Storytelling begint bij je merkidentiteit - Creating Heroes

Storytelling begint bij je merkidentiteit

Er is al veel gezegd en geschreven over de term storytelling. Alleen zien wij nog te vaak dat storytelling als trucje wordt gebruikt, zonder echte verhalen te vertellen. Er worden verhalen om producten heen verzonnen, die ver afstaan van de waarheid. Wat ons betreft is storytelling een uiting van je merkidentiteit.

Storytelling is verhalen vertellen

Laten we kort beginnen met de term storytelling. Storytelling is letterlijk verhalen vertellen, niets meer en niets minder. Maar het zijn wel échte verhalen, verhalen uit je organisatie en verhalen over je organisatie. Daarmee is storytelling niet alleen maar feel good-verhalen en verhalen die hosanna zijn, maar het zijn juist ook de verhalen over mislukkingen, over ergernissen of over fouten. Juist deze verhalen maken je merk menselijker en zorgen ervoor dat de lezers meer betrokken worden bij je merk.

Merkidentiteit is je verhaal

Verhalen, daar draait het om bij storytelling. En je merk is één groot verhaal, althans als het goed is. De merkidentiteit is het verhaal van je organisatie. In de merkidentiteit geef je aan waar je als merk voor staat, wat de betekenis is die je hebt en wat je wilt bereiken voor wie, waar die innerlijke drive vandaan komt en hoe dat is ontstaan, wat de visie is van je merk en wat jullie als grote opdracht zien. Tel daarbij op wat de kernwaarden en de heldenkrachten van je merk zijn en je hebt een sluitend verhaal over je bedrijf. Dat is een verhaal dat gedeeld moet worden. Dit is de basis voor ieder verhaal dat je deelt vanuit je bedrijf.

“Daarnaast is het veel prettiger om te werken voor een merk dat met een hoger doel bezig is en dat verder gaat dan waardevermeerdering voor aandeelhouders.”

Van merkidentiteit naar merkfundering

De merkfundering is letterlijk de fundering van je merk. Het is de fundering waar alle uitingen en alle acties op gebouwd worden. De merkidentiteit is de basis van je merkfundering en wordt gecomplementeerd door de positionering van je merk, de huisstijl en het merkconcept.

De merkidentiteit geeft alles aan waar je merk voor staat en voor gaat. Dat is intern gericht en dat ga je door middel van je positionering naar buiten brengen. Met de positionering positioneer je jouw merk letterlijk in de markt. Je positionering sluit hiermee aan op je merkidentiteit, op de relevantie bij je doelgroep én onderscheid je van je concurrentie. Het is belangrijk dat je weet hoe je je merk positioneert, zodat je het verhaal aan kunt laten sluiten bij je klanten en met je verhaal je onderscheidt ten opzichte van je concurrentie.

De merkidentiteit en de positionering zijn verhalen op papier, het is tijd dat het om wordt gezet in beelden. De basis van al deze beelden is de huisstijl van je merk. Met de huisstijl van je merk vertel je het verhaal van je merk door middel van beeld. Het logo, de verschillende elementen en de typografie, ze passen allemaal bij de merkidentiteit en vertellen het verhaal van je organisatie.

De merkfundering wordt afgesloten met het merkconcept: Dit is het concept hoe je merk aan de hand van de merkidentiteit, de positionering en de huisstijl gaat communiceren in tekst en beeld. Welke tone of voice hanteer je? Welke stijl heeft de fotografie? Met dit concept heb je een basis die je inzet voor alle marketing- en communicatiekanalen en middelen.

Zet je verhalen overal in

Storytelling is verhalen vertellen op alle plekken waar het kan. Het is wel belangrijk dat je dit structureel en consistent doet, anders werkt het juist averechts. Verhalen vertellen kan vanuit verschillende perspectieven en op verschillende plekken. Je kunt verhalen vertellen vanuit je merkvisie, vanuit je medewerkers of vanuit de klant. Het belangrijkste wat we je mee willen geven met dit artikel is dat storytelling niet zonder een sterk basisverhaal kan: De corporate story. Zorg ervoor dat het basisverhaal sterk staat en ga van daaruit diverse verhaallijnen ontwikkelen. Lees meer over het creëren van formats voor je storytelling in het artikel Zo zet je contentmarketing in voor je merk. Voor meer informatie over de verschillende plekken waar je jouw verhaal kwijt kunt lees je het artikel Storytelling doorvoeren, deze vormen zijn er!

Storytelling begint bij je merkidentiteit

Er is al veel gezegd en geschreven over de term storytelling. Alleen zien wij nog te vaak dat storytelling als trucje wordt gebruikt, zonder echte verhalen te vertellen. Er worden verhalen om producten heen verzonnen, die ver afstaan van de waarheid. Wat ons betreft is storytelling een uiting van je merkidentiteit.

Storytelling is verhalen vertellen

Laten we kort beginnen met de term storytelling. Storytelling is letterlijk verhalen vertellen, niets meer en niets minder. Maar het zijn wel échte verhalen, verhalen uit je organisatie en verhalen over je organisatie. Daarmee is storytelling niet alleen maar feel good-verhalen en verhalen die hosanna zijn, maar het zijn juist ook de verhalen over mislukkingen, over ergernissen of over fouten. Juist deze verhalen maken je merk menselijker en zorgen ervoor dat de lezers meer betrokken worden bij je merk.

Merkidentiteit is je verhaal

Verhalen, daar draait het om bij storytelling. En je merk is één groot verhaal, althans als het goed is. De merkidentiteit is het verhaal van je organisatie. In de merkidentiteit geef je aan waar je als merk voor staat, wat de betekenis is die je hebt en wat je wilt bereiken voor wie, waar die innerlijke drive vandaan komt en hoe dat is ontstaan, wat de visie is van je merk en wat jullie als grote opdracht zien. Tel daarbij op wat de kernwaarden en de heldenkrachten van je merk zijn en je hebt een sluitend verhaal over je bedrijf. Dat is een verhaal dat gedeeld moet worden. Dit is de basis voor ieder verhaal dat je deelt vanuit je bedrijf.

“Daarnaast is het veel prettiger om te werken voor een merk dat met een hoger doel bezig is en dat verder gaat dan waardevermeerdering voor aandeelhouders.”

Van merkidentiteit naar merkfundering

De merkfundering is letterlijk de fundering van je merk. Het is de fundering waar alle uitingen en alle acties op gebouwd worden. De merkidentiteit is de basis van je merkfundering en wordt gecomplementeerd door de positionering van je merk, de huisstijl en het merkconcept.

De merkidentiteit geeft alles aan waar je merk voor staat en voor gaat. Dat is intern gericht en dat ga je door middel van je positionering naar buiten brengen. Met de positionering positioneer je jouw merk letterlijk in de markt. Je positionering sluit hiermee aan op je merkidentiteit, op de relevantie bij je doelgroep én onderscheid je van je concurrentie. Het is belangrijk dat je weet hoe je je merk positioneert, zodat je het verhaal aan kunt laten sluiten bij je klanten en met je verhaal je onderscheidt ten opzichte van je concurrentie.

De merkidentiteit en de positionering zijn verhalen op papier, het is tijd dat het om wordt gezet in beelden. De basis van al deze beelden is de huisstijl van je merk. Met de huisstijl van je merk vertel je het verhaal van je merk door middel van beeld. Het logo, de verschillende elementen en de typografie, ze passen allemaal bij de merkidentiteit en vertellen het verhaal van je organisatie.

De merkfundering wordt afgesloten met het merkconcept: Dit is het concept hoe je merk aan de hand van de merkidentiteit, de positionering en de huisstijl gaat communiceren in tekst en beeld. Welke tone of voice hanteer je? Welke stijl heeft de fotografie? Met dit concept heb je een basis die je inzet voor alle marketing- en communicatiekanalen en middelen.

Zet je verhalen overal in

Storytelling is verhalen vertellen op alle plekken waar het kan. Het is wel belangrijk dat je dit structureel en consistent doet, anders werkt het juist averechts. Verhalen vertellen kan vanuit verschillende perspectieven en op verschillende plekken. Je kunt verhalen vertellen vanuit je merkvisie, vanuit je medewerkers of vanuit de klant. Het belangrijkste wat we je mee willen geven met dit artikel is dat storytelling niet zonder een sterk basisverhaal kan: De corporate story. Zorg ervoor dat het basisverhaal sterk staat en ga van daaruit diverse verhaallijnen ontwikkelen. Lees meer over het creëren van formats voor je storytelling in het artikel Zo zet je contentmarketing in voor je merk. Voor meer informatie over de verschillende plekken waar je jouw verhaal kwijt kunt lees je het artikel Storytelling doorvoeren, deze vormen zijn er!

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.