• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Werk aan je merk tijdens de corona-crisis!

De corona-crisis heeft een enorme impact op onze samenleving. Allereerst natuurlijk voor de zorgsector en alle vitale beroepen. Ook voor alle ondernemers en merken in Nederland komt deze crisis hard aan. Afspraken moeten worden afgezegd of worden via online kanalen voortgezet, orders lopen terug of hele orders worden geannuleerd.

Het is een zware tijd voor heel ondernemend Nederland. Maar veel ondernemers en hun merken proberen ook kansen te zien die deze crisis kan bieden. Mocht je door de corona-crisis tijd over hebben dan adviseren we je om te werken aan je merk! (gratis films kijken via Ziggo en KPN kan altijd nog)

Communiceer met je klanten en relaties

Het belangrijkste wat je op dit moment kunt doen is om te blijven communiceren met je klanten en relaties. In de tijd dat jij en je medewerkers thuis werken veranderen er een aantal zaken. Blijf op de juiste manier communiceren, zodat je ontdekt waar de behoeften liggen, hoe jullie op dat moment werken en hoe jullie elkaar – zonder daar direct een geldelijke beloning tegenover te stellen – kunnen helpen in deze tijd. Saamhorigheid is het sleutelwoord!

Help partijen die het nodig hebben

De komende weken zijn er veel partijen die de hulp hard kunnen gebruiken. Wanneer jij vanuit huis iets kan doen voor deze partijen is het een mooie optie om je tijd daarvoor in te zetten. Op die manier komen we als samenleving boven op de crisis.

Zet de merkfundering krachtig neer

Als we de stap maken naar je merk, kan dit een ideaal moment zijn om aan de slag te gaan met de merkfundering. Het is natuurlijk erg afhankelijk van je business of je op dit moment tijd over hebt, of dat je juist extra druk bent. Is het eerste het geval, dan is het verstandig om eens kritisch te kijken naar je merkfundering. Dit is de krachtige basis van je merk, waar een concreet en helder merkverhaal ontstaat. De merkfundering bestaat uit de merkidentiteit, de positionering, de merkstrategie en de huisstijl van je merk.

Wanneer deze nog niet krachtig genoeg is, zijn dit de beste momenten om daar goed over na te denken. Denk na over het bestaansrecht van je organisatie, waarom het belangrijk is dat je bestaat en wat het hogere doel van je merk is. Door nu te investeren in het neerzetten van je merkfundering zorg je ervoor dat je op lange termijn een krachtig merk hebt.

Lees ook: 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk

Businessmodel innovatie

Het businessmodel van je organisatie is een enorm belangrijk element van het succes van je merk. Afhankelijk van de grootte van je organisatie en de doelgroepen die je bedient kun je momenteel al meerdere businessmodellen hanteren. Maar zijn deze businessmodellen nog steeds de juiste? Of is het tijd om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen?

De beste manier om dit te doen is niet om naar je huidige businessmodel te kijken, maar om je businessmodel te innoveren. Segmenteer de doelgroepen waarvoor je nu werkt op die manier, dat je doelgroepen hebt met gemeenschappelijke behoeften.

Wanneer je deze gemeenschappelijke behoeften helder hebt, ga je als team nieuwe businessmodellen schetsen. Het meest handige hulpmiddel hiervoor is het Business Model Canvas van Strategyzer. Laat iedereen die meewerkt aan businessmodel innovatie eens 6 nieuwe businessmodellen voor die specifieke doelgroep schetsen. Kijk naar de propositie voor deze doelgroep, het verdienmodel en de manier van distribueren. Hierdoor ontdek je nieuwe businessmodellen. Pas wanneer je verschillende businessmodellen hebt geschetst, houd je deze nieuwe businessmodellen tegenover je huidige businessmodel.

Innoveer je huidige businessmodel met de beste elementen van de geschetste businessmodellen en ontdek welk businessmodel het meest ideaal is voor de toekomst. Bouw juist nu een nieuw prototype van je dienstverlening/ product, zodat je deze – wanneer de crisis voorbij is – kunt gaan testen in de markt!

Lees ook: Bedenk nieuwe businessmodellen en leer van LEGO

Update je website

Bij veel merken is de website op drukke momenten niet prioriteit nummer één. Dat is ook logisch, omdat het helpen van je klanten meer impact op je merk heeft, dan het updaten van je website. In tijden dat het iets rustiger is, is het juist goed om je website up te daten. Kijk eens kritisch naar je website: Straalt je website uit wat je als merk wilt vertellen? Is het merkverhaal volledig in de website opgenomen? Hoe actueel zijn de cases die je op je website hebt? Voldoen de dienstpagina’s nog steeds aan datgene wat je levert? Is het team dat op je website staat nog steeds actueel?

Zo maar een aantal vragen die je jezelf kunt stellen. Wanneer je het nog niet hebt is het verstandig om een beknopt plan (op één A4) te maken over hoe jullie willen dat de website erover één jaar uitziet. Alle taken die uit het beknopte plan komen, kun je voor de komende periode met je team inplannen.

Creëer content in het voren

Voor veel heldenmerken is contentmarketing de meest interessante vorm van marketing. Met contentmarketing zet je het merkverhaal en de kennis en ervaring van je merk in voor je klanten. Nu je organisatie zoveel mogelijk thuis werkt en er daardoor soms tijd over is, is het verstandig om content in het voren te creëren. Schrijf in deze weken bijvoorbeeld de artikelen voor de komende maanden, of misschien alle artikelen voor het komende jaar.

De ideale content op dit moment is de zogeheten evergreen-content, dit is content die je op ieder moment in het jaar kunt plaatsen, omdat het niet tijd of seizoensgebonden is. Wanneer je deze content op dit moment creëert zorg je voor een structurele inzet van je content. Op de momenten dat de corona-crisis minder is, kun je daardoor je tijd inzetten voor je klanten!

Bonustip: Kijk op dit moment ook eens kritisch naar je contentplan. Is deze nog up-to-date? Past deze nog bij wat je als merk wilt vertellen? En wordt het op je website op de juiste manier geplaatst, zodat er contentreizen ontstaan? Update je contentplan waar nodig, zodat je de komende periode op een goede manier verder kan!

Het zijn angstige tijden, voor iedere ondernemer en voor ieder merk. Dat snappen wij als geen ander. Het enige wat we kunnen doen is onze toffe merken zo goed mogelijk neerzetten, voor het moment dat de crisis vermindert!

Succes de komende periode!

Werk aan je merk tijdens de corona-crisis!

De corona-crisis heeft een enorme impact op onze samenleving. Allereerst natuurlijk voor de zorgsector en alle vitale beroepen. Ook voor alle ondernemers en merken in Nederland komt deze crisis hard aan. Afspraken moeten worden afgezegd of worden via online kanalen voortgezet, orders lopen terug of hele orders worden geannuleerd.

Het is een zware tijd voor heel ondernemend Nederland. Maar veel ondernemers en hun merken proberen ook kansen te zien die deze crisis kan bieden. Mocht je door de corona-crisis tijd over hebben dan adviseren we je om te werken aan je merk! (gratis films kijken via Ziggo en KPN kan altijd nog)

Communiceer met je klanten en relaties

Het belangrijkste wat je op dit moment kunt doen is om te blijven communiceren met je klanten en relaties. In de tijd dat jij en je medewerkers thuis werken veranderen er een aantal zaken. Blijf op de juiste manier communiceren, zodat je ontdekt waar de behoeften liggen, hoe jullie op dat moment werken en hoe jullie elkaar – zonder daar direct een geldelijke beloning tegenover te stellen – kunnen helpen in deze tijd. Saamhorigheid is het sleutelwoord!

Help partijen die het nodig hebben

De komende weken zijn er veel partijen die de hulp hard kunnen gebruiken. Wanneer jij vanuit huis iets kan doen voor deze partijen is het een mooie optie om je tijd daarvoor in te zetten. Op die manier komen we als samenleving boven op de crisis.

Zet de merkfundering krachtig neer

Als we de stap maken naar je merk, kan dit een ideaal moment zijn om aan de slag te gaan met de merkfundering. Het is natuurlijk erg afhankelijk van je business of je op dit moment tijd over hebt, of dat je juist extra druk bent. Is het eerste het geval, dan is het verstandig om eens kritisch te kijken naar je merkfundering. Dit is de krachtige basis van je merk, waar een concreet en helder merkverhaal ontstaat. De merkfundering bestaat uit de merkidentiteit, de positionering, de merkstrategie en de huisstijl van je merk.

Wanneer deze nog niet krachtig genoeg is, zijn dit de beste momenten om daar goed over na te denken. Denk na over het bestaansrecht van je organisatie, waarom het belangrijk is dat je bestaat en wat het hogere doel van je merk is. Door nu te investeren in het neerzetten van je merkfundering zorg je ervoor dat je op lange termijn een krachtig merk hebt.

Lees ook: 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk; Bouwsteen 1 – Merkfundering

Businessmodel innovatie

Het businessmodel van je organisatie is een enorm belangrijk element van het succes van je merk. Afhankelijk van de grootte van je organisatie en de doelgroepen die je bedient kun je momenteel al meerdere businessmodellen hanteren. Maar zijn deze businessmodellen nog steeds de juiste? Of is het tijd om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen?

De beste manier om dit te doen is niet om naar je huidige businessmodel te kijken, maar om je businessmodel te innoveren. Segmenteer de doelgroepen waarvoor je nu werkt op die manier, dat je doelgroepen hebt met gemeenschappelijke behoeften.

Wanneer je deze gemeenschappelijke behoeften helder hebt, ga je als team nieuwe businessmodellen schetsen. Het meest handige hulpmiddel hiervoor is het Business Model Canvas van Strategyzer. Laat iedereen die meewerkt aan businessmodel innovatie eens 6 nieuwe businessmodellen voor die specifieke doelgroep schetsen. Kijk naar de propositie voor deze doelgroep, het verdienmodel en de manier van distribueren. Hierdoor ontdek je nieuwe businessmodellen. Pas wanneer je verschillende businessmodellen hebt geschetst, houd je deze nieuwe businessmodellen tegenover je huidige businessmodel.

Innoveer je huidige businessmodel met de beste elementen van de geschetste businessmodellen en ontdek welk businessmodel het meest ideaal is voor de toekomst. Bouw juist nu een nieuw prototype van je dienstverlening/ product, zodat je deze – wanneer de crisis voorbij is – kunt gaan testen in de markt!

Lees ook: Bedenk nieuwe businessmodellen en leer van LEGO

Update je website

Bij veel merken is de website op drukke momenten niet prioriteit nummer één. Dat is ook logisch, omdat het helpen van je klanten meer impact op je merk heeft, dan het updaten van je website. In tijden dat het iets rustiger is, is het juist goed om je website up te daten. Kijk eens kritisch naar je website: Straalt je website uit wat je als merk wilt vertellen? Is het merkverhaal volledig in de website opgenomen? Hoe actueel zijn de cases die je op je website hebt? Voldoen de dienstpagina’s nog steeds aan datgene wat je levert? Is het team dat op je website staat nog steeds actueel?

Zo maar een aantal vragen die je jezelf kunt stellen. Wanneer je het nog niet hebt is het verstandig om een beknopt plan (op één A4) te maken over hoe jullie willen dat de website erover één jaar uitziet. Alle taken die uit het beknopte plan komen, kun je voor de komende periode met je team inplannen.

Creëer content in het voren

Voor veel heldenmerken is contentmarketing de meest interessante vorm van marketing. Met contentmarketing zet je het merkverhaal en de kennis en ervaring van je merk in voor je klanten. Nu je organisatie zoveel mogelijk thuis werkt en er daardoor soms tijd over is, is het verstandig om content in het voren te creëren. Schrijf in deze weken bijvoorbeeld de artikelen voor de komende maanden, of misschien alle artikelen voor het komende jaar.

De ideale content op dit moment is de zogeheten evergreen-content, dit is content die je op ieder moment in het jaar kunt plaatsen, omdat het niet tijd of seizoensgebonden is. Wanneer je deze content op dit moment creëert zorg je voor een structurele inzet van je content. Op de momenten dat de corona-crisis minder is, kun je daardoor je tijd inzetten voor je klanten!

Bonustip: Kijk op dit moment ook eens kritisch naar je contentplan. Is deze nog up-to-date? Past deze nog bij wat je als merk wilt vertellen? En wordt het op je website op de juiste manier geplaatst, zodat er contentreizen ontstaan? Update je contentplan waar nodig, zodat je de komende periode op een goede manier verder kan!

Het zijn angstige tijden, voor iedere ondernemer en voor ieder merk. Dat snappen wij als geen ander. Het enige wat we kunnen doen is onze toffe merken zo goed mogelijk neerzetten, voor het moment dat de crisis vermindert!

Succes de komende periode!

Misschien vind je dit ook interessant:

Waarom testimonial-video’s zo goed werken

19/09/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

De clash tussen de ontwerper en de SEO-specialist

02/05/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 4 – Stel de kernwaarden... Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 4: Stel de kernwaarden en heldenkrachten vast Positioneren van je merk Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 5: Positioneren kun je leren
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel