• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Overtuig juist niet op circulaire argumenten

Er zijn veel ondernemers en bedrijven die de wereld willen veranderen op het gebied van circulariteit. Ze willen andere mensen overtuigen om bewustere en circulaire keuzes te maken, omdat het beter is voor ons milieu en maatschappij. Maar een grote fout die vaak gemaakt wordt is dat we deze mensen willen overtuigen op basis van circulaire argumenten. Waarom dat geen goed idee is lees je in dit artikel.

Waarom circulair een goed idee is

Circulariteit en circulair ondernemen is natuurlijk een fantastische idee. Naast dat het ervoor zorgt dat we de aarde minder belasten door steeds nieuwe grondstoffen te delven, zorgt het circulair denken en ondernemen er ook voor dat klanten steeds betere producten krijgen. Wanneer producten circulair worden opgebouwd is het bijvoorbeeld veel makkelijker om een klein onderdeel te vervangen waardoor het product direct een upgrade krijgt. Hierdoor hoeven we minder grondstoffen weg te gooien en hoeft de consument een stuk minder te investeren voor een beter product! Een echte win-win-situatie dus!

Lees ook: De voordelen van circulair ondernemen

“Ik ga dus niet overtuigen op basis van circulaire argumenten, maar op basis van argumenten die voor hen nu doorslaggevend zijn (tijd, geld en risico’s).”

Waarom je niet moet overtuigen op circulariteit

Dat de win-win-situatie een prachtig iets is, is wat ons betreft duidelijk, maar toch is het niet verstandig om op deze circulaire argumenten te overtuigen. Bedenk eens hoeveel mensen in jouw omgeving écht bewuste en circulaire keuzes maken, dat zijn er niet zo heel veel. Voor het gemak verdelen wij consumenten vaak in drie groepen:

  1. Consumenten die bewuste keuzes maken op basis van circulaireiteit en de ecologische voetafdruk;
  2. Consumenten die circulariteit en de ecologische voetafdruk belangrijk vinden, maar niet altijd de keuze hierop maken, vaak gegeven door budget redenen;
  3. Consumenten die niets hebben met ecologische en circulaire argumenten.

Als we kijken naar de bovenstaande drie groepen, dan zijn de 2de en 3de groep het grootste. Om echt succesvol te zijn met een circulair bedrijf is het belangrijk dat ook de tweede groep wordt geraakt. En dat gebeurd vaak op argumenten die belangrijk zijn voor de klant: De klantvoordelen.

Dit gegeven geeft ook het circulaire initiatief New Horizon Urban Mining aan:

Ik ga dus niet overtuigen op basis van circulaire argumenten, maar op basis van argumenten die voor hen nu doorslaggevend zijn (tijd, geld en risico’s). Dit bedacht ik toen ik met een nieuwe hengel op een nieuwe boot en het mooiste kunstaasvisje dat ik kon kopen dagen lang niets ving. Niet de visser maar de vis moet het aas lekker vinden!”

Stel de klant centraal

De moraal van het verhaal: Stel vooral de klant centraal en niet de circulaire oplossing. Zorg dat je tijdens de ontwikkeling van je strategie de klant écht centraal zet. Wanneer je echt verandering wil aanbrengen, dan is het belangrijk dat juist de voordelen voor de klant op orde zijn. Wanneer je een circulair product hebt, maar het werkt niet zoals die van de meest gangbare producten, dan zal het nooit succesvol zijn!

Lees ook: Van USP naar UBR | Waarom jij Unique Selling Points moet vergeten!

Overtuig juist niet op circulaire argumenten

Overtuig juist niet op circulaire argumenten

Er zijn veel ondernemers en bedrijven die de wereld willen veranderen op het gebied van circulariteit. Ze willen andere mensen overtuigen om bewustere en circulaire keuzes te maken, omdat het beter is voor ons milieu en maatschappij. Maar een grote fout die vaak gemaakt wordt is dat we deze mensen willen overtuigen op basis van circulaire argumenten. Waarom dat geen goed idee is lees je in dit artikel.

Waarom circulair een goed idee is

Circulariteit en circulair ondernemen is natuurlijk een fantastische idee. Naast dat het ervoor zorgt dat we de aarde minder belasten door steeds nieuwe grondstoffen te delven, zorgt het circulair denken en ondernemen er ook voor dat klanten steeds betere producten krijgen. Wanneer producten circulair worden opgebouwd is het bijvoorbeeld veel makkelijker om een klein onderdeel te vervangen waardoor het product direct een upgrade krijgt. Hierdoor hoeven we minder grondstoffen weg te gooien en hoeft de consument een stuk minder te investeren voor een beter product! Een echte win-win-situatie dus!

Lees ook: De voordelen van circulair ondernemen

“Ik ga dus niet overtuigen op basis van circulaire argumenten, maar op basis van argumenten die voor hen nu doorslaggevend zijn (tijd, geld en risico’s).”

Waarom je niet moet overtuigen op circulariteit

Dat de win-win-situatie een prachtig iets is, is wat ons betreft duidelijk, maar toch is het niet verstandig om op deze circulaire argumenten te overtuigen. Bedenk eens hoeveel mensen in jouw omgeving écht bewuste en circulaire keuzes maken, dat zijn er niet zo heel veel. Voor het gemak verdelen wij consumenten vaak in drie groepen:

  1. Consumenten die bewuste keuzes maken op basis van circulaireiteit en de ecologische voetafdruk;
  2. Consumenten die circulariteit en de ecologische voetafdruk belangrijk vinden, maar niet altijd de keuze hierop maken, vaak gegeven door budget redenen;
  3. Consumenten die niets hebben met ecologische en circulaire argumenten.

Als we kijken naar de bovenstaande drie groepen, dan zijn de 2de en 3de groep het grootste. Om echt succesvol te zijn met een circulair bedrijf is het belangrijk dat ook de tweede groep wordt geraakt. En dat gebeurd vaak op argumenten die belangrijk zijn voor de klant: De klantvoordelen.

Dit gegeven geeft ook het circulaire initiatief New Horizon Urban Mining aan:

Ik ga dus niet overtuigen op basis van circulaire argumenten, maar op basis van argumenten die voor hen nu doorslaggevend zijn (tijd, geld en risico’s). Dit bedacht ik toen ik met een nieuwe hengel op een nieuwe boot en het mooiste kunstaasvisje dat ik kon kopen dagen lang niets ving. Niet de visser maar de vis moet het aas lekker vinden!”

Stel de klant centraal

De moraal van het verhaal: Stel vooral de klant centraal en niet de circulaire oplossing. Zorg dat je tijdens de ontwikkeling van je strategie de klant écht centraal zet. Wanneer je echt verandering wil aanbrengen, dan is het belangrijk dat juist de voordelen voor de klant op orde zijn. Wanneer je een circulair product hebt, maar het werkt niet zoals die van de meest gangbare producten, dan zal het nooit succesvol zijn!

Lees ook: Van USP naar UBR | Waarom jij Unique Selling Points moet vergeten!

Misschien vind je dit ook interessant:

De angst om held te zijn..

28/03/2019/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Van Bullshit naar Betekenis

19/04/2019/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Welke klanten gun jij aan je concurrent? Welke klanten gun jij aan je concurrent? De trui van petflessen en waarom dat precies het probleem is De trui van petflessen en waarom dat precies het probleem is
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel