• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

De kracht van een heldenmerk: XS4ALL

KPN heeft zich flink in hun vingers gesneden met de kwestie XS4ALL. Het merk XS4ALL bewees dat het een krachtig merk is én wat de waarde van zo’n merk eigenlijk is! In dit artikel lees je er meer over.

XS4ALL bewijst dat een heldenmerk niet te kopiëren is

Begin 2019 bespraken we op ons inspiratieplatform het merk XS4ALL al eens. Want het merk laat zien dat een echt heldenmerk niet te kopiëren is. Wat was en is er aan de hand? Het merk is gestart in de tijd dat internet alleen nog voor bedrijven was. Zij wilden dat ieder individu toegang kreeg tot het internet: Acces for all (XS4ALL). Tijdens het behalen van deze missie was één ding erg belangrijk voor het merk: Privacy.

Wanneer het merk wordt overgenomen door KPN, hebben de oprichters ook kunnen bedingen dat de kernprincipes van het merk altijd overeind zouden blijven. Tot eind 2018/ begin 2019 KPN besloot om XS4ALL als merk niet voort te zetten, maar het binnen het grote KPN-merk op te nemen. De fans van het merk kwamen snel in opstand en binnen de kortste keren tekenden 30.000 mensen de petitie om XS4ALL te behouden.

De soap gaat door..

Deze petitie en de opstand van fans tekenen de kracht van het merk XS4ALL. De merkwaarde is erg hoog, en in zijn column in de Volkskrant schreef Jasper van Kuijk al over de cynische kijk van KPN op de merkwaarde van XS4ALL. Dit verscheen nadat KPN een nieuw hoofdstuk aan de soap heeft toegevoegd: De merknaam van XS4ALL mag voorlopig blijven bestaan. Wel wordt het personeel en de systemen van KPN geïntegreerd, waardoor alleen de buitenkant van XS4ALL nog blijft bestaan. En iedereen weet dat een holle huls niks kan betekenen.

Inmiddels hebben de fans van XS4ALL eieren voor hun geld gekozen. Nadat uiteindelijk 55.000 fans en (ex)-medewerkers de petitie hadden getekend en KPN niet te vermurwen was kwamen zij zelf in actie. Zij zetten een nieuw merk op met XS4ALL als geestelijk vader: Freedom Internet. Al snel kregen ze investeerders aan hun kant en directeur Anco Scholte ter Horst hoopt na een jaar al 25.000 aansluitingen te hebben gerealiseerd.

Concurrent had niet bestaan wanneer naar de merkwaarden was gekeken

KPN heeft de kracht van een heldenmerk compleet onderschat door XS4ALL op te heffen. Met rare fratsen proberen ze nog de lege huls in de markt te houden, maar de ziel is uit het merk verdwenen. Zo snel je aan de merkwaarden en de identiteit van een merk gaat tornen, is het gedaan met het merk.

Eén van de redenen om XS4ALL op te heffen was voor KPN dat ze last hadden van harde concurrentie. Waar ze dachten dat ze door deze actie een sterke positie zouden vergaren, hebben ze er nu een geduchte concurrent met een betekenisvolle achtergrond bij. Freedom Internet gaat het KPN flink lastig maken door met hun propositie en kernwaarden klanten bij KPN weg te nemen. En dan te bedenken dat deze concurrent niet had bestaan wanneer er naar de merkwaarden van XS4ALL was gekeken.

De kracht van een heldenmerk: XS4ALL

De kracht van een heldenmerk XS4ALL

KPN heeft zich flink in hun vingers gesneden met de kwestie XS4ALL. Het merk XS4ALL bewees dat het een krachtig merk is én wat de waarde van zo’n merk eigenlijk is! In dit artikel lees je er meer over.

XS4ALL bewijst dat een heldenmerk niet te kopiëren is

Begin 2019 bespraken we op ons inspiratieplatform het merk XS4ALL al eens. Want het merk laat zien dat een echt heldenmerk niet te kopiëren is. Wat was en is er aan de hand? Het merk is gestart in de tijd dat internet alleen nog voor bedrijven was. Zij wilden dat ieder individu toegang kreeg tot het internet: Acces for all (XS4ALL). Tijdens het behalen van deze missie was één ding erg belangrijk voor het merk: Privacy.

Wanneer het merk wordt overgenomen door KPN, hebben de oprichters ook kunnen bedingen dat de kernprincipes van het merk altijd overeind zouden blijven. Tot eind 2018/ begin 2019 KPN besloot om XS4ALL als merk niet voort te zetten, maar het binnen het grote KPN-merk op te nemen. De fans van het merk kwamen snel in opstand en binnen de kortste keren tekenden 30.000 mensen de petitie om XS4ALL te behouden.

De soap gaat door..

Deze petitie en de opstand van fans tekenen de kracht van het merk XS4ALL. De merkwaarde is erg hoog, en in zijn column in de Volkskrant schreef Jasper van Kuijk al over de cynische kijk van KPN op de merkwaarde van XS4ALL. Dit verscheen nadat KPN een nieuw hoofdstuk aan de soap heeft toegevoegd: De merknaam van XS4ALL mag voorlopig blijven bestaan. Wel wordt het personeel en de systemen van KPN geïntegreerd, waardoor alleen de buitenkant van XS4ALL nog blijft bestaan. En iedereen weet dat een holle huls niks kan betekenen.

Inmiddels hebben de fans van XS4ALL eieren voor hun geld gekozen. Nadat uiteindelijk 55.000 fans en (ex)-medewerkers de petitie hadden getekend en KPN niet te vermurwen was kwamen zij zelf in actie. Zij zetten een nieuw merk op met XS4ALL als geestelijk vader: Freedom Internet. Al snel kregen ze investeerders aan hun kant en directeur Anco Scholte ter Horst hoopt na een jaar al 25.000 aansluitingen te hebben gerealiseerd.

Concurrent had niet bestaan wanneer naar de merkwaarden was gekeken

KPN heeft de kracht van een heldenmerk compleet onderschat door XS4ALL op te heffen. Met rare fratsen proberen ze nog de lege huls in de markt te houden, maar de ziel is uit het merk verdwenen. Zo snel je aan de merkwaarden en de identiteit van een merk gaat tornen, is het gedaan met het merk.

Eén van de redenen om XS4ALL op te heffen was voor KPN dat ze last hadden van harde concurrentie. Waar ze dachten dat ze door deze actie een sterke positie zouden vergaren, hebben ze er nu een geduchte concurrent met een betekenisvolle achtergrond bij. Freedom Internet gaat het KPN flink lastig maken door met hun propositie en kernwaarden klanten bij KPN weg te nemen. En dan te bedenken dat deze concurrent niet had bestaan wanneer er naar de merkwaarden van XS4ALL was gekeken.

Misschien vind je dit ook interessant:

6 vragen aan held Kirsten Regtop

18/06/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Coen van Hopdonders: “Een jongensdroom om eindelijk een cape te kunnen dragen zonder dat mensen daar gelijk raar van opkijken!”

27/06/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Verwachtingen managen? Kijk naar je identiteit, merkbelofte en klantbeloften!

16/06/2022/door Freek
Storytelling

Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties

09/06/2022/door Freek
Doelen stellen

Innoveren vanuit grote trends

02/06/2022/door Freek
Boost je merketingkennis
Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 6: Verankeren van je merkide... Verankeren van je merkidentiteit Online marketing als heldenmerk, hoe ga je ermee om? Online marketing als heldenmerk, hoe ga je ermee om?
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel