Retulp: ’No excuse for single use!’

Retulp heeft een duidelijke missie: single use plastics moeten de wereld uit. Om het gebruik van eenmaal te gebruiken plastic te voorkomen, verkoopt Retulp daarom een herbruikbare waterfles. Om het verhaal hiervan te vertellen, ontwikkelden we meerdere merkdragers en -laders, zoals een website. De website werd stap-voor-stap omgezet en zorgde naast herkenbaarheid ook voor een hogere conversie.

Richard Gabriel: “We werken nu zeven jaar met de sidekicks van Creating Heroes samen en zij leveren een mooie bijdrage aan de verdere bloei van Retulp. Zij geven daadwerkelijk invulling aan het woord ‘samenwerking’, dus samen werken om de missie te bereiken. Met een frisse kritische blik kijken ze naar je bedrijfsdoelen en met veel creativiteit en humor bieden ze marketingondersteuning geboden.”

Heldenmerk: Retulp

Betekenis: schonere oceanen, minder afval, geen single use plastic meer door aantrekkelijke herbruikbare producten zoals de Retulp drinkfles.

Resultaat van de merkreis: een herkenbaar merkverhaal dat over meerdere merkdragers en -laders wordt verteld en leidt tot een hogere conversie van onder andere de website.

Held Richard Gabriel - Tulper - Antiplastic hero

Herkenbaarheid en zichtbaarheid van Retulp

Het heldenmerk Retulp staat al vanaf de oprichting als een huis. Richard Gabriel startte het merk in 2014 en zijn streven is duidelijk: plastics die we maar één keer gebruiken, moeten de wereld uit. Dat wil hij bereiken door zo’n aantrekkelijk herbruikbaar product aan te bieden, namelijk een duurzame drinkfles, dat consumenten of bedrijven nooit meer omkijken en alleen nog maar de herbruikbare varianten willen gebruiken.

De start van de merkreis

Ondanks dat de betekenis, visie, missie en positionering duidelijk is, ontbreekt het Retulp aan een consistente merkdragers en -laders. Retulp moet namelijk zichtbaar en herkenbaar zijn op de lange termijn om die missie te kunnen voltooien. Daarom begon onze merkreis bij het ontwikkelen van de eerste merkdrager: de website. De website heeft natuurlijk als doel om potentiële klanten te converteren. Dus hoe wilden we dat bereiken?

We kozen ervoor om samen met een online-marketing- en fotografiesidekick een plan op te stellen. Omdat Retulp al een website had, zorgden we dat content stap-voor-stap werd aangevuld of gewijzigd. Zo zorgden we dat het verhaal van Retulp overal op de website duidelijk terugkomt én dat de content converteert. Daarnaast maakten we het plan om de website elke week bij te werken, zodat Retulp ook op de langetermijn succes heeft.

Ook de verpakking wordt onder de loep genomen

Het verhaal van Retulp is er niet zomaar eentje. Daarom komt het verhaal, naast de verplichte informatie, nu terug op de verpakking. Ook kozen we voor een verhaal met een knipoog: op iedere verpakking staat de foto van iemand van Retulp of Creating Heroes onder het kopje ‘Look Great & Do Good’. Maar niet alleen het verhaal is het belangrijk, ook de fles zelf speelt een hoofdrol. Daarom maakten we een uitsparing in de verpakking waardoor de fles zichtbaar is.

Naast merkdragers zetten heldenmerken merkladers in die het verhaal blijven vertellen, ook aan mensen die nog geen klant zijn. Daarom creëerden we voor Retulp bijvoorbeeld mock-ups, waarmee klanten duidelijk kunnen zien hoe hun eigen opdruk eruit komt te zien op de fles. Maar ook met flyers, posters en advertenties werkten we aan de zichtbaarheid en herkenbaarheid van Retulp.

Wat is het resultaat?

Het resultaat is een website die veel beter converteert en het verhaal van Retulp veel duidelijker uitdraagt. Dat geldt natuurlijk ook voor de impact van het verhaal dat te vinden is op de verpakkingen, mock-ups en andere marketinguitingen. Daarmee bouwt Retulp aan een langetermijnstrategie en het vervullen van hun missie: minder afval, schonere oceanen en geen single use plastics meer!

Wil je ook een heldenmerk? Vraag de merksessie aan!

Retulp hero talent