen uit jouw netwerk organiseren we een creatieve sessie om marketingconcepten te bedenken voor je nieuwe heldenmerk.
  4. Op basis van de gekozen strategie en de marketingconcepten ontwikkelen we marketingprogramma’s die ervoor gaat zorgen dat jij financiële en maatschappelijke winst gaat creëren.
  5. De laatste stap is het ontwikkelen van een jaarplan voor marketing en content. Hierdoor weet je precies welke marketingactiviteiten je wanneer moet uitvoeren.

Meer weten over het programma en eerdere Helden die het programma hebben doorlopen? Bekijk het gehele Hero-talent programma.

Sociaal Ondernemen met Creating Heroes

Sociaal Ondernemen met Creating Heroes

Sociaal Ondernemen is hot. Maar wat komt er allemaal kijken bij het sociaal ondernemen? En hoe zet je een sociaal merk op vanuit je maatschappelijke missie? In dit artikel geven we je meer inzicht.

Merk met een maatschappelijke missie

Een maatschappelijke missie maakt een sociaal ondernemer een sociaal ondernemer. Sociaal ondernemers zien een maatschappelijk probleem en willen door hun merk een langdurige bijdrage leveren aan de oplossing van dit probleem. Daarom is het belangrijk om als sociaal ondernemer je merkidentiteit helder te omschrijven. Je merkidentiteit vormt de fundering van je merk! Dit heldere verhaal gebruik je als basis voor alle beslissingen die je neemt met je merk.

De drive is de basis

Sociaal ondernemen start bij een innerlijke drive om iets te veranderen in de samenleving: De maatschappelijke missie. Belangrijk bij het starten is dat je de betekenis achter je merk concreet maakt. Zorg ervoor dat je jouw persoonlijke missie insluit in de missie van je merk, maar zorg er wel voor dat de missie van je merk op zich staat. Door een concrete en heldere merkmissie te hebben, zorg je ervoor dat mensen zich erin gaan herkennen, mee willen doen en aansluiten. Zeer belangrijk als startende ondernemer.

“Het verhaal is natuurlijk heel mooi, maar zonder winst kan geen bedrijf bestaan. Innocent meet haar impact voor goede groei aan de hand van mensen dat dagelijks onvoldoende groente en fruit binnen krijgt.”

Ga voor zoveel mogelijk winst met je businessmodel!

Het klinkt wellicht vreemd, maar als sociaal ondernemer moet je doel zijn om zoveel mogelijk winst te maken. Voor veel sociaal ondernemers klinkt winst vies, omdat het geassocieerd wordt met alles waar zij niet voor staan, maar winst is het middel om sociale doelen te bereiken.

Daarom is het goed om op zoek te gaan naar het juiste businessmodel dat past je identiteit en klanten. Dit businessmodel moet gericht zijn om winst te maken, waar het uiteraard wel ethisch moet blijven. Ga aan de slag met het vergaren van financiële winst, om maatschappelijke winst te kunnen maken. Kortom: Het is sociaal en zakelijk ondernemen in één.

Samen met Creating Heroes sociaal ondernemen!

Wanneer je aan de slag gaat met sociaal ondernemen ben je wat ons betreft een echte held. Als held ondersteunen we je bij het opzetten van je sociale onderneming. Hiervoor hebben wij het Hero-talent programma ontwikkelt. Tijdens dit programma behandelen we zes onderdelen van je heldenmerk:

  1. We ontwikkelen de merkidentiteit van je heldenmerk, gericht op je maatschappelijke missie. Hierin leggen we de betekenis, de visie, de missie, de kernwaarden en de heldenkrachten vast.
  2. In de volgende stap ontwikkelen we de merkstrategie: We kijken naar de kansen en bedreigingen en maken een strategische keuze om impact te generen met je merk! Hiermee bepalen we hoe je je positioneert in de markt en hoe je tot die positionering komt.
  3. Samen met onze sidekicks, mensen van buiten jouw markt en mensen uit jouw netwerk organiseren we een creatieve sessie om marketingconcepten te bedenken voor je nieuwe heldenmerk.
  4. Op basis van de gekozen strategie en de marketingconcepten ontwikkelen we marketingprogramma’s die ervoor gaat zorgen dat jij financiële en maatschappelijke winst gaat creëren.
  5. De laatste stap is het ontwikkelen van een jaarplan voor marketing en content. Hierdoor weet je precies welke marketingactiviteiten je wanneer moet uitvoeren.

Meer weten over het programma en eerdere Helden die het programma hebben doorlopen? Bekijk het gehele Hero-talent programma.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.