Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Positioneren, veel MKB-bedrijven vinden het een lastig proces. Voorbeelden werken goed om de werking van positionering te duiden. Daarom gaan we in dit artikel in op de kracht van positionering door de focus te leggen op het merk dat in april 2023 ter zielen is gegaan: Ditzo.
In 2007 werd het merk Ditzo geïntroduceerd in de Nederlandse markt. Een merk dat vanuit een eigen identiteit communiceerde én vooral het anders wilde doen. Hun hele identiteit is verscholen in de naam. Ditzo is het tegenovergestelde van Datzo, verzekeraars die het op de oude manier doen. In de introductiecommercial stelde ze Datzo voor als een organisatie waar je bijvoorbeeld niemand aan de lijn krijgt, waar de klanten schuldig zijn totdat ze hun onschuld kunnen bewijzen en je niet simpel van je verzekering af kunt komen.
De oplossing is natuurlijk Ditzo, een organisatie die goed bereikbaar zijn, die klanten vertrouwd en je niet hoeft te letten om de kleine lettertjes.
Positioneren draait over hokjes. We willen als mensen niet graag in hokjes worden gestopt, maar toch werkt het in het werkgebied van positioneren goed. Want deze hokjes laten de klanten zien waar je voor staat.
Met andere woorden: hokjes zijn categorieën waar je merk toebehoort. Ditzo behoort tot de categorie verzekeraars. Tot zover logisch. Ditzo wilde alleen niet bekend staan als een verzekeraar alleen. Ze wilde zelf een nieuw hokje creëren. En dat hokje was de fatsoenlijke verzekeraar. Dat hokje tikte zij met bovenstaande commercial goed aan. Iedereen herkent namelijk een Datzo in bestaande verzekeraar.
Gedurende de jaren kwamen er meer commercials. Dit was dan ook de belangrijkste bron om het merk te laden. Bij iedere commercial belichtten ze een ander onderdeel wat Ditzo weer tegenover Datzo zet. De term Datzo hoefde na een aantal commercials al niet meer benoemd te worden, om het verhaal toch duidelijk te maken.
Een voorbeeld hiervan is de keuze voor welk ziekenhuis je wilt kiezen. Met een commercial die in de meeste hoofden van de Nederlanders zit gegrift. De zin Zuster, hij doet het weer, is bijna onderdeel van het canon van Nederland geworden.
Het laden van het merk is niet alleen naar buiten treden als merk. Veel roepen en niets waarmaken is daarin desastreus. Daarmee is je goed gekozen positionering ineens niets meer waard. Daarom is het waarmaken van je beloften één van de belangrijkste elementen. Klanten van Ditzo herkenden het snel dat ze écht een ander verzekeraar waren dan Datzo.
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Het verschil tussen een MKB-bedrijf en een grote speler als Ditzo kan groot lijken. Toch is de basis van positioneren hetzelfde. Als je naar het voorbeeld van Ditzo kijkt is de basis dat je goed weet wat de relevantie van de klant is (een menselijke verzekeraar), wat je eigen identiteit (Duidelijkheid en helderheid als centraal thema). Daarmee kies je één domein dat je wilt laten groeien (Fatsoenlijk verzekeren).
Voor jouw MKB-bedrijf geldt hetzelfde: Weet goed wat de relevantie bij je doelgroep is. Ontdek wat je merkidentiteit is en wat daarin de kern is. Vervolgens bepaal je welk domein daarbij het beste passend is. Dit domein is de kern van je communicatie, waaronder je je merk kan laden.
Wil je aan de slag om van jouw bedrijf een sterk merk te maken? Ga dan aan de slag met het bouwen van een sterk merk. De basis hiervan is de merkreis. De positionering die we in dit artikel bespreken is hierin een belangrijk onderdeel. Door het heldenmerk-pakket te downloaden ontvang je een e-book én een oefeningenboek waarmee je jouw eigen merkreis kan doorlopen en je je scherp kunt positioneren.
Positioneren, veel MKB-bedrijven vinden het een lastig proces. Voorbeelden werken goed om de werking van positionering te duiden. Daarom gaan we in dit artikel in op de kracht van positionering door de focus te leggen op het merk dat in april 2023 ter zielen is gegaan: Ditzo.
In 2007 werd het merk Ditzo geïntroduceerd in de Nederlandse markt. Een merk dat vanuit een eigen identiteit communiceerde én vooral het anders wilde doen. Hun hele identiteit is verscholen in de naam. Ditzo is het tegenovergestelde van Datzo, verzekeraars die het op de oude manier doen. In de introductiecommercial stelde ze Datzo voor als een organisatie waar je bijvoorbeeld niemand aan de lijn krijgt, waar de klanten schuldig zijn totdat ze hun onschuld kunnen bewijzen en je niet simpel van je verzekering af kunt komen.
De oplossing is natuurlijk Ditzo, een organisatie die goed bereikbaar zijn, die klanten vertrouwd en je niet hoeft te letten om de kleine lettertjes.
Positioneren draait over hokjes. We willen als mensen niet graag in hokjes worden gestopt, maar toch werkt het in het werkgebied van positioneren goed. Want deze hokjes laten de klanten zien waar je voor staat.
Met andere woorden: hokjes zijn categorieën waar je merk toebehoort. Ditzo behoort tot de categorie verzekeraars. Tot zover logisch. Ditzo wilde alleen niet bekend staan als een verzekeraar alleen. Ze wilde zelf een nieuw hokje creëren. En dat hokje was de fatsoenlijke verzekeraar. Dat hokje tikte zij met bovenstaande commercial goed aan. Iedereen herkent namelijk een Datzo in bestaande verzekeraar.
Gedurende de jaren kwamen er meer commercials. Dit was dan ook de belangrijkste bron om het merk te laden. Bij iedere commercial belichtten ze een ander onderdeel wat Ditzo weer tegenover Datzo zet. De term Datzo hoefde na een aantal commercials al niet meer benoemd te worden, om het verhaal toch duidelijk te maken.
Een voorbeeld hiervan is de keuze voor welk ziekenhuis je wilt kiezen. Met een commercial die in de meeste hoofden van de Nederlanders zit gegrift. De zin Zuster, hij doet het weer, is bijna onderdeel van het canon van Nederland geworden.
Het laden van het merk is niet alleen naar buiten treden als merk. Veel roepen en niets waarmaken is daarin desastreus. Daarmee is je goed gekozen positionering ineens niets meer waard. Daarom is het waarmaken van je beloften één van de belangrijkste elementen. Klanten van Ditzo herkenden het snel dat ze écht een ander verzekeraar waren dan Datzo.
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Het verschil tussen een MKB-bedrijf en een grote speler als Ditzo kan groot lijken. Toch is de basis van positioneren hetzelfde. Als je naar het voorbeeld van Ditzo kijkt is de basis dat je goed weet wat de relevantie van de klant is (een menselijke verzekeraar), wat je eigen identiteit (Duidelijkheid en helderheid als centraal thema). Daarmee kies je één domein dat je wilt laten groeien (Fatsoenlijk verzekeren).
Voor jouw MKB-bedrijf geldt hetzelfde: Weet goed wat de relevantie bij je doelgroep is. Ontdek wat je merkidentiteit is en wat daarin de kern is. Vervolgens bepaal je welk domein daarbij het beste passend is. Dit domein is de kern van je communicatie, waaronder je je merk kan laden.
Wil je aan de slag om van jouw bedrijf een sterk merk te maken? Ga dan aan de slag met het bouwen van een sterk merk. De basis hiervan is de merkreis. De positionering die we in dit artikel bespreken is hierin een belangrijk onderdeel. Door het heldenmerk-pakket te downloaden ontvang je een e-book én een oefeningenboek waarmee je jouw eigen merkreis kan doorlopen en je je scherp kunt positioneren.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan: