Oefeningen tijdens betekenis-sessies
Tijdens het organiseren van de betekenis-sessies kun je samen met een facilitator aan de slag gaan door middel van een dialoog, maar je kunt ook creatieve oefeningen en spellen inzetten om samen met het merk-team aan de slag te gaan met de betekenis. De bovenstaande vragen zijn een selectie van vragen die je kunt behandelen en bij veel van deze vragen kun je ook een creatieve oefening bedenken. Een voorbeeld van een oefening die je tijdens deze sessies kunt houden is de End-up oefening.
Deze oefening is speciaal om na te denken over de reden waarom je merk bestaat. Naar aanleiding van een uitspraak van Merijn Struik van Happyland hebben wij hier een oefening bij bedacht. De End-up is de andere kant van de Start-up: Wanneer kun je als merk jezelf opheffen om dat je hebt bereikt wat je als merk wil bereiken?
Met deze oefening laat je alle deelnemers echt over de essentie nadenken. De oefening werkt als volgt:
- Verdeel het merkteam in kleine groepen van 2 tot 3 personen.
- Iedere groep krijgt een flip-over met stiften in verschillende kleuren.
- Ieder team visualiseert hoe de wereld eruitziet in het ideaalbeeld van jullie merk. Je laat zien hoe de wereld eruit ziet als je hebt bereikt wat je wilt bereiken. De wereld kan daarbij ook de directe omgeving van jullie organisatie zijn.
- Na 30 tot 45 minuten komen de groepen weer bij elkaar en bespreek je de End-ups met elkaar. Iedere groep neemt inzichten mee van een andere groep.
- Na de laatste presentatie ga je op zoek naar de gemene deler in alle End-ups: Dit komt dicht bij de échte betekenis van jullie merk.
Deze oefening doen wij vaak met onze klanten, omdat het heel veel inzicht geeft in de denkwijze van de verschillende leden van het merkteam. De rol van de facilitator is hierin belangrijk, vooral om de groepen op gang te krijgen. Uit onze ervaring weten we namelijk dat wanneer de groepen in gang zijn getrokken er hele interessante verhalen naar boven komen die ze helpen naar de betekenis van hun merk.