Creating Heroes
  • Werkwijze
  • Heldenportfolio
  • Over ons
  • Contact
  • Merksessie
  • Menu Menu

Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties

In de artikelenreeks naar een storytelling marketingplan schreven we eerder al over het stellen van doelen voor je marketingplan. In dit artikel kijken we breder naar je doelen. Hoe ga je van je ultieme doel – de missie – naar concrete acties en daarna resultaten? In dit artikel nemen we je mee.

Van missie naar doelstellingen

In het eerdere artikel schreven we al over het vertalen van je missie naar doelstellingen. Hieronder geven we een korte samenvatting van de niveaus in doelen stellen:

  1. Niveau 1: De belangrijkste doelstelling, de missie: Het start allemaal bij de allerbelangrijkste doelstelling van je merk: De missie. Het is daarmee de opdracht die je merk heeft in haar omgeving. Is deze nog niet helder en krachtig genoeg? Lees dan het artikel Formuleer je heldenmissie.
  2. Niveau 2: Vertaal je missie naar deelmissies: Je missie bereik je niet in een jaar of 5, maar staat vaak meer dan 30 jaar voor. Om dit overzichtelijk en behapbaar te maken is het verstandig om je missie op te knippen in deelmissies. Zie het als ankerpunten in de tijd die dienen als houvast om je missie te bereiken. Wij noemen het ook een roadmap naar je missie.
  3. Niveau 3: Van mijlpalen naar bedrijfsdoelstellingen: De eerste deelmissie wil je concreet maken. Hiervoor bepaal je bedrijfsdoelstellingen die hierbij passen. Wat moet je bereiken om deze deelmissie te behalen? Hierbij kun je denken aan een bepaald winstniveau, aan aantal medewerkers, aantal klanten, merkbekendheid, marktaandeel. Maar bijvoorbeeld ook het uitbreiden van je organisatie.

Op deze manier heb je de doelstellingen voor je merk geformuleerd. Meer over deze niveaus in doelstellingen lees je in het artikel Zo stel je de ultieme doelen voor je marketing.

Van doelstellingen naar een jaarplan

De bedrijfsdoelstellingen die je hebt bepaald, zijn middelgrote doelstellingen die meerdere jaren in beslag nemen om ze te behalen. Om het concreter te maken ga je een jaarplan maken voor het komende jaar. Dat doe je door:

  1. Het bepalen van je doelen voor het komende jaar. Uiteraard is dit afgeleid van je bedrijfsdoelstellingen zoals hierboven vermeldt.
  2. Activiteiten te koppelen aan deze doelen. Wat moet er precies gebeuren om deze doelen te behalen? Schrijf alle activiteiten voor jezelf of als team op.
  3. Het verdelen van de activiteiten over 4 kwartalen. Hierdoor krijg je een concreet plan hoe je ieder kwartaal aan de slag gaat met het behalen van je doelen.

Deze opzet is een vrije vertaling van het systeem van Rockefeller Habits.

Van jaarplan naar kwartaalplan

Het jaarplan dat je hebt ontwikkelt is de basis voor een kwartaalplan. Je neemt hiermee het eerste kwartaal en maakt deze concreet door:

  1. Een prioriteit te stellen voor het komende kwartaal: Wat krijgt binnen je organisatie het komende kwartaal de grootste aandacht?
  2. Maximaal 5 doelen te bepalen die met deze prioriteit en de activiteiten van je jaarplan te maken hebben. Zorg ervoor dat je deze als SMART-doel formuleert.
  3. Ieder doel te specificeren naar meetbare resultaten. Welke meetbare resultaten heb je aan het eind van het kwartaal gehaald waardoor je kunt concluderen of je het doel hebt behaald of niet?
  4. Acties te verbinden aan ieder doel. Iedere actie krijgt een eigenaar mee, een start- en einddatum en de maximale kosten die hiermee gemoeid zijn (in euro’s en uren).

Dit kun je onder meer ontwikkelen door onderstaand schema te volgen:

Smartdoel 1
Meetbare resultaten 1.

2.

3.

Acties Week Deadline Wie? Kosten Aantal uur

Ritme

Eerder benoemde we al de Rockefeller Habits. Het is een theorie dat is beschreven in het boek Scaling Up van Verne Harnish. In dit boek zijn handvatten gegeven voor bedrijfsgroei. In het boek geeft hij verschillende inzichten in hoe je bedrijfsgroei bewerkstelligt. Een belangrijk onderdeel hiervan is een vergaderritme. Denk hierbij aan de volgende ritmes:

  • Jaaroverleg: Ieder jaar heb je een overleg om het jaarplan op te stellen en belangrijke prioriteiten te bespreken
  • Kwartaaloverleg: In het kwartaaloverleg ontwikkel je een nieuw kwartaalplan, met nieuwe doelen, acties en verantwoordelijkheden die aansluiten bij het jaarplan en je bedrijfsdoelstellingen. Dit wordt door Harnish Rocks
  • Maandoverleg: In het maandoverleg behandel je de voortgang van de doelstellingen en leg je de focus op de merkidentiteit die wordt geëvalueerd en versterkt.
  • Weekoverleg: Iedere week overleg je om de kwartaaldoelen te evalueren en bespreek je de informatie en inzichten die je de afgelopen week hebt gekregen.
  • Dag-overleg: Iedere dag een korte bijeenkomst van maximaal 15 minuten om de dagelijkse operationele zaken te bespreken.

Meer weten over de onderdelen van deze theorie? In dit artikel van toolshero leggen ze goed en concreet uit wat de Rockefeller Habits inhouden. Zorg ervoor dat je voor je doelstellingen en dagelijkse werk een goed ritme inplant. Hierdoor leg je de focus op de doelstellingen van je merk, die direct gelieerd zijn aan je missie.

Indicatoren

Belangrijk bij het behalen van doelen zijn de meetbare resultaten. Je moet weten hoe je ervoor staat, zodat je daarop kunt acteren. Daarom is het belangrijk om voor je bedrijfsdoelstellingen (en dus ook je kwartaaldoelstellingen) indicatoren te bepalen. Afhankelijk van je doelen kunnen die het aantal pageviews op je website zijn, de conversie uit je leads, kosten per lead, etc. Bepaal samen met je team welke indicatoren je in kunt zetten om te meten hoe je doelen ervoor staan. Hierdoor kun je aan de juiste knoppen draaien om je doelen te behalen.

Format downloaden

Om je te ondersteunen bij het bepalen van je doelstellingen hebben we twee canvassen gemaakt. Daarnaast hebben we een Excel-format ontwikkelt die je kunt inzetten om de doelen te bepalen en te beschrijven. Dit format hebben we in dit artikel beschreven. Wil je het hebben? Mail dan naar welkom@creatingheroes.nl.

Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties

In de artikelenreeks naar een storytelling marketingplan schreven we eerder al over het stellen van doelen voor je marketingplan. In dit artikel kijken we breder naar je doelen. Hoe ga je van je ultieme doel – de missie – naar concrete acties en daarna resultaten? In dit artikel nemen we je mee.

Van missie naar doelstellingen

In het eerdere artikel schreven we al over het vertalen van je missie naar doelstellingen. Hieronder geven we een korte samenvatting van de niveaus in doelen stellen:

  1. Niveau 1: De belangrijkste doelstelling, de missie: Het start allemaal bij de allerbelangrijkste doelstelling van je merk: De missie. Het is daarmee de opdracht die je merk heeft in haar omgeving. Is deze nog niet helder en krachtig genoeg? Lees dan het artikel Formuleer je heldenmissie.
  2. Niveau 2: Vertaal je missie naar deelmissies: Je missie bereik je niet in een jaar of 5, maar staat vaak meer dan 30 jaar voor. Om dit overzichtelijk en behapbaar te maken is het verstandig om je missie op te knippen in deelmissies. Zie het als ankerpunten in de tijd die dienen als houvast om je missie te bereiken. Wij noemen het ook een roadmap naar je missie.
  3. Niveau 3: Van mijlpalen naar bedrijfsdoelstellingen: De eerste deelmissie wil je concreet maken. Hiervoor bepaal je bedrijfsdoelstellingen die hierbij passen. Wat moet je bereiken om deze deelmissie te behalen? Hierbij kun je denken aan een bepaald winstniveau, aan aantal medewerkers, aantal klanten, merkbekendheid, marktaandeel. Maar bijvoorbeeld ook het uitbreiden van je organisatie.

Op deze manier heb je de doelstellingen voor je merk geformuleerd. Meer over deze niveaus in doelstellingen lees je in het artikel Zo stel je de ultieme doelen voor je marketing.

Van doelstellingen naar een jaarplan

De bedrijfsdoelstellingen die je hebt bepaald, zijn middelgrote doelstellingen die meerdere jaren in beslag nemen om ze te behalen. Om het concreter te maken ga je een jaarplan maken voor het komende jaar. Dat doe je door:

  1. Het bepalen van je doelen voor het komende jaar. Uiteraard is dit afgeleid van je bedrijfsdoelstellingen zoals hierboven vermeldt.
  2. Activiteiten te koppelen aan deze doelen. Wat moet er precies gebeuren om deze doelen te behalen? Schrijf alle activiteiten voor jezelf of als team op.
  3. Het verdelen van de activiteiten over 4 kwartalen. Hierdoor krijg je een concreet plan hoe je ieder kwartaal aan de slag gaat met het behalen van je doelen.

Deze opzet is een vrije vertaling van het systeem van Rockefeller Habits.

Van jaarplan naar kwartaalplan

Het jaarplan dat je hebt ontwikkelt is de basis voor een kwartaalplan. Je neemt hiermee het eerste kwartaal en maakt deze concreet door:

  1. Een prioriteit te stellen voor het komende kwartaal: Wat krijgt binnen je organisatie het komende kwartaal de grootste aandacht?
  2. Maximaal 5 doelen te bepalen die met deze prioriteit en de activiteiten van je jaarplan te maken hebben. Zorg ervoor dat je deze als SMART-doel formuleert.
  3. Ieder doel te specificeren naar meetbare resultaten. Welke meetbare resultaten heb je aan het eind van het kwartaal gehaald waardoor je kunt concluderen of je het doel hebt behaald of niet?
  4. Acties te verbinden aan ieder doel. Iedere actie krijgt een eigenaar mee, een start- en einddatum en de maximale kosten die hiermee gemoeid zijn (in euro’s en uren).

Dit kun je onder meer ontwikkelen door onderstaand schema te volgen:

Smartdoel 1
Meetbare resultaten 1.

2.

3.

Acties Week Deadline Wie? Kosten Aantal uur

Ritme

Eerder benoemde we al de Rockefeller Habits. Het is een theorie dat is beschreven in het boek Scaling Up van Verne Harnish. In dit boek zijn handvatten gegeven voor bedrijfsgroei. In het boek geeft hij verschillende inzichten in hoe je bedrijfsgroei bewerkstelligt. Een belangrijk onderdeel hiervan is een vergaderritme. Denk hierbij aan de volgende ritmes:

  • Jaaroverleg: Ieder jaar heb je een overleg om het jaarplan op te stellen en belangrijke prioriteiten te bespreken
  • Kwartaaloverleg: In het kwartaaloverleg ontwikkel je een nieuw kwartaalplan, met nieuwe doelen, acties en verantwoordelijkheden die aansluiten bij het jaarplan en je bedrijfsdoelstellingen. Dit wordt door Harnish Rocks
  • Maandoverleg: In het maandoverleg behandel je de voortgang van de doelstellingen en leg je de focus op de merkidentiteit die wordt geëvalueerd en versterkt.
  • Weekoverleg: Iedere week overleg je om de kwartaaldoelen te evalueren en bespreek je de informatie en inzichten die je de afgelopen week hebt gekregen.
  • Dag-overleg: Iedere dag een korte bijeenkomst van maximaal 15 minuten om de dagelijkse operationele zaken te bespreken.

Meer weten over de onderdelen van deze theorie? In dit artikel van toolshero leggen ze goed en concreet uit wat de Rockefeller Habits inhouden. Zorg ervoor dat je voor je doelstellingen en dagelijkse werk een goed ritme inplant. Hierdoor leg je de focus op de doelstellingen van je merk, die direct gelieerd zijn aan je missie.

Indicatoren

Belangrijk bij het behalen van doelen zijn de meetbare resultaten. Je moet weten hoe je ervoor staat, zodat je daarop kunt acteren. Daarom is het belangrijk om voor je bedrijfsdoelstellingen (en dus ook je kwartaaldoelstellingen) indicatoren te bepalen. Afhankelijk van je doelen kunnen die het aantal pageviews op je website zijn, de conversie uit je leads, kosten per lead, etc. Bepaal samen met je team welke indicatoren je in kunt zetten om te meten hoe je doelen ervoor staan. Hierdoor kun je aan de juiste knoppen draaien om je doelen te behalen.

Format downloaden

Om je te ondersteunen bij het bepalen van je doelstellingen hebben we twee canvassen gemaakt. Daarnaast hebben we een Excel-format ontwikkelt die je kunt inzetten om de doelen te bepalen en te beschrijven. Dit format hebben we in dit artikel beschreven. Wil je het hebben? Mail dan naar welkom@creatingheroes.nl.

Bouw een heldenmerk

Download het heldenmerk pakket

Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

De kracht van het B2B-merk in 7 voorbeelden

02/02/2023/door Freek

Waarom het invullen van vacatures alles met je merk te maken heeft

31/01/2023/door Freek

Waarom rebranding van je merk een goede optie is!

18/04/2019/door Freek

Alle neuzen dezelfde kant op binnen je bedrijf? Werk aan je merkidentiteit!

17/10/2019/door Freek

Menu:

Home
Wat zijn Helden?
Werkwijze
Heldenportfolio
Ons Heldenarsenaal
Vrijblijvende Herotalk
Over Ons
Onze heldenmissie
Inspiratie
Contact

Helden helpen wij onder andere met:

Merkidentiteit
Positionering
Huisstijl
Strategie
Impactvolle marketingcampagnes
Storytelling-websites
Videomarketing

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 16 71 20 45
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy
Innoveren vanuit grote trendsVerwachtingen managen? Kijk naar je identiteit, merkbelofte en klantbelofte...
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel