Samen met je medewerkers ga je op missie, je gaat op weg naar impact op de samenleving, op de markt of zelfs de hele wereld. De identiteit wordt gedragen door je medewerkers, zij zijn voor de klant het eerste aanspreekpunt op je merkidentiteit. Dat betekent dat je met interne programma’s je missie gaat borgen in je organisatie.
Denk maar eens aan een bedrijf als Coolblue die als missie heeft om het voorbeeldbedrijf te zijn op het gebied van klantgerichtheid. Als één van hun medewerkers niet klantgericht handelt, dan tornt dat direct aan hun missie. Als 20 van de honderden medewerkers dit doen, dan gaat hun reputatie snel naar de knoppen. Door intern hun medewerkers te trainen, mee te laten denken en te stimuleren om iedere dag de verwondering bij klanten een stapje verder te brengen zorgen zij dat hun medewerkers hun identiteit leven.
Op die manier kun je zelf ongetwijfeld nog meer voorbeelden van bedrijven bedenken waar de reputatie snel verdwijnt wanneer ze niet naar hun missie handelen. Ga dus samen met je medewerkers op missie en ondersteun ze met interne missie-programma’s.