Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Het bouwen van een betekenisvol merk begint altijd met een drive. Of in het Nederlands: een drijfveer of gedrevenheid. Maar wat is een drive precies? Wat betekent het om vanuit gedrevenheid te ondernemen? En wat is het geheim erachter? In deze editie van de Hero-secrets nemen we je mee in het verhaal van Anita Schimmel.
Als er één ondernemer een drive heeft is het Anita. Zij stond aan de wieg van thuiszorgorganisatie King Arthur Groep, maar besloot later al haar energie te steken in Bratelle. Met dit betekenisvolle merk ontwikkelt ze samen met twee mede-ondernemers bh’s voor vrouwen die na een behandeling tegen borstkanker te maken krijgen met lymfoedeem.
In het interview met Anita bespreken we de volgende onderwerpen:
1. De definitie van een drive
2. De start van Bratelle
3. De dromen van Anita
4. Lessen voor ondernemers
5. Belangrijke voorbeelden in ondernemen
6. Het geheim van ondernemen met een drive.
Wat is een drive nu precies? Dat is de vraag waarmee we het interview beginnen. Anita zegt hierover:
‘Als je in hart en nieren ondernemer bent, dan heb je in mijn ogen een drive. Ondernemers denken in oplossingen en ze zijn gedreven om deze oplossing gangbaar te maken. In mijn voorbeeld was dit het zoeken van een oplossing voor een probleem dat ik zelf had.’
‘Een drive houdt ook in dat je er vol voor gaat. Waar andere mensen zeggen ‘stop er toch mee’, ga je juist door omdat je jouw doel wilt bereiken. Dat is ook een paar keer tegen mij gezegd. Het voelt nu nog als vrijwilligerswerk, maar ik denk er niet aan om hiermee te stoppen, daarvoor ben ik teveel ondernemer. Ik denk dat dat drive is.’
Anita heeft een enorme drive om oplossingen te ontwikkelen. De laatste oplossing die zij op de markt heeft gebracht is Bratelle, een bh speciaal ontwikkeld voor vrouwen met chronisch lymfoedeem.
Anita vertelt over de start van Bratelle: ‘In de basis is de Bratelle vanuit egoïstische behoefte ontstaan. Ik heb namelijk zelf chronisch lymfoedeem ontwikkeld na mijn behandeling tegen borstkanker. Ik heb daar dagelijks last van, dus ik wilde een oplossing voor dat probleem. Ik wilde het voor mezelf oplossen.’
Vanaf het eerste uur zijn medeoprichters Mariëtte en Anneke betrokken. Ze hebben dezelfde drive, vertelt Anita: ‘Anneke is een vriendin van mij en zij ontmoette Mariëtte via een gemeenschappelijke relatie. Mariëtte was ooit ook op zoek met een bh voor lymfoedeem, dus dat was een mooie toevoeging.’
‘Toen we de oplossing hadden gevonden, wilden we het niet voor onszelf houden. De drive is echt veranderd van een oplossing voor mijzelf naar een oplossing voor alle vrouwen die hiermee kampen.’
Het probleem dat de Bratelle aanpakt, heeft te maken met het ontstaan van lymfoedeem bij vrouwen die een behandeling tegen borstkanker hebben ondergaan. In het gebied waar de lymfeklieren zijn bestraald en verwijderd kan namelijk de pijnlijke aandoening lymfoedeem ontstaan. Vaak is dit in de arm en/of de hand, maar het kan ook ontstaan in of in de wand van de borst. Hierdoor kunnen vrouwen met lymfoedeem hun armen of schouders minder goed bewegen en rugklachten krijgen.
Anita vertelt: Er zijn medische hulpmiddelen voor lymfoedeemklachten die goed en minder goed werken, zoals inlegpads, thorax bandages of tapen. Maar praktisch en vrouwelijk zijn ze geen van allen. Daarnaast volgen heel veel vrouwen lymfoedeemtherapie, wekelijks of tweewekelijks bij een oedeemtherapeut. Ik ervaarde die behandelingen als een enorme aanslag op mijn drukke agenda en dat jaar in, jaar uit. Dat moest toch anders kunnen.
Daarom besloot Anita samen met Mariëtte en Anneke zelf de uitdaging aan te gaan en een charmante bh te ontwikkelen die goed werkt tegen lymfoedeem.
Om de bh te laten ontwikkelen, klopten Anita, Mariëtte en Anneke aan bij Sarena Huizinga. Sarena keek enerzijds hoe het hulpmiddelen die al bestaan werken. Anderzijds heeft ze geluisterd naar de ervaringen van Anita. ‘Ik heb Sarena verteld wat de oedeemtherapeut bij mij doet. Hij masseert over de borst naar de zijkant, de oksel en rug en naar beneden over de buik de oedeem weg.
‘Het lymfesysteem kan zichzelf herstellen, kan nieuwe uitwegen zoeken en maken. Vandaar dat de oedeemtherapeut deze bewegingen maakt. De conclusie van Sarena was: het oedeem moet meanderen, de richting van de structuur helpt bepalen waarheen. Daarom meandert onze bh, van links naar rechts en van boven naar beneden. De bh voert verticaal en horizontaal af. Wanneer je in de bh beweegt, rekt het ene deel en krimpt het andere deel. Hierdoor ontstaat een masserend effect.’
De conclusies zijn door Sarena verwerkt in onze bh en zo was de eerste Bratelle geboren, vertelt Anita: ‘En eerlijk: de werking ervan hadden we nooit durven dromen. Afgelopen weekend verkochten we bijvoorbeeld vier bh’s op een borstkankersymposium. Twee dagen later hadden we al lyrische reacties terug.’
De productontwikkeling is overigens een complex proces gebleken, zo vertelt Anita: ‘Je kunt snel in de uitvindersvalkuil stappen: continue verbeteren en niet op de markt komen. Na gesprekken met onze coach zijn wij uiteindelijk de markt opgegaan en de bh gaan verkopen. Maar wel pas op het moment dat de functionaliteit goed was. Dat was natuurlijk de belangrijkste vereiste.’
De complexiteit zit er onder andere in dat er zoveel maten en vormen zijn als het gaat om borsten en omvang: ‘De Bratelle is er in de meest gangbare bh maten en daarnaast is maatwerk mogelijk. Dit zijn maar liefst 45 bh maten, daarom kijken we met studenten of we een universele sluiting kunnen ontwikkelen. Of het kan, weten we niet, maar we gaan het onderzoeken. Dat is het innovatieve karakter van Bratelle.’
Anita: ‘We willen niet denken aan iets wat al bestaat en dat doorontwikkelen. Maar denken aan hoe het zou moeten zijn en kijken hoe je dát voor elkaar krijgt. En dat natuurlijk wel blijven doorontwikkelen. Wij halen daarom feedback op van gebruikers om continu te kunnen verbeteren. Zo hebben we ontdekt dat onze vragenlijst een aantal vragen mist.’
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Overigens is niet alleen het product betekenisvol. Bratelle werkt ook met een naaiatelier met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Anita: ‘Mensen met een beperking knippen alle schouderbandjes op maat en de coupeuses zetten het in elkaar
Anita: ‘Een bh is een heel moeilijk product. We hebben het eerste jaar hard moeten buffelen om de ontwikkeling voor elkaar te krijgen. In het tweede jaar bleef het lastig, niet in de laatste plaats omdat we twee nieuwe modellen willen toevoegen. Eén voor vrouwen met een borstprothese, de andere voor vrouwen na een volledige borstamputatie die plat willen blijven, na borstkanker en problemen ervaren met lymfoedeem.’
‘De (door)ontwikkeling is niet moeilijk als je geld hebt, want dan kun je ontwikkelaars inhuren. Maar wij hebben daar geen geld voor, dus we proberen dat toch zelf bij elkaar te halen door óf een bh te verkopen óf door subsidies. Zo hebben wij het geluk gehad dat we van de gemeente Amersfoort 50.000 euro subsidie hebben gekregen. Daarvoor ontwikkelen we nu een groene variant, aangezien de subsidie is uitgegeven om bij te dragen aan een circulaire fashionsector. Dat geld is dus specifiek bedoeld om de kosten van het circulaire maakproces te dekken,’
‘Toen we begonnen wilden we dat de werking van de bh wetenschappelijk werd onderbouwd, zodat de bh wordt vergoed door de basiszorgverzekering. Dit jaar hebben we dus twee prioriteiten: om de bh vergoed te kunnen krijgen door de zorgverzekering én het maken van de ECO Bratelle.’
Niet alleen moet de Bratelle doorontwikkeld worden om een groenmaakproces toe te staan. Ook wordt onderzocht of de bh preventief kan worden ingezet, vertelt Anita: ‘We hebben deze bh’s voor chronisch lymfoedeem bedacht, omdat Mariëtte en ik dit allebei hebben nadat we van kanker genezen zijn. Maar het Alexander Monro-ziekenhuis wilde ook weten of de bh preventief kan worden ingezet. Dat gaat dan om drie maanden na de operatie, maar voordat vrouwen lymfoedeem ontwikkelen. De vraag is dan of minder vrouwen dan deze chronische aandoening ontwikkelen.’
De preventieve inzet heeft een positieve impact op de vrouwen, maar dient ook een groter doel: ‘Ook wordt de impact op de maatschappij minder groot, aangezien deze mensen minder aanspraak hoeven te maken op hun zorgverzekering. Voor zo’n onderzoek heb je een expertgroep en een controlegroep nodig. De één heeft een placebo en de ander heeft de echte. Alleen moet er nog geld komen om die twee varianten te maken.’
Maar naast het ontwikkelen van een placebo-bh is er ook tijd en geld nodig om waardevolle conclusies te kunnen trekken: ‘Soms ontstaat lymfoedeem twee jaar na de operatie alsnog. Je moet mensen dus vrij lang volgen om er conclusies uit te trekken. Dat kost tijd en geld. In Nederland bestaan er heel veel potten met geld hiervoor, maar we hebben dan een onderzoeksinstituut nodig die zich daarvoor inzet. Uit ons projectplan blijkt dat ons product een kans van slagen heeft, maar we hebben nog geen onderzoeksinstituut die wil investeren in de Bratelle. Bijvoorbeeld een Alexander Monro, een UMCU of een Catherina-ziekenhuis die veel onderzoek doen met borstkanker, moet zeggen: wij gaan vijf tot tien jaar die vrouwen volgen. Pas na die tijd kunnen we zien of de bh ook preventief kan worden ingezet. Dat is een lange tijd, waarin er voor ons een bestaansrecht moet zijn.’
Anita: ‘Onze drive zorgt ervoor dat we blijven doorontwikkelen in plaats van dat we een product hebben en dat de komende vijftig jaar gaan verkopen. Het blijven vinden van oplossingen en ons product blijven verbeteren, zit in ons DNA en dat moeten we blijven doen.’
‘Maar onze grote droom is dat de Bratelle een preventief product wordt. In Nederland zijn er 40.000 tot 60.000 vrouwen met chronisch lymfoedeem. In alle 27 NATO-landen zijn er 570.000 vrouwen met deze problematiek. De droom is om deze 570.000 vrouwen te helpen.’
‘We willen die vrouwen bereiken met een normale businesscase, met een normaal salaris voor iedereen die voor ons werkt. We willen een financieel gezond bedrijf, maar niet over de rug van de mensen met borstkanker. Deze groei gaan we bewerkstelligen met allianties met buitenlandse bedrijven.’
‘We zijn nu een stichting omdat we onze winsten dan kunnen inzetten voor productontwikkeling en ontwikkeling van ons bedrijf. We zijn wel aan het kijken of we naar een andere rechtsvorm willen, omdat we dan baas in ons eigen bedrijf blijven. Maar dan wel met duidelijke afspraken hoe we met onze winsten omgaan. Want onze maatschappelijke rol staat voorop.’
‘We willen onze organisatie niet alleen laten draaien op vrijwilligers. Niet omdat ze niet gemotiveerd zijn, maar het waarborgt de continuïteit niet. En dat is wel wat dit product en onze missie verdient.’
‘Een Bratelle-bh kost 170 euro. Dat wordt nogal vaak als een dure bh beschouwd. . Zeker, het is een hele uitgave, maar het is ook een hele uitvinding! Dat is nu eenmaal wat deze bh kost aan arbeidsuren en materiaal. Alle overhead wordt nu zelfs nog vrijwillig gedaan.
Maar het is soms ook lastig, omdat we weten dat het voor sommige mensen te duur is. Daarom mogen ze in termijnen betalen en kunnen welgestelde klanten of naasten een bh doneren. Maar het wordt nog beter als de bh in het basispakket zit!’
Anita heeft veel ondernemerservaring opgedaan de laatste jaren. Daarom vragen we aan haar de lessen die zij heeft geleerd zodat jij als ondernemer daarvan kan leren:
‘De grootste les is focus. Je moet geen drie of vier dingen tegelijk doen. Maar één ding! Die focus is belangrijk. Wij probeerden naast Bratelle ook nog een ander merk op te zetten, maar dat gaat niet. Focus op wat je nodig hebt om te groeien met één betekenisvol merk, dat is het allerbelangrijkste. Eerst het één, dan het andere. Maar daarvoor moet je wel weten wat je ambitie is en iets doen waar je hart ligt. Weet je dat? Zorg dan dat je focust.’
Voorbeelden van andere ondernemers inspireren ons om de dingen te doen die we nu doen. Welke inspiratiebronnen heeft Anita om haar drive achterna te gaan?
‘Het boek van TOMS (van ondernemer Blake Mycoskie) is echt mijn bijbel. Hoe hij het bedrijf heeft opgezet, is echt geweldig. Het was net als bij mij niet zijn eerste bedrijf. De manier waarop hij TOMS heeft opgericht, vind ik echt geweldig.’
Blake Mycoskie is een Amerikaanse ondernemer geboren in Texas. Blake Mycoskie was een internetondernemer en eigenaar van meerdere bedrijven. Deze bedrijven waren succesvol en met het leven van Blake zat het dus wel goed. Het leven lachte Blake toe totdat hij een reis maakte door Argentinië waar hij heel veel mensen op schoenen met zolen van touw zag lopen. In andere wijken zag hij kinderen op blote voeten naar school gaan, waardoor er voetproblemen optraden zoals infecties. Op dat moment bedacht Blake: ik wil iets belangrijkers doen, ik wil iets goeds doen voor de wereld.
Blake sprak voor de ontwikkeling van zijn grote idee heel veel mensen uit de sloppenwijken in Argentinië over de voetproblemen bij kinderen. Met dat verhaal in zijn achterhoofd besloot hij in 2006 om TOMS (Tomorrow Shoes) op te richten met als doel deze mensen te helpen. Voor ieder paar schoenen dat TOMS verkoopt, krijgen de mensen die schoenen het hardste nodig hebben een paar van het merk. Hij noemde het een ‘One for One’- principe. Ook draagt iedereen met schoenen van TOMS het verhaal uit Argentinië met zich mee, omdat de Argentijnse vlag in het logo van TOMS is verwerkt.
Anita gaat verder: ‘Buy One, Give One, dat motto is echt geweldig. Vorige week hadden wij een onderneemster die anoniem wilde blijven, maar wel vier Bratelles wilde weggeven aan mensen die dat niet kunnen betalen, maar wel nodig hebben. Dat model gaan we nu verder uitbouwen. Dat maatschappelijke karakter als bedrijfsmodel vind ik wel erg tof. Zelf leef ik ook dat pad en dat zou ik ook voor onze organisatie willen.’
Als laatste gaan we in op de belangrijkste vraag van het interview: wat is het geheim van ondernemen vanuit een drive?
Anita hierover: ‘Ik geloof dat je eigenwijs moet zijn en lef nodig hebt om te ondernemen En accepteer dat je gaat falen, want dat gaat gebeuren. Maar daarvan word je als mens en merk beter.’
‘Maar het grote geheim is verwonderen. Continu nadenken over dingen: waarom is het zo ingewikkeld? Altijd denken hoe het beter kan. Dat is de echte drive om te ondernemen. Je gaat alles om je heen zien als uitdagingen om nieuwe ideeën te bedenken. Vanuit een drive om goed te doen voor mens en maatschappij.
Het bouwen van een betekenisvol merk begint altijd met een drive. Of in het Nederlands: een drijfveer of gedrevenheid. Maar wat is een drive precies? Wat betekent het om vanuit gedrevenheid te ondernemen? En wat is het geheim erachter? In deze editie van de Hero-secrets nemen we je mee in het verhaal van Anita Schimmel.
Als er één ondernemer een drive heeft is het Anita. Zij stond aan de wieg van thuiszorgorganisatie King Arthur Groep, maar besloot later al haar energie te steken in Bratelle. Met dit betekenisvolle merk ontwikkelt ze samen met twee mede-ondernemers bh’s voor vrouwen die na een behandeling tegen borstkanker te maken krijgen met lymfoedeem.
In het interview met Anita bespreken we de volgende onderwerpen:
1. De definitie van een drive
2. De start van Bratelle
3. De dromen van Anita
4. Lessen voor ondernemers
5. Belangrijke voorbeelden in ondernemen
6. Het geheim van ondernemen met een drive.
Wat is een drive nu precies? Dat is de vraag waarmee we het interview beginnen. Anita zegt hierover:
‘Als je in hart en nieren ondernemer bent, dan heb je in mijn ogen een drive. Ondernemers denken in oplossingen en ze zijn gedreven om deze oplossing gangbaar te maken. In mijn voorbeeld was dit het zoeken van een oplossing voor een probleem dat ik zelf had.’
‘Een drive houdt ook in dat je er vol voor gaat. Waar andere mensen zeggen ‘stop er toch mee’, ga je juist door omdat je jouw doel wilt bereiken. Dat is ook een paar keer tegen mij gezegd. Het voelt nu nog als vrijwilligerswerk, maar ik denk er niet aan om hiermee te stoppen, daarvoor ben ik teveel ondernemer. Ik denk dat dat drive is.’
Anita heeft een enorme drive om oplossingen te ontwikkelen. De laatste oplossing die zij op de markt heeft gebracht is Bratelle, een bh speciaal ontwikkeld voor vrouwen met chronisch lymfoedeem.
Anita vertelt over de start van Bratelle: ‘In de basis is de Bratelle vanuit egoïstische behoefte ontstaan. Ik heb namelijk zelf chronisch lymfoedeem ontwikkeld na mijn behandeling tegen borstkanker. Ik heb daar dagelijks last van, dus ik wilde een oplossing voor dat probleem. Ik wilde het voor mezelf oplossen.’
Vanaf het eerste uur zijn medeoprichters Mariëtte en Anneke betrokken. Ze hebben dezelfde drive, vertelt Anita: ‘Anneke is een vriendin van mij en zij ontmoette Mariëtte via een gemeenschappelijke relatie. Mariëtte was ooit ook op zoek met een bh voor lymfoedeem, dus dat was een mooie toevoeging.’
‘Toen we de oplossing hadden gevonden, wilden we het niet voor onszelf houden. De drive is echt veranderd van een oplossing voor mijzelf naar een oplossing voor alle vrouwen die hiermee kampen.’
Het probleem dat de Bratelle aanpakt, heeft te maken met het ontstaan van lymfoedeem bij vrouwen die een behandeling tegen borstkanker hebben ondergaan. In het gebied waar de lymfeklieren zijn bestraald en verwijderd kan namelijk de pijnlijke aandoening lymfoedeem ontstaan. Vaak is dit in de arm en/of de hand, maar het kan ook ontstaan in of in de wand van de borst. Hierdoor kunnen vrouwen met lymfoedeem hun armen of schouders minder goed bewegen en rugklachten krijgen.
Anita vertelt: Er zijn medische hulpmiddelen voor lymfoedeemklachten die goed en minder goed werken, zoals inlegpads, thorax bandages of tapen. Maar praktisch en vrouwelijk zijn ze geen van allen. Daarnaast volgen heel veel vrouwen lymfoedeemtherapie, wekelijks of tweewekelijks bij een oedeemtherapeut. Ik ervaarde die behandelingen als een enorme aanslag op mijn drukke agenda en dat jaar in, jaar uit. Dat moest toch anders kunnen.
Daarom besloot Anita samen met Mariëtte en Anneke zelf de uitdaging aan te gaan en een charmante bh te ontwikkelen die goed werkt tegen lymfoedeem.
Om de bh te laten ontwikkelen, klopten Anita, Mariëtte en Anneke aan bij Sarena Huizinga. Sarena keek enerzijds hoe het hulpmiddelen die al bestaan werken. Anderzijds heeft ze geluisterd naar de ervaringen van Anita. ‘Ik heb Sarena verteld wat de oedeemtherapeut bij mij doet. Hij masseert over de borst naar de zijkant, de oksel en rug en naar beneden over de buik de oedeem weg.
‘Het lymfesysteem kan zichzelf herstellen, kan nieuwe uitwegen zoeken en maken. Vandaar dat de oedeemtherapeut deze bewegingen maakt. De conclusie van Sarena was: het oedeem moet meanderen, de richting van de structuur helpt bepalen waarheen. Daarom meandert onze bh, van links naar rechts en van boven naar beneden. De bh voert verticaal en horizontaal af. Wanneer je in de bh beweegt, rekt het ene deel en krimpt het andere deel. Hierdoor ontstaat een masserend effect.’
De conclusies zijn door Sarena verwerkt in onze bh en zo was de eerste Bratelle geboren, vertelt Anita: ‘En eerlijk: de werking ervan hadden we nooit durven dromen. Afgelopen weekend verkochten we bijvoorbeeld vier bh’s op een borstkankersymposium. Twee dagen later hadden we al lyrische reacties terug.’
De productontwikkeling is overigens een complex proces gebleken, zo vertelt Anita: ‘Je kunt snel in de uitvindersvalkuil stappen: continue verbeteren en niet op de markt komen. Na gesprekken met onze coach zijn wij uiteindelijk de markt opgegaan en de bh gaan verkopen. Maar wel pas op het moment dat de functionaliteit goed was. Dat was natuurlijk de belangrijkste vereiste.’
De complexiteit zit er onder andere in dat er zoveel maten en vormen zijn als het gaat om borsten en omvang: ‘De Bratelle is er in de meest gangbare bh maten en daarnaast is maatwerk mogelijk. Dit zijn maar liefst 45 bh maten, daarom kijken we met studenten of we een universele sluiting kunnen ontwikkelen. Of het kan, weten we niet, maar we gaan het onderzoeken. Dat is het innovatieve karakter van Bratelle.’
Anita: ‘We willen niet denken aan iets wat al bestaat en dat doorontwikkelen. Maar denken aan hoe het zou moeten zijn en kijken hoe je dát voor elkaar krijgt. En dat natuurlijk wel blijven doorontwikkelen. Wij halen daarom feedback op van gebruikers om continu te kunnen verbeteren. Zo hebben we ontdekt dat onze vragenlijst een aantal vragen mist.’
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Overigens is niet alleen het product betekenisvol. Bratelle werkt ook met een naaiatelier met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Anita: ‘Mensen met een beperking knippen alle schouderbandjes op maat en de coupeuses zetten het in elkaar
Anita: ‘Een bh is een heel moeilijk product. We hebben het eerste jaar hard moeten buffelen om de ontwikkeling voor elkaar te krijgen. In het tweede jaar bleef het lastig, niet in de laatste plaats omdat we twee nieuwe modellen willen toevoegen. Eén voor vrouwen met een borstprothese, de andere voor vrouwen na een volledige borstamputatie die plat willen blijven, na borstkanker en problemen ervaren met lymfoedeem.’
‘De (door)ontwikkeling is niet moeilijk als je geld hebt, want dan kun je ontwikkelaars inhuren. Maar wij hebben daar geen geld voor, dus we proberen dat toch zelf bij elkaar te halen door óf een bh te verkopen óf door subsidies. Zo hebben wij het geluk gehad dat we van de gemeente Amersfoort 50.000 euro subsidie hebben gekregen. Daarvoor ontwikkelen we nu een groene variant, aangezien de subsidie is uitgegeven om bij te dragen aan een circulaire fashionsector. Dat geld is dus specifiek bedoeld om de kosten van het circulaire maakproces te dekken,’
‘Toen we begonnen wilden we dat de werking van de bh wetenschappelijk werd onderbouwd, zodat de bh wordt vergoed door de basiszorgverzekering. Dit jaar hebben we dus twee prioriteiten: om de bh vergoed te kunnen krijgen door de zorgverzekering én het maken van de ECO Bratelle.’
Niet alleen moet de Bratelle doorontwikkeld worden om een groenmaakproces toe te staan. Ook wordt onderzocht of de bh preventief kan worden ingezet, vertelt Anita: ‘We hebben deze bh’s voor chronisch lymfoedeem bedacht, omdat Mariëtte en ik dit allebei hebben nadat we van kanker genezen zijn. Maar het Alexander Monro-ziekenhuis wilde ook weten of de bh preventief kan worden ingezet. Dat gaat dan om drie maanden na de operatie, maar voordat vrouwen lymfoedeem ontwikkelen. De vraag is dan of minder vrouwen dan deze chronische aandoening ontwikkelen.’
De preventieve inzet heeft een positieve impact op de vrouwen, maar dient ook een groter doel: ‘Ook wordt de impact op de maatschappij minder groot, aangezien deze mensen minder aanspraak hoeven te maken op hun zorgverzekering. Voor zo’n onderzoek heb je een expertgroep en een controlegroep nodig. De één heeft een placebo en de ander heeft de echte. Alleen moet er nog geld komen om die twee varianten te maken.’
Maar naast het ontwikkelen van een placebo-bh is er ook tijd en geld nodig om waardevolle conclusies te kunnen trekken: ‘Soms ontstaat lymfoedeem twee jaar na de operatie alsnog. Je moet mensen dus vrij lang volgen om er conclusies uit te trekken. Dat kost tijd en geld. In Nederland bestaan er heel veel potten met geld hiervoor, maar we hebben dan een onderzoeksinstituut nodig die zich daarvoor inzet. Uit ons projectplan blijkt dat ons product een kans van slagen heeft, maar we hebben nog geen onderzoeksinstituut die wil investeren in de Bratelle. Bijvoorbeeld een Alexander Monro, een UMCU of een Catherina-ziekenhuis die veel onderzoek doen met borstkanker, moet zeggen: wij gaan vijf tot tien jaar die vrouwen volgen. Pas na die tijd kunnen we zien of de bh ook preventief kan worden ingezet. Dat is een lange tijd, waarin er voor ons een bestaansrecht moet zijn.’
Anita: ‘Onze drive zorgt ervoor dat we blijven doorontwikkelen in plaats van dat we een product hebben en dat de komende vijftig jaar gaan verkopen. Het blijven vinden van oplossingen en ons product blijven verbeteren, zit in ons DNA en dat moeten we blijven doen.’
‘Maar onze grote droom is dat de Bratelle een preventief product wordt. In Nederland zijn er 40.000 tot 60.000 vrouwen met chronisch lymfoedeem. In alle 27 NATO-landen zijn er 570.000 vrouwen met deze problematiek. De droom is om deze 570.000 vrouwen te helpen.’
‘We willen die vrouwen bereiken met een normale businesscase, met een normaal salaris voor iedereen die voor ons werkt. We willen een financieel gezond bedrijf, maar niet over de rug van de mensen met borstkanker. Deze groei gaan we bewerkstelligen met allianties met buitenlandse bedrijven.’
‘We zijn nu een stichting omdat we onze winsten dan kunnen inzetten voor productontwikkeling en ontwikkeling van ons bedrijf. We zijn wel aan het kijken of we naar een andere rechtsvorm willen, omdat we dan baas in ons eigen bedrijf blijven. Maar dan wel met duidelijke afspraken hoe we met onze winsten omgaan. Want onze maatschappelijke rol staat voorop.’
‘We willen onze organisatie niet alleen laten draaien op vrijwilligers. Niet omdat ze niet gemotiveerd zijn, maar het waarborgt de continuïteit niet. En dat is wel wat dit product en onze missie verdient.’
‘Een Bratelle-bh kost 170 euro. Dat wordt nogal vaak als een dure bh beschouwd. . Zeker, het is een hele uitgave, maar het is ook een hele uitvinding! Dat is nu eenmaal wat deze bh kost aan arbeidsuren en materiaal. Alle overhead wordt nu zelfs nog vrijwillig gedaan.
Maar het is soms ook lastig, omdat we weten dat het voor sommige mensen te duur is. Daarom mogen ze in termijnen betalen en kunnen welgestelde klanten of naasten een bh doneren. Maar het wordt nog beter als de bh in het basispakket zit!’
Anita heeft veel ondernemerservaring opgedaan de laatste jaren. Daarom vragen we aan haar de lessen die zij heeft geleerd zodat jij als ondernemer daarvan kan leren:
‘De grootste les is focus. Je moet geen drie of vier dingen tegelijk doen. Maar één ding! Die focus is belangrijk. Wij probeerden naast Bratelle ook nog een ander merk op te zetten, maar dat gaat niet. Focus op wat je nodig hebt om te groeien met één betekenisvol merk, dat is het allerbelangrijkste. Eerst het één, dan het andere. Maar daarvoor moet je wel weten wat je ambitie is en iets doen waar je hart ligt. Weet je dat? Zorg dan dat je focust.’
Voorbeelden van andere ondernemers inspireren ons om de dingen te doen die we nu doen. Welke inspiratiebronnen heeft Anita om haar drive achterna te gaan?
‘Het boek van TOMS (van ondernemer Blake Mycoskie) is echt mijn bijbel. Hoe hij het bedrijf heeft opgezet, is echt geweldig. Het was net als bij mij niet zijn eerste bedrijf. De manier waarop hij TOMS heeft opgericht, vind ik echt geweldig.’
Blake Mycoskie is een Amerikaanse ondernemer geboren in Texas. Blake Mycoskie was een internetondernemer en eigenaar van meerdere bedrijven. Deze bedrijven waren succesvol en met het leven van Blake zat het dus wel goed. Het leven lachte Blake toe totdat hij een reis maakte door Argentinië waar hij heel veel mensen op schoenen met zolen van touw zag lopen. In andere wijken zag hij kinderen op blote voeten naar school gaan, waardoor er voetproblemen optraden zoals infecties. Op dat moment bedacht Blake: ik wil iets belangrijkers doen, ik wil iets goeds doen voor de wereld.
Blake sprak voor de ontwikkeling van zijn grote idee heel veel mensen uit de sloppenwijken in Argentinië over de voetproblemen bij kinderen. Met dat verhaal in zijn achterhoofd besloot hij in 2006 om TOMS (Tomorrow Shoes) op te richten met als doel deze mensen te helpen. Voor ieder paar schoenen dat TOMS verkoopt, krijgen de mensen die schoenen het hardste nodig hebben een paar van het merk. Hij noemde het een ‘One for One’- principe. Ook draagt iedereen met schoenen van TOMS het verhaal uit Argentinië met zich mee, omdat de Argentijnse vlag in het logo van TOMS is verwerkt.
Anita gaat verder: ‘Buy One, Give One, dat motto is echt geweldig. Vorige week hadden wij een onderneemster die anoniem wilde blijven, maar wel vier Bratelles wilde weggeven aan mensen die dat niet kunnen betalen, maar wel nodig hebben. Dat model gaan we nu verder uitbouwen. Dat maatschappelijke karakter als bedrijfsmodel vind ik wel erg tof. Zelf leef ik ook dat pad en dat zou ik ook voor onze organisatie willen.’
Als laatste gaan we in op de belangrijkste vraag van het interview: wat is het geheim van ondernemen vanuit een drive?
Anita hierover: ‘Ik geloof dat je eigenwijs moet zijn en lef nodig hebt om te ondernemen En accepteer dat je gaat falen, want dat gaat gebeuren. Maar daarvan word je als mens en merk beter.’
‘Maar het grote geheim is verwonderen. Continu nadenken over dingen: waarom is het zo ingewikkeld? Altijd denken hoe het beter kan. Dat is de echte drive om te ondernemen. Je gaat alles om je heen zien als uitdagingen om nieuwe ideeën te bedenken. Vanuit een drive om goed te doen voor mens en maatschappij.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan: