Hoe meet je merksucces bij kleinere organisaties?
‘Merksucces meten is iets voor grotere organisaties’ wordt vaak gedacht. En dat valt te begrijpen. Wanneer je leest over het meten van merksucces hebben we het al vaak over merkbekendheids- en merkassociatie-onderzoeken, over de NPS-score en over het meten van merkvoorkeuren. Allemaal onderzoeken die een vermogen kosten om ze uit te voeren. Voor kleine organisatie is dat het helemaal niet waard. Maar hoe meet je nu succes met je merk als kleine organisatie? We nemen je mee.
Gaat het over merken of meten?
In kleine organisaties is succes vaak iets wat je merkt, niet wat je meet. Je merkt het in kleine dingen, er zit meer energie in de organisatie, meer enthousiasme bij klanten.
Maar gevoel alleen kan ook verraderlijk zijn. Soms denk je dat het goed gaat, tot de cijfers een andere kant op wijzen. Of je merkt dat mensen je merk niet herkennen, terwijl jij dacht dat het glashelder was.
Daarom is het goed om naast het merken dat een merk succes heeft, het ook te meten. Maar dan op een andere manier dan die grote organisatie.

Wat is merksucces eigenlijk?
Maar laten we het eerst eens hebben over wat merksucces eigenlijk is. Merksucces is niet alleen omzet of groei. Dat is een gevolg ervan. Merksucces gaat over hoe mensen je zien, voelen en onthouden. Je kunt het in drie simpele vragen vangen:
- Herkennen mensen je?
Weten ze wat je doet, en waar je voor staat?
(Of zeggen ze nog steeds: “O ja, wat deden jullie ook alweer?”) - Waarderen ze je?
Vinden klanten en collega’s het prettig om met je te werken om de juiste redenen?
Niet alleen vanwege je product, maar om hoe en waarom je het doet. - Beïnvloedt je merk hun keuze?
Zorgen jullie uitstraling en verhaal ervoor dat mensen sneller ja zeggen, blijven of anderen doorverwijzen?
De antwoorden op deze drie vragen zijn de basis voor merksucces. Dat is hopelijk makkelijk te begrijpen, maar het is nog mooier dat je het kunt meten. Maar dan meten op een nuchtere manier.
“Traditionele PMC’s nemen vaak geen externe kosten, zoals milieuvervuiling en sociale impact mee in de strategische besluitvorming. Dit kan leiden tot keuzes die op korte termijn economisch voordelig zijn, maar nadelige gevolgen hebben voor duurzaamheid en maatschappelijk welzijn en daarmee ook extra kosten voor de organisatie zelf.”
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Zo meet je het zonder ingewikkelde toestanden
Je hebt geen marketingdashboard nodig om te weten of je merk werkt. Wat je nodig hebt, is een ritme en aandacht. Het is het merk verankeren in je organisatie, en daarbij hoort ook het meten van het succes van je merk. Een aantal tactieken om het succes van je merk te meten:
1. Vraag het aan je klanten
Bel structureel met vaste klanten. Niet voor een enquête, maar voor een goed gesprek. Stel vragen zoals: “Wat maakt dat je met ons werkt?” en “Wat vertel je aan anderen over ons?”
Hun antwoorden zijn goud waard. Als ze woorden gebruiken die lijken op jouw kernboodschap, zit je goed. Als dat niet zo is, dan heb je daar nog werk te doen. Zorg ervoor dat verschillende mensen dit in de organisatie doen, zodat iedereen een goed beeld kan vormen over de status van jullie merk.
2. Kijk naar je herhaalklanten
Hoeveel mensen kopen of komen terug zonder dat je er achteraan hoeft? Dat is een sterke graadmeter van vertrouwen. Dit zijn data die je uit de administratie kunt halen, en geeft een beeld hoe sterk je merk is. Gecombineerd met de eerste tactiek maakt dat het beeld nog sterker. Een goed merk scheelt in marketingbudget, omdat mensen vanzelf terugkomen.
3. Luister naar je team
Wat je met klanten doet, doe je ook intern structureel. Ga met medewerkers in gesprek over vragen zoals: “Wat vind jij typisch óns?” Of: “Waar ben je het afgelopen halfjaar trots op?” Als daar duidelijke, herkenbare antwoorden uitkomen, is je merk intern verankerd.
Als het stil blijft of iedereen iets anders zegt, weet je dat er werk aan de winkel is.

4. Scan onder personeel
Als aanvulling op het in gesprek raken met je team, is het verstandig om een personeelsscan uit te voeren. Dit kan al gewoon met enquête-tools die simpel in te zetten zijn. De personeelsscan is een korte, anonieme vragenlijst die peilt hoe medewerkers hun werk, team en organisatie ervaren.
De vragen en stellingen die je opstelt, heeft raakvlakken met onderstaande thema’s:
- Betrokkenheid & betekenis
In hoeverre voelen medewerkers zich verbonden met de missie van de organisatie en ervaren ze dat hun werk ertoe doet? - Cultuur
In welke mate worden de kernwaarden in de dagelijkse praktijk geleefd? - Ontwikkeling & groei
Krijgen medewerkers kansen om zich te ontwikkelen, feedback te ontvangen en hun talenten in te zetten? - Leiderschap & waardering
Ervaren medewerkers steun, aandacht en erkenning van hun leidinggevenden en collega’s? - Samenwerking
Hoe is de sfeer binnen teams. Is er onderling vertrouwen, respect en gezamenlijke focus op kwaliteit? - Welzijn & tevredenheid
Voelen medewerkers zich goed, gehoord en trots op hun werkplek. Zowel mentaal als fysiek?
Stel een aantal stellingen per thema op en vraag ze om een schaal van 1 (helemaal oneens) tot 5 (helemaal eens) te gebruiken bij deze stellingen. Daarbuiten kun je een aantal open vragen stellen, waarin ze voorbeelden kunnen geven van situaties.
Deze scan is niet ter vervanging van de gesprekken, maar juist als versterking.
5. Let op mond-tot-mondreclame
Mond-tot-mondreclame is een belangrijke graadmeter van merksucces. Je kunt heel simpel in gesprekken met nieuwe klanten meten hoe goed het ervoor staat:
- Als ze spontaan aangeven dat ze via iemand anders zijn gekomen, dan is dat het sterkste signaal dat het goed gaat;
- Je kunt vragen hoe ze bij jullie zijn gekomen, als ze dan aangeven via-via is dat een sterk signaal.
- Wanneer ze andere redenen aangeven, dan geeft dat signalen of het goed gaat of niet. Als ze voor de juiste redenen komen, dan staat je merk sterk. Komen ze voor de verkeerde redenen, dan is je merk minder sterk.
6. Observeer je online gedrag
De gegevens op je website zijn belangrijk. Het aantal websitebezoekers, hoe lang zij op je website zitten én wat ze vervolgens doen is een belangrijk signaal hoe goed het gaat met je merk. Daarbij kun je ook denken aan hoeveel mensen je downloads downloaden én hoeveel mensen je mails lezen en daarop acteren.
Maar belangrijker is nog of mensen online reageren. Wanneer mensen steeds vaker interactie hebben met je merk, dan heeft dat een positief effect op je merksucces.
Zorg voor een ritme
Het meten van het succes van je merk is dus een gewoonte. Kies een aantal van bovenstaande tactieken om te ontdekken of je merk werkt. Reflecteer met verschillende teams per maand hoe het gaat. Bespreek per afdeling of team de volgende vragen:
- Wat hebben klanten over ons gezegd?
- Wanneer voelden we trots?
- Waar zaten we naast de plank?
- Zijn we herkenbaar gebleven in wat we doen en zeggen?
De uitslagen hiervan kun je in een gezamenlijk document bijhouden. Dat kan via je Teams-omgeving of via een Google Docs-bestand. Dat is een simpele manier om te beginnen met het meten van merksucces. Hoe groter je organisatie wordt, hoe interessanter het is om hier software voor in te zeten. Maar het aanschaffen van software heeft geen zin, zonder ritme.
De resultaten deel je ieder kwartaal tijdens een merkfeestje waarin je samen kijkt hoe het merk ervoor staat en hoe het volgende kwartaal eruitziet. Het is daarmee een ritme geworden waar iedereen aan mee doet. De kracht zit niet in de cijfers, maar in het gesprek dat het oplevert.
Hoe staat jouw merk ervoor?
Merksucces meten is essentieel. Het zorgt er niet alleen voor dat je een goed gevoel hebt, maar je weet zo ook hoe je het merk door kunt ontwikkelen. Dit geeft een directe duiding achter de financiële cijfers.
Heb je al een beeld hoe je merk ervoor staat? Mocht je willen sparren over hoe je merk ervoor staat, dan nodig ik je graag uit voor een bak koffie of thee met chocolade. Dan kunnen we verder praten over waar je merk staat, hoe je succes kunt meten in jouw situatie en kijken we of onze scan een goede mogelijkheid voor jullie is. Boek daarvoor een merksessie.
Hoe meet je merksucces bij kleinere organisaties?

‘Merksucces meten is iets voor grotere organisaties’ wordt vaak gedacht. En dat valt te begrijpen. Wanneer je leest over het meten van merksucces hebben we het al vaak over merkbekendheids- en merkassociatie-onderzoeken, over de NPS-score en over het meten van merkvoorkeuren. Allemaal onderzoeken die een vermogen kosten om ze uit te voeren. Voor kleine organisatie is dat het helemaal niet waard. Maar hoe meet je nu succes met je merk als kleine organisatie? We nemen je mee.
Gaat het over merken of meten?
In kleine organisaties is succes vaak iets wat je merkt, niet wat je meet. Je merkt het in kleine dingen, er zit meer energie in de organisatie, meer enthousiasme bij klanten.
Maar gevoel alleen kan ook verraderlijk zijn. Soms denk je dat het goed gaat, tot de cijfers een andere kant op wijzen. Of je merkt dat mensen je merk niet herkennen, terwijl jij dacht dat het glashelder was.
Daarom is het goed om naast het merken dat een merk succes heeft, het ook te meten. Maar dan op een andere manier dan die grote organisatie.

Wat is merksucces eigenlijk?
Maar laten we het eerst eens hebben over wat merksucces eigenlijk is. Merksucces is niet alleen omzet of groei. Dat is een gevolg ervan. Merksucces gaat over hoe mensen je zien, voelen en onthouden. Je kunt het in drie simpele vragen vangen:
- Herkennen mensen je?
Weten ze wat je doet, en waar je voor staat?
(Of zeggen ze nog steeds: “O ja, wat deden jullie ook alweer?”) - Waarderen ze je?
Vinden klanten en collega’s het prettig om met je te werken om de juiste redenen?
Niet alleen vanwege je product, maar om hoe en waarom je het doet. - Beïnvloedt je merk hun keuze?
Zorgen jullie uitstraling en verhaal ervoor dat mensen sneller ja zeggen, blijven of anderen doorverwijzen?
De antwoorden op deze drie vragen zijn de basis voor merksucces. Dat is hopelijk makkelijk te begrijpen, maar het is nog mooier dat je het kunt meten. Maar dan meten op een nuchtere manier.
“Traditionele PMC’s nemen vaak geen externe kosten, zoals milieuvervuiling en sociale impact mee in de strategische besluitvorming. Dit kan leiden tot keuzes die op korte termijn economisch voordelig zijn, maar nadelige gevolgen hebben voor duurzaamheid en maatschappelijk welzijn en daarmee ook extra kosten voor de organisatie zelf.”
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Zo meet je het zonder ingewikkelde toestanden
Je hebt geen marketingdashboard nodig om te weten of je merk werkt. Wat je nodig hebt, is een ritme en aandacht. Het is het merk verankeren in je organisatie, en daarbij hoort ook het meten van het succes van je merk. Een aantal tactieken om het succes van je merk te meten:
1. Vraag het aan je klanten
Bel structureel met vaste klanten. Niet voor een enquête, maar voor een goed gesprek. Stel vragen zoals: “Wat maakt dat je met ons werkt?” en “Wat vertel je aan anderen over ons?”
Hun antwoorden zijn goud waard. Als ze woorden gebruiken die lijken op jouw kernboodschap, zit je goed. Als dat niet zo is, dan heb je daar nog werk te doen. Zorg ervoor dat verschillende mensen dit in de organisatie doen, zodat iedereen een goed beeld kan vormen over de status van jullie merk.
2. Kijk naar je herhaalklanten
Hoeveel mensen kopen of komen terug zonder dat je er achteraan hoeft? Dat is een sterke graadmeter van vertrouwen. Dit zijn data die je uit de administratie kunt halen, en geeft een beeld hoe sterk je merk is. Gecombineerd met de eerste tactiek maakt dat het beeld nog sterker. Een goed merk scheelt in marketingbudget, omdat mensen vanzelf terugkomen.
3. Luister naar je team
Wat je met klanten doet, doe je ook intern structureel. Ga met medewerkers in gesprek over vragen zoals: “Wat vind jij typisch óns?” Of: “Waar ben je het afgelopen halfjaar trots op?” Als daar duidelijke, herkenbare antwoorden uitkomen, is je merk intern verankerd.
Als het stil blijft of iedereen iets anders zegt, weet je dat er werk aan de winkel is.

4. Scan onder personeel
Als aanvulling op het in gesprek raken met je team, is het verstandig om een personeelsscan uit te voeren. Dit kan al gewoon met enquête-tools die simpel in te zetten zijn. De personeelsscan is een korte, anonieme vragenlijst die peilt hoe medewerkers hun werk, team en organisatie ervaren.
De vragen en stellingen die je opstelt, heeft raakvlakken met onderstaande thema’s:
- Betrokkenheid & betekenis
In hoeverre voelen medewerkers zich verbonden met de missie van de organisatie en ervaren ze dat hun werk ertoe doet? - Cultuur
In welke mate worden de kernwaarden in de dagelijkse praktijk geleefd? - Ontwikkeling & groei
Krijgen medewerkers kansen om zich te ontwikkelen, feedback te ontvangen en hun talenten in te zetten? - Leiderschap & waardering
Ervaren medewerkers steun, aandacht en erkenning van hun leidinggevenden en collega’s? - Samenwerking
Hoe is de sfeer binnen teams. Is er onderling vertrouwen, respect en gezamenlijke focus op kwaliteit? - Welzijn & tevredenheid
Voelen medewerkers zich goed, gehoord en trots op hun werkplek. Zowel mentaal als fysiek?
Stel een aantal stellingen per thema op en vraag ze om een schaal van 1 (helemaal oneens) tot 5 (helemaal eens) te gebruiken bij deze stellingen. Daarbuiten kun je een aantal open vragen stellen, waarin ze voorbeelden kunnen geven van situaties.
Deze scan is niet ter vervanging van de gesprekken, maar juist als versterking.
5. Let op mond-tot-mondreclame
Mond-tot-mondreclame is een belangrijke graadmeter van merksucces. Je kunt heel simpel in gesprekken met nieuwe klanten meten hoe goed het ervoor staat:
- Als ze spontaan aangeven dat ze via iemand anders zijn gekomen, dan is dat het sterkste signaal dat het goed gaat;
- Je kunt vragen hoe ze bij jullie zijn gekomen, als ze dan aangeven via-via is dat een sterk signaal.
- Wanneer ze andere redenen aangeven, dan geeft dat signalen of het goed gaat of niet. Als ze voor de juiste redenen komen, dan staat je merk sterk. Komen ze voor de verkeerde redenen, dan is je merk minder sterk.
6. Observeer je online gedrag
De gegevens op je website zijn belangrijk. Het aantal websitebezoekers, hoe lang zij op je website zitten én wat ze vervolgens doen is een belangrijk signaal hoe goed het gaat met je merk. Daarbij kun je ook denken aan hoeveel mensen je downloads downloaden én hoeveel mensen je mails lezen en daarop acteren.
Maar belangrijker is nog of mensen online reageren. Wanneer mensen steeds vaker interactie hebben met je merk, dan heeft dat een positief effect op je merksucces.
Zorg voor een ritme
Het meten van het succes van je merk is dus een gewoonte. Kies een aantal van bovenstaande tactieken om te ontdekken of je merk werkt. Reflecteer met verschillende teams per maand hoe het gaat. Bespreek per afdeling of team de volgende vragen:
- Wat hebben klanten over ons gezegd?
- Wanneer voelden we trots?
- Waar zaten we naast de plank?
- Zijn we herkenbaar gebleven in wat we doen en zeggen?
De uitslagen hiervan kun je in een gezamenlijk document bijhouden. Dat kan via je Teams-omgeving of via een Google Docs-bestand. Dat is een simpele manier om te beginnen met het meten van merksucces. Hoe groter je organisatie wordt, hoe interessanter het is om hier software voor in te zeten. Maar het aanschaffen van software heeft geen zin, zonder ritme.
De resultaten deel je ieder kwartaal tijdens een merkfeestje waarin je samen kijkt hoe het merk ervoor staat en hoe het volgende kwartaal eruitziet. Het is daarmee een ritme geworden waar iedereen aan mee doet. De kracht zit niet in de cijfers, maar in het gesprek dat het oplevert.
Hoe staat jouw merk ervoor?
Merksucces meten is essentieel. Het zorgt er niet alleen voor dat je een goed gevoel hebt, maar je weet zo ook hoe je het merk door kunt ontwikkelen. Dit geeft een directe duiding achter de financiële cijfers.
Heb je al een beeld hoe je merk ervoor staat? Mocht je willen sparren over hoe je merk ervoor staat, dan nodig ik je graag uit voor een bak koffie of thee met chocolade. Dan kunnen we verder praten over waar je merk staat, hoe je succes kunt meten in jouw situatie en kijken we of onze scan een goede mogelijkheid voor jullie is. Boek daarvoor een merksessie.

