XS4ALL bewijst dat een heldenbedrijf niet te kopiëren is

Misschien heb je het al meegekregen: Moederbedrijf KPN heeft besloten om alle merken die zij beheren onder de naam KPN onder te brengen. Voor merken zoals Telfort is dat geen probleem, maar klanten van XS4ALL komen in opstand. Waarom zou je zeggen? Alles heeft met identiteit te maken.

De start van XS4ALL

4 pioniers op het gebied van internet startte in 1993 XS4ALL. De wereld was een aantal jaren daarvoor in hoog tempo verandert. In die tijd was internet er nog niet voor de gewone man. Na een hack-incident op de universiteit van Amsterdam verschafte zij zichzelf tot een verbinding op het internet. Internet was alleen voorbestemd voor bedrijven volgens de heersende orde. Particulieren hadden daar niets te zoeken.

De 4 oprichters van het merk vonden dat er zoveel mooie dingen gebeurde op internet dat zij met een statement kwamen: Er moest toegang komen voor iedereen tot het internet (Acces For All) en daarom startte zij een stichting om dit voor elkaar te krijgen.

Vijf jaar na de start stonden partners in de rij om XS4ALL in te lijven. KPN was volgens hun de beste partij, waar zij in een verdrag de vrijheden voor het merk vastlegden, zodat hun eigen waarden altijd overeind zouden blijven.

Lees meer over het verhaal van XS4ALL

“XS4ALL is een heldenbedrijf dat een duidelijke betekenis heeft in de Nederlandse samenleving. Je kunt belangrijke eigenschappen overnemen, maar het karakter van het bedrijf verdwijnt en zal nooit meer terugkeren.”

Vasthouden aan principes

Principes zijn erg belangrijk voor het opkomende merk. XS4ALL wil alle mogelijkheden van internet benutten en staan voor een vrije en ongenuanceerde uitwisseling van gegevens. Zo is de privacy van de klanten voor XS4ALL al tijd een belangrijk punt geweest binnen het bedrijf, en geven zij gegeven van klanten nooit aan politie of justitie, wanneer daar geen wettelijke grond voor was. XS4ALL is geen merk dat alleen geld wil verdienen aan datgene waar ze goed voor zijn. Ze strijden echt voor hun principes, daardoor zijn ze actief in de politiek en wetgeving om deze strijd te kunnen winnen. En rechtszaken worden niet geschuwd, als het past bij de principes van XS4ALL.

De fans komen in opstand

XS4ALL staat ergens voor, ze hebben principes en idealen waar klanten dol op zijn. De service wordt bijna altijd als beste getest door verschillende partijen. Deze klanten willen meer betalen voor de service van XS4ALL, dat is de laatste jaren al bewezen.

En toen kwam het bericht van KPN: In de snel veranderende telecommarkt, waar alle concurrenten van KPN zich fuseren om zo sterk mogelijk te staan tegenover KPN besloten zij om alle dochtermerken in te lijven bij het KPN merk. En het bericht dat XS4ALL zou ophouden te bestaan schoot in het verkeerde keelgat van de fans. Zij komen in opstand door een petitie te starten. Binnen de kortste keren was de petitie al door 30.000 (!) mensen getekend. Ook privacy-organisaties zijn teleurgesteld, omdat XS4ALL een belangrijke rol heeft in de Nederlandse samenleving.

Echte heldenbedrijven kun je niet kopiëren

KPN heeft al aangegeven de sterke punten van alle merken aan het KPN-merk toe te voegen. Maar iedereen zou wel begrijpen dat het nooit meer hetzelfde wordt als voorheen. XS4ALL is een heldenbedrijf dat een duidelijke betekenis heeft in de Nederlandse samenleving. Je kunt belangrijke eigenschappen overnemen, maar het karakter van het bedrijf verdwijnt en zal nooit meer terugkeren. Je kunt geen heldenbedrijf worden door er één in te lijven en je kunt geen heldenbedrijf worden door onderdelen te kopiëren. Heldenbedrijven is echt opgezet om een verandering in gang te zetten.

Wil je iedere week inspirerende artikelen ontvangen in je mailbox?
Meld je dan aan voor de heldenpost:

Ik ben begonnen met ondernemen omdat ik een verandering wil maken in het vak marketing. Marketing is namelijk ziek, teveel bedrijven passen misleiding toe om er zelf beter van te worden. Daarom help ik graag bedrijven die het anders doen! Niet meer streven naar winstmaximalisatie ten koste van de klanten, maar streven naar winstmaximalisatie met de klant en de maatschappij!

Streef naar enthousiaste en blije klanten, want die zijn aanstekelijk. Zorg dus voor een enthousiaste klantenvirus!

Over FreekSidekick gericht op strategie, marketing en klanthousiasme
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.