• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

De kracht van een consistente huisstijl!

Misschien herken je het wel. Je hebt een website bezocht van een financieel adviseur en komt aan bij het kantoor, maar de uitstraling lijkt totaal niet op de website. Vaak is er een gebrek aan consistentie binnen de huisstijl van merken. De consistentie van de huisstijl is essentieel voor het succes van je huisstijl. Waarom dat is lees je in dit artikel.

Wat is consistentie in huisstijl?

In de communicatie van de huisstijl worden regelmatig fouten gemaakt. Een aantal voorbeelden van fouten in het niet consistent gebruik maken van de huisstijl:

  • Op de website van je merk gebruik je hele andere kleuren dan die van je huisstijl.
  • De social media posts van je merk passen qua vorm en huisstijl niet bij je merk, waardoor de herkenbaarheid wegvalt.
  • Je visitekaartje heeft een heel andere uitstraling dan je website.
  • Je hebt een kantoor met strakke vormen en kleuren, terwijl je website is opgebouwd uit losse vormen.

De consistentie van de huisstijl is dat alle elementen op elkaar aansluiten, waardoor er herkenning ontstaat.

Lees ook: Het ideale logo van een betekenisvol merk

De kracht van een consistente huisstijl

Waarom is dat nu zo belangrijk? De huisstijl is de stabiele factor van de uitstraling van je merk. De kracht van de consistentie van je huisstijl in vier punten:

  1. Consistentie zorgt voor merkherkenning: Je wilt met je merk een doel bereiken. Daarvoor heb je stakeholders en klanten nodig. Om ervoor te zorgen dat mensen voorkeur krijgen voor je merk, is het belangrijk dat ze eerst je merk herkennen. En herkenning kan alleen met herkenbare elementen die consistent gebruikt wordt.
  2. Verhoogde merkbekendheid: Door structureel op dezelfde manier gebruik te maken van huisstijlelementen, verhoog je ook de bekendheid van je merk. Er is een marketingregel die zegt dat je minimaal 7 keer met een merk in aanraking moet zijn geweest, voordat er door de doelgroep gehandeld wordt. Zonder een consistente huisstijl, moet je elke keer weer opnieuw beginnen om je doelgroep 7 keer te bereiken.
  3. Positioneer je merk: Huisstijl zorgt voor de positionering van je merk. Door beeld- en kleurgebruik val je op ten opzichte van concurrenten. Tijdens de huisstijlontwikkeling houd je hier rekening mee. Door consistent dit opvallende karakter te gebruiken, zorg je ervoor dat je merk een sterke positionering pakt.
  4. Het versterkt je merkverhaal: Een consistente huisstijl versterkt je merkverhaal. De huisstijl is een beeldende vertaling van je merkverhaal. Door goed en consistent gebruik te maken van deze beeldende vertaling versterk je het merkverhaal.

De huisstijl van Coolblue is een voorbeeld van de kracht van consistentie. Op hun website, op het pakket dat je aan de deur krijgt tot aan de bussen van het merk is één uitstraling te vinden. Iedereen herkent direct dat het om Coolblue gaat.

Zie ook: De restyle van de huisstijl van Fietskoeriers Apeldoorn – Held Uitgelicht

De kracht van een consistente huisstijl in 3 voorbeelden

Bron: Wikipedia

Als we de term de grote gele M alleen al schrijven, weet bijna iedereen over welk bedrijf we het hebben: McDonald’s. Door anderen ook wel geliefd restaurant de Gouden Bogen genoemd. De huisstijl en de consistentie van het gebruik ervan hebben het merk McDonald’s enorm geholpen om de wereld te veroveren.

Bron: cocacolanederland.nl

De unieke vorm van de letters van Coca Cola maakt de huisstijl van het merk zo sterk. Al sinds 1905 gebruiken ze dezelfde merkcommunicatie. De unieke letters zetten ze ook in, wanneer ze met naambattles op hun flesje andere woorden gebruiken, ondanks dat blijven het merk overeind. Bekijk het verhaal achter het logo op de website van Coca Cola.

Bron: tonyschocolonely.com

Het laatste merk met een sterk gebruik van de huisstijl is Tony’s Chocolonely. Het heldenmerk zet overal dezelfde communicatie in, met de felle kleuren en drukke letters van hun huisstijl. Wanneer er nieuwe smaken geïntroduceerd worden, hebben ze ook nieuwe kleuren wikkels. Deze kleuren zitten allemaal in hetzelfde kleurenpallet, waardoor ze wel in één categorie vallen. Hiermee maakt het dat het merk overeind en herkenbaar blijft.

Lees meer over het ontwikkelen van een goede en consistente huisstijl in dit artikel.

De kracht van een consistente huisstijl!

De kracht van een consistente huisstijl

Misschien herken je het wel. Je hebt een website bezocht van een financieel adviseur en komt aan bij het kantoor, maar de uitstraling lijkt totaal niet op de website. Vaak is er een gebrek aan consistentie binnen de huisstijl van merken. De consistentie van de huisstijl is essentieel voor het succes van je huisstijl. Waarom dat is lees je in dit artikel.

Wat is consistentie in huisstijl?

In de communicatie van de huisstijl worden regelmatig fouten gemaakt. Een aantal voorbeelden van fouten in het niet consistent gebruik maken van de huisstijl:

  • Op de website van je merk gebruik je hele andere kleuren dan die van je huisstijl.
  • De social media posts van je merk passen qua vorm en huisstijl niet bij je merk, waardoor de herkenbaarheid wegvalt.
  • Je visitekaartje heeft een heel andere uitstraling dan je website.
  • Je hebt een kantoor met strakke vormen en kleuren, terwijl je website is opgebouwd uit losse vormen.

De consistentie van de huisstijl is dat alle elementen op elkaar aansluiten, waardoor er herkenning ontstaat.

Lees ook: Het ideale logo van een betekenisvol merk

De kracht van een consistente huisstijl

Waarom is dat nu zo belangrijk? De huisstijl is de stabiele factor van de uitstraling van je merk. De kracht van de consistentie van je huisstijl in vier punten:

  1. Consistentie zorgt voor merkherkenning: Je wilt met je merk een doel bereiken. Daarvoor heb je stakeholders en klanten nodig. Om ervoor te zorgen dat mensen voorkeur krijgen voor je merk, is het belangrijk dat ze eerst je merk herkennen. En herkenning kan alleen met herkenbare elementen die consistent gebruikt wordt.
  2. Verhoogde merkbekendheid: Door structureel op dezelfde manier gebruik te maken van huisstijlelementen, verhoog je ook de bekendheid van je merk. Er is een marketingregel die zegt dat je minimaal 7 keer met een merk in aanraking moet zijn geweest, voordat er door de doelgroep gehandeld wordt. Zonder een consistente huisstijl, moet je elke keer weer opnieuw beginnen om je doelgroep 7 keer te bereiken.
  3. Positioneer je merk: Huisstijl zorgt voor de positionering van je merk. Door beeld- en kleurgebruik val je op ten opzichte van concurrenten. Tijdens de huisstijlontwikkeling houd je hier rekening mee. Door consistent dit opvallende karakter te gebruiken, zorg je ervoor dat je merk een sterke positionering pakt.
  4. Het versterkt je merkverhaal: Een consistente huisstijl versterkt je merkverhaal. De huisstijl is een beeldende vertaling van je merkverhaal. Door goed en consistent gebruik te maken van deze beeldende vertaling versterk je het merkverhaal.

De huisstijl van Coolblue is een voorbeeld van de kracht van consistentie. Op hun website, op het pakket dat je aan de deur krijgt tot aan de bussen van het merk is één uitstraling te vinden. Iedereen herkent direct dat het om Coolblue gaat.

Zie ook: De restyle van de huisstijl van Fietskoeriers Apeldoorn – Held Uitgelicht

De kracht van een consistente huisstijl in 3 voorbeelden

Bron: Wikipedia

Als we de term de grote gele M alleen al schrijven, weet bijna iedereen over welk bedrijf we het hebben: McDonald’s. Door anderen ook wel geliefd restaurant de Gouden Bogen genoemd. De huisstijl en de consistentie van het gebruik ervan hebben het merk McDonald’s enorm geholpen om de wereld te veroveren.

Bron: cocacolanederland.nl

De unieke vorm van de letters van Coca Cola maakt de huisstijl van het merk zo sterk. Al sinds 1905 gebruiken ze dezelfde merkcommunicatie. De unieke letters zetten ze ook in, wanneer ze met naambattles op hun flesje andere woorden gebruiken, ondanks dat blijven het merk overeind. Bekijk het verhaal achter het logo op de website van Coca Cola.

Bron: tonyschocolonely.com

Het laatste merk met een sterk gebruik van de huisstijl is Tony’s Chocolonely. Het heldenmerk zet overal dezelfde communicatie in, met de felle kleuren en drukke letters van hun huisstijl. Wanneer er nieuwe smaken geïntroduceerd worden, hebben ze ook nieuwe kleuren wikkels. Deze kleuren zitten allemaal in hetzelfde kleurenpallet, waardoor ze wel in één categorie vallen. Hiermee maakt het dat het merk overeind en herkenbaar blijft.

Lees meer over het ontwikkelen van een goede en consistente huisstijl in dit artikel.

Misschien vind je dit ook interessant:

Het verhaal achter de video van het Zonnepark Ecofactorij

07/03/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

De angst om held te zijn..

28/03/2019/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Verwachtingen managen? Kijk naar je identiteit, merkbelofte en klantbeloften!

16/06/2022/door Freek
Storytelling

Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties

09/06/2022/door Freek
Doelen stellen

Innoveren vanuit grote trends

02/06/2022/door Freek
Boost je merketingkennis
8 logo’s met verborgen boodschappen Interview Uitgestelde KinderfeestjesSven Scholten Fotografie Een interview met de helden van Uitgestelde Kinderfeestjes!
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel