5 tips om te beginnen met circulair ondernemen

Circulair ondernemen wordt een steeds grotere beweging op het gebied van ondernemen. Dit is om twee redenen: Als eerste omdat het beter is voor de wereld, maar vaak nog belangrijk is dat het vaak veel kosten bespaard voor ondernemers. En de combinatie tussen die twee maakt het interessant. Om te starten met circulair ondernemen hebben we vijf tips voor jou!

1. Begin klein

Veel organisaties die willen beginnen met circulair ondernemen denken heel groot. Uiteraard is dat niet verkeerd, alles begint namelijk met het ontwikkelen van een gedegen strategie. Maar om dan te beginnen is een enorm grote stap. Het belangrijkste is dat je een begin maakt met circulair ondernemen. Uiteindelijk willen we allemaal kostenposten wegwerken en daar inkomstenbronnen van maken, maar dat gaat niet van vandaag op morgen. Begin daardoor met die activiteiten die weinig tijd en energie kosten om te veranderen om op die manier stap voor stap naar jouw ideale circulaire model te gaan!

Lees ook: Van bezit naar gebruik, 5 voorbeelden van nieuwe verdienmodellen

“Door een visie te hebben op het gebied van circulariteit zorg je ervoor dat niet alleen jij, maar iedereen binnen de organisatie wordt meegenomen in dit belangrijke verhaal.”

2. Innoveren doe je samen

Dat innoveren echt een bedrijfsdingetje is, is al lang verleden tijd. In deze nieuwe economische tijd is innovatie één en al samenwerking. En helemaal als we kijken naar de ontwikkelingen op het gebied van de circulaire economie. Samen met andere bedrijven ga je in innovatierondes en brainstormsessies kijken hoe je bedrijfsonderdelen zo kan innoveren dat je de stap zet naar volledige circulariteit. Laat je bijvoorbeeld eens inspireren door innovatienetwerken, waar dit onderwerp regelmatig op de agenda staat! Neem het voorbeeld van MolFreshFood en ABC Kroos.

3. Zorg voor financiële ruimte

Een belangrijk onderdeel van innovatie is financiële ruimte te creëren voor deze innovaties. Er zijn veel maatregelen die je kunt treffen die kosten besparen, zorg ervoor dat deze besparingen investeringsruimte wordt voor maatregelen die meer geld of innovatiekracht kosten. Door ruimte te creëren in financiën zorg je ervoor dat je de stap naar circulariteit ook echt gaat maken!

4. Visualiseer je ideaalbeeld

Visie is erg belangrijk. Of het nu gaat over marketing of over circulair ondernemen (en ja, ook deze twee dingen hebben weer verwantschap met elkaar). Zorg ervoor dat je een ideaalbeeld hebt over hoe circulair ondernemen er binnen jouw organisatie uit ziet. Door een visie te hebben op het gebied van circulariteit zorg je ervoor dat niet alleen jij, maar iedereen binnen de organisatie wordt meegenomen in dit belangrijke verhaal. Daarbij zorg je er hiermee voor dat je een plan kan maken om dat ideaalbeeld te behalen.

Lees ook: De voordelen van circulair ondernemen

5. Ga het doen, ga op je bek en leer

En misschien wel het belangrijkste in alles wanneer we het hebben over ondernemen is: Ga Aan De Slag! In Amerika is een bekend gezegde: If you fail, fail fast! Vrij vertaald betekent het voor ons: Ga fouten maken, maak ze snel en leer hiervan! Op je bek gaan is niet erg, blijven liggen wel! Er is nog geen plan in de wereld geweest die ook daadwerkelijk 100 % zo is verlopen als voorgesteld. Ga daarom zo snel mogelijk op je bek, leer hier van en ontwikkel dit verder! Op die manier ga je stap voor stap aan de slag met circulair ondernemen!

Lees ook: Het Waarom van Auping is de basis voor circulair ondernemen

Bonustip: Innoveer vanuit je merkidentiteit

Een bonustip is misschien wel de basis van alles: Innoveren doe je niet van het product of marktperspectief, maar vanuit je merkperspectief. Door een sterke merkidentiteit te hebben, innoveer je om de missie van je merk sneller te bereiken. Daarvoor kun je nieuwe producten creëren, bestaande producten verbeteren of processen stroomlijnen waardoor je minder uitstoot. Door een sterk merk te zijn, heb je ook een sterk innovatief vermogen, lees hier meer over in het artikel: De kracht van een betekenisvol merk.

Wanneer je nog geen missie met handelingsperspectief hebt, raden we je aan om aan de slag te gaan met de merkidentiteit. In de artikelenserie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan lees je hier alles over.

5 tips om te beginnen met circulair ondernemen

5 tips om te beginnen met circulair ondernemen

Circulair ondernemen wordt een steeds grotere beweging op het gebied van ondernemen. Dit is om twee redenen: Als eerste omdat het beter is voor de wereld, maar vaak nog belangrijk is dat het vaak veel kosten bespaard voor ondernemers. En de combinatie tussen die twee maakt het interessant. Om te starten met circulair ondernemen hebben we vijf tips voor jou!

1. Begin klein

Veel organisaties die willen beginnen met circulair ondernemen denken heel groot. Uiteraard is dat niet verkeerd, alles begint namelijk met het ontwikkelen van een gedegen strategie. Maar om dan te beginnen is een enorm grote stap. Het belangrijkste is dat je een begin maakt met circulair ondernemen. Uiteindelijk willen we allemaal kostenposten wegwerken en daar inkomstenbronnen van maken, maar dat gaat niet van vandaag op morgen. Begin daardoor met die activiteiten die weinig tijd en energie kosten om te veranderen om op die manier stap voor stap naar jouw ideale circulaire model te gaan!

Lees ook: Van bezit naar gebruik, 5 voorbeelden van nieuwe verdienmodellen

“Door een visie te hebben op het gebied van circulariteit zorg je ervoor dat niet alleen jij, maar iedereen binnen de organisatie wordt meegenomen in dit belangrijke verhaal.”

2. Innoveren doe je samen

Dat innoveren echt een bedrijfsdingetje is, is al lang verleden tijd. In deze nieuwe economische tijd is innovatie één en al samenwerking. En helemaal als we kijken naar de ontwikkelingen op het gebied van de circulaire economie. Samen met andere bedrijven ga je in innovatierondes en brainstormsessies kijken hoe je bedrijfsonderdelen zo kan innoveren dat je de stap zet naar volledige circulariteit. Laat je bijvoorbeeld eens inspireren door innovatienetwerken, waar dit onderwerp regelmatig op de agenda staat! Neem het voorbeeld van MolFreshFood en ABC Kroos.

3. Zorg voor financiële ruimte

Een belangrijk onderdeel van innovatie is financiële ruimte te creëren voor deze innovaties. Er zijn veel maatregelen die je kunt treffen die kosten besparen, zorg ervoor dat deze besparingen investeringsruimte wordt voor maatregelen die meer geld of innovatiekracht kosten. Door ruimte te creëren in financiën zorg je ervoor dat je de stap naar circulariteit ook echt gaat maken!

4. Visualiseer je ideaalbeeld

Visie is erg belangrijk. Of het nu gaat over marketing of over circulair ondernemen (en ja, ook deze twee dingen hebben weer verwantschap met elkaar). Zorg ervoor dat je een ideaalbeeld hebt over hoe circulair ondernemen er binnen jouw organisatie uit ziet. Door een visie te hebben op het gebied van circulariteit zorg je ervoor dat niet alleen jij, maar iedereen binnen de organisatie wordt meegenomen in dit belangrijke verhaal. Daarbij zorg je er hiermee voor dat je een plan kan maken om dat ideaalbeeld te behalen.

Lees ook: De voordelen van circulair ondernemen

5. Ga het doen, ga op je bek en leer

En misschien wel het belangrijkste in alles wanneer we het hebben over ondernemen is: Ga Aan De Slag! In Amerika is een bekend gezegde: If you fail, fail fast! Vrij vertaald betekent het voor ons: Ga fouten maken, maak ze snel en leer hiervan! Op je bek gaan is niet erg, blijven liggen wel! Er is nog geen plan in de wereld geweest die ook daadwerkelijk 100 % zo is verlopen als voorgesteld. Ga daarom zo snel mogelijk op je bek, leer hier van en ontwikkel dit verder! Op die manier ga je stap voor stap aan de slag met circulair ondernemen!

Lees ook: Het Waarom van Auping is de basis voor circulair ondernemen

Bonustip: Innoveer vanuit je merkidentiteit

Een bonustip is misschien wel de basis van alles: Innoveren doe je niet van het product of marktperspectief, maar vanuit je merkperspectief. Door een sterke merkidentiteit te hebben, innoveer je om de missie van je merk sneller te bereiken. Daarvoor kun je nieuwe producten creëren, bestaande producten verbeteren of processen stroomlijnen waardoor je minder uitstoot. Door een sterk merk te zijn, heb je ook een sterk innovatief vermogen, lees hier meer over in het artikel: De kracht van een betekenisvol merk.

Wanneer je nog geen missie met handelingsperspectief hebt, raden we je aan om aan de slag te gaan met de merkidentiteit. In de artikelenserie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan lees je hier alles over.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.