De visie van Fietskoeriers Apeldoorn: De groene schakel!- Creating Heroes

De visie van Fietskoeriers Apeldoorn: De groene schakel in de hoogste versnelling

Held uitgelicht, onze serie over onze helden. Want wie zijn nou precies onze helden en hoe komt het dat ze een sidekick vonden in ons? Hoe zijn ze ontstaan en waarom zijn het precies helden? Allemaal vragen die we samen gaan beantwoorden in deze serie! Bekijk bijvoorbeeld de video over de held Fietskoeriers Apeldoorn en hoe wij samen met hem de Restyle van hun huisstijl hebben gerealiseerd. Lees in dit artikel over de visie van Peter Dorenbos en zijn heldenmerk Fietskoeriers Apeldoorn.

In 2013 begon Peter Dorenbos met het rondfietsen van post. Een simpel concept, wat eigenlijk al bestaat, maar hij ging het doen omdat hij gek werd van de 4 muren op het kantoor waar hij werkte. “Op een nacht werd ik wakker en bedacht ik wat het moest zijn. Ik ben opgestaan om het vervolgens uit te werken en te gaan fietsen.”

Na het opzetten van zijn eenmanszaak werd het voor deze ene man zaak om te starten met fietsen. Heel veel fietsen. Peter fietste wel rond de 120 kilometer en 6(!) uur per dag om te zorgen dat hij zijn kleine groep klanten tevreden hield. Dit deed hij tussen Deventer en Apeldoorn, omdat hij nog geen hoofdkwartier kon betalen in de stad om vanuit te werken. Dit was natuurlijk geen verdienmodel om tot zijn pensioen vol te houden, maar de 4 muren was hij al aan ontsnapt.

Daarom ging hij naast post ging hij ook pakketjes bezorgen, waar in dit online tijdperk van webshops natuurlijk steeds meer behoefte aan is. Het aanhaken van lokale ondernemers, offline en online, was de volgende stap. Een woning in Apeldoorn en een eigen garage om Fietskoeriers Apeldoorn te runnen. Er waren avonden van 20 pakketjes, wat een echte overwinning was. Maar als je zo positief met je omgeving bezig bent dan ga je ook andere vragen stellen. Zoals uitzoeken wat dan het hogere doel is, behalve lekker in de buitenlucht sportief je geest tevreden houden?

Groene pakketjes, groene toekomst

Elke pakketje bezorgen via een groene pakketdienst. Wanneer er geen fossiele brandstoffen meer gebruikt worden, maar alleen groen vervoer levert dat voor deze én volgende generaties ontzettend veel voordelen op. Dat is wat Peter najaagt met zijn groep groene koeriers. Een simpele visie op de toekomst en voor de voorbeeldstad Apeldoorn heeft dit een krachtige uitwerking, namelijk een prettiger straatbeeld en een leefbaardere omgeving. Om deze visie te ondersteunen is de missie dan ook: Geen auto’s in de binnenstad. Dit is de drijfveer van Fietskoeriers Apeldoorn en al vele lokale ondernemers hebben zich hierbij aangesloten.

Fietskoeriers die pakketjes bezorgen groeit al jarenlang stevig en in 2020 al helemaal. “De groei die we nu doormaken is ongekend” aldus Peter. Een combinatie van de lockdown samen met de kerst zorgde voor nieuwe hoogtes. Er werden in de december periode binnen 10 dagen maar liefst 4776 pakketjes van hoofdkwartier FKA naar tevreden klanten gereden. Een heus kerstrecord, wat daarvoor op ongeveer 1000 stond in 2019.

De groene schakel van Apeldoorn

Om dit alles te blijven realiseren en te laten groeien is er vanuit de stad, en daarom ook vanuit Fietskoeriers Apeldoorn, behoefte aan een nieuw klimaatpositief hoofdkwartier. Één plek om alle pakketten van Apeldoorn te verzamelen en te bezorgen. Denk aan een zelfvoorzienend gebouw waar de pakketdiensten van Nederland samenkomen om de laatste kilometers groen uit te rijden. Een vloot van groenvervoer is een grote voorwaarde. Elektrische bestelbusjes, zoals Picnic al doet, maar natuurlijk ook nog meer (bak)fietsen en wie weet wat de toekomst nog meer gaat brengen. Dit gebouw moet een baken zijn voor de duurzame groene generatie die nu volop in ontwikkeling is.

Alleen op deze manier kan Apeldoorn volgens hen de missie van geen auto’s meer in de binnenstad echt voltooien. In het gebouw moet bijvoorbeeld ook een manier zijn om alle gebruikte materialen tijdens het vervoeren van goederen te hergebruiken. Er moeten zonnepanelen op het dak komen of andere manieren om het gebouw zelfvoorzienend te maken.

Samenwerken en inspireren

Tegenwoordig zitten de groene helden midden in Apeldoorn met hun eigen distributiecentrum voor pakketjes. Met maar liefst 35 koeriers in dienst fietsen ze week in week uit alle pakketjes van het Fietskoeriers.nl netwerk rond en halen ze pakketjes en post op bij hun eigen klanten. “We werken samen met alle andere fietskoeriers uit het land, ze bezorgen voor ons ook pakketjes en andersom wij weer voor hen.” Fietskoeriers.nl heeft dit netwerk voor alle fietskoeriers in het land gerealiseerd. Een miljoeneninvestering, maar de uitwerking mag er dan ook wezen. De trend van het groene fietsen slaat steeds meer aan, want zo rijden onder andere Cool Blue, PostNL en DHL ook met groenvervoer en bakfietsen.

Kortom, Peter Dorenbos en zijn groene koeriers zijn échte helden. Het is niet alleen een betekenisvol merk, maar de gehele samenleving heeft profijt van het werk wat ze doen. Ben jij nou nieuwsgierig hoe wij Fietskoeriers Apeldoorn geholpen hebben als sidekick? Ons volgende artikel gaat helemaal over hoe wij de mannen en vrouwen op de bakfiets geholpen hebben aan hun beeldmerk, hun merkverhaal en hoe we samen die impact merkbaar maken!

Wil je meer weten over hoe de sidekicks de helden van Fietskoeriers Apeldoorn hebben geholpen bij het bouwen van hun merk? In het volgende artikel uit deze serie lees je het.

De visie van Fietskoeriers Apeldoorn: De groene schakel in de hoogste versnelling

Held uitgelicht, onze serie over onze helden. Want wie zijn nou precies onze helden en hoe komt het dat ze een sidekick vonden in ons? Hoe zijn ze ontstaan en waarom zijn het precies helden? Allemaal vragen die we samen gaan beantwoorden in deze serie! Bekijk bijvoorbeeld de video over de held Fietskoeriers Apeldoorn en hoe wij samen met hem de Restyle van hun huisstijl hebben gerealiseerd. Lees in dit artikel over de visie van Peter Dorenbos en zijn heldenmerk Fietskoeriers Apeldoorn.

In 2013 begon Peter Dorenbos met het rondfietsen van post. Een simpel concept, wat eigenlijk al bestaat, maar hij ging het doen omdat hij gek werd van de 4 muren op het kantoor waar hij werkte. “Op een nacht werd ik wakker en bedacht ik wat het moest zijn. Ik ben opgestaan om het vervolgens uit te werken en te gaan fietsen.”

Na het opzetten van zijn eenmanszaak werd het voor deze ene man zaak om te starten met fietsen. Heel veel fietsen. Peter fietste wel rond de 120 kilometer en 6(!) uur per dag om te zorgen dat hij zijn kleine groep klanten tevreden hield. Dit deed hij tussen Deventer en Apeldoorn, omdat hij nog geen hoofdkwartier kon betalen in de stad om vanuit te werken. Dit was natuurlijk geen verdienmodel om tot zijn pensioen vol te houden, maar de 4 muren was hij al aan ontsnapt.

Daarom ging hij naast post ging hij ook pakketjes bezorgen, waar in dit online tijdperk van webshops natuurlijk steeds meer behoefte aan is. Het aanhaken van lokale ondernemers, offline en online, was de volgende stap. Een woning in Apeldoorn en een eigen garage om Fietskoeriers Apeldoorn te runnen. Er waren avonden van 20 pakketjes, wat een echte overwinning was. Maar als je zo positief met je omgeving bezig bent dan ga je ook andere vragen stellen. Zoals uitzoeken wat dan het hogere doel is, behalve lekker in de buitenlucht sportief je geest tevreden houden?

Groene pakketjes, groene toekomst

Elke pakketje bezorgen via een groene pakketdienst. Wanneer er geen fossiele brandstoffen meer gebruikt worden, maar alleen groen vervoer levert dat voor deze én volgende generaties ontzettend veel voordelen op. Dat is wat Peter najaagt met zijn groep groene koeriers. Een simpele visie op de toekomst en voor de voorbeeldstad Apeldoorn heeft dit een krachtige uitwerking, namelijk een prettiger straatbeeld en een leefbaardere omgeving. Om deze visie te ondersteunen is de missie dan ook: Geen auto’s in de binnenstad. Dit is de drijfveer van Fietskoeriers Apeldoorn en al vele lokale ondernemers hebben zich hierbij aangesloten.

Fietskoeriers die pakketjes bezorgen groeit al jarenlang stevig en in 2020 al helemaal. “De groei die we nu doormaken is ongekend” aldus Peter. Een combinatie van de lockdown samen met de kerst zorgde voor nieuwe hoogtes. Er werden in de december periode binnen 10 dagen maar liefst 4776 pakketjes van hoofdkwartier FKA naar tevreden klanten gereden. Een heus kerstrecord, wat daarvoor op ongeveer 1000 stond in 2019.

De groene schakel van Apeldoorn

Om dit alles te blijven realiseren en te laten groeien is er vanuit de stad, en daarom ook vanuit Fietskoeriers Apeldoorn, behoefte aan een nieuw klimaatpositief hoofdkwartier. Één plek om alle pakketten van Apeldoorn te verzamelen en te bezorgen. Denk aan een zelfvoorzienend gebouw waar de pakketdiensten van Nederland samenkomen om de laatste kilometers groen uit te rijden. Een vloot van groenvervoer is een grote voorwaarde. Elektrische bestelbusjes, zoals Picnic al doet, maar natuurlijk ook nog meer (bak)fietsen en wie weet wat de toekomst nog meer gaat brengen. Dit gebouw moet een baken zijn voor de duurzame groene generatie die nu volop in ontwikkeling is.

Alleen op deze manier kan Apeldoorn volgens hen de missie van geen auto’s meer in de binnenstad echt voltooien. In het gebouw moet bijvoorbeeld ook een manier zijn om alle gebruikte materialen tijdens het vervoeren van goederen te hergebruiken. Er moeten zonnepanelen op het dak komen of andere manieren om het gebouw zelfvoorzienend te maken.

Samenwerken en inspireren

Tegenwoordig zitten de groene helden midden in Apeldoorn met hun eigen distributiecentrum voor pakketjes. Met maar liefst 35 koeriers in dienst fietsen ze week in week uit alle pakketjes van het Fietskoeriers.nl netwerk rond en halen ze pakketjes en post op bij hun eigen klanten. “We werken samen met alle andere fietskoeriers uit het land, ze bezorgen voor ons ook pakketjes en andersom wij weer voor hen.” Fietskoeriers.nl heeft dit netwerk voor alle fietskoeriers in het land gerealiseerd. Een miljoeneninvestering, maar de uitwerking mag er dan ook wezen. De trend van het groene fietsen slaat steeds meer aan, want zo rijden onder andere Cool Blue, PostNL en DHL ook met groenvervoer en bakfietsen.

Kortom, Peter Dorenbos en zijn groene koeriers zijn échte helden. Het is niet alleen een betekenisvol merk, maar de gehele samenleving heeft profijt van het werk wat ze doen. Ben jij nou nieuwsgierig hoe wij Fietskoeriers Apeldoorn geholpen hebben als sidekick? Ons volgende artikel gaat helemaal over hoe wij de mannen en vrouwen op de bakfiets geholpen hebben aan hun beeldmerk, hun merkverhaal en hoe we samen die impact merkbaar maken!

Wil je meer weten over hoe de sidekicks de helden van Fietskoeriers Apeldoorn hebben geholpen bij het bouwen van hun merk? In het volgende artikel uit deze serie lees je het.

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.