Het verhaal van betekenisvolle merken: Yoni
In de reeks ‘Het verhaal van betekenisvolle merken’ nemen we je mee in de inspirerende verhalen van merken die niet alleen producten aanbieden, maar ook een positieve impact hebben op de wereld om hen heen. Elk van deze merken begint met een visie en een missie om verandering teweeg te brengen. Deze week nemen we je mee naar het merk Yoni.
De start van Yoni
Yoni is krachtig en taboedoorbrekend is. In het Sanskriet betekent het woord ‘de oorsprong van het leven’ én ‘vagina’. Oprichtsters Mariah Mansvelt Beck en Wendelien Hebly begonnen in 2014 uit een simpele, diep persoonlijke vraag: waar is men eigenlijk mee bezig tijdens je menstruatie?
In gesprek met Maatschapwij vertelde Mariah dat na haar voorstadium van baarmoederhalskanker ze werd geadviseerd om biologische tampons te gaan gebruiken. In die tijd kun je deze alleen bij biologische winkels verkrijgen. Op een avond zaten Mariah en Wendelien aan de keukentafel en stelden aan elkaar de vraag: Hoe kan het dat je van shampoo en andere verzorgingsproducten wel kunt zien wat erin zit, maar voor de meest intieme producten niet?
Omdat het niet op de verpakking staat, besloten ze de vier grootste fabrikanten van tampons op te bellen over de samenstelling van tampons en maandverband. Ze zaten vol met syntentische stoffen, plastics en parfums. Daarbij kregen ze te horen dat deze bedrijven niet wettelijk verplicht zijn om de samenstelling op het doosje te vermelden.
Die avond, aan de keukentafel bij Wendelien, ontstaat het idee voor Yoni.

Het betekenisvolle element
Yoni maakt iets standaard wat het lang niet is: de ingrediënten van tampons en maandverband. En dat klinkt als een kleine verandering, maar het is een essentieel verschil. Mariah verbaast zich over het feit dat er veel producten parfum en plastic laagjes bevatten die dat deel van het lichaam kunnen irriteren. En dat is volgens Yoni het gekke: dat dat gegeven de standaard is.
De betekenis van het merk wordt gebouwd omtrent die radicale eerlijkheid. Niet alleen op de verpakking, maar op straat én in de schappen. Dit zodat praten over menstruatie geen taboe is.
“De unieke aanpak van Yoni zit in de onverbloemde taal. Ze shokeren niet om te shokeren, maar om aandacht te zetten op hun domein.”
Het succesverhaal
Die eerlijkheid sloeg aan. Tijdens hun lancering behaalden ze in één klap hun crowfunding-doel én wonnen ze de ASN Bank Wereldprijs. Met de duidelijke en scherpe slogan: “Chemicals are not for pussies”. Die media-aandacht leidde ertoe dat Etos hen belde en een jaar later lagen Yoni’s producten in alle slijterijen én supermarkten. In sommige ketens is Yoni nu goed voor 3–5 % van de tampon- en maandverbandomzet.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Innovatie en unieke aanpak
De unieke aanpak van Yoni zit in de onverbloemde taal. Ze shokeren niet om te shokeren, maar om aandacht te zetten op hun domein. Menstruatie bespreek maken. Met uitspraken als ‘Iedere vrouw moet weten wat ze tussen haar benen stopt’ winden ze er geen doekjes omheen.
De communicatiestijl van Yoni is bewust taboedoorbrekend. Zeker als je het naast alles blauwe vloeistof en witte legging-reclames legt die we allemaal kennen van grote merken.

Toekomstplannen en ambities
Yoni blijft groeien en kijkt nadrukkelijk over de grenzen heen. De internationale ambities gaan verder dan alleen verkoop. Yoni wil wereldwijd bijdragen aan meer educatie en transparantie over vrouwelijke gezondheid. Op hun eigen platform benadrukken ze dat ze “chemische stoffen wereldwijd uit vagina’s houden” willen houden en taboes rond menstruatie willen doorbreken.
Oprichter Mariah Mansvelt Beck draagt daar ook persoonlijk aan bij. In het boek V – van Vulva tot Vagina opent ze het gesprek over vrouwelijkheid, gezondheid en schaamte, met als doel menstruatiezorg bespreekbaar en toegankelijk te maken.
Wat Yoni bij al deze stappen bewaart, is haar kern: taboedoorbreking met hoofd én hart.
De lessen die je kunt leren van Yoni
Na het lezen van dit artikel kun je een aantal lessen halen die je kunt toepassen in je eigen situatie. Deze lessen zijn:
- Durf een statement te maken. Je merk is niet alleen je product of dienst, maar het is datgene waar je voor staat. Voor Yoni is dat de radicale eerlijkheid en transparantie. Durf dus ergens voor te gaan staan, zodat je product het statement wordt!
- Je missie is je kracht. Yoni is niet een modetrend dat snel weer weg is. Hun missie is het kader waarbinnen ze groeien en vernieuwen én wat mensen aantrekt. Gebruik je missie als kracht op te groeien en mensen aan je te verbinden.
- Zie innovatie als ontwikkeling van betekenis. Yoni innoveert niet om kleine dingen aan te passen waarmee ze meer geld kunnen verdienen. Alles wat ze vernieuwen komt vanuit hun diepere betekenis.
Het verhaal van betekenisvolle merken: Yoni

In de reeks ‘Het verhaal van betekenisvolle merken’ nemen we je mee in de inspirerende verhalen van merken die niet alleen producten aanbieden, maar ook een positieve impact hebben op de wereld om hen heen. Elk van deze merken begint met een visie en een missie om verandering teweeg te brengen. Deze week nemen we je mee naar het merk Yoni.
De start van Yoni
Yoni is krachtig en taboedoorbrekend is. In het Sanskriet betekent het woord ‘de oorsprong van het leven’ én ‘vagina’. Oprichtsters Mariah Mansvelt Beck en Wendelien Hebly begonnen in 2014 uit een simpele, diep persoonlijke vraag: waar is men eigenlijk mee bezig tijdens je menstruatie?
In gesprek met Maatschapwij vertelde Mariah dat na haar voorstadium van baarmoederhalskanker ze werd geadviseerd om biologische tampons te gaan gebruiken. In die tijd kun je deze alleen bij biologische winkels verkrijgen. Op een avond zaten Mariah en Wendelien aan de keukentafel en stelden aan elkaar de vraag: Hoe kan het dat je van shampoo en andere verzorgingsproducten wel kunt zien wat erin zit, maar voor de meest intieme producten niet?
Omdat het niet op de verpakking staat, besloten ze de vier grootste fabrikanten van tampons op te bellen over de samenstelling van tampons en maandverband. Ze zaten vol met syntentische stoffen, plastics en parfums. Daarbij kregen ze te horen dat deze bedrijven niet wettelijk verplicht zijn om de samenstelling op het doosje te vermelden.
Die avond, aan de keukentafel bij Wendelien, ontstaat het idee voor Yoni.

Het betekenisvolle element
Yoni maakt iets standaard wat het lang niet is: de ingrediënten van tampons en maandverband. En dat klinkt als een kleine verandering, maar het is een essentieel verschil. Mariah verbaast zich over het feit dat er veel producten parfum en plastic laagjes bevatten die dat deel van het lichaam kunnen irriteren. En dat is volgens Yoni het gekke: dat dat gegeven de standaard is.
De betekenis van het merk wordt gebouwd omtrent die radicale eerlijkheid. Niet alleen op de verpakking, maar op straat én in de schappen. Dit zodat praten over menstruatie geen taboe is.
“De unieke aanpak van Yoni zit in de onverbloemde taal. Ze shokeren niet om te shokeren, maar om aandacht te zetten op hun domein.”
Het succesverhaal
Die eerlijkheid sloeg aan. Tijdens hun lancering behaalden ze in één klap hun crowfunding-doel én wonnen ze de ASN Bank Wereldprijs. Met de duidelijke en scherpe slogan: “Chemicals are not for pussies”. Die media-aandacht leidde ertoe dat Etos hen belde en een jaar later lagen Yoni’s producten in alle slijterijen én supermarkten. In sommige ketens is Yoni nu goed voor 3–5 % van de tampon- en maandverbandomzet.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Innovatie en unieke aanpak
De unieke aanpak van Yoni zit in de onverbloemde taal. Ze shokeren niet om te shokeren, maar om aandacht te zetten op hun domein. Menstruatie bespreek maken. Met uitspraken als ‘Iedere vrouw moet weten wat ze tussen haar benen stopt’ winden ze er geen doekjes omheen.
De communicatiestijl van Yoni is bewust taboedoorbrekend. Zeker als je het naast alles blauwe vloeistof en witte legging-reclames legt die we allemaal kennen van grote merken.

Toekomstplannen en ambities
Yoni blijft groeien en kijkt nadrukkelijk over de grenzen heen. De internationale ambities gaan verder dan alleen verkoop. Yoni wil wereldwijd bijdragen aan meer educatie en transparantie over vrouwelijke gezondheid. Op hun eigen platform benadrukken ze dat ze “chemische stoffen wereldwijd uit vagina’s houden” willen houden en taboes rond menstruatie willen doorbreken.
Oprichter Mariah Mansvelt Beck draagt daar ook persoonlijk aan bij. In het boek V – van Vulva tot Vagina opent ze het gesprek over vrouwelijkheid, gezondheid en schaamte, met als doel menstruatiezorg bespreekbaar en toegankelijk te maken.
Wat Yoni bij al deze stappen bewaart, is haar kern: taboedoorbreking met hoofd én hart.
De lessen die je kunt leren van Yoni
Na het lezen van dit artikel kun je een aantal lessen halen die je kunt toepassen in je eigen situatie. Deze lessen zijn:
- Durf een statement te maken. Je merk is niet alleen je product of dienst, maar het is datgene waar je voor staat. Voor Yoni is dat de radicale eerlijkheid en transparantie. Durf dus ergens voor te gaan staan, zodat je product het statement wordt!
- Je missie is je kracht. Yoni is niet een modetrend dat snel weer weg is. Hun missie is het kader waarbinnen ze groeien en vernieuwen én wat mensen aantrekt. Gebruik je missie als kracht op te groeien en mensen aan je te verbinden.
- Zie innovatie als ontwikkeling van betekenis. Yoni innoveert niet om kleine dingen aan te passen waarmee ze meer geld kunnen verdienen. Alles wat ze vernieuwen komt vanuit hun diepere betekenis.