• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Alle neuzen dezelfde kant op binnen je bedrijf? Werk aan je merkidentiteit!

Veel bedrijven hebben moeite om de medewerkers binnen hun organisatie op één lijn te krijgen. Misschien herken je het wel: Je vraagt aan tien mensen binnen je eigen organisatie waar je bedrijf voor staat en je krijgt ook tien verschillende antwoorden. Je weet daarmee ook dat op verjaardagen geen eenduidig verhaal over je bedrijf wordt verteld. In dit artikel lees je hoe je alle neuzen dezelfde kant op krijgt met inzet van je merkidentiteit.

Gezamenlijke focus

Nu kun je zeggen: Alle neuzen dezelfde kant op, moeten we dat wel hebben? Juist de verschillende meningen helpt je als bedrijf juist verder. En ook dat is waar, alleen ontbreekt er een belangrijke gezamenlijke focus. Deze gezamenlijke focus bereik je door een gezamenlijk hoger doel te hebben. Met dit gezamenlijke hogere doel zorg je ervoor dat jouw bedrijf een krachtig merk wordt.

De kracht van merkidentiteit

Een krachtig merk zorgt voor die gezamenlijke focus. Neem als voorbeeld het merk Coolblue, een krachtig merk waar veel bedrijven voorbeeld aan nemen. De kracht van Coolblue is hun gezamenlijke hogere doel: Het voorbeeldbedrijf zijn op het gebied van klantgerichtheid. Met ieder contact met het merk ervaar je dat ze aan dit hogere doel werken. In het beleid van Coolblue is het alles voor een glimlach- virus opgenomen en wordt het uitgevoerd.

Het voorbeeld van Coolblue laat de kracht van het hebben van een merkidentiteit zien. Wat wij vaak merken is dat bedrijven hun merkidentiteit niet op orde hebben. Het hogere doel is te vaag en niet bekend binnen de organisatie, waardoor het lastig is om iedereen mee te krijgen.

“Als iedereen naar hetzelfde doel streeft, geeft het richting voor je medewerkers. Dat is één van de grote voordelen van het hebben van een merkidentiteit.”

Iedereen voor hetzelfde doel

Als iedereen naar hetzelfde doel streeft, geeft het richting voor je medewerkers. Dat is één van de grote voordelen van het hebben van een merkidentiteit. Neem de schoonmaker van de NASA die in de tijd van John. F Kennedy op de vraag van de journalist wat zijn rol was binnen het bedrijf antwoordde met: Ik help mee de eerste man op de maan te zetten.

Zoveel toewijding en betrokkenheid is erg waardevol voor je merk. Een merk dat een en hetzelfde doel heeft, zorgt voor..

  • .. aantrekkelijk werkgeverschap, er zijn medewerkers die passen bij je hogere doel en daardoor graag voor je willen werken. Het aantrekkelijk werkgeverschap heeft ook positief zijn weerslag op het behoud van de medewerkers.
  • .. aantrekkelijk voor opdrachtgevers of consumenten, die passen bij je hogere doel.
  • .. een onderscheidend merk ten opzichte van concurrerende merken.
  • .. meer innovatie, door te streven naar een gezamenlijk hoger doel.

Lees ook: De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)

Aan de slag met merkidentiteit, het 6 stappenplan

merkidentiteit ontwikkeling creating heroesMerkidentiteit is een erg belangrijk element van je merk. Zonder identiteit kan je merk niet bestaan en geeft het richting binnen je organisatie. Om aan de slag te gaan met je merkidentiteit gebruik je onderstaan 6 stappenplan:

  1. De eerste stap is om de betekenis te vinden van je merk. Welke betekenis voegt je merk toe aan de omgeving?
  2. Op basis van de betekenis van je merk ontwikkel je de visie van je merk.
  3. Je zet de grote heldenmissie neer, waarmee je het grote doel van je organisatie omschrijft. Daarbij maak je een roadmap om deze missie te halen.
  4. De kernwaarden van je merk leg je vast, waarmee je de niet onderhandelbare grondbeginselen van je organisatie omschrijft.
  5. Helden als superman zetten hun krachten in om de wereld te redden, met dit gegeven ga je nadenken over de heldenkrachten van je merk. Welke krachten bezig je merk om je heldenmissie te bereiken?
  6. Als laatste denk je na over de positionering en communicatie van je merk. Je ontwikkelt de slogan die past bij je merkidentiteit, zet een tone of voice neer en maakt nieuwe taalvondsten die passen bij je merk. Het belangrijkste is om te durven communiceren, steek je nek uit. Bekijk hier bijvoorbeeld een hilarisch voorbeeld van een tone of voice.

Meer over het ontwikkelen van je merkidentiteit lees je de artikelenserie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

Alle neuzen dezelfde kant op binnen je bedrijf? Werk aan je merkidentiteit!

Veel bedrijven hebben moeite om de medewerkers binnen hun organisatie op één lijn te krijgen. Misschien herken je het wel: Je vraagt aan tien mensen binnen je eigen organisatie waar je bedrijf voor staat en je krijgt ook tien verschillende antwoorden. Je weet daarmee ook dat op verjaardagen geen eenduidig verhaal over je bedrijf wordt verteld. In dit artikel lees je hoe je alle neuzen dezelfde kant op krijgt met inzet van je merkidentiteit.

Gezamenlijke focus

Nu kun je zeggen: Alle neuzen dezelfde kant op, moeten we dat wel hebben? Juist de verschillende meningen helpt je als bedrijf juist verder. En ook dat is waar, alleen ontbreekt er een belangrijke gezamenlijke focus. Deze gezamenlijke focus bereik je door een gezamenlijk hoger doel te hebben. Met dit gezamenlijke hogere doel zorg je ervoor dat jouw bedrijf een krachtig merk wordt.

De kracht van merkidentiteit

Een krachtig merk zorgt voor die gezamenlijke focus. Neem als voorbeeld het merk Coolblue, een krachtig merk waar veel bedrijven voorbeeld aan nemen. De kracht van Coolblue is hun gezamenlijke hogere doel: Het voorbeeldbedrijf zijn op het gebied van klantgerichtheid. Met ieder contact met het merk ervaar je dat ze aan dit hogere doel werken. In het beleid van Coolblue is het alles voor een glimlach- virus opgenomen en wordt het uitgevoerd.

Het voorbeeld van Coolblue laat de kracht van het hebben van een merkidentiteit zien. Wat wij vaak merken is dat bedrijven hun merkidentiteit niet op orde hebben. Het hogere doel is te vaag en niet bekend binnen de organisatie, waardoor het lastig is om iedereen mee te krijgen.

“Als iedereen naar hetzelfde doel streeft, geeft het richting voor je medewerkers. Dat is één van de grote voordelen van het hebben van een merkidentiteit.”

Iedereen voor hetzelfde doel

Als iedereen naar hetzelfde doel streeft, geeft het richting voor je medewerkers. Dat is één van de grote voordelen van het hebben van een merkidentiteit. Neem de schoonmaker van de NASA die in de tijd van John. F Kennedy op de vraag van de journalist wat zijn rol was binnen het bedrijf antwoordde met: Ik help mee de eerste man op de maan te zetten.

Zoveel toewijding en betrokkenheid is erg waardevol voor je merk. Een merk dat een en hetzelfde doel heeft, zorgt voor..

  • .. aantrekkelijk werkgeverschap, er zijn medewerkers die passen bij je hogere doel en daardoor graag voor je willen werken. Het aantrekkelijk werkgeverschap heeft ook positief zijn weerslag op het behoud van de medewerkers.
  • .. aantrekkelijk voor opdrachtgevers of consumenten, die passen bij je hogere doel.
  • .. een onderscheidend merk ten opzichte van concurrerende merken.
  • .. meer innovatie, door te streven naar een gezamenlijk hoger doel.

Aan de slag met merkidentiteit, het 6 stappenplan

merkidentiteit ontwikkeling creating heroesMerkidentiteit is een erg belangrijk element van je merk. Zonder identiteit kan je merk niet bestaan en geeft het richting binnen je organisatie. Om aan de slag te gaan met je merkidentiteit gebruik je onderstaan 6 stappenplan:

  1. De eerste stap is om de betekenis te vinden van je merk. Welke betekenis voegt je merk toe aan de omgeving?
  2. Op basis van de betekenis van je merk ontwikkel je de visie van je merk.
  3. Je zet de grote heldenmissie neer, waarmee je het grote doel van je organisatie omschrijft. Daarbij maak je een roadmap om deze missie te halen.
  4. De kernwaarden van je merk leg je vast, waarmee je de niet onderhandelbare grondbeginselen van je organisatie omschrijft.
  5. Helden als superman zetten hun krachten in om de wereld te redden, met dit gegeven ga je nadenken over de heldenkrachten van je merk. Welke krachten bezig je merk om je heldenmissie te bereiken?
  6. Als laatste denk je na over de positionering en communicatie van je merk. Je ontwikkelt de slogan die past bij je merkidentiteit, zet een tone of voice neer en maakt nieuwe taalvondsten die passen bij je merk. Het belangrijkste is om te durven communiceren, steek je nek uit. Bekijk hier bijvoorbeeld een hilarisch voorbeeld van een tone of voice.

Meer over het ontwikkelen van je merkidentiteit lees je de artikelenserie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

Misschien vind je dit ook interessant:

Olga Saes van Xpeerience: “Het risico op een psychische aandoening te krijgen bijna 1 op 2, maar hoe reageer je hierop?”

11/07/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Een interview met de helden van Uitgestelde Kinderfeestjes!

23/05/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Hier moet je op letten bij het inhuren van een videomarketingbureau Het verhaal achter de video van Buro Ontwerp & Omgeving
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel