• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

5 tips om te beginnen met circulair ondernemen

Circulair ondernemen wordt een steeds grotere beweging op het gebied van ondernemen. Dit is om twee redenen: Als eerste omdat het beter is voor de wereld, maar vaak nog belangrijk is dat het vaak veel kosten bespaard voor ondernemers. En de combinatie tussen die twee maakt het interessant. Om te starten met circulair ondernemen hebben we vijf tips voor jou!

1. Begin klein

Veel organisaties die willen beginnen met circulair ondernemen denken heel groot. Uiteraard is dat niet verkeerd, alles begint namelijk met het ontwikkelen van een gedegen strategie. Maar om dan te beginnen is een enorm grote stap. Het belangrijkste is dat je een begin maakt met circulair ondernemen. Uiteindelijk willen we allemaal kostenposten wegwerken en daar inkomstenbronnen van maken, maar dat gaat niet van vandaag op morgen. Begin daardoor met die activiteiten die weinig tijd en energie kosten om te veranderen om op die manier stap voor stap naar jouw ideale circulaire model te gaan!

Lees ook: Van bezit naar gebruik, 5 voorbeelden van nieuwe verdienmodellen

“Door een visie te hebben op het gebied van circulariteit zorg je ervoor dat niet alleen jij, maar iedereen binnen de organisatie wordt meegenomen in dit belangrijke verhaal.”

2. Innoveren doe je samen

Dat innoveren echt een bedrijfsdingetje is, is al lang verleden tijd. In deze nieuwe economische tijd is innovatie één en al samenwerking. En helemaal als we kijken naar de ontwikkelingen op het gebied van de circulaire economie. Samen met andere bedrijven ga je in innovatierondes en brainstormsessies kijken hoe je bedrijfsonderdelen zo kan innoveren dat je de stap zet naar volledige circulariteit. Laat je bijvoorbeeld eens inspireren door innovatienetwerken, waar dit onderwerp regelmatig op de agenda staat! Neem het voorbeeld van MolFreshFood en ABC Kroos.

3. Zorg voor financiële ruimte

Een belangrijk onderdeel van innovatie is financiële ruimte te creëren voor deze innovaties. Er zijn veel maatregelen die je kunt treffen die kosten besparen, zorg ervoor dat deze besparingen investeringsruimte wordt voor maatregelen die meer geld of innovatiekracht kosten. Door ruimte te creëren in financiën zorg je ervoor dat je de stap naar circulariteit ook echt gaat maken!

4. Visualiseer je ideaalbeeld

Visie is erg belangrijk. Of het nu gaat over marketing of over circulair ondernemen (en ja, ook deze twee dingen hebben weer verwantschap met elkaar). Zorg ervoor dat je een ideaalbeeld hebt over hoe circulair ondernemen er binnen jouw organisatie uit ziet. Door een visie te hebben op het gebied van circulariteit zorg je ervoor dat niet alleen jij, maar iedereen binnen de organisatie wordt meegenomen in dit belangrijke verhaal. Daarbij zorg je er hiermee voor dat je een plan kan maken om dat ideaalbeeld te behalen.

Lees ook: De voordelen van circulair ondernemen

5. Ga het doen, ga op je bek en leer

En misschien wel het belangrijkste in alles wanneer we het hebben over ondernemen is: Ga Aan De Slag! In Amerika is een bekend gezegde: If you fail, fail fast! Vrij vertaald betekent het voor ons: Ga fouten maken, maak ze snel en leer hiervan! Op je bek gaan is niet erg, blijven liggen wel! Er is nog geen plan in de wereld geweest die ook daadwerkelijk 100 % zo is verlopen als voorgesteld. Ga daarom zo snel mogelijk op je bek, leer hier van en ontwikkel dit verder! Op die manier ga je stap voor stap aan de slag met circulair ondernemen!

Lees ook: Het Waarom van Auping is de basis voor circulair ondernemen

Bonustip: Innoveer vanuit je merkidentiteit

Een bonustip is misschien wel de basis van alles: Innoveren doe je niet van het product of marktperspectief, maar vanuit je merkperspectief. Door een sterke merkidentiteit te hebben, innoveer je om de missie van je merk sneller te bereiken. Daarvoor kun je nieuwe producten creëren, bestaande producten verbeteren of processen stroomlijnen waardoor je minder uitstoot. Door een sterk merk te zijn, heb je ook een sterk innovatief vermogen, lees hier meer over in het artikel: De kracht van een betekenisvol merk.

Wanneer je nog geen missie met handelingsperspectief hebt, raden we je aan om aan de slag te gaan met de merkidentiteit. In de artikelenserie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan lees je hier alles over.

5 tips om te beginnen met circulair ondernemen

5 tips om te beginnen met circulair ondernemen

Circulair ondernemen wordt een steeds grotere beweging op het gebied van ondernemen. Dit is om twee redenen: Als eerste omdat het beter is voor de wereld, maar vaak nog belangrijk is dat het vaak veel kosten bespaard voor ondernemers. En de combinatie tussen die twee maakt het interessant. Om te starten met circulair ondernemen hebben we vijf tips voor jou!

1. Begin klein

Veel organisaties die willen beginnen met circulair ondernemen denken heel groot. Uiteraard is dat niet verkeerd, alles begint namelijk met het ontwikkelen van een gedegen strategie. Maar om dan te beginnen is een enorm grote stap. Het belangrijkste is dat je een begin maakt met circulair ondernemen. Uiteindelijk willen we allemaal kostenposten wegwerken en daar inkomstenbronnen van maken, maar dat gaat niet van vandaag op morgen. Begin daardoor met die activiteiten die weinig tijd en energie kosten om te veranderen om op die manier stap voor stap naar jouw ideale circulaire model te gaan!

Lees ook: Van bezit naar gebruik, 5 voorbeelden van nieuwe verdienmodellen

“Door een visie te hebben op het gebied van circulariteit zorg je ervoor dat niet alleen jij, maar iedereen binnen de organisatie wordt meegenomen in dit belangrijke verhaal.”

2. Innoveren doe je samen

Dat innoveren echt een bedrijfsdingetje is, is al lang verleden tijd. In deze nieuwe economische tijd is innovatie één en al samenwerking. En helemaal als we kijken naar de ontwikkelingen op het gebied van de circulaire economie. Samen met andere bedrijven ga je in innovatierondes en brainstormsessies kijken hoe je bedrijfsonderdelen zo kan innoveren dat je de stap zet naar volledige circulariteit. Laat je bijvoorbeeld eens inspireren door innovatienetwerken, waar dit onderwerp regelmatig op de agenda staat! Neem het voorbeeld van MolFreshFood en ABC Kroos.

3. Zorg voor financiële ruimte

Een belangrijk onderdeel van innovatie is financiële ruimte te creëren voor deze innovaties. Er zijn veel maatregelen die je kunt treffen die kosten besparen, zorg ervoor dat deze besparingen investeringsruimte wordt voor maatregelen die meer geld of innovatiekracht kosten. Door ruimte te creëren in financiën zorg je ervoor dat je de stap naar circulariteit ook echt gaat maken!

4. Visualiseer je ideaalbeeld

Visie is erg belangrijk. Of het nu gaat over marketing of over circulair ondernemen (en ja, ook deze twee dingen hebben weer verwantschap met elkaar). Zorg ervoor dat je een ideaalbeeld hebt over hoe circulair ondernemen er binnen jouw organisatie uit ziet. Door een visie te hebben op het gebied van circulariteit zorg je ervoor dat niet alleen jij, maar iedereen binnen de organisatie wordt meegenomen in dit belangrijke verhaal. Daarbij zorg je er hiermee voor dat je een plan kan maken om dat ideaalbeeld te behalen.

Lees ook: De voordelen van circulair ondernemen

5. Ga het doen, ga op je bek en leer

En misschien wel het belangrijkste in alles wanneer we het hebben over ondernemen is: Ga Aan De Slag! In Amerika is een bekend gezegde: If you fail, fail fast! Vrij vertaald betekent het voor ons: Ga fouten maken, maak ze snel en leer hiervan! Op je bek gaan is niet erg, blijven liggen wel! Er is nog geen plan in de wereld geweest die ook daadwerkelijk 100 % zo is verlopen als voorgesteld. Ga daarom zo snel mogelijk op je bek, leer hier van en ontwikkel dit verder! Op die manier ga je stap voor stap aan de slag met circulair ondernemen!

Lees ook: Het Waarom van Auping is de basis voor circulair ondernemen

Bonustip: Innoveer vanuit je merkidentiteit

Een bonustip is misschien wel de basis van alles: Innoveren doe je niet van het product of marktperspectief, maar vanuit je merkperspectief. Door een sterke merkidentiteit te hebben, innoveer je om de missie van je merk sneller te bereiken. Daarvoor kun je nieuwe producten creëren, bestaande producten verbeteren of processen stroomlijnen waardoor je minder uitstoot. Door een sterk merk te zijn, heb je ook een sterk innovatief vermogen, lees hier meer over in het artikel: De kracht van een betekenisvol merk.

Wanneer je nog geen missie met handelingsperspectief hebt, raden we je aan om aan de slag te gaan met de merkidentiteit. In de artikelenserie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan lees je hier alles over.

Misschien vind je dit ook interessant:

Waarom rebranding van je merk een goede optie is!

18/04/2019/door Freek
How-to

De angst om held te zijn..

28/03/2019/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Gastcolumn Elwin van Rijen: Ken jij Ria? 5 klantgerichte merken die inspireren 5 klantgerichte merken die inspireren
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel