De merkfundering is letterlijk de fundering van je merk. Het is de fundering waar alle uitingen en alle acties op gebouwd worden. De merkidentiteit is de basis van je merkfundering en wordt gecomplementeerd door de positionering van je merk, de huisstijl en het merkconcept.
De merkidentiteit geeft alles aan waar je merk voor staat en voor gaat. Dat is intern gericht en dat ga je door middel van je positionering naar buiten brengen. Met de positionering positioneer je jouw merk letterlijk in de markt. Je positionering sluit hiermee aan op je merkidentiteit, op de relevantie bij je doelgroep én onderscheid je van je concurrentie. Het is belangrijk dat je weet hoe je je merk positioneert, zodat je het verhaal aan kunt laten sluiten bij je klanten en met je verhaal je onderscheidt ten opzichte van je concurrentie.
De merkidentiteit en de positionering zijn verhalen op papier, het is tijd dat het om wordt gezet in beelden. De basis van al deze beelden is de huisstijl van je merk. Met de huisstijl van je merk vertel je het verhaal van je merk door middel van beeld. Het logo, de verschillende elementen en de typografie, ze passen allemaal bij de merkidentiteit en vertellen het verhaal van je organisatie.
De merkfundering wordt afgesloten met het merkconcept: Dit is het concept hoe je merk aan de hand van de merkidentiteit, de positionering en de huisstijl gaat communiceren in tekst en beeld. Welke tone of voice hanteer je? Welke stijl heeft de fotografie? Met dit concept heb je een basis die je inzet voor alle marketing- en communicatiekanalen en middelen.