Het businessmodel van je organisatie is een enorm belangrijk element van het succes van je merk. Afhankelijk van de grootte van je organisatie en de doelgroepen die je bedient kun je momenteel al meerdere businessmodellen hanteren. Maar zijn deze businessmodellen nog steeds de juiste? Of is het tijd om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen?
De beste manier om dit te doen is niet om naar je huidige businessmodel te kijken, maar om je businessmodel te innoveren. Segmenteer de doelgroepen waarvoor je nu werkt op die manier, dat je doelgroepen hebt met gemeenschappelijke behoeften.
Wanneer je deze gemeenschappelijke behoeften helder hebt, ga je als team nieuwe businessmodellen schetsen. Het meest handige hulpmiddel hiervoor is het Business Model Canvas van Strategyzer. Laat iedereen die meewerkt aan businessmodel innovatie eens 6 nieuwe businessmodellen voor die specifieke doelgroep schetsen. Kijk naar de propositie voor deze doelgroep, het verdienmodel en de manier van distribueren. Hierdoor ontdek je nieuwe businessmodellen. Pas wanneer je verschillende businessmodellen hebt geschetst, houd je deze nieuwe businessmodellen tegenover je huidige businessmodel.
Innoveer je huidige businessmodel met de beste elementen van de geschetste businessmodellen en ontdek welk businessmodel het meest ideaal is voor de toekomst. Bouw juist nu een nieuw prototype van je dienstverlening/ product, zodat je deze – wanneer de crisis voorbij is – kunt gaan testen in de markt!
Lees ook: Bedenk nieuwe businessmodellen en leer van LEGO