Als we de term de grote gele M alleen al schrijven, weet bijna iedereen over welk bedrijf we het hebben: McDonald’s. Door anderen ook wel geliefd restaurant de Gouden Bogen genoemd. De huisstijl en de consistentie van het gebruik ervan hebben het merk McDonald’s enorm geholpen om de wereld te veroveren.
De unieke vorm van de letters van Coca Cola maakt de huisstijl van het merk zo sterk. Al sinds 1905 gebruiken ze dezelfde merkcommunicatie. De unieke letters zetten ze ook in, wanneer ze met naambattles op hun flesje andere woorden gebruiken, ondanks dat blijven het merk overeind. Bekijk het verhaal achter het logo op de website van Coca Cola.
Het laatste merk met een sterk gebruik van de huisstijl is Tony’s Chocolonely. Het heldenmerk zet overal dezelfde communicatie in, met de felle kleuren en drukke letters van hun huisstijl. Wanneer er nieuwe smaken geïntroduceerd worden, hebben ze ook nieuwe kleuren wikkels. Deze kleuren zitten allemaal in hetzelfde kleurenpallet, waardoor ze wel in één categorie vallen. Hiermee maakt het dat het merk overeind en herkenbaar blijft.
Lees meer over het ontwikkelen van een goede en consistente huisstijl in dit artikel.