Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Een logo is een belangrijk element in de visuele identiteit van je merk: De huisstijl. Het is onderdeel van de merkfundering. Maar wat is nu het ideale logo voor een betekenisvol merk? We onderscheiden over het algemeen twee soorten logo’s: Beschrijvende en niet beschrijvende logo’s.
Laten we eerste beginnen met te duiden wat het verschil tussen beschrijvende en niet beschrijvende logo’s is. En eigenlijk zeggen de termen al wat ze inhouden:
Starbucks is een mooi voorbeeld van een merk die laat zien wat het verschil is tussen beschrijvende en niet-beschrijvende logo’s. Het logo van Starbucks bestaat uit een zeemeermin met twee staarten. In de Griekse mythologie trok deze zeemeermin zeilers naar de kust van het eiland Starbuck. Zo is ook de naam Starbucks ontstaan.
Toen Starbucks de markt ging veroveren had hun logo beschrijvende elementen in de tekstuele elementen, door de toevoeging van Starbucks Coffee.
In 2011, toen de merkbekendheid zeer groot was, hebben ze de tekstuele toevoegingen weggehaald en werd het logo een niet-beschrijvend logo.
“Beschrijvende logo’s hebben een betere invloed op de merkpercepties van de consumenten. “
Harvard Business Review heeft een onderzoek gedaan naar de meest effectieve logo’s. Ze concludeerden in hun onderzoek dat 60 % van de bedrijven een niet-beschrijvend logo gebruikt. Uit het onderzoek kwamen interessante conclusies. Zo hebben beschrijvende logo’s een betere invloed op de merkpercepties van de consumenten. Merken met een beschrijvend logo lijken authentieke en vergroot de bereidheid van klanten om bij het merk te kopen. Dit is vooral voor onbekende merken het geval, voor bekende merken is het verschil niet heel duidelijk. Omdat deze merken al associaties oproepen bij de klanten, heeft een logo daar geen extra invloed op.
Beschrijvende logo’s niet voor onaangename zaken
Het onderzoek van Harvard Business Review laat ook zien dat merken met producten en diensten die een onaangenaam gevoel oproepen een negatief effect hebben wanneer hun logo’s beschrijvend zijn. Dit heeft te maken met negatieve concepten, zoals anti-heldenmerken die met ontbossing of milieuvervuiling te maken hebben. Het heeft ook effect hebben op producten met een onaangenaam gevoel zoals een uitvaart. Voor uitvaartondernemers zijn niet-beschrijvende logo’s beter.
Het onderzoek laat mooi zien dat voor veel betekenisvolle merken beschrijvende logo’s ideaal zijn. Ze hebben positieve associaties bij klanten. In het proces naar de logo’s voor onze heldenmerken zetten wij het merkverhaal van de held centraal. Het merkverhaal moet in het logo centraal komen te staan. Dit zorgt voor onderscheidend vermogen van je logo’s ten opzichte van alle andere logo’s in de markt.
Zie ook: De restyle van de huisstijl van Fietskoeriers Apeldoorn – Held Uitgelicht
Hoe staat het met het logo van jouw merk? Probeer eens kritisch te kijken naar het logo van je merk en vraag je je af of het logo onderscheidend is ten opzichte van de andere merken in de markt. Vertelt het logo het verhaal van je merk of niet? Vraag ook eens bij je klanten wat voor associaties ze hebben bij jullie logo. Zo kom je erachter of het een sterk visueel element is, of dat het een update nodig heeft.
Wil je ons eens je logo laten beoordelen, stuur een mailtje naar welkom@creatingheroes.nl.
Een logo is een belangrijk element in de visuele identiteit van je merk: De huisstijl. Het is onderdeel van de merkfundering. Maar wat is nu het ideale logo voor een betekenisvol merk? We onderscheiden over het algemeen twee soorten logo’s: Beschrijvende en niet beschrijvende logo’s.
Laten we eerste beginnen met te duiden wat het verschil tussen beschrijvende en niet beschrijvende logo’s is. En eigenlijk zeggen de termen al wat ze inhouden:
Starbucks is een mooi voorbeeld van een merk die laat zien wat het verschil is tussen beschrijvende en niet-beschrijvende logo’s. Het logo van Starbucks bestaat uit een zeemeermin met twee staarten. In de Griekse mythologie trok deze zeemeermin zeilers naar de kust van het eiland Starbuck. Zo is ook de naam Starbucks ontstaan.
Toen Starbucks de markt ging veroveren had hun logo beschrijvende elementen in de tekstuele elementen, door de toevoeging van Starbucks Coffee.
In 2011, toen de merkbekendheid zeer groot was, hebben ze de tekstuele toevoegingen weggehaald en werd het logo een niet-beschrijvend logo.
“Beschrijvende logo’s hebben een betere invloed op de merkpercepties van de consumenten. “
Harvard Business Review heeft een onderzoek gedaan naar de meest effectieve logo’s. Ze concludeerden in hun onderzoek dat 60 % van de bedrijven een niet-beschrijvend logo gebruikt. Uit het onderzoek kwamen interessante conclusies. Zo hebben beschrijvende logo’s een betere invloed op de merkpercepties van de consumenten. Merken met een beschrijvend logo lijken authentieke en vergroot de bereidheid van klanten om bij het merk te kopen. Dit is vooral voor onbekende merken het geval, voor bekende merken is het verschil niet heel duidelijk. Omdat deze merken al associaties oproepen bij de klanten, heeft een logo daar geen extra invloed op.
Beschrijvende logo’s niet voor onaangename zaken
Het onderzoek van Harvard Business Review laat ook zien dat merken met producten en diensten die een onaangenaam gevoel oproepen een negatief effect hebben wanneer hun logo’s beschrijvend zijn. Dit heeft te maken met negatieve concepten, zoals anti-heldenmerken die met ontbossing of milieuvervuiling te maken hebben. Het heeft ook effect hebben op producten met een onaangenaam gevoel zoals een uitvaart. Voor uitvaartondernemers zijn niet-beschrijvende logo’s beter.
Het onderzoek laat mooi zien dat voor veel betekenisvolle merken beschrijvende logo’s ideaal zijn. Ze hebben positieve associaties bij klanten. In het proces naar de logo’s voor onze heldenmerken zetten wij het merkverhaal van de held centraal. Het merkverhaal moet in het logo centraal komen te staan. Dit zorgt voor onderscheidend vermogen van je logo’s ten opzichte van alle andere logo’s in de markt.
Zie ook: De restyle van de huisstijl van Fietskoeriers Apeldoorn – Held Uitgelicht
Hoe staat het met het logo van jouw merk? Probeer eens kritisch te kijken naar het logo van je merk en vraag je je af of het logo onderscheidend is ten opzichte van de andere merken in de markt. Vertelt het logo het verhaal van je merk of niet? Vraag ook eens bij je klanten wat voor associaties ze hebben bij jullie logo. Zo kom je erachter of het een sterk visueel element is, of dat het een update nodig heeft.
Wil je ons eens je logo laten beoordelen, stuur een mailtje naar welkom@creatingheroes.nl.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.