Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Het bouwen van een sterk merk is belangrijk voor een ondernemer, het is de belangrijkste waarde die je hebt. Maar waarom is dat eigenlijk zo? En waarom zou je aan een sterk merk moeten beginnen? Wat levert een sterk merk precies op? In dit artikel gaan we er verder op in.
Voor veel ondernemers die starten met een merk is het misschien nog niet zo belangrijk: De waarde van je onderneming. En toch is het een belangrijke reden om een sterk merk te bouwen, al helemaal omdat veel ondernemers niet nadenken over het pensioen. De waarde van de onderneming zorgt ervoor dat je de onderneming met een hogere waarde kunt verkopen wanneer je daaraantoe bent. Stern Stewart & Co concludeerde dat een Power Brand tot wel 2,3 keer de huidige omzet waard is (Bron: BrandAsset Valuator).
Een andere belangrijke reden om een sterk merk te bouwen is dat klanten eerder voor jouw merk kiezen wanneer ze de waarde van je merk goed kennen. Hoewel Coca-Cola vaak veel duurder is dan huismerken en dan hun concurrenten kiezen veel consumenten voor Coca-Cola, doordat hun merk zó sterk is. Ook in de B2B-wereld zien we dit terugkomen bij consultantsbureau McKinsey. De adviezen die zij geven zijn niet bewezen vele malen beter dan die van (kleinere) spelers in de markt, maar door hun goede merkimago kiezen veel bedrijven voor McKinsey, ondanks dat ze meer vragen voor deze adviezen.
Dit komt onder andere doordat de naam van Coca-Cola en McKinsey in het hoofd van de consument/ klant zijn geprent met prettige associaties. Dus als je op zoek gaat naar een frisdrank of een adviesbureau halen je associaties automatisch de merknamen van respectievelijk Coca-Cola en McKinsey naar boven.
“Zo zijn er bedrijven die 60 tot 80 % van hun omzet verkrijgen door terugkerende klanten. Dit is een kracht die niet te weerstaan is, toch?”
Aansluitend om bovenstaande reden is ook het kunnen vragen van hogere marges een belangrijke reden om aan de slag te gaan met een sterk merk. Een bedrijf als McKinsey kan vele hogere marges vragen voor hetzelfde werk als hun concurrenten, omdat het merk zo sterk is. Maar ook de iPhone is een goed voorbeeld. Hoewel in veel onderzoeken andere telefoons als betere telefoons uit de bus komen, trekt Apple-klanten aan voor hun iPhone en kunnen zij veel hogere marges vragen. Voor een mindere telefoon.
Uit hetzelfde onderzoek van Stern Stewart & Co als we hierboven aanhaalden blijkt dat merken die een hoge merkvitaliteit hebben grotere omzetten kunnen draaien: 1,7 keer de omzet voor de sterke merken vs. 0,6 keer de omzet voor de andere merken. Merkvitaltiteit is niets anders dan de kracht om continu relevant te blijven voor de klant.
Een sterk merk verhoogt de loyaliteit van je klanten. Een sterk merk maakt de beloftes waar, waardoor consumenten en klanten zullen terugkeren en daaraan gekoppeld ook eerder jouw merk zullen doorverwijzen. Zo zijn er bedrijven die 60 tot 80 % van hun omzet verkrijgen door terugkerende klanten. Dit is een kracht die niet te weerstaan is, toch?
Als laatste bespreken we het aanbod van talent en samenwerkingspartners. Hoe sterker je merk is, hoe eerder talenten zich aan je merk willen verbinden. Ze willen graag meewerken om de missie van je merk dichterbij te brengen, wat de waarde die je onderneming levert verhoogt. Daarnaast zijn er ook veel partijen die graag met je willen samenwerken, omdat je een sterk merk en een goede naam hebt in de markt of zelfs de wereld. Deze kracht is niet te onderschatten, het helpt je merk echt naar de missie van je onderneming.
Je merk heeft aantrekkingskracht en dat helpt je als ondernemer niet alleen om je interne bedrijfsdoelen te behalen, maar is juist een mooie basis om je missie te bereiken. Als sterk merk heb je namelijk een grotere kans om impact te maken in de markt. Neem als voorbeeld Tony’s Chocolonely. Het merk is een enorme sterke speler in de (Nederlandse) markt, waardoor het qua impact op hun fans en op hun concurrenten een enorme impact heeft gemaakt. Hoe meer chocola zij verkopen, hoe meer impact zij hebben op de cacaoboeren.
Hoe ziet een merk er precies uit? En hoe bouw je nu een merk? We snappen dat deze vragen in je opkomen na het lezen van dit artikel. Graag nemen we je in de serie ‘Bouw een heldenmerk’ mee naar het bouwen van een heldenmerk voor je organisatie.
Het bouwen van een sterk merk is belangrijk voor een ondernemer, het is de belangrijkste waarde die je hebt. Maar waarom is dat eigenlijk zo? En waarom zou je aan een sterk merk moeten beginnen? Wat levert een sterk merk precies op? In dit artikel gaan we er verder op in.
Voor veel ondernemers die starten met een merk is het misschien nog niet zo belangrijk: De waarde van je onderneming. En toch is het een belangrijke reden om een sterk merk te bouwen, al helemaal omdat veel ondernemers niet nadenken over het pensioen. De waarde van de onderneming zorgt ervoor dat je de onderneming met een hogere waarde kunt verkopen wanneer je daaraantoe bent. Stern Stewart & Co concludeerde dat een Power Brand tot wel 2,3 keer de huidige omzet waard is (Bron: BrandAsset Valuator).
Een andere belangrijke reden om een sterk merk te bouwen is dat klanten eerder voor jouw merk kiezen wanneer ze de waarde van je merk goed kennen. Hoewel Coca-Cola vaak veel duurder is dan huismerken en dan hun concurrenten kiezen veel consumenten voor Coca-Cola, doordat hun merk zó sterk is. Ook in de B2B-wereld zien we dit terugkomen bij consultantsbureau McKinsey. De adviezen die zij geven zijn niet bewezen vele malen beter dan die van (kleinere) spelers in de markt, maar door hun goede merkimago kiezen veel bedrijven voor McKinsey, ondanks dat ze meer vragen voor deze adviezen.
Dit komt onder andere doordat de naam van Coca-Cola en McKinsey in het hoofd van de consument/ klant zijn geprent met prettige associaties. Dus als je op zoek gaat naar een frisdrank of een adviesbureau halen je associaties automatisch de merknamen van respectievelijk Coca-Cola en McKinsey naar boven.
“Zo zijn er bedrijven die 60 tot 80 % van hun omzet verkrijgen door terugkerende klanten. Dit is een kracht die niet te weerstaan is, toch?”
Aansluitend om bovenstaande reden is ook het kunnen vragen van hogere marges een belangrijke reden om aan de slag te gaan met een sterk merk. Een bedrijf als McKinsey kan vele hogere marges vragen voor hetzelfde werk als hun concurrenten, omdat het merk zo sterk is. Maar ook de iPhone is een goed voorbeeld. Hoewel in veel onderzoeken andere telefoons als betere telefoons uit de bus komen, trekt Apple-klanten aan voor hun iPhone en kunnen zij veel hogere marges vragen. Voor een mindere telefoon.
Uit hetzelfde onderzoek van Stern Stewart & Co als we hierboven aanhaalden blijkt dat merken die een hoge merkvitaliteit hebben grotere omzetten kunnen draaien: 1,7 keer de omzet voor de sterke merken vs. 0,6 keer de omzet voor de andere merken. Merkvitaltiteit is niets anders dan de kracht om continu relevant te blijven voor de klant.
Een sterk merk verhoogt de loyaliteit van je klanten. Een sterk merk maakt de beloftes waar, waardoor consumenten en klanten zullen terugkeren en daaraan gekoppeld ook eerder jouw merk zullen doorverwijzen. Zo zijn er bedrijven die 60 tot 80 % van hun omzet verkrijgen door terugkerende klanten. Dit is een kracht die niet te weerstaan is, toch?
Als laatste bespreken we het aanbod van talent en samenwerkingspartners. Hoe sterker je merk is, hoe eerder talenten zich aan je merk willen verbinden. Ze willen graag meewerken om de missie van je merk dichterbij te brengen, wat de waarde die je onderneming levert verhoogt. Daarnaast zijn er ook veel partijen die graag met je willen samenwerken, omdat je een sterk merk en een goede naam hebt in de markt of zelfs de wereld. Deze kracht is niet te onderschatten, het helpt je merk echt naar de missie van je onderneming.
Hoe ziet een merk er precies uit? En hoe bouw je nu een merk? We snappen dat deze vragen in je opkomen na het lezen van dit artikel. Graag nemen we je in de serie ‘Bouw een heldenmerk’ mee naar het bouwen van een heldenmerk voor je organisatie.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.