Online marketing als heldenmerk, hoe ga je ermee om? - Creating Heroes

Online marketing als heldenmerk, hoe ga je ermee om?

Iedere marketeer zegt het tegen je: Je moet op online marketing inzetten! Steeds meer specialisten in de markt komen op deze stelligheid terug. Want is online marketing wel alles? In dit artikel nemen we je mee hoe je online marketing het beste kunt inzetten als heldenmerk.

Merkidentiteit staat als een huis

Het is ons stokpaardje en daarom goed om hier te benoemen: Alles in marketing start bij de merkidentiteit. Samen met je huisstijl is dit namelijk de fundering van je hele merk. Wanneer je merkidentiteit niet helder is kun je zoveel marketingacties uitvoeren als je wilt, echt goede resultaten op lange termijn zal je niet behalen. Ad-hoc successen zul je tegenkomen, maar langdurige en structurele impact zal je nooit halen. Start daarom met het ontwikkelen van een goede merkidentiteit voor je verder gaat met een goede online strategie neer te zetten.

Content als basis voor je online strategie

Als merk heb je een verhaal te vertellen, je bent op de wereld met een grote missie die je wilt bereiken. Het bestaansrecht van je merk is een goed uitgangspunt om verhalen over te delen. Wij adviseren heldenmerken dan ook om een goede contentstrategie in te zetten om de juiste verhalen te delen met je publiek. Deze verhalen kunnen productverhalen zijn, oplossingsverhalen, maar ook verhalen over de maatschappelijke uitdagingen die je als merk aangaat.

Bouw een goede contentstrategie voor je merk waarin je scherp omschrijft wie je merk is en met welk thema jij publiek aan je gaat binden door je content. Door je doelgroep naar je website te trekken en daar terug te laten keren, zorg je ervoor dat jouw merk alles in handen hebt. Je hoeft niet meer ad-hoc mee te bewegen met de hersenspinsels van Mark Zuckerburg, waardoor jouw strategie weer omgegooid kan worden. Jij creëert content die interessant is voor je publiek, dat daardoor graag terugkomt om meer te lezen.

De ideale mix: Deel merkverhalen en neem fans mee in je missie

Contentmarketing mag je wat ons betreft ook breder zien dan alleen een online middel, het is het breed inzetten van verhalen in je marketingstrategie. Ga op zoek naar de juiste mix om van je publiek fans te maken. Dit kan naast een online artikel, een videoserie of een maandelijkse infographic ook een magazine, een boek of een bordspel zijn.

Het gaat erom dat je het merkverhaal van je merk deelt, dat je fans meeneemt in de weg naar je missie. Deze weg gaat niet altijd naar boven, maar die kent ook strubbelingen en teleurstellingen. Ook deze verhalen zijn interessant om te lezen. Of eigenlijk moeten we zeggen: Juist deze verhalen zijn interessant om te lezen. Transparantie in deze is ook alles, dus zorg ervoor dat je een ideale mix maakt tussen alle kanalen die je in kunt zetten om je doelgroep te bereiken.

Sociale media: Deel een goed verhaal of deel niets!

Nog een reden om op zoek te gaan naar de ideale mix van kanalen en niet alleen naar online om te kijken is dat social advertising achteruitgaat. Grote bedrijven als Unilever en Proctor & Gamble halen hun budgetten weg bij social advertising en zetten in het in op de ouderwetse TV, omdat ze daar simpelweg meer rendement halen.

Dit is op zich geen vreemde trend, want het domweg kopiëren van een TV-reclame naar een online video is niet de juiste manier. Daarom is het goed om na te denken over het inzetten van sociale media. Les 1 is om nooit mee te waaien met alle winden, zorg dat je weet waar je publiek zit, kies daar één kanaal uit en wees daar erg goed in! Zorg dat je een goed concept hebt voor dit medium waarin je goede verhalen kunt delen die bij het medium passen om het juiste publiek te bereiken. Heb je dit niet en kun je hier niet mee aan de slag? Deel dan liever niets en steek de tijd, energie en geld in je eigen contentplatform.

Online als onderdeel van je gehele marketingstrategie

De online inzet voor je merk is niets anders dan een (belangrijk) onderdeel van de gehele marketingstrategie. Zie het dan ook zo en staar je niet blind op alleen het online gedeelte. Want zeg nou zelf: Als iedereen zich blind staart op online en daar te vinden is, dan liggen de kansen om op te vallen offline. Denk goed na over je strategie, maak er een goed marketingprogramma voor en maak positieve impact!

Is jouw merk toekomstbestendig?

Merken zijn niet oneindig, merken zijn ook niet per definitie toekomstbestendig. Doordat de wereld verandert, verandert ook de omgeving van je merk én van de markt. Daardoor is het verstandig om je merk te blijven herijken om het toekomstbestendig te maken. Hoe zit het met jouw merk, is die wel toekomstbestendig?

Wanneer is het tijd om te herijken?

De laatste jaren hebben we veel ondernemers en directies van bedrijven gesproken die hun merken samen met ons hebben vernieuwd of herijkt. Veel van deze mensen gaven aan dat het merk niet meer als een jas paste binnen de organisatie. Dat kan komen omdat het bedrijf uit zijn jas is gegroeid, en dat het merk niet meer past bij de verdere groei. Maar het kan ook zijn dat het merk niet sterk genoeg is en dat je bedrijf maar halsoverkop achter allerlei trends aan hobbelt. Daardoor heeft het merk geen inhoud (meer), waardoor de positionering totaal niet klopt.

We komen daarnaast ook veel bedrijven tegen die zich juist niet als merk positioneren en daardoor de boot missen. In deze gevallen is het goed om het merk (of bedrijf) te herijken en de merkidentiteit aan te scherpen richting de toekomst.

Je merk naar een nieuwe fase

Nadat je aan je eigen merk en organisatie begint te merken dat het tijd is om te herijken, is het belangrijk dat je merk een nieuwe fase in gaat. Het ontwikkelen van een nieuwe merkidentiteit laat je bedrijf die nieuwe fase ingaan, die volledig past met waar de organisatie voor staat. Voor het ene bedrijf is het eenvoudig om hetgeen waar het merk voor staat te vinden, voor de andere is het een heel lastig – maar heel mooi – proces.

Een mooi voorbeeld is dat van Philips: Philips heeft haar merk herijkt en naar de volgende fase gebracht. Het is getransformeerd naar een missie-gedreven organisatie, met als inspirerende missie: ‘het verbeteren van het leven van mensen met zinvolle innovaties’.

Lees ook: Hoe Philips omdraaide en een missie-gedreven organisatie werd

“Daarnaast is het veel prettiger om te werken voor een merk dat met een hoger doel bezig is en dat verder gaat dan waardevermeerdering voor aandeelhouders.”

Het merk van de toekomst is missie-gedreven

Het voorbeeld van Philips laat direct het merk van de toekomst zien. Het merk van de toekomst is namelijk missie-gedreven. Enerzijds komt dat doordat de consument steeds meer verlangt van merken op het gebied van maatschappelijke verantwoord ondernemen. Daarnaast zie je dat veel meer mensen bezig zijn met de wereld om hun heen en met de betekenis die zij willen hebben op de wereld. Deze mensen zijn dan ook de medewerkers van de merken van de toekomst.

Missie-gedreven merken voorzien in deze behoefte van beide kanten. Daarnaast is het veel prettiger om te werken voor een merk dat met een hoger doel bezig is en dat verder gaat dan waardevermeerdering voor aandeelhouders. Het zorgt voor een betrokken organisatie die streeft naar hetzelfde doel: De missie

Het merk als kompas

Het nieuwe merk dat je ontwikkelt werkt dan als een soort kompas. De missie van je merk is daarin het kompas om keuzes te maken en geeft de richting voor het gehele bedrijf aan. Toekomstige ontwikkelingen houd je daarbij ook tegen de merkidentiteit van je organisatie. Hoe staat je merk tegenover deze ontwikkelingen? Hoe kunnen de ontwikkelingen bijdragen aan het behalen van de missie?

Door het merk te herijken en te transformeren naar een missie-gedreven organisatie maakt het merk flexibeler om mee te bewegen, zonder daarbij wispelturig over te komen. Omdat de kern altijd de missie is, zorgt het merk voor een krachtige fundering voor de organisatie, van waaruit het waarde kan leveren aan de klanten én de omgeving.

Ontwikkeltraject naar je merkidentiteit

Veel merken zijn in transitie en dat is wat ons betreft een goed teken. Het betekent dat er een positieve beweging is naar een toffere wereld, waar we allemaal naartoe willen. Is het ook tijd om jouw merk te herijken voor de toekomst? Wil je ook op weg naar een missie-gedreven organisatie? In een ontwikkeltraject ondersteunen en faciliteren we je merk naar een toekomstbestendig merk met een missie! Meer weten hierover? Tijdens de Herotalk vertellen we je er meer over, vraag de Herotalk nu vrijblijvend aan!

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.