Op missie met al je medewerkers

Het hebben van een missie is niet de eindstreep, je hebt er pas wat aan wanneer je de missie stap voor stap gaat bereiken. Als heldenmerk ga je samen met je medewerkers op missie: het bereiken van echte positieve impact.

Van binnen naar buiten en weer terug naar binnen

Nog te vaak merken wij dat organisaties mooie woorden naar buiten brengen, maar dat ze er intern een zooitje van maken. Er worden hoge verwachtingen geschept, maar ze worden intern niet waargemaakt. Nog erger is dat wanneer merken zeggen te staan voor een maatschappelijke betekenis, maar dat daar in de praktijk averechts naar gehandeld wordt. Het zogeheten purpose-washing of green-washing steekt dan ook steeds vaker de kop op.

Als je echt met je merk aan de slag wilt met missiegedreven-ondernemen dan begin je binnenin je organisatie. Ja gaat op zoek naar de innerlijke drive van je merk. Van daaruit ontdek je de merkidentiteit van je organisatie. Deze merkidentiteit breng je naar buiten door je te positioneren en je visie en missie op de juiste manier te verwoorden. Je begint dus eerst in je organisatie, brengt die innerlijke drive naar buiten toe en gaat dan weer terug naar binnen.

De missie die je hebt neergezet is als een kompas voor je organisatie, je wilt samen met hen aan het werk om stap voor stap deze missie te bereiken. Gepassioneerde medewerkers zijn de basis om je klanten van waarde te voorzien en hiermee ook de missie te bereiken. De kern van dit alles is het hebben van een gezonde bedrijfscultuur.

Medewerkers leven je identiteit, zij zijn op missie

Samen met je medewerkers ga je op missie, je gaat op weg naar impact op de samenleving, op de markt of zelfs de hele wereld. De identiteit wordt gedragen door je medewerkers, zij zijn voor de klant het eerste aanspreekpunt op je merkidentiteit. Dat betekent dat je met interne programma’s je missie gaat borgen in je organisatie.

Denk maar eens aan een bedrijf als Coolblue die als missie heeft om het voorbeeldbedrijf te zijn op het gebied van klantgerichtheid. Als één van hun medewerkers niet klantgericht handelt, dan tornt dat direct aan hun missie. Als 20 van de honderden medewerkers dit doen, dan gaat hun reputatie snel naar de knoppen. Door intern hun medewerkers te trainen, mee te laten denken en te stimuleren om iedere dag de verwondering bij klanten een stapje verder te brengen zorgen zij dat hun medewerkers hun identiteit leven.

Op die manier kun je zelf ongetwijfeld nog meer voorbeelden van bedrijven bedenken waar de reputatie snel verdwijnt wanneer ze niet naar hun missie handelen. Ga dus samen met je medewerkers op missie en ondersteun ze met interne missie-programma’s.

“Het succes van een merk bereik je niet door alleen het directie en management, maar juist door iedereen in de organisatie. “

Het succes door medewerkers

Het succes van een merk bereik je niet door alleen het directie en management, maar juist door iedereen in de organisatie. Saskia Barendse-Schijvens schreef daar een interessant boek over: van Medewerkers naar MedeMerkers. De titel geeft de boodschap al weer: Iedereen binnen de organisatie is onderdeel van het merk.

Zo zet Richard Branson met zijn merk Virgin de medewerkers op de eerste plaats, in plaats van de klanten. Op basis van dit principe handelt ook de financieel dienstverlener Viisi volgens dit principe. Zij zijn samen met hun medewerkers op missie om de financiële markt de verbeteren. Over Viisi schreven we het artikel Viisi: Financiële wereld beter maken met gepassioneerde medewerkers.

Wie past er bij je missie?

Als je een krachtige missie hebt, dan houd je ook met je personeelsbeleid hier rekening mee. Enerzijds kijk je welke nieuwe medewerkers er bij je merkidentiteit passen, anderzijds kijk je naar welke talenten je nodig hebt om je missie te bereiken. Jan-Paul de Beer van Springlab geeft in de Hero-secrets aan dat ongeveer 95 % van zijn medewerkers bij Springlab werkt omdat ze intrisiek gemotiveerd zijn om mee te willen werken aan het bereiken van hun missie: Het werken aan een wereld waar mensen dagelijks met plezier bewegen. Het verloop is daardoor ook minder hoog, wat de waarde voor onze organisatie alleen maar vergroot. Meer over het verhaal van Springlab en Jan-Paul de Beer lees je in de exclusieve Hero-secrets die je ontvang je in je mailbox.

Dit voorbeeld geeft aan dat je missie een belangrijke baken is die medewerkers aantrekt en die ze behoudt. Daarvoor heb je een duidelijk beeld nodig waar je met je organisatie naartoe wilt, wat de kernwaarden van je organisatie zijn en welke spelregels je hieraan verbindt. Meer over het neerzetten van een goed beleid lees je exclusief in de Hero-secrets met Rachel Gasper- Rothengatter van Floooow die je ontvang in je mailbox.

Zet je medewerkers centraal en faciliteer ze!

De belangrijkste les die je wat ons betreft leert uit dit artikel is dat je de medewerkers van je merk centraal dient te zetten en ze moet faciliteren om samen met hen echte impact te bereiken. Zo vertelt Inge Dilven van Vebego in een interview met ons dat ze een meetsysteem hebben laten ontwikkelen om te ontdekken hoe hun bedrijven het doen op het gebied van betekenisvol werk. Door het meetsysteem kunnen ze samen met hun medewerkers aan de slag om het werk nog betekenisvoller te maken en hun ambitie te bereiken: Dagelijks bijdragen aan het welzijn van 10 miljoen mensen.

Het faciliteren van je medewerkers is de kracht van je organisatie om samen je impactdoelen en daarmee stap voor stap dichterbij je missie te komen.

Op missie met al je medewerkers

Het hebben van een missie is niet de eindstreep, je hebt er pas wat aan wanneer je de missie stap voor stap gaat bereiken. Als heldenmerk ga je samen met je medewerkers op missie: het bereiken van echte positieve impact.

Van binnen naar buiten en weer terug naar binnen

Nog te vaak merken wij dat organisaties mooie woorden naar buiten brengen, maar dat ze er intern een zooitje van maken. Er worden hoge verwachtingen geschept, maar ze worden intern niet waargemaakt. Nog erger is dat wanneer merken zeggen te staan voor een maatschappelijke betekenis, maar dat daar in de praktijk averechts naar gehandeld wordt. Het zogeheten purpose-washing of green-washing steekt dan ook steeds vaker de kop op.

Als je echt met je merk aan de slag wilt met missiegedreven-ondernemen dan begin je binnenin je organisatie. Ja gaat op zoek naar de innerlijke drive van je merk. Van daaruit ontdek je de merkidentiteit van je organisatie. Deze merkidentiteit breng je naar buiten door je te positioneren en je visie en missie op de juiste manier te verwoorden. Je begint dus eerst in je organisatie, brengt die innerlijke drive naar buiten toe en gaat dan weer terug naar binnen.

De missie die je hebt neergezet is als een kompas voor je organisatie, je wilt samen met hen aan het werk om stap voor stap deze missie te bereiken. Gepassioneerde medewerkers zijn de basis om je klanten van waarde te voorzien en hiermee ook de missie te bereiken. De kern van dit alles is het hebben van een gezonde bedrijfscultuur.

Medewerkers leven je identiteit, zij zijn op missie

Samen met je medewerkers ga je op missie, je gaat op weg naar impact op de samenleving, op de markt of zelfs de hele wereld. De identiteit wordt gedragen door je medewerkers, zij zijn voor de klant het eerste aanspreekpunt op je merkidentiteit. Dat betekent dat je met interne programma’s je missie gaat borgen in je organisatie.

Denk maar eens aan een bedrijf als Coolblue die als missie heeft om het voorbeeldbedrijf te zijn op het gebied van klantgerichtheid. Als één van hun medewerkers niet klantgericht handelt, dan tornt dat direct aan hun missie. Als 20 van de honderden medewerkers dit doen, dan gaat hun reputatie snel naar de knoppen. Door intern hun medewerkers te trainen, mee te laten denken en te stimuleren om iedere dag de verwondering bij klanten een stapje verder te brengen zorgen zij dat hun medewerkers hun identiteit leven.

Op die manier kun je zelf ongetwijfeld nog meer voorbeelden van bedrijven bedenken waar de reputatie snel verdwijnt wanneer ze niet naar hun missie handelen. Ga dus samen met je medewerkers op missie en ondersteun ze met interne missie-programma’s.

“Het succes van een merk bereik je niet door alleen het directie en management, maar juist door iedereen in de organisatie. “

Het succes door medewerkers

Het succes van een merk bereik je niet door alleen het directie en management, maar juist door iedereen in de organisatie. Saskia Barendse-Schijvens schreef daar een interessant boek over: van Medewerkers naar MedeMerkers. De titel geeft de boodschap al weer: Iedereen binnen de organisatie is onderdeel van het merk.

Zo zet Richard Branson met zijn merk Virgin de medewerkers op de eerste plaats, in plaats van de klanten. Op basis van dit principe handelt ook de financieel dienstverlener Viisi volgens dit principe. Zij zijn samen met hun medewerkers op missie om de financiële markt de verbeteren. Over Viisi schreven we het artikel Viisi: Financiële wereld beter maken met gepassioneerde medewerkers.

Wie past er bij je missie?

Als je een krachtige missie hebt, dan houd je ook met je personeelsbeleid hier rekening mee. Enerzijds kijk je welke nieuwe medewerkers er bij je merkidentiteit passen, anderzijds kijk je naar welke talenten je nodig hebt om je missie te bereiken. Jan-Paul de Beer van Springlab geeft in de Hero-secrets aan dat ongeveer 95 % van zijn medewerkers bij Springlab werkt omdat ze intrisiek gemotiveerd zijn om mee te willen werken aan het bereiken van hun missie: Het werken aan een wereld waar mensen dagelijks met plezier bewegen. Het verloop is daardoor ook minder hoog, wat de waarde voor onze organisatie alleen maar vergroot. Meer over het verhaal van Springlab en Jan-Paul de Beer lees je in de exclusieve Hero-secrets die je ontvang je in je mailbox.

Dit voorbeeld geeft aan dat je missie een belangrijke baken is die medewerkers aantrekt en die ze behoudt. Daarvoor heb je een duidelijk beeld nodig waar je met je organisatie naartoe wilt, wat de kernwaarden van je organisatie zijn en welke spelregels je hieraan verbindt. Meer over het neerzetten van een goed beleid lees je exclusief in de Hero-secrets met Rachel Gasper- Rothengatter van Floooow die je ontvang in je mailbox.

Zet je medewerkers centraal en faciliteer ze!

De belangrijkste les die je wat ons betreft leert uit dit artikel is dat je de medewerkers van je merk centraal dient te zetten en ze moet faciliteren om samen met hen echte impact te bereiken. Zo vertelt Inge Dilven van Vebego in een interview met ons dat ze een meetsysteem hebben laten ontwikkelen om te ontdekken hoe hun bedrijven het doen op het gebied van betekenisvol werk. Door het meetsysteem kunnen ze samen met hun medewerkers aan de slag om het werk nog betekenisvoller te maken en hun ambitie te bereiken: Dagelijks bijdragen aan het welzijn van 10 miljoen mensen.

Het faciliteren van je medewerkers is de kracht van je organisatie om samen je impactdoelen en daarmee stap voor stap dichterbij je missie te komen.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.