Retulp - Anti-Plastic Heroes - Creating Heroes

Retulp – Anti-plastic Heroes

’No excuse for single use!’

Held Richard Gabriel - Tulper - Antiplastic hero

Heldenprofiel Retulp

Oprichter:
Richard Gabriel

Opgericht:
2014

Heldenproject:
Heldenmerk zichtbaar & herkenbaar maken

Heldencategorie 
Klimaatheld

Heldenkracht:
Met visie en aantrekkelijke alternatieven single-use plastics voorkomen

Held Richard Gabriel Tulper lijn

Een merk bouwen om plastic te voorkomen!

De plastic soep is een steeds groter probleem in de wereld. De oceanen vullen zich met plastic en de meeste bedrijven denken alleen aan het recyclen of opruimen van deze plastic. Retulp geloofd erin dat je het probleem bij de bron moet aanpakken: Voorkomen dat plastic überhaupt wordt weggegooid.

Retulp streeft ernaar om single use plastics te voorkomen, door herbruikbare artikelen aan te bieden die het zo aantrekkelijk maken dat de single-use plastics niet meer gekocht worden. Zo is Retulp begonnen met een herbruikbare drinkfles dat ervoor zorgt dat de wegwerpflesjes niet meer nodig zijn! Door Retulp drinkflessen te gebruiken strijdt je met hun mee voor schone oceanen en minder afval!

Ieder product van Retulp kent 3 voordelen:

Voor jezelf: een hippe, handige en herbruikbare Retulp-product dat als cadeau is voor jezelf

Voor een ander: Met iedere aankoop van een Retulp steun je een ander zoals een water-donatie bij de aanschaf van een fles.

Voor de planeet: Ieder Retulp-product voorkomt plastic afval in de oceaan en daarmee help je de planeet een mooiere plek worden!

De website als verkooptool

De merkdragers van Retulp

Het merk en de identiteit van Retulp staat vanaf het begin als een huis. Samen met Retulp zetten wij de strategie van het merk neer en voeren we het uit. Belangrijk onderdeel in de gehele marketingstrategie is de website. De website heeft als doel om gebruikers naar de website te krijgen en aan te zetten tot aankoop van een duurzaam Retulp-product. De website moet volledig het verhaal van Retulp met zich meedragen. Door op iedere pagina het verhaal van Retulp te laten terugkomen, spat de uniciteit van het merk eraf.

Als basis voor de website hebben we in samenwerking met onze online marketing partner is een websiteplan opgesteld, om ervoor te zorgen dat de website niet alleen het juiste verhaal vertelt, maar dat het ook converteert in aanvragen voor de duurzame drinkflessen van Retulp. Dit plan heeft gediend als basis voor het stap voor stap redisgnen en doorontwikkelen van de website naar de ideale situatie. En dit stopt niet. Omdat de website hét belangrijkste instrument voor het merk is, updaten we iedere week de website.

Het resultaat is een converterende website, die past bij de visuele identiteit van Retulp. In dit geval was het een hele mooie samenwerking met partners op het gebied van fotografie en online marketing, waardoor de waarde van Retulp hoog is. Alles om samen zoveel mogelijk impact te maken op het gebied van voorkomen van plastic afval.

De verpakking als belangrijke verhaaldrager

Voor een merk als Retulp is de verpakking hét middel om het verhaal te delen. Belangrijk in de verpakking is het verhaal van Retulp dat op de zijkant terugkomt. Daarnaast zijn er nog een aantal productspecificaties en verplichte informatie op de verpakking. Een deel van de informatie is gevisualiseerd in de vorm van iconen, om het aantrekkelijker en beter begrijpbaar te maken. Elke verpakking draagt daarbij bij aan de storytelling van het merk van Retulp. Een leuke gimmick die is gebruikt in ieder verpakking, is om de hoofden van de medewerkers van Retulp of Creating Heroes te verwerken in het ontwerp onder het kopje ‘Looking Good & Do Great’.

Voor de verpakkingen van de Retulp-flessen is een verpakking gekozen waarin een uitsparing is gemaakt. Dit omdat de vorm, de kleur en het materiaal van de fles hiermee goed te zien is. Dit verhoogt de verkoopkans van de producten.

Mock-ups versterken de verkoop

Voor bedrijven biedt Retulp hun duurzame producten aan met een eigen opdruk. Om duidelijk te krijgen hoe dit ontwerp er op de fles eruit ziet, hebben we mock-ups ontwikkelt. In deze mock-ups krijg je het ontwerp van de fles gepresenteerd, zoals deze er op de fles uit komt te zien. Soms wordt hierin een logo gebruikt, andere keren maken we een speciaal ontwerp voor de klant. Hiermee zorgen we samen met Retulp voor een verrassing voor hun klant, wat de verkoop stimuleert.

Ieder communicatiemiddel vertelt het verhaal!

Het laden van het merk Retulp

Retulp verkoopt haar producten aan zowel consumenten als bedrijven. Om het verhaal over te brengen en échte impact te maken, is het belangrijk om het verhaal consistent en structureel te laden. Als ontwerp-partner van Retulp ontwikkelden we verschillende communicatie-middelen, van posters, flyers tot aan advertenties voor in vakbladen. Daarnaast ondersteund Retulp haar retail-klanten met communicatiemiddelen voor in de winkel: Point of Sale-materiaal.

Bij ieder communicatiemiddel dat we voor Retulp ontwerpen staat dezelfde boodschap centraal: No excuse for single use. Dit wordt aangevuld met de drie voordelen: Voor jezelf, voor een ander en voor de planeet. Hiermee zorgen we voor een consistent verhaal en uiterlijk.

Videomarketing als extra verkooptool

Retulp heeft een groot assortiment, die via steeds meer retail-kanalen te verkrijgen is. Om retailers aan te trekken en te voorzien van de juiste informatie zetten we videomarketing in. Dit hebben we gedaan aan de hand van twee soorten video’s.

Retailvideo

De eerste video is een video die retailers enthousiasmeert over het merk Retulp met als doel dat de retailer de producten in hun assortiment opneemt. We hebben bewust gekozen om in dit verhaal de retailer centraal te zetten, door een enthousiaste retailer het verhaal van Retulp te laten vertellen. Hierdoor ontstaat een korte en krachtige video van 1 minuut en 25 seconden. De video is gedeeld op verschillende social media kanalen, dit zorgde voor veel bereik en mooie reacties. De video wordt daarnaast ook op de website toegepast. Door de video zijn er nieuwe samenwerkingen en partnerships ontstaan.

Productvideo’s 

Voor de online retailkanalen zoals bol.com wil het merk, naast het verstrekken van product informatie, zich ook visueel presenteren. Hiermee willen ze het verhaal van het merk versterken en de verkoop bevorderen van de flessen. De video’s zijn gemaakt voor de topproducten Tumbler en Urban. Om het “outdoor” karakter van de Tumbler te versterken, was er gekozen om de opnames te maken in het natuurgebied ’t Leesten, bij Ugchelen.  Een mooi gevarieerd natuurgebied met hei en bos, waar veel mensen wandelen en mountainbiken.

Voor de Urban hebben we gekozen voor het Zwitsalterrein in Apeldoorn, als opnamelocatie. Het Zwitsalterrein is een rauwe industriële omgeving, waar tegenwoordig veel nieuwe bedrijvigheid plaats vindt. En om het stedelijke gevoel kracht bij te zetten was ook ons voorstel om een fixed gear in de video te laten voorkomen. De industriële omgeving in combinatie met figurant Patrick, fietsend op een fixed gear en de Urban drinkfles zorgden voor de uitstraling die Retulp voor ogen had.

De producteigenschappen van de Tumbler en de Urban zijn leidend in deze video’s. Daarnaast was de wens om de juiste sfeer en setting neer te zetten om zo de voordelen van producteigenschappen te versterken en daarmee ook de doelgroep van Retulp aan te spreken.

De campagne Mission Indisposable 2020

De campagne ‘Mission Indisposable 2020’ is een samenwerking tussen Retulp, Het Zero Waste Project en MVO Nederland. Om de missie van Retulp te versterken hebben zij een campagne in het leven geroepen: Mission Indisposable 2020. Tot 2020 gaat Retulp samen met hun klanten 20.000.000 plastic flesjes besparen en 20.000.000 liter water doneren.

Retulp trekt voor de uitvoering van de campagne samen op met Het Zero Waste Project. Als eerste hebben we samen met Het Zero Waste Project het concept van de campagne uitgewerkt. Nadat het campagneplan door Het Zero Waste Project is ontwikkeld, zijn wij in samenwerking met hen aan de slag gegaan met het ontwikkelen van de identiteit van deze campagne.

De basis van de identiteit van deze campagne is het logo, dat past bij de missie en de huisstijl van Retulp. Om klanten, partners en potentiële klanten op de hoogte te brengen van de stand, is er voor gekozen om een interactieve landingspagina te maken, waarop de stand wordt geüpdatet. Op deze pagina komen verder de verhalen van de klanten die hebben meegewerkt aan Mission Indisposable 2020. Om de campagne onder de aandacht te brengen via verschillende kanalen zijn er verschillende advertentie- en communicatiemiddelen ontworpen in dezelfde stijl als de campagne.

Resultaat van de campagne

De campagne was een groot succes als we afgaan op de lovende reacties die de samenwerkingspartners hebben gekregen. In de periode waarin de campagne liep hebben ze gezamenlijk 16.700.000 disposables voorkomen en 21.416.667 liter schoon drinkwater gedoneerd. Ondanks dat het niet is gelukt om voldoende disposables te voorkomen, is de campagne toch geslaagd, gezien het aantal gedoneerde liters drinkwater. Daardoor wordt de campagne in 2020 doorgezet!

Retulp Mission Indisposable

Richard van Retulp over Creating Heroes:

Richard van Retulp over Creating Heroes:

“Wij werken nu 5 jaar met de sidekicks van Creating Heroes samen en zij leveren een mooie bijdrage aan de verdere bloei van Retulp. Zij geven daadwerkelijk invulling aan het woord samenwerking, dus samen werken om de missie te bereiken. Met een frisse kritische blik wordt er naar je bedrijfsdoelen gekeken en met veel creativiteit en humor word er marketing ondersteuning geboden.”

Creating Heroes over Retulp

Creating Heroes over Retulp:

Retulp is één van de voorbeeldhelden. Alles wat Richard in zich heeft, besteedt hij aan het voorkomen van plastic afval. Met deze heldenmissie gaat hij samen met zijn team echt de strijd aan tegen single use plastics! De samenwerking met het team van Retulp bevalt vanaf onze kant erg goed. Samen met Retulp zorgen we voor het bereiken van zijn missie!

Net als Retulp een held worden?

Met de vrijblijvende Herotalk bespreken we samen met jou het stappenplan om jouw heldenmerk op te zetten en/ of uit te bouwen.

Net als Retulp een held worden?

Met de vrijblijvende Herotalk bespreken we samen met jou het stappenplan om jouw heldenmerk op te zetten en/ of uit te bouwen.