• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Het HeldenDNA van Ctaste

Bedrijven met een diepere betekenis zijn bijzonder. Zij zorgen voor alternatieven op bestaande producten en diensten. Deze bedrijven lopen voorop en inspireren daarmee andere bedrijven. In dit artikel beschrijven we het bijzondere merkidentiteit – door ons HeldenDNA genoemd – van Ctaste.

Wat is Ctaste?

Ctaste is opgericht door drie jonge ondernemers, daarvoor werkzaam in de financiële sector. In april 2007 bedachten ze het plan om een restaurant-concept op te zetten dat een maatschappelijk probleem aan de kaak stelt. En dat restaurant werd Ctaste.

Ctaste is een restaurant, maar niet zomaar ééntje. Bij Ctaste dineer je niet in het licht, maar juist in het donker. Deze manier van dineren zorgt natuurlijk voor een bijzondere ervaring, maar is natuurlijk niet zomaar gekozen. Ctaste legt hiermee de aandacht op mensen met een visuele beperking. In dit restaurant ervaar je wat smaak doet, als je eten niet kan zien.

“Daarmee is Ctaste een sociale onderneming, een bedrijf dat een maatschappelijk probleem oplost, door een tof alternatief te bieden op bestaande concepten.”

Wat maakt hun DNA zo bijzonder?

Het DNA van Ctaste is natuurlijk bijzonder. Er is geen restaurant waar je in het donker dineert, waardoor alleen dat gegeven al heel onderscheidend is voor de klant in de branche waar ze opereren. Ctaste haar DNA is gebouwd op deze bijzondere ervaring, die verschillende elementen beheerst:

  • Dineren in het donker;
  • Een andere smaakbeleving;
  • Mensen laten ervaren wat een visuele beperking inhoudt;
  • Mensen met een visuele beperking kansen bieden.

Daarmee is Ctaste een sociale onderneming, een bedrijf dat een maatschappelijk probleem oplost, door een tof alternatief te bieden op bestaande concepten.

De sterkte van het concept

Veel sociale bedrijven hebben vaak maar één boodschap: Ze zijn sociaal. Dat is vaak geen sterk uitgangspunt, omdat je daarmee een beperkte doelgroep aanspreekt: De gene die sociale ondernemingen een warm hard toe dragen. Klantengroep 2 – zij die hun keuze niet direct laten afhangen van sociale argumenten – bereik je daar niet mee.

Daarom is het concept van Ctaste zo sterk, naast het sociale karakter van het bedrijf, biedt het echt onderscheidende waarde voor de klanten. Met het concept komt de mix van klantvoordelen en het sociale karakter heel goed bij elkaar. Door die combinatie is het een sterk concept!

Het HeldenDNA van Ctaste

Het HeldenDNA van Ctaste

Bedrijven met een diepere betekenis zijn bijzonder. Zij zorgen voor alternatieven op bestaande producten en diensten. Deze bedrijven lopen voorop en inspireren daarmee andere bedrijven. In dit artikel beschrijven we het bijzondere HeldenDNA van Ctaste.

Wat is Ctaste?

Ctaste is opgericht door drie jonge ondernemers, daarvoor werkzaam in de financiële sector. In april 2007 bedachten ze het plan om een restaurant-concept op te zetten dat een maatschappelijk probleem aan de kaak stelt. En dat restaurant werd Ctaste.

Ctaste is een restaurant, maar niet zomaar ééntje. Bij Ctaste dineer je niet in het licht, maar juist in het donker. Deze manier van dineren zorgt natuurlijk voor een bijzondere ervaring, maar is natuurlijk niet zomaar gekozen. Ctaste legt hiermee de aandacht op mensen met een visuele beperking. In dit restaurant ervaar je wat smaak doet, als je eten niet kan zien.

“Daarmee is Ctaste een sociale onderneming, een bedrijf dat een maatschappelijk probleem oplost, door een tof alternatief te bieden op bestaande concepten.”

Wat maakt hun DNA zo bijzonder?

Het DNA van Ctaste is natuurlijk bijzonder. Er is geen restaurant waar je in het donker dineert, waardoor alleen dat gegeven al heel onderscheidend is voor de klant in de branche waar ze opereren. Ctaste haar DNA is gebouwd op deze bijzondere ervaring, die verschillende elementen beheerst:

  • Dineren in het donker;
  • Een andere smaakbeleving;
  • Mensen laten ervaren wat een visuele beperking inhoudt;
  • Mensen met een visuele beperking kansen bieden.

Daarmee is Ctaste een sociale onderneming, een bedrijf dat een maatschappelijk probleem oplost, door een tof alternatief te bieden op bestaande concepten.

De sterkte van het concept

Veel sociale bedrijven hebben vaak maar één boodschap: Ze zijn sociaal. Dat is vaak geen sterk uitgangspunt, omdat je daarmee een beperkte doelgroep aanspreekt: De gene die sociale ondernemingen een warm hard toe dragen. Klantengroep 2 – zij die hun keuze niet direct laten afhangen van sociale argumenten – bereik je daar niet mee.

Daarom is het concept van Ctaste zo sterk, naast het sociale karakter van het bedrijf, biedt het echt onderscheidende waarde voor de klanten. Met het concept komt de mix van klantvoordelen en het sociale karakter heel goed bij elkaar. Door die combinatie is het een sterk concept!

Misschien vind je dit ook interessant:

Maarten Lambach: “De drive is om serieus iets bij te dragen aan een positievere wereld.”

26/09/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

6 boeken met toffe heldenverhalen

14/03/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Van bezit naar gebruik, 5 voorbeelden van nieuwe verdienmodellen Van bezit naar gebruik, voorbeelden van nieuwe verdienmodellen. Ga op vakantie als een held Ga op vakantie als een held!
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel