• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Op missie met al je medewerkers

Het hebben van een missie is niet de eindstreep, je hebt er pas wat aan wanneer je de missie stap voor stap gaat bereiken. Als heldenmerk ga je samen met je medewerkers op missie: het bereiken van echte positieve impact.

Van binnen naar buiten en weer terug naar binnen

Nog te vaak merken wij dat organisaties mooie woorden naar buiten brengen, maar dat ze er intern een zooitje van maken. Er worden hoge verwachtingen geschept, maar ze worden intern niet waargemaakt. Nog erger is dat wanneer merken zeggen te staan voor een maatschappelijke betekenis, maar dat daar in de praktijk averechts naar gehandeld wordt. Het zogeheten purpose-washing of green-washing steekt dan ook steeds vaker de kop op.

Als je echt met je merk aan de slag wilt met missiegedreven-ondernemen dan begin je binnenin je organisatie. Ja gaat op zoek naar de innerlijke drive van je merk. Van daaruit ontdek je de merkidentiteit van je organisatie. Deze merkidentiteit breng je naar buiten door je te positioneren en je visie en missie op de juiste manier te verwoorden. Je begint dus eerst in je organisatie, brengt die innerlijke drive naar buiten toe en gaat dan weer terug naar binnen.

De missie die je hebt neergezet is als een kompas voor je organisatie, je wilt samen met hen aan het werk om stap voor stap deze missie te bereiken. Gepassioneerde medewerkers zijn de basis om je klanten van waarde te voorzien en hiermee ook de missie te bereiken. De kern van dit alles is het hebben van een gezonde bedrijfscultuur.

Medewerkers leven je identiteit, zij zijn op missie

Samen met je medewerkers ga je op missie, je gaat op weg naar impact op de samenleving, op de markt of zelfs de hele wereld. De identiteit wordt gedragen door je medewerkers, zij zijn voor de klant het eerste aanspreekpunt op je merkidentiteit. Dat betekent dat je met interne programma’s je missie gaat borgen in je organisatie.

Denk maar eens aan een bedrijf als Coolblue die als missie heeft om het voorbeeldbedrijf te zijn op het gebied van klantgerichtheid. Als één van hun medewerkers niet klantgericht handelt, dan tornt dat direct aan hun missie. Als 20 van de honderden medewerkers dit doen, dan gaat hun reputatie snel naar de knoppen. Door intern hun medewerkers te trainen, mee te laten denken en te stimuleren om iedere dag de verwondering bij klanten een stapje verder te brengen zorgen zij dat hun medewerkers hun identiteit leven.

Op die manier kun je zelf ongetwijfeld nog meer voorbeelden van bedrijven bedenken waar de reputatie snel verdwijnt wanneer ze niet naar hun missie handelen. Ga dus samen met je medewerkers op missie en ondersteun ze met interne missie-programma’s.

“Het succes van een merk bereik je niet door alleen het directie en management, maar juist door iedereen in de organisatie. “

Het succes door medewerkers

Het succes van een merk bereik je niet door alleen het directie en management, maar juist door iedereen in de organisatie. Saskia Barendse-Schijvens schreef daar een interessant boek over: van Medewerkers naar MedeMerkers. De titel geeft de boodschap al weer: Iedereen binnen de organisatie is onderdeel van het merk.

Zo zet Richard Branson met zijn merk Virgin de medewerkers op de eerste plaats, in plaats van de klanten. Op basis van dit principe handelt ook de financieel dienstverlener Viisi volgens dit principe. Zij zijn samen met hun medewerkers op missie om de financiële markt de verbeteren. Over Viisi schreven we het artikel Viisi: Financiële wereld beter maken met gepassioneerde medewerkers.

Wie past er bij je missie?

Als je een krachtige missie hebt, dan houd je ook met je personeelsbeleid hier rekening mee. Enerzijds kijk je welke nieuwe medewerkers er bij je merkidentiteit passen, anderzijds kijk je naar welke talenten je nodig hebt om je missie te bereiken. Jan-Paul de Beer van Springlab geeft in de Hero-secrets aan dat ongeveer 95 % van zijn medewerkers bij Springlab werkt omdat ze intrisiek gemotiveerd zijn om mee te willen werken aan het bereiken van hun missie: Het werken aan een wereld waar mensen dagelijks met plezier bewegen. Het verloop is daardoor ook minder hoog, wat de waarde voor onze organisatie alleen maar vergroot. Meer over het verhaal van Springlab en Jan-Paul de Beer lees je in de exclusieve Hero-secrets die je ontvang je in je mailbox.

Dit voorbeeld geeft aan dat je missie een belangrijke baken is die medewerkers aantrekt en die ze behoudt. Daarvoor heb je een duidelijk beeld nodig waar je met je organisatie naartoe wilt, wat de kernwaarden van je organisatie zijn en welke spelregels je hieraan verbindt. Meer over het neerzetten van een goed beleid lees je exclusief in de Hero-secrets met Rachel Gasper- Rothengatter van Floooow die je ontvang in je mailbox.

Zet je medewerkers centraal en faciliteer ze!

De belangrijkste les die je wat ons betreft leert uit dit artikel is dat je de medewerkers van je merk centraal dient te zetten en ze moet faciliteren om samen met hen echte impact te bereiken. Zo vertelt Inge Dilven van Vebego in een interview met ons dat ze een meetsysteem hebben laten ontwikkelen om te ontdekken hoe hun bedrijven het doen op het gebied van betekenisvol werk. Door het meetsysteem kunnen ze samen met hun medewerkers aan de slag om het werk nog betekenisvoller te maken en hun ambitie te bereiken: Dagelijks bijdragen aan het welzijn van 10 miljoen mensen.

Het faciliteren van je medewerkers is de kracht van je organisatie om samen je impactdoelen en daarmee stap voor stap dichterbij je missie te komen.

Op missie met al je medewerkers

Het hebben van een missie is niet de eindstreep, je hebt er pas wat aan wanneer je de missie stap voor stap gaat bereiken. Als heldenmerk ga je samen met je medewerkers op missie: het bereiken van echte positieve impact.

Van binnen naar buiten en weer terug naar binnen

Nog te vaak merken wij dat organisaties mooie woorden naar buiten brengen, maar dat ze er intern een zooitje van maken. Er worden hoge verwachtingen geschept, maar ze worden intern niet waargemaakt. Nog erger is dat wanneer merken zeggen te staan voor een maatschappelijke betekenis, maar dat daar in de praktijk averechts naar gehandeld wordt. Het zogeheten purpose-washing of green-washing steekt dan ook steeds vaker de kop op.

Als je echt met je merk aan de slag wilt met missiegedreven-ondernemen dan begin je binnenin je organisatie. Ja gaat op zoek naar de innerlijke drive van je merk. Van daaruit ontdek je de merkidentiteit van je organisatie. Deze merkidentiteit breng je naar buiten door je te positioneren en je visie en missie op de juiste manier te verwoorden. Je begint dus eerst in je organisatie, brengt die innerlijke drive naar buiten toe en gaat dan weer terug naar binnen.

De missie die je hebt neergezet is als een kompas voor je organisatie, je wilt samen met hen aan het werk om stap voor stap deze missie te bereiken. Gepassioneerde medewerkers zijn de basis om je klanten van waarde te voorzien en hiermee ook de missie te bereiken. De kern van dit alles is het hebben van een gezonde bedrijfscultuur.

Medewerkers leven je identiteit, zij zijn op missie

Samen met je medewerkers ga je op missie, je gaat op weg naar impact op de samenleving, op de markt of zelfs de hele wereld. De identiteit wordt gedragen door je medewerkers, zij zijn voor de klant het eerste aanspreekpunt op je merkidentiteit. Dat betekent dat je met interne programma’s je missie gaat borgen in je organisatie.

Denk maar eens aan een bedrijf als Coolblue die als missie heeft om het voorbeeldbedrijf te zijn op het gebied van klantgerichtheid. Als één van hun medewerkers niet klantgericht handelt, dan tornt dat direct aan hun missie. Als 20 van de honderden medewerkers dit doen, dan gaat hun reputatie snel naar de knoppen. Door intern hun medewerkers te trainen, mee te laten denken en te stimuleren om iedere dag de verwondering bij klanten een stapje verder te brengen zorgen zij dat hun medewerkers hun identiteit leven.

Op die manier kun je zelf ongetwijfeld nog meer voorbeelden van bedrijven bedenken waar de reputatie snel verdwijnt wanneer ze niet naar hun missie handelen. Ga dus samen met je medewerkers op missie en ondersteun ze met interne missie-programma’s.

“Het succes van een merk bereik je niet door alleen het directie en management, maar juist door iedereen in de organisatie. “

Het succes door medewerkers

Het succes van een merk bereik je niet door alleen het directie en management, maar juist door iedereen in de organisatie. Saskia Barendse-Schijvens schreef daar een interessant boek over: van Medewerkers naar MedeMerkers. De titel geeft de boodschap al weer: Iedereen binnen de organisatie is onderdeel van het merk.

Zo zet Richard Branson met zijn merk Virgin de medewerkers op de eerste plaats, in plaats van de klanten. Op basis van dit principe handelt ook de financieel dienstverlener Viisi volgens dit principe. Zij zijn samen met hun medewerkers op missie om de financiële markt de verbeteren. Over Viisi schreven we het artikel Viisi: Financiële wereld beter maken met gepassioneerde medewerkers.

Wie past er bij je missie?

Als je een krachtige missie hebt, dan houd je ook met je personeelsbeleid hier rekening mee. Enerzijds kijk je welke nieuwe medewerkers er bij je merkidentiteit passen, anderzijds kijk je naar welke talenten je nodig hebt om je missie te bereiken. Jan-Paul de Beer van Springlab geeft in de Hero-secrets aan dat ongeveer 95 % van zijn medewerkers bij Springlab werkt omdat ze intrisiek gemotiveerd zijn om mee te willen werken aan het bereiken van hun missie: Het werken aan een wereld waar mensen dagelijks met plezier bewegen. Het verloop is daardoor ook minder hoog, wat de waarde voor onze organisatie alleen maar vergroot. Meer over het verhaal van Springlab en Jan-Paul de Beer lees je in de exclusieve Hero-secrets die je ontvang je in je mailbox.

Dit voorbeeld geeft aan dat je missie een belangrijke baken is die medewerkers aantrekt en die ze behoudt. Daarvoor heb je een duidelijk beeld nodig waar je met je organisatie naartoe wilt, wat de kernwaarden van je organisatie zijn en welke spelregels je hieraan verbindt. Meer over het neerzetten van een goed beleid lees je exclusief in de Hero-secrets met Rachel Gasper- Rothengatter van Floooow die je ontvang in je mailbox.

Zet je medewerkers centraal en faciliteer ze!

De belangrijkste les die je wat ons betreft leert uit dit artikel is dat je de medewerkers van je merk centraal dient te zetten en ze moet faciliteren om samen met hen echte impact te bereiken. Zo vertelt Inge Dilven van Vebego in een interview met ons dat ze een meetsysteem hebben laten ontwikkelen om te ontdekken hoe hun bedrijven het doen op het gebied van betekenisvol werk. Door het meetsysteem kunnen ze samen met hun medewerkers aan de slag om het werk nog betekenisvoller te maken en hun ambitie te bereiken: Dagelijks bijdragen aan het welzijn van 10 miljoen mensen.

Het faciliteren van je medewerkers is de kracht van je organisatie om samen je impactdoelen en daarmee stap voor stap dichterbij je missie te komen.

Misschien vind je dit ook interessant:

Maatschappelijke en Circulaire helden in Apeldoorn

27/05/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

6 boeken met toffe heldenverhalen

14/03/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Viisi: Financiële wereld beter maken met gepassioneerde medewerkers De redenen waarom je als ondernemer een sterk merk moet bouwen
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel