Overtuig juist niet op circulaire argumenten

Er zijn veel ondernemers en bedrijven die de wereld willen veranderen op het gebied van circulariteit. Ze willen andere mensen overtuigen om bewustere en circulaire keuzes te maken, omdat het beter is voor ons milieu en maatschappij. Maar een grote fout die vaak gemaakt wordt is dat we deze mensen willen overtuigen op basis van circulaire argumenten. Waarom dat geen goed idee is lees je in dit artikel.

Waarom circulair een goed idee is

Circulariteit en circulair ondernemen is natuurlijk een fantastische idee. Naast dat het ervoor zorgt dat we de aarde minder belasten door steeds nieuwe grondstoffen te delven, zorgt het circulair denken en ondernemen er ook voor dat klanten steeds betere producten krijgen. Wanneer producten circulair worden opgebouwd is het bijvoorbeeld veel makkelijker om een klein onderdeel te vervangen waardoor het product direct een upgrade krijgt. Hierdoor hoeven we minder grondstoffen weg te gooien en hoeft de consument een stuk minder te investeren voor een beter product! Een echte win-win-situatie dus!

Lees ook: De voordelen van circulair ondernemen

“Ik ga dus niet overtuigen op basis van circulaire argumenten, maar op basis van argumenten die voor hen nu doorslaggevend zijn (tijd, geld en risico’s).”

Waarom je niet moet overtuigen op circulariteit

Dat de win-win-situatie een prachtig iets is, is wat ons betreft duidelijk, maar toch is het niet verstandig om op deze circulaire argumenten te overtuigen. Bedenk eens hoeveel mensen in jouw omgeving écht bewuste en circulaire keuzes maken, dat zijn er niet zo heel veel. Voor het gemak verdelen wij consumenten vaak in drie groepen:

  1. Consumenten die bewuste keuzes maken op basis van circulaireiteit en de ecologische voetafdruk;
  2. Consumenten die circulariteit en de ecologische voetafdruk belangrijk vinden, maar niet altijd de keuze hierop maken, vaak gegeven door budget redenen;
  3. Consumenten die niets hebben met ecologische en circulaire argumenten.

Als we kijken naar de bovenstaande drie groepen, dan zijn de 2de en 3de groep het grootste. Om echt succesvol te zijn met een circulair bedrijf is het belangrijk dat ook de tweede groep wordt geraakt. En dat gebeurd vaak op argumenten die belangrijk zijn voor de klant: De klantvoordelen.

Dit gegeven geeft ook het circulaire initiatief New Horizon Urban Mining aan:

Ik ga dus niet overtuigen op basis van circulaire argumenten, maar op basis van argumenten die voor hen nu doorslaggevend zijn (tijd, geld en risico’s). Dit bedacht ik toen ik met een nieuwe hengel op een nieuwe boot en het mooiste kunstaasvisje dat ik kon kopen dagen lang niets ving. Niet de visser maar de vis moet het aas lekker vinden!”

Stel de klant centraal

De moraal van het verhaal: Stel vooral de klant centraal en niet de circulaire oplossing. Zorg dat je tijdens de ontwikkeling van je strategie de klant écht centraal zet. Wanneer je echt verandering wil aanbrengen, dan is het belangrijk dat juist de voordelen voor de klant op orde zijn. Wanneer je een circulair product hebt, maar het werkt niet zoals die van de meest gangbare producten, dan zal het nooit succesvol zijn!

Lees ook: Van USP naar UBR | Waarom jij Unique Selling Points moet vergeten!

Overtuig juist niet op circulaire argumenten

Overtuig juist niet op circulaire argumenten

Er zijn veel ondernemers en bedrijven die de wereld willen veranderen op het gebied van circulariteit. Ze willen andere mensen overtuigen om bewustere en circulaire keuzes te maken, omdat het beter is voor ons milieu en maatschappij. Maar een grote fout die vaak gemaakt wordt is dat we deze mensen willen overtuigen op basis van circulaire argumenten. Waarom dat geen goed idee is lees je in dit artikel.

Waarom circulair een goed idee is

Circulariteit en circulair ondernemen is natuurlijk een fantastische idee. Naast dat het ervoor zorgt dat we de aarde minder belasten door steeds nieuwe grondstoffen te delven, zorgt het circulair denken en ondernemen er ook voor dat klanten steeds betere producten krijgen. Wanneer producten circulair worden opgebouwd is het bijvoorbeeld veel makkelijker om een klein onderdeel te vervangen waardoor het product direct een upgrade krijgt. Hierdoor hoeven we minder grondstoffen weg te gooien en hoeft de consument een stuk minder te investeren voor een beter product! Een echte win-win-situatie dus!

Lees ook: De voordelen van circulair ondernemen

“Ik ga dus niet overtuigen op basis van circulaire argumenten, maar op basis van argumenten die voor hen nu doorslaggevend zijn (tijd, geld en risico’s).”

Waarom je niet moet overtuigen op circulariteit

Dat de win-win-situatie een prachtig iets is, is wat ons betreft duidelijk, maar toch is het niet verstandig om op deze circulaire argumenten te overtuigen. Bedenk eens hoeveel mensen in jouw omgeving écht bewuste en circulaire keuzes maken, dat zijn er niet zo heel veel. Voor het gemak verdelen wij consumenten vaak in drie groepen:

  1. Consumenten die bewuste keuzes maken op basis van circulaireiteit en de ecologische voetafdruk;
  2. Consumenten die circulariteit en de ecologische voetafdruk belangrijk vinden, maar niet altijd de keuze hierop maken, vaak gegeven door budget redenen;
  3. Consumenten die niets hebben met ecologische en circulaire argumenten.

Als we kijken naar de bovenstaande drie groepen, dan zijn de 2de en 3de groep het grootste. Om echt succesvol te zijn met een circulair bedrijf is het belangrijk dat ook de tweede groep wordt geraakt. En dat gebeurd vaak op argumenten die belangrijk zijn voor de klant: De klantvoordelen.

Dit gegeven geeft ook het circulaire initiatief New Horizon Urban Mining aan:

Ik ga dus niet overtuigen op basis van circulaire argumenten, maar op basis van argumenten die voor hen nu doorslaggevend zijn (tijd, geld en risico’s). Dit bedacht ik toen ik met een nieuwe hengel op een nieuwe boot en het mooiste kunstaasvisje dat ik kon kopen dagen lang niets ving. Niet de visser maar de vis moet het aas lekker vinden!”

Stel de klant centraal

De moraal van het verhaal: Stel vooral de klant centraal en niet de circulaire oplossing. Zorg dat je tijdens de ontwikkeling van je strategie de klant écht centraal zet. Wanneer je echt verandering wil aanbrengen, dan is het belangrijk dat juist de voordelen voor de klant op orde zijn. Wanneer je een circulair product hebt, maar het werkt niet zoals die van de meest gangbare producten, dan zal het nooit succesvol zijn!

Lees ook: Van USP naar UBR | Waarom jij Unique Selling Points moet vergeten!

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.