• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

XS4ALL bewijst dat een heldenmerk niet te kopiëren is

Misschien heb je het al meegekregen: Moederbedrijf KPN heeft besloten om alle merken die zij beheren onder de naam KPN onder te brengen. Voor merken zoals Telfort is dat geen probleem, maar klanten van XS4ALL komen in opstand. Waarom zou je zeggen? Alles heeft met identiteit te maken.

De start van XS4ALL

4 pioniers op het gebied van internet startte in 1993 XS4ALL. De wereld was een aantal jaren daarvoor in hoog tempo verandert. In die tijd was internet er nog niet voor de gewone man. Na een hack-incident op de universiteit van Amsterdam verschafte zij zichzelf tot een verbinding op het internet. Internet was alleen voorbestemd voor bedrijven volgens de heersende orde. Particulieren hadden daar niets te zoeken.

De 4 oprichters van het merk vonden dat er zoveel mooie dingen gebeurde op internet dat zij met een statement kwamen: Er moest toegang komen voor iedereen tot het internet (Acces For All) en daarom startte zij een stichting om dit voor elkaar te krijgen.

Vijf jaar na de start stonden partners in de rij om XS4ALL in te lijven. KPN was volgens hun de beste partij, waar zij in een verdrag de vrijheden voor het merk vastlegden, zodat hun eigen waarden altijd overeind zouden blijven.

Lees meer over het verhaal van XS4ALL

“XS4ALL is een heldenmerk dat een duidelijke betekenis heeft in de Nederlandse samenleving. Je kunt belangrijke eigenschappen overnemen, maar het karakter van het merk verdwijnt en zal nooit meer terugkeren.”

Vasthouden aan principes

Principes zijn erg belangrijk voor het opkomende merk. XS4ALL wil alle mogelijkheden van internet benutten en staan voor een vrije en ongenuanceerde uitwisseling van gegevens. Zo is de privacy van de klanten voor XS4ALL al tijd een belangrijk punt geweest binnen het merk, en geven zij gegevens van klanten nooit aan politie of justitie, wanneer daar geen wettelijke grond voor was. XS4ALL is geen merk dat alleen geld wil verdienen aan datgene waar ze goed voor zijn. Ze strijden echt voor hun principes, daardoor zijn ze actief in de politiek en wetgeving om deze strijd te kunnen winnen. En rechtszaken worden niet geschuwd, als het past bij de principes van XS4ALL.

De fans komen in opstand

XS4ALL staat ergens voor, ze hebben principes en idealen waar klanten dol op zijn. De service wordt bijna altijd als beste getest door verschillende partijen. Deze klanten willen meer betalen voor de service van XS4ALL, dat is de laatste jaren al bewezen.

En toen kwam het bericht van KPN: In de snel veranderende telecommarkt, waar alle concurrenten van KPN zich fuseren om zo sterk mogelijk te staan tegenover KPN besloten zij om alle dochtermerken in te lijven bij het KPN merk. En het bericht dat XS4ALL zou ophouden te bestaan schoot in het verkeerde keelgat van de fans. Zij komen in opstand door een petitie te starten. Binnen de kortste keren was de petitie al door 30.000 (!) mensen getekend. Ook privacy-organisaties zijn teleurgesteld, omdat XS4ALL een belangrijke rol heeft in de Nederlandse samenleving.

Echte heldenmerken kun je niet kopiëren

KPN heeft al aangegeven de sterke punten van alle merken aan het KPN-merk toe te voegen. Maar iedereen zou wel begrijpen dat het nooit meer hetzelfde wordt als voorheen. XS4ALL is een heldenmerk dat een duidelijke betekenis heeft in de Nederlandse samenleving. Je kunt belangrijke eigenschappen overnemen, maar het karakter van het merk verdwijnt en zal nooit meer terugkeren. Je kunt geen heldenmerk worden door er één in te lijven en je kunt geen heldenmerk worden door onderdelen te kopiëren. Een heldenmerk is echt opgezet om een verandering in gang te zetten.

XS4ALL bewijst dat een heldenmerk niet te kopiëren is

XS4ALL bewijst dat een heldenmerk niet te kopiëren is

Misschien heb je het al meegekregen: Moederbedrijf KPN heeft besloten om alle merken die zij beheren onder de naam KPN onder te brengen. Voor merken zoals Telfort is dat geen probleem, maar klanten van XS4ALL komen in opstand. Waarom zou je zeggen? Alles heeft met identiteit te maken.

De start van XS4ALL

4 pioniers op het gebied van internet startte in 1993 XS4ALL. De wereld was een aantal jaren daarvoor in hoog tempo verandert. In die tijd was internet er nog niet voor de gewone man. Na een hack-incident op de universiteit van Amsterdam verschafte zij zichzelf tot een verbinding op het internet. Internet was alleen voorbestemd voor bedrijven volgens de heersende orde. Particulieren hadden daar niets te zoeken.

De 4 oprichters van het merk vonden dat er zoveel mooie dingen gebeurde op internet dat zij met een statement kwamen: Er moest toegang komen voor iedereen tot het internet (Acces For All) en daarom startte zij een stichting om dit voor elkaar te krijgen.

Vijf jaar na de start stonden partners in de rij om XS4ALL in te lijven. KPN was volgens hun de beste partij, waar zij in een verdrag de vrijheden voor het merk vastlegden, zodat hun eigen waarden altijd overeind zouden blijven.

Lees meer over het verhaal van XS4ALL

“XS4ALL is een heldenmerk dat een duidelijke betekenis heeft in de Nederlandse samenleving. Je kunt belangrijke eigenschappen overnemen, maar het karakter van het merk verdwijnt en zal nooit meer terugkeren.”

Vasthouden aan principes

Principes zijn erg belangrijk voor het opkomende merk. XS4ALL wil alle mogelijkheden van internet benutten en staan voor een vrije en ongenuanceerde uitwisseling van gegevens. Zo is de privacy van de klanten voor XS4ALL al tijd een belangrijk punt geweest binnen het merk, en geven zij gegeven van klanten nooit aan politie of justitie, wanneer daar geen wettelijke grond voor was. XS4ALL is geen merk dat alleen geld wil verdienen aan datgene waar ze goed voor zijn. Ze strijden echt voor hun principes, daardoor zijn ze actief in de politiek en wetgeving om deze strijd te kunnen winnen. En rechtszaken worden niet geschuwd, als het past bij de principes van XS4ALL.

De fans komen in opstand

XS4ALL staat ergens voor, ze hebben principes en idealen waar klanten dol op zijn. De service wordt bijna altijd als beste getest door verschillende partijen. Deze klanten willen meer betalen voor de service van XS4ALL, dat is de laatste jaren al bewezen.

En toen kwam het bericht van KPN: In de snel veranderende telecommarkt, waar alle concurrenten van KPN zich fuseren om zo sterk mogelijk te staan tegenover KPN besloten zij om alle dochtermerken in te lijven bij het KPN merk. En het bericht dat XS4ALL zou ophouden te bestaan schoot in het verkeerde keelgat van de fans. Zij komen in opstand door een petitie te starten. Binnen de kortste keren was de petitie al door 30.000 (!) mensen getekend. Ook privacy-organisaties zijn teleurgesteld, omdat XS4ALL een belangrijke rol heeft in de Nederlandse samenleving.

Echte heldenmerken kun je niet kopiëren

KPN heeft al aangegeven de sterke punten van alle merken aan het KPN-merk toe te voegen. Maar iedereen zou wel begrijpen dat het nooit meer hetzelfde wordt als voorheen. XS4ALL is een heldenmerk dat een duidelijke betekenis heeft in de Nederlandse samenleving. Je kunt belangrijke eigenschappen overnemen, maar het karakter van het merk verdwijnt en zal nooit meer terugkeren. Je kunt geen heldenmerk worden door er één in te lijven en je kunt geen heldenmerk worden door onderdelen te kopiëren. Een heldenmerk is echt opgezet om een verandering in gang te zetten.

Misschien vind je dit ook interessant:

Van Bullshit naar Betekenis

19/04/2019/door Freek
Betekenisvol ondernemen

De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)

22/11/2019/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
5 redenen waarom jij een videostrategie nodig hebt 5 redenen waarom jij een videostrategie nodig hebt 4 heldenbedrijven met een tof verhaal die jij waarschijnlijk nog niet kent.. 4 heldenmerken met een tof verhaal die jij waarschijnlijk nog niet kent..
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel