BetekenisLab

Ontdek de betekenis, versterk je Merk

Bij Creating Heroes begrijpen we de kracht van betekenis. Betekenis geeft je bedrijf unieke wortels en zorgt daarmee voor de niet kopieerbare combinatie van drijfveren en maatschappelijke waarde. De betekenis is daarmee de kernideologie die nooit verandert en zorgt voor meer betrokkenheid, samenwerking, aantrekkingskracht op klanten en medewerkers en innovatiekracht.

BetekenisLab: Aftrap van de merkreis

Bij Creating Heroes werken we met de merkreis. Dit is een chronologische reis waarmee je een sterk en betekenisvol merk bouwt. De BetekenisLab dient als de aftrap van de merkreis, waarbij we samen de diepere betekenis van je organisatie verkennen en vastleggen. Deze betekenis vormt de basis voor een merk dat niet alleen winst nastreeft, maar ook een positieve impact heeft op de wereld om ons heen.

Wat is Betekenis?

Betekenis gaat verder dan alleen het leveren van producten of diensten. Het gaat om de reden waarom je organisatie bestaat en welke waarde het toevoegt aan de samenleving. De betekenis bestaat uit drie elementen:

  1. Het ontstaan en de geschiedenis van de organisatie: het ontstaan van de organisatie is vaak gedaan vanuit een idee of een betekenis. Samen met de geschiedenis die het bedrijf heeft afgelegd, kun je hieruit een deel van de betekenis destilleren.
  2. Maatschappelijke waarde: De betekenis kan niet zonder de maatschappelijke waarde van je organisatie. De maatschappelijke waarde geeft aan welke maatschappelijke rol je speelt. Het gaat daarbij verder dan het leveren van waarde aan je klanten, maar gaat in op de rol van je organisatie in de samenleving. Het geeft antwoord op de belangrijke vraag: Wat laat je als merk achter?
  3. Drijfveren: Als laatste onderdeel zijn de drijfveren erg belangrijk. Iedere organisatie kent andere drijfveren die hen laten stralen en vliegen. Door het ontdekken van deze drijfveren samen met de geschiedenis én de maatschappelijke waarde maken wortels die niemand anders heeft.

Programma BetekenisLab

De BetekenisLab is een dagprogramma. In het programma ontdekken we de drie onderdelen van merkbetekenis. Het programma heeft een ochtend en middag-gedeelte.

Museum van je Organisatie

Het ontstaan en de geschiedenis

Tijdens het ochtendgedeelte ontmoeten we zo veel mogelijk mensen van je organisatie om terug te gaan naar de geschiedenis en de reis die je organisatie al heeft gemaakt. We ontdekken met de Museum van je Organisatie-spelvorm de geschiedenis en de reis die je organisatie heeft afgelegd. Dit doen we door in teams de belangrijke mijlpalen van je organisatie te laten bepalen. Ze geven aan op welke momenten ze trots waren op de organisatie. Deze momenten visualiseren ze tot kunstwerken. Op deze manier ontwikkelen we een Museum van je Organisatie en ontdekken we welke gemeenschappelijke elementen er in de geschiedenis zit opgesloten.

Lunch

De lunch is een belangrijk onderdeel van de dag, want daar vinden de informele gesprekken plaats die de betekenis van je organisatie nog meer naar voren brengen. Tijdens de lunch staan de voelsprieten van de copywriter, de praatplaattekenaar en de facilitator aan om nog meer van de betekenis te ontdekken. Daarbij is het een leuk moment om de verbinding in het team te vergroten.

LEGO-sessie

Maatschappelijke waarde

Na de lunch gaan we aan de slag met een van te voren samengesteld merkteam. Met dit team gaan we op zoek naar het maatschappelijk nut van je organisatie door de LEGO-sessie. Jullie gaan met LEGO jullie ideale wereld vormgeven. Door met LEGO te werken, kom je helemaal los van je dagelijkse werkzaamheden en ontdek je nieuwe perspectieven die de betekenis versterken.

Merkdrijfveren-spel

Gemeenschappelijke drijfveren

De dag wordt afgesloten door het ontdekken van de merkdrijfveren, door in een een spelvorm te ontdekken wat je drijft en inspireert als merkteam. In dit spel zien we je merk als entiteit. Je transformeert jouw merk tot een ware held. Deze benadering maakt jouw merk tastbaar en helpt het merkteam om een diepere verbinding te creëren. In dit spel ga je op zoek naar wat jouw merk als pijnlijk en plezierig ervaart. Hoe ziet bijvoorbeeld een slechte dag eruit voor jouw merkpersoon? Waar is deze persoon bang voor? Wat houdt hem of haar ‘s nachts wakker? Welke ambities koestert hij of zij? Hoe definieert deze persoon succes, en hoe meet hij of zij dat? Hierdoor kom je tot de echte drijfveren van je merk.

  • Deel 1: Geschiedenis

    Museum van de Organisatie-Spelvorm

  • Lunch

    Informeel de diepte in

  • Deel 2: Maatschappelijke Waarde

    LEGO-spelvorm

  • Deel 3: Drijfveren

    Drijfveren-spelvorm

  • Afsluiting

    Bespreken van praatplaat en merkverhaal

Praatplaat en Betekenisverhaal

Tijdens de dag is er een praatplaat-tekenaar en een copywriter aanwezig. Zij zetten hun voelsprieten uit en verwerken dit direct in een betekenisverhaal en een praatplaat. Aan het einde van de BetekenisLab heb je een praatplaat die je kunt gebruiken voor de rest van de reis. Daarin vertaal je de betekenis in een visie, missie, de merkpersoonlijkheid, de positionering, de huisstijl en alle elementen die je gebruikt om je merk te laden.

Jouw Reis naar Betekenisvolle Groei

De BetekenisLab is ontworpen om jou en je merkteam te inspireren, uit te dagen en te verbinden. Door deel te nemen aan dit programma, investeer je in de toekomst van je organisatie en bouw je aan een sterker, meer betekenisvol merk. Direct aan de slag? Boek een telefonische intake en we plannen jouw BetekenisLab.