Oproep aan alle organisaties: Denk als familiebedrijven
Als Creating Heroes zijn we samen met al onze helden en bondgenoten op een missie. Iedere organisatie werkt vanuit betekenis. Hierdoor zijn de betekenisvolle producten en diensten die zij aanbieden de standaard, en hebben bullsh!t-producten en diensten geen bestaansrecht meer. Om die reden doen wij de volgende oproep aan iedere organisatie: Denk als een familiebedrijf.
Voor de volgende generaties
Waarom denken als een familiebedrijf? Dat komt omdat familiebedrijven niet alleen denken aan nu, maar ook aan later. Zij willen namelijk dat hun bedrijf ook voor de volgende generatie nog bestaat. En dit is een wezenlijk verschil met veel andere organisaties.
In de afgelopen jaren dat wij bezig zijn met onze beweging hebben we gemerkt dat de denkwijze bij de ondernemers en directies vooral op de korte termijn gericht is. Hoe kunnen wij onze klanten bedienen? Hoe verhogen wij volgend jaar de winst? Hoe kunnen we volgend jaar ons medewerkerstevredenheidcijfer omhoog duwen? Hoe verkrijgen wij meer leads? Zo maar een aantal vraagstukken die in de meeste directiekamers worden gesteld.
Is dat raar? Ja en nee. Tuurlijk zijn dit belangrijke vragen, wat een slecht korte termijn resultaat heeft een enorm effect op de toekomst. Maar het is wel raar als je kijkt naar de toekomst. Zoals gezegd denken familiebedrijven aan de toekomst, aan de volgende generaties. En dat is precies wat je als organisatie ook moet doet. Denk aan de lange termijn.
“Voor veel familiebedrijven is de kern van hun organisatie heilig. Deze kern wordt samengevat in een missie met handelingsperspectief.”
Bouw een merk voor de lange termijn
Dat dit lastig is, snappen we maar al te goed. Sommige ondernemers hebben zelf hun bedrijf opgezet en denken in de komende 5 jaar te stoppen met werken. Waarom zou je dan aan de lange termijn denken? De belangrijkste reden is omdat jouw organisatie, jouw merk groter is dan jijzelf. Als merk wil je iets achterlaten. En dan moet je niet alleen aan jezelf denken.
Binnen familiebedrijven denken ze aan de volgende generatie dochters, zoons, nichten of neven die het bedrijf over nemen. Wellicht heb jij nog niet direct een overnamekandidaat, maar dat is natuurlijk wel een mogelijkheid. Het gaat namelijk om het stellen van een helder en duidelijke missie. De grote opdracht die je als merk hebt te doen in de wereld. Of je wereld nu je directe vestigingsplaats, de gemeente, de provincie, het land of de hele aarde is. Je hebt een opdracht te doen om écht van betekenis te zijn. Daarmee bouw je een merk voor de lange termijn. Een merk dat over 20 jaar ook nog bestaat en een belangrijke waarde heeft. Dat geeft bestaansrecht. Uit onderzoek van Meaningful Brands & Havas Groep blijkt dat 75 % van de merken makkelijk kan verdwijnen en daarmee makkelijk te vervangen is. Dus geen bestaansrecht heeft.

Betekenis gaat verder dan klantbetekenis
Als wij met ondernemers in gesprek zijn over het onderwerp betekenis ondernemen, dan praten zij vaak over de directe betekenis voor de klant. Ondanks dat dit een belangrijk aspect van betekenis is, gaat de échte betekenis verder dan alleen klantbetekenis. Daarvoor hebben wij de impactcirkel ontworpen. Hierbij kun je kijken waarop je merk impact kan maken op 6 verschillende niveaus:
- Financiële gezondheid: Geen organisatie kan van betekenis zijn zonder een goede financiële gezondheid. Je kunt pas echt impact maken wanneer je een winstgevende organisatie hebt met vet op de botten. Is winst belangrijk? Jazeker! Wat je er mee doet is nóg belangrijker.
- Medewerkers: Als organisatie heb je een directe impact op de medewerkers die onder je werken. Of het nu mensen in dienst zijn of freelancers, jouw beleid heeft invloed op hun welzijn.
- Klanten: Jouw diensten of producten hebben invloed en impact op de klanten. Het helpt hun hun leven te verrijken, zich beter te voelen, kosten te besparen of (maatschappelijke) winst te behalen. Zonder enthousiaste klanten is verdere impact onmogelijk.
- De markt: Als organisatie die de missie centraal heeft staan, ben je in staat om de markt stap voor stap ten goede te veranderen. Veel sectoren zijn in ontwikkeling en moeten veranderen om echte waarde te blijven creëren, als merk ben je daar een aanjager van.
- Alle mensen: Er zijn veel maatschappelijke uitdagingen die directe invloed hebben op de mensen in de wereld (dat kan dus ook je directe omgeving zijn). Denk aan armoede, ongelijkheid, diversiteit en inclusiviteit. Als merk kun je door je betekenis helder te hebben een impact gaan maken op één of meerdere van deze thema’s.
- Wereld: De wereld is alles en iedereen om je heen, maar focust zich voor al op de circulaire thema’s. Denk daarbij aan het verbeteren van het milieu, het hergebruiken van grondstoffen en het verminderen van consumptie. Door jouw heldendaden kun je directe impact vormen op de wereld.
De laatste 6 niveaus zijn de wereld waarin je niet directe invloed hebt, maar wel veel effecten kunt creëren. Door op één van deze niveaus te focussen, creëer je een merk dat voor de lange termijn is én die op de volgende generaties positieve impact heeft.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Missie is heilig
Voor veel familiebedrijven is de kern van hun organisatie heilig. Deze kern wordt samengevat in een missie met handelingsperspectief. Daarom omschrijven wij de missie dan ook als grote opdracht. De belangrijkste vraag die je jouw eigen organisatie kunt stellen is: Wanneer is het af? Wanneer hebben wij bereikt wat we willen bereiken? Hierdoor focus je jezelf op de impact die je wilt maken in de bovenstaande 6 niveaus.
Deze missie is als een kompas in je organisatie. Daarmee trek je mensen en klanten aan, zorg je voor interne betrokkenheid en jaag je innovaties aan. Alles om de missie te kunnen bereiken. De merkreis is hierbij een belangrijke tool. Dit zijn alle haltes die je moet doorlopen om een sterk en betekenisvol merk te creëren. Lees meer over de merkreis.

Denk groot en ga aan de slag!
Alleen denken helpt je niet verder. Het is belangrijk om groot te denken, verder dan alleen jezelf als organisatie. Omschrijf wat jouw merk te doen heeft en ga het dan ook doen. Maak van je missie verschillende deelmissies, en van je deelmissies concrete acties. Wil je meer weten over hoe je groot denkt en daar enkele opdrachten bij ontvangen? Download dan het kosteloze heldenmerk-pakket en ga op merkreis!
Oproep aan alle organisaties: Denk als familiebedrijven

Als Creating Heroes zijn we samen met al onze helden en bondgenoten op een missie. Iedere organisatie werkt vanuit betekenis. Hierdoor zijn de betekenisvolle producten en diensten die zij aanbieden de standaard, en hebben bullsh!t-producten en diensten geen bestaansrecht meer. Om die reden doen wij de volgende oproep aan iedere organisatie: Denk als een familiebedrijf.
Voor de volgende generaties
Waarom denken als een familiebedrijf? Dat komt omdat familiebedrijven niet alleen denken aan nu, maar ook aan later. Zij willen namelijk dat hun bedrijf ook voor de volgende generatie nog bestaat. En dit is een wezenlijk verschil met veel andere organisaties.
In de afgelopen jaren dat wij bezig zijn met onze beweging hebben we gemerkt dat de denkwijze bij de ondernemers en directies vooral op de korte termijn gericht is. Hoe kunnen wij onze klanten bedienen? Hoe verhogen wij volgend jaar de winst? Hoe kunnen we volgend jaar ons medewerkerstevredenheidcijfer omhoog duwen? Hoe verkrijgen wij meer leads? Zo maar een aantal vraagstukken die in de meeste directiekamers worden gesteld.
Is dat raar? Ja en nee. Tuurlijk zijn dit belangrijke vragen, wat een slecht korte termijn resultaat heeft een enorm effect op de toekomst. Maar het is wel raar als je kijkt naar de toekomst. Zoals gezegd denken familiebedrijven aan de toekomst, aan de volgende generaties. En dat is precies wat je als organisatie ook moet doet. Denk aan de lange termijn.
“Voor veel familiebedrijven is de kern van hun organisatie heilig. Deze kern wordt samengevat in een missie met handelingsperspectief.”
Bouw een merk voor de lange termijn
Dat dit lastig is, snappen we maar al te goed. Sommige ondernemers hebben zelf hun bedrijf opgezet en denken in de komende 5 jaar te stoppen met werken. Waarom zou je dan aan de lange termijn denken? De belangrijkste reden is omdat jouw organisatie, jouw merk groter is dan jijzelf. Als merk wil je iets achterlaten. En dan moet je niet alleen aan jezelf denken.
Binnen familiebedrijven denken ze aan de volgende generatie dochters, zoons, nichten of neven die het bedrijf over nemen. Wellicht heb jij nog niet direct een overnamekandidaat, maar dat is natuurlijk wel een mogelijkheid. Het gaat namelijk om het stellen van een helder en duidelijke missie. De grote opdracht die je als merk hebt te doen in de wereld. Of je wereld nu je directe vestigingsplaats, de gemeente, de provincie, het land of de hele aarde is. Je hebt een opdracht te doen om écht van betekenis te zijn. Daarmee bouw je een merk voor de lange termijn. Een merk dat over 20 jaar ook nog bestaat en een belangrijke waarde heeft. Dat geeft bestaansrecht. Uit onderzoek van Meaningful Brands & Havas Groep blijkt dat 75 % van de merken makkelijk kan verdwijnen en daarmee makkelijk te vervangen is. Dus geen bestaansrecht heeft.

Betekenis gaat verder dan klantbetekenis
Als wij met ondernemers in gesprek zijn over het onderwerp betekenis ondernemen, dan praten zij vaak over de directe betekenis voor de klant. Ondanks dat dit een belangrijk aspect van betekenis is, gaat de échte betekenis verder dan alleen klantbetekenis. Daarvoor hebben wij de impactcirkel ontworpen. Hierbij kun je kijken waarop je merk impact kan maken op 6 verschillende niveaus:
- Financiële gezondheid: Geen organisatie kan van betekenis zijn zonder een goede financiële gezondheid. Je kunt pas echt impact maken wanneer je een winstgevende organisatie hebt met vet op de botten. Is winst belangrijk? Jazeker! Wat je er mee doet is nóg belangrijker.
- Medewerkers: Als organisatie heb je een directe impact op de medewerkers die onder je werken. Of het nu mensen in dienst zijn of freelancers, jouw beleid heeft invloed op hun welzijn.
- Klanten: Jouw diensten of producten hebben invloed en impact op de klanten. Het helpt hun hun leven te verrijken, zich beter te voelen, kosten te besparen of (maatschappelijke) winst te behalen. Zonder enthousiaste klanten is verdere impact onmogelijk.
- De markt: Als organisatie die de missie centraal heeft staan, ben je in staat om de markt stap voor stap ten goede te veranderen. Veel sectoren zijn in ontwikkeling en moeten veranderen om echte waarde te blijven creëren, als merk ben je daar een aanjager van.
- Alle mensen: Er zijn veel maatschappelijke uitdagingen die directe invloed hebben op de mensen in de wereld (dat kan dus ook je directe omgeving zijn). Denk aan armoede, ongelijkheid, diversiteit en inclusiviteit. Als merk kun je door je betekenis helder te hebben een impact gaan maken op één of meerdere van deze thema’s.
- Wereld: De wereld is alles en iedereen om je heen, maar focust zich voor al op de circulaire thema’s. Denk daarbij aan het verbeteren van het milieu, het hergebruiken van grondstoffen en het verminderen van consumptie. Door jouw heldendaden kun je directe impact vormen op de wereld.
De laatste 6 niveaus zijn de wereld waarin je niet directe invloed hebt, maar wel veel effecten kunt creëren. Door op één van deze niveaus te focussen, creëer je een merk dat voor de lange termijn is én die op de volgende generaties positieve impact heeft.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Missie is heilig
Voor veel familiebedrijven is de kern van hun organisatie heilig. Deze kern wordt samengevat in een missie met handelingsperspectief. Daarom omschrijven wij de missie dan ook als grote opdracht. De belangrijkste vraag die je jouw eigen organisatie kunt stellen is: Wanneer is het af? Wanneer hebben wij bereikt wat we willen bereiken? Hierdoor focus je jezelf op de impact die je wilt maken in de bovenstaande 6 niveaus.
Deze missie is als een kompas in je organisatie. Daarmee trek je mensen en klanten aan, zorg je voor interne betrokkenheid en jaag je innovaties aan. Alles om de missie te kunnen bereiken. De merkreis is hierbij een belangrijke tool. Dit zijn alle haltes die je moet doorlopen om een sterk en betekenisvol merk te creëren. Lees meer over de merkreis.

Denk groot en ga aan de slag!
Alleen denken helpt je niet verder. Het is belangrijk om groot te denken, verder dan alleen jezelf als organisatie. Omschrijf wat jouw merk te doen heeft en ga het dan ook doen. Maak van je missie verschillende deelmissies, en van je deelmissies concrete acties. Wil je meer weten over hoe je groot denkt en daar enkele opdrachten bij ontvangen? Download dan het kosteloze heldenmerk-pakket en ga op merkreis!

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.