De trui van petflessen en waarom dat precies het probleem is

Aan het begin van dit jaar waren wij aanwezig bij de Social Media Club in Apeldoorn. Het thema was Duurzaamheid, een thema dat erg dicht bij ons ligt (al vermijden wij liever het woord duurzaamheid). Daar kregen we een presentatie voorgeschoteld, waarin de presentator een trui aan had die gemaakt was van petflessen. En dat was wat ons betreft precies het probleem. Waarom? Dat lees je in dit artikel.

Toffe oplossing: Een trui van petflessen

Laten we beginnen met het feit dat de oplossing een erg toffe oplossing is. Een product dat wordt gemaakt van grondstoffen dat we normaal gesproken zouden weggooien. Zo worden de voetbalshirts van het Nederlands Elftal al jaren gemaakt van petflessen. De oplossing van een trui gemaakt van petflessen is heel tof, maar er was maar één probleem.

” Toen wij het verhaal van de trui hoorden, zorgde het voor het tegengestelde effect: Het anti-inspireert.”

Het probleem: Slecht product dat anti-inspireert

Het grootste probleem van de trui was: Het was een oude slobbertrui, althans zo zag de trui eruit. Op de uitnodigingen van de Social Media Club en op de website van de presentator zag hij er verzorgd uit, maar door de trui die hij droeg was het een heel ander uiterlijk.

En dat is vaak precies het probleem. De meeste circulaire producten zijn fantastische oplossingen voor circulaire problemen, maar bieden geen klantvoordelen. Toen wij het verhaal van de trui hoorden, zorgde het voor het tegengestelde effect: Het anti-inspireert. Terwijl het zoveel beter kan, wat de voetbalshirts van het Nederlands elftal bewijzen.

Lees ook: Van bezit naar gebruik, 5 voorbeelden van nieuwe verdienmodellen

De oplossing: Toffe producten met een verhaal

Als de trui er goed had uitgezien, dan was het een heel ander verhaal geweest. Dat is ook precies wat de oplossing is: Het product moet zo tof zijn zodat iedereen het wil hebben, van voorstanders tot ’tegenstanders’ van de circulaire economie. Deze producten hebben een hele grote plus: Het zorgt ervoor dat er een maatschappelijk probleem mee wordt opgelost! En met dat verhaal en een goed product kun je echt scoren!

Aan de slag met circulair ondernemen? Lees dan 5 tips om te beginnen met circulair ondernemen

De trui van petflessen en waarom dat precies het probleem is

De trui van petflessen en waarom dat precies het probleem is

Aan het begin van dit jaar waren wij aanwezig bij de Social Media Club in Apeldoorn. Het thema was Duurzaamheid, een thema dat erg dicht bij ons ligt (al vermijden wij liever het woord duurzaamheid). Daar kregen we een presentatie voorgeschoteld, waarin de presentator een trui aan had die gemaakt was van petflessen. En dat was wat ons betreft precies het probleem. Waarom? Dat lees je in dit artikel.

Toffe oplossing: Een trui van petflessen

Laten we beginnen met het feit dat de oplossing een erg toffe oplossing is. Een product dat wordt gemaakt van grondstoffen dat we normaal gesproken zouden weggooien. Zo worden de voetbalshirts van het Nederlands Elftal al jaren gemaakt van petflessen. De oplossing van een trui gemaakt van petflessen is heel tof, maar er was maar één probleem.

” Toen wij het verhaal van de trui hoorden, zorgde het voor het tegengestelde effect: Het anti-inspireert.”

Het probleem: Slecht product dat anti-inspireert

Het grootste probleem van de trui was: Het was een oude slobbertrui, althans zo zag de trui eruit. Op de uitnodigingen van de Social Media Club en op de website van de presentator zag hij er verzorgd uit, maar door de trui die hij droeg was het een heel ander uiterlijk.

En dat is vaak precies het probleem. De meeste circulaire producten zijn fantastische oplossingen voor circulaire problemen, maar bieden geen klantvoordelen. Toen wij het verhaal van de trui hoorden, zorgde het voor het tegengestelde effect: Het anti-inspireert. Terwijl het zoveel beter kan, wat de voetbalshirts van het Nederlands elftal bewijzen.

Lees ook: Van bezit naar gebruik, 5 voorbeelden van nieuwe verdienmodellen

De oplossing: Toffe producten met een verhaal

Als de trui er goed had uitgezien, dan was het een heel ander verhaal geweest. Dat is ook precies wat de oplossing is: Het product moet zo tof zijn zodat iedereen het wil hebben, van voorstanders tot ’tegenstanders’ van de circulaire economie. Deze producten hebben een hele grote plus: Het zorgt ervoor dat er een maatschappelijk probleem mee wordt opgelost! En met dat verhaal en een goed product kun je echt scoren!

Aan de slag met circulair ondernemen? Lees dan 5 tips om te beginnen met circulair ondernemen

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.