4 tips om je te positioneren met je HeldenDNA

Positioneren van je merk is een belangrijk instrument binnen je merkstrategie. In dit artikel lees je wat positioneren precies is en welke rol het HeldenDNA (je merkidentiteit) hierbij speelt. Je ontvangt hierbij de 4 grootste tips om je merk te positioneren.

Wat is positioneren?

Om te beginnen is het belangrijk om te weten wat positioneren precies is. Positioneren is het bewust in nemen van een positie in het hoofd van de klant. Met het positioneren laat je sterk zien waar jouw merk staat ten opzichte van je concurrentie. Je wilt dat je merk een positief imago heeft ten opzichte van je concurrenten.

Waarom zou je positioneren?

Er is een hoop bullshit in marketing, waar wij volledig wars van zijn. Maar waarom is positioneren dan toch zo belangrijk? Met positioneren laat je letterlijk zien waar je merk voor staat. Door te positioneren zorg je ervoor dat heel duidelijk is wat het verschil is tussen jou en je concurrent. Voor heldenbedrijven betekent positioneren het dat je laat zien welke betekenis je als merk wilt toevoegen, wat daarmee direct laat zien waar je voor staat én wat je anders doet dan concurrenten.

4 tips om te positioneren met je HeldenDNA

1. Zet scherp je missie neer

Wanneer je je merk wilt positioneren is het belangrijk om terug te gaan naar de basis van je merk. Onderzoek welke betekenis je als merk wilt toevoegen. Deze betekenis is de input om een scherpe missie te formuleren. Een missie geeft je organisatie een grote opdracht mee, waarmee je laat zien waar je merk voor strijdt. Door deze scherpe missie neer te zetten zorg je ervoor dat je een duidelijke positie inneemt in de markt én dus ook het hoofd van de klant.

Zo wil Floooow burn-out binnen 15 jaar verbannen en van Nederland the best place to work maken. Door deze missie trekken zij mensen aan die dit interessant vinden. Ook stoten zij mensen af die dit niet interessant vinden, wat ook een goed teken is. Hiermee zorg je ervoor dat aan de voorkant al een schifting wordt gemaakt.

2. Merkbeloften

Met een HeldenDNA zet je heel sterk neer waar je merk voor staat. Maar vaak is het neerzetten van zo’n merkidentiteit veel zeggen en het daadwerkelijk doen is de volgende stap in dit proces. Daardoor is het verstandig om in je HeldenDNA ook merkbeloften neer te zetten. Het zorgt ervoor dat de mensen binnen je eigen organisatie én de klanten weten wat jouw merk belooft (en dan moet je dat dus ook waarmaken).

Een goed voorbeeld hiervan is de Jumbo, die met de 7 zekerheden een goede plek in het hoofd van de klant heeft gevestigd. Door deze merkbeloften weten de cassieres bijvoorbeeld dat ze op tijd een extra kassa moeten openenen, anders mag de vierde wachtende de boodschappen gratis meenemen. Dit zorgt aan de klant-kant (Hé, daar is het lekker vlot winkelen) en aan de interne kant (Er komen nu veel mensen de winkel binnen, dus over 5 minuten moet er een extra kassa open zijn) dat er duidelijkheid is over de belofte van het merk.

3. Onderscheid je met je communicatie

De communicatie van je merk is essentieel. In onze wereld noemen we dat heel mooi the tone of voice van je merk. Maar communicatie gaat veel verder dan alleen woorden. Het is elke vorm van communicatie die je kunt bedenken. Zo stem je de huisstijl en de website volledig af op het HeldenDNA van je merk.

De communicatie van je merk zorgt ervoor dat de missie en de beloften van je merk ook echt overkomen bij de klant. De communicatie moet daarom ook passen bij de klanten die je ermee wilt bereiken.

4. Storytelling

De laatste tip heeft samenhang met de derde tip. Voor een heldenmerk is het erg belangrijk om het merkverhaal blijvend over te brengen. Door dat structureel te doen door storytelling toe te passen zorg je ervoor dat je merk niet een abstract geheel is, maar dat je klant emotioneel betrokken wordt bij je merk.

Omdat je merk met je missie ergens voor strijdt, neem je de klant mee in dit verhaal. Zorg er daarom voor dat je aan de slag gaat met storytelling om het verhaal van je merk goed over te brengen bij je klanten. Meer over het inzetten van storytelling lees je in het artikel ‘Hoe zet je storytelling in voor je merk?

Het HeldenDNA als belangrijke fundering van je merk

Ieder merk heeft een goede identiteit nodig. Daarom is het HeldenDNA ook een essentieel onderdeel van het bouwen van een goed merk. Zie het als de fundering van alles wat je met je merk/ bedrijf wilt doen. Zonder HeldenDNA stort je merk op den duur in. Ga dus vandaag nog aan de slag met het positioneren van je merk met behulp van het bepalen van je HeldenDNA. Meer informatie over het neerzetten van het merkidentiteit en HeldenDNA lees je in het artikel: Zo bepaal je jouw heldenDNA (merkidentiteit).

4 tips om je te positioneren met je HeldenDNA

Positioneren van je merk is een belangrijk instrument binnen je merkstrategie. In dit artikel lees je wat positioneren precies is en welke rol het HeldenDNA (je merkidentiteit) hierbij speelt. Je ontvangt hierbij de 4 grootste tips om je merk te positioneren.

Wat is positioneren?

Om te beginnen is het belangrijk om te weten wat positioneren precies is. Positioneren is het bewust in nemen van een positie in het hoofd van de klant. Met het positioneren laat je sterk zien waar jouw merk staat ten opzichte van je concurrentie. Je wilt dat je merk een positief imago heeft ten opzichte van je concurrenten.

Waarom zou je positioneren?

Er is een hoop bullshit in marketing, waar wij volledig wars van zijn. Maar waarom is positioneren dan toch zo belangrijk? Met positioneren laat je letterlijk zien waar je merk voor staat. Door te positioneren zorg je ervoor dat heel duidelijk is wat het verschil is tussen jou en je concurrent. Voor heldenbedrijven betekent positioneren het dat je laat zien welke betekenis je als merk wilt toevoegen, wat daarmee direct laat zien waar je voor staat én wat je anders doet dan concurrenten.

4 tips om te positioneren met je HeldenDNA

1. Zet scherp je missie neer

Wanneer je je merk wilt positioneren is het belangrijk om terug te gaan naar de basis van je merk. Onderzoek welke betekenis je als merk wilt toevoegen. Deze betekenis is de input om een scherpe missie te formuleren. Een missie geeft je organisatie een grote opdracht mee, waarmee je laat zien waar je merk voor strijdt. Door deze scherpe missie neer te zetten zorg je ervoor dat je een duidelijke positie inneemt in de markt én dus ook het hoofd van de klant.

Zo wil Floooow burn-out binnen 15 jaar verbannen en van Nederland the best place to work maken. Door deze missie trekken zij mensen aan die dit interessant vinden. Ook stoten zij mensen af die dit niet interessant vinden, wat ook een goed teken is. Hiermee zorg je ervoor dat aan de voorkant al een schifting wordt gemaakt.

2. Merkbeloften

Met een HeldenDNA zet je heel sterk neer waar je merk voor staat. Maar vaak is het neerzetten van zo’n merkidentiteit veel zeggen en het daadwerkelijk doen is de volgende stap in dit proces. Daardoor is het verstandig om in je HeldenDNA ook merkbeloften neer te zetten. Het zorgt ervoor dat de mensen binnen je eigen organisatie én de klanten weten wat jouw merk belooft (en dan moet je dat dus ook waarmaken).

Een goed voorbeeld hiervan is de Jumbo, die met de 7 zekerheden een goede plek in het hoofd van de klant heeft gevestigd. Door deze merkbeloften weten de cassieres bijvoorbeeld dat ze op tijd een extra kassa moeten openenen, anders mag de vierde wachtende de boodschappen gratis meenemen. Dit zorgt aan de klant-kant (Hé, daar is het lekker vlot winkelen) en aan de interne kant (Er komen nu veel mensen de winkel binnen, dus over 5 minuten moet er een extra kassa open zijn) dat er duidelijkheid is over de belofte van het merk.

3. Onderscheid je met je communicatie

De communicatie van je merk is essentieel. In onze wereld noemen we dat heel mooi the tone of voice van je merk. Maar communicatie gaat veel verder dan alleen woorden. Het is elke vorm van communicatie die je kunt bedenken. Zo stem je de huisstijl en de website volledig af op het HeldenDNA van je merk.

De communicatie van je merk zorgt ervoor dat de missie en de beloften van je merk ook echt overkomen bij de klant. De communicatie moet daarom ook passen bij de klanten die je ermee wilt bereiken.

4. Storytelling

De laatste tip heeft samenhang met de derde tip. Voor een heldenmerk is het erg belangrijk om het merkverhaal blijvend over te brengen. Door dat structureel te doen door storytelling toe te passen zorg je ervoor dat je merk niet een abstract geheel is, maar dat je klant emotioneel betrokken wordt bij je merk.

Omdat je merk met je missie ergens voor strijdt, neem je de klant mee in dit verhaal. Zorg er daarom voor dat je aan de slag gaat met storytelling om het verhaal van je merk goed over te brengen bij je klanten. Meer over het inzetten van storytelling lees je in het artikel ‘Hoe zet je storytelling in voor je merk?

Het HeldenDNA als belangrijke fundering van je merk

Ieder merk heeft een goede identiteit nodig. Daarom is het HeldenDNA ook een essentieel onderdeel van het bouwen van een goed merk. Zie het als de fundering van alles wat je met je merk/ bedrijf wilt doen. Zonder HeldenDNA stort je merk op den duur in. Ga dus vandaag nog aan de slag met het positioneren van je merk met behulp van het bepalen van je HeldenDNA. Meer informatie over het neerzetten van het merkidentiteit en HeldenDNA lees je in het artikel: Zo bepaal je jouw heldenDNA (merkidentiteit).

Exclusieve artikelen in je mailbox

Wil jij exclusieve artikelen over het bouwen en uitbouwen van een heldenmerk in je mailbox?
Schrijf je dan nu in voor de maandelijkse nieuwsbrief.

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 27 47 36 53
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy