Alle neuzen dezelfde kant op binnen je bedrijf? Werk aan je merkidentiteit!

Veel bedrijven hebben moeite om de medewerkers binnen hun organisatie op één lijn te krijgen. Misschien herken je het wel: Je vraagt aan tien mensen binnen je eigen organisatie waar je bedrijf voor staat en je krijgt ook tien verschillende antwoorden. Je weet daarmee ook dat op verjaardagen geen eenduidig verhaal over je bedrijf wordt verteld. In dit artikel lees je hoe je alle neuzen dezelfde kant op krijgt met inzet van je merkidentiteit.

Gezamenlijke focus

Nu kun je zeggen: Alle neuzen dezelfde kant op, moeten we dat wel hebben? Juist de verschillende meningen helpt je als bedrijf juist verder. En ook dat is waar, alleen ontbreekt er een belangrijke gezamenlijke focus. Deze gezamenlijke focus bereik je door een gezamenlijk hoger doel te hebben. Met dit gezamenlijke hogere doel zorg je ervoor dat jouw bedrijf een krachtig merk wordt.

De kracht van merkidentiteit

Een krachtig merk zorgt voor die gezamenlijke focus. Neem als voorbeeld het merk Coolblue, een krachtig merk waar veel bedrijven voorbeeld aan nemen. De kracht van Coolblue is hun gezamenlijke hogere doel: Het voorbeeldbedrijf zijn op het gebied van klantgerichtheid. Met ieder contact met het merk ervaar je dat ze aan dit hogere doel werken. In het beleid van Coolblue is het alles voor een glimlach- virus opgenomen en wordt het uitgevoerd.

Het voorbeeld van Coolblue laat de kracht van het hebben van een merkidentiteit zien. Wat wij vaak merken is dat bedrijven hun merkidentiteit niet op orde hebben. Het hogere doel is te vaag en niet bekend binnen de organisatie, waardoor het lastig is om iedereen mee te krijgen.

“Als iedereen naar hetzelfde doel streeft, geeft het richting voor je medewerkers. Dat is één van de grote voordelen van het hebben van een merkidentiteit.”

Iedereen voor hetzelfde doel

Als iedereen naar hetzelfde doel streeft, geeft het richting voor je medewerkers. Dat is één van de grote voordelen van het hebben van een merkidentiteit. Neem de schoonmaker van de NASA die in de tijd van John. F Kennedy op de vraag van de journalist wat zijn rol was binnen het bedrijf antwoordde met: Ik help mee de eerste man op de maan te zetten.

Zoveel toewijding en betrokkenheid is erg waardevol voor je merk. Een merk dat een en hetzelfde doel heeft, zorgt voor..

  • .. aantrekkelijk werkgeverschap, er zijn medewerkers die passen bij je hogere doel en daardoor graag voor je willen werken. Het aantrekkelijk werkgeverschap heeft ook positief zijn weerslag op het behoud van de medewerkers.
  • .. aantrekkelijk voor opdrachtgevers of consumenten, die passen bij je hogere doel.
  • .. een onderscheidend merk ten opzichte van concurrerende merken.
  • .. meer innovatie, door te streven naar een gezamenlijk hoger doel.

Aan de slag met merkidentiteit, het 7 stappenplan

merkidentiteit ontwikkeling creating heroesMerkidentiteit is een erg belangrijk element van je merk. Zonder identiteit kan je merk niet bestaan en geeft het richting binnen je organisatie. Om aan de slag te gaan met je merkidentiteit gebruik je onderstaan 7 stappenplan:

  1. De eerste stap is om de betekenis te vinden van je merk. Welke betekenis voegt je merk toe aan de omgeving?
  2. Op basis van de betekenis van je merk ontwikkel je de visie van je merk.
  3. Je zet de grote heldenmissie neer, waarmee je het grote doel van je organisatie omschrijft. Daarbij maak je een roadmap om deze missie te halen.
  4. De kernwaarden van je merk leg je vast, waarmee je de niet onderhandelbare grondbeginselen van je organisatie omschrijft.
  5. Helden als superman zetten hun krachten in om de wereld te redden, met dit gegeven ga je nadenken over de heldenkrachten van je merk. Welke krachten bezig je merk om je heldenmissie te bereiken?
  6. Je beschrijft de cultuur van je organisatie, waarmee je direct vastlegt hoe je jouw merkidentiteit gaat verankeren in je organisatie.
  7. Als laatste denk je na over de communicatie van je merk. Je ontwikkelt de slogan die past bij je merkidentiteit, zet een tone of voice neer en maakt nieuwe taalvondsten die passen bij je merk. Het belangrijkste is om te durven communiceren, steek je nek uit. Bekijk hier bijvoorbeeld een hilarisch voorbeeld van een tone of voice.

Meer over het ontwikkelen van je merkidentiteit lees je het artikel Zo bepaal je jouw merkidentiteit

Samen je merkidentiteit neerzetten

Nieuwe held herotalkWil je aan de slag met je merkidentiteit om daarmee alle neuzen dezelfde kant op te krijgen? Graag nodigen we je uit voor een vrijblijvende Herotalk, een inspiratiesessie voor helden. Hierin bespreken we de identiteit van je merk en hoe je de stappen kunt zetten naar een echt heldenmerk.

Alle neuzen dezelfde kant op binnen je bedrijf? Werk aan je merkidentiteit!

Veel bedrijven hebben moeite om de medewerkers binnen hun organisatie op één lijn te krijgen. Misschien herken je het wel: Je vraagt aan tien mensen binnen je eigen organisatie waar je bedrijf voor staat en je krijgt ook tien verschillende antwoorden. Je weet daarmee ook dat op verjaardagen geen eenduidig verhaal over je bedrijf wordt verteld. In dit artikel lees je hoe je alle neuzen dezelfde kant op krijgt met inzet van je merkidentiteit.

Gezamenlijke focus

Nu kun je zeggen: Alle neuzen dezelfde kant op, moeten we dat wel hebben? Juist de verschillende meningen helpt je als bedrijf juist verder. En ook dat is waar, alleen ontbreekt er een belangrijke gezamenlijke focus. Deze gezamenlijke focus bereik je door een gezamenlijk hoger doel te hebben. Met dit gezamenlijke hogere doel zorg je ervoor dat jouw bedrijf een krachtig merk wordt.

De kracht van merkidentiteit

Een krachtig merk zorgt voor die gezamenlijke focus. Neem als voorbeeld het merk Coolblue, een krachtig merk waar veel bedrijven voorbeeld aan nemen. De kracht van Coolblue is hun gezamenlijke hogere doel: Het voorbeeldbedrijf zijn op het gebied van klantgerichtheid. Met ieder contact met het merk ervaar je dat ze aan dit hogere doel werken. In het beleid van Coolblue is het alles voor een glimlach- virus opgenomen en wordt het uitgevoerd.

Het voorbeeld van Coolblue laat de kracht van het hebben van een merkidentiteit zien. Wat wij vaak merken is dat bedrijven hun merkidentiteit niet op orde hebben. Het hogere doel is te vaag en niet bekend binnen de organisatie, waardoor het lastig is om iedereen mee te krijgen.

“Als iedereen naar hetzelfde doel streeft, geeft het richting voor je medewerkers. Dat is één van de grote voordelen van het hebben van een merkidentiteit.”

Iedereen voor hetzelfde doel

Als iedereen naar hetzelfde doel streeft, geeft het richting voor je medewerkers. Dat is één van de grote voordelen van het hebben van een merkidentiteit. Neem de schoonmaker van de NASA die in de tijd van John. F Kennedy op de vraag van de journalist wat zijn rol was binnen het bedrijf antwoordde met: Ik help mee de eerste man op de maan te zetten.

Zoveel toewijding en betrokkenheid is erg waardevol voor je merk. Een merk dat een en hetzelfde doel heeft, zorgt voor..

  • .. aantrekkelijk werkgeverschap, er zijn medewerkers die passen bij je hogere doel en daardoor graag voor je willen werken. Het aantrekkelijk werkgeverschap heeft ook positief zijn weerslag op het behoud van de medewerkers.
  • .. aantrekkelijk voor opdrachtgevers of consumenten, die passen bij je hogere doel.
  • .. een onderscheidend merk ten opzichte van concurrerende merken.
  • .. meer innovatie, door te streven naar een gezamenlijk hoger doel.

Aan de slag met merkidentiteit, het 7 stappenplan

merkidentiteit ontwikkeling creating heroesMerkidentiteit is een erg belangrijk element van je merk. Zonder identiteit kan je merk niet bestaan en geeft het richting binnen je organisatie. Om aan de slag te gaan met je merkidentiteit gebruik je onderstaan 7 stappenplan:

  1. De eerste stap is om de betekenis te vinden van je merk. Welke betekenis voegt je merk toe aan de omgeving?
  2. Op basis van de betekenis van je merk ontwikkel je de visie van je merk.
  3. Je zet de grote heldenmissie neer, waarmee je het grote doel van je organisatie omschrijft. Daarbij maak je een roadmap om deze missie te halen.
  4. De kernwaarden van je merk leg je vast, waarmee je de niet onderhandelbare grondbeginselen van je organisatie omschrijft.
  5. Helden als superman zetten hun krachten in om de wereld te redden, met dit gegeven ga je nadenken over de heldenkrachten van je merk. Welke krachten bezig je merk om je heldenmissie te bereiken?
  6. Je beschrijft de cultuur van je organisatie, waarmee je direct vastlegt hoe je jouw merkidentiteit gaat verankeren in je organisatie.
  7. Als laatste denk je na over de communicatie van je merk. Je ontwikkelt de slogan die past bij je merkidentiteit, zet een tone of voice neer en maakt nieuwe taalvondsten die passen bij je merk. Het belangrijkste is om te durven communiceren, steek je nek uit. Bekijk hier bijvoorbeeld een hilarisch voorbeeld van een tone of voice.

Meer over het ontwikkelen van je merkidentiteit lees je het artikel Zo bepaal je jouw merkidentiteit

Samen je merkidentiteit neerzetten

Nieuwe held herotalkWil je aan de slag met je merkidentiteit om daarmee alle neuzen dezelfde kant op te krijgen? Graag nodigen we je uit voor een vrijblijvende Herotalk, een inspiratiesessie voor helden. Hierin bespreken we de identiteit van je merk en hoe je de stappen kunt zetten naar een echt heldenmerk.

Exclusieve artikelen in je mailbox

Wil jij exclusieve artikelen over het bouwen en uitbouwen van een heldenmerk in je mailbox?
Schrijf je dan nu in voor de maandelijkse nieuwsbrief.

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 27 47 36 53
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy