Waarom Zeeman Hema voorbij streeft - Creating Heroes

Waarom Zeeman Hema voorbij streeft

Zeeman is een merk die al heel lang meegaat. De laatste jaren is het merk in een nieuw jasje gestoken en hebben zij zich ontwikkelt naar een merk die inspirerend is voor veel andere merken. Maar wat maakt Zeeman nu zo sterk?

Sterke merkidentiteit is de basis

Zeeman staat voor goede kleding en textiel voor iedereen! Het merk staat dan ook voor dezelfde kwaliteit producten voor een lagere prijs. Het is heel duidelijk en krachtig waar het merk voor staat. Het merk Zeeman is opgericht door Jan Zeeman, in die tijd een eigenzinnige onderneming. Door heel duidelijk één statement neer te zetten ‘Lage Prijs’ kan de organisatie er volledig op worden ingericht.

De lage prijs is in de kern waar Zeeman voor staat, maar ze willen dat goede kleding en textiel er voor iedereen is. Dus niet alleen voor de kleine portemonnee of voor de mensen die een groter budget hebben. Ook op MVO-gebied vinden ze het belangrijk om mee te gaan en zo brengen ze sinds een aantal jaren het MVO-jaarverslag uit. Zo is kleding en textiel goed voor iedereen.

Strategie: Het verhaal achter de kern vertellen

Lage prijzen hebben in deze tijd een vervelende bijsmaak: Want wie betaalt er voor? Vanuit de krachtige kernboodschap vertelt Zeeman hoe zij goedkoop en kwaliteit aan elkaar koppelen. Door dicht bij de kern van de merkidentiteit te blijven én te vertellen hoe zij dat doen, staat er een krachtige basis om het merk te laden en mensen te verbinden aan het merk. Ze zetten daarmee ook geen bekende Nederlanders in voor hun marketinguitingen, maar juist de Zeeman-klant.

“Waar HEMA de laatste jaren veel verlies lijdt en steeds meer een grijze muis aan het worden is, zie je dat Zeeman krachtig in de markt staat en met de uitingen die ze doen laten zien waar ze voor staan.”

Sterke marketing vanuit de merkidentiteit

Een sterk verhaal hebben, betekent nog niet dat je het goed kunt overbrengen op het publiek. Met een aantal zeer krachtige campagnes heeft Zeeman aangetoond waar het sterk in is: Lage prijzen vragen voor kwaliteitsproducten. Door juist het achtergrondverhaal te vertellen achter deze prijzen, oogst het veel lof bij zowel hun doelgroep als bij marketeers.

Zo laadde Zeeman haar merk met een guerrilla-campagne op de Amsterdam Fashion Week door met een eigen lijn over de catwalk te lopen. Ze laden het fictieve merk ‘Frank’, waar veel mensen op afkwamen. Aan het einde van de show op de Amsterdam Fashion Week onthulde Zeeman dat zij erachter zaten met de boodschap: Er goed uitzien hoeft niet duur te zijn.

Lucht

In 2020 kwam het merk met een nieuw product op de markt: Eau de Parfum. Met deze campagne schopte ze tegen alle heilige huisjes in deze markt in: Ze brachten een parfum op de markt, zonder mooi gedecoreerde fles, zonder bekende mensen die het aanprijzen en een miljoenen kostende commercial. Ze brachten alleen de kwaliteit van de parfum op de markt en de rest houden ze simpel mogelijk. Het parfum brengen ze op de markt voor € 4,99. Een sterke vorm van marketing vanuit de merkidentiteit.

Spreekbeurtpakket

Het verhaal van de strategie van Zeeman vertellen ze niet alleen via guerrilla-campagnes of door nieuwe producten te ontwikkelen die bij hun merk passen. De boodschap willen ze ook overbrengen op kinderen. Daarom hebben ze een spreekbeurtpakket ontwikkelt, waarmee basisschoolkinderen een spreekbeurt kunnen houden over hoe een T-shirt wordt gemaakt. Hiermee laden ze het verhaal over de manier waarop zij kwaliteit kleding tegen een lage prijs kunnen leveren.

Het verschil tussen de Zeeman en HEMA

Waar HEMA de laatste jaren veel verlies lijdt en steeds meer een grijze muis aan het worden is, zie je dat Zeeman krachtig in de markt staat en met de uitingen die ze doen laten zien waar ze voor staan. Door juist bij de kern te blijven en dit in alles goed uit te dragen zie je hoe krachtig een merk kan zijn. En dat is precies wat er bij HEMA misgaat: De kern van het merk is niet meer helder, het vliegt alle kanten op zonder dat je weet waar ze naartoe gaan of waar ze écht voor staan. Dit komt onder andere doordat het bedrijf niet meer vanuit de roots opereert, omdat het verschillende eigenaren heeft gehad. Zeeman is nog steeds in handen van de familie Zeeman, en dat biedt een stabiele basis voor een sterk merk!

Waarom Zeeman Hema voorbij streeft

Zeeman is een merk die al heel lang meegaat. De laatste jaren is het merk in een nieuw jasje gestoken en hebben zij zich ontwikkelt naar een merk die inspirerend is voor veel andere merken. Maar wat maakt Zeeman nu zo sterk?

Sterke merkidentiteit is de basis

Zeeman staat voor goede kleding en textiel voor iedereen! Het merk staat dan ook voor dezelfde kwaliteit producten voor een lagere prijs. Het is heel duidelijk en krachtig waar het merk voor staat. Het merk Zeeman is opgericht door Jan Zeeman, in die tijd een eigenzinnige onderneming. Door heel duidelijk één statement neer te zetten ‘Lage Prijs’ kan de organisatie er volledig op worden ingericht.

De lage prijs is in de kern waar Zeeman voor staat, maar ze willen dat goede kleding en textiel er voor iedereen is. Dus niet alleen voor de kleine portemonnee of voor de mensen die een groter budget hebben. Ook op MVO-gebied vinden ze het belangrijk om mee te gaan en zo brengen ze sinds een aantal jaren het MVO-jaarverslag uit. Zo is kleding en textiel goed voor iedereen.

Strategie: Het verhaal achter de kern vertellen

Lage prijzen hebben in deze tijd een vervelende bijsmaak: Want wie betaalt er voor? Vanuit de krachtige kernboodschap vertelt Zeeman hoe zij goedkoop en kwaliteit aan elkaar koppelen. Door dicht bij de kern van de merkidentiteit te blijven én te vertellen hoe zij dat doen, staat er een krachtige basis om het merk te laden en mensen te verbinden aan het merk. Ze zetten daarmee ook geen bekende Nederlanders in voor hun marketinguitingen, maar juist de Zeeman-klant.

“Waar HEMA de laatste jaren veel verlies lijdt en steeds meer een grijze muis aan het worden is, zie je dat Zeeman krachtig in de markt staat en met de uitingen die ze doen laten zien waar ze voor staan.”

Sterke marketing vanuit de merkidentiteit

Een sterk verhaal hebben, betekent nog niet dat je het goed kunt overbrengen op het publiek. Met een aantal zeer krachtige campagnes heeft Zeeman aangetoond waar het sterk in is: Lage prijzen vragen voor kwaliteitsproducten. Door juist het achtergrondverhaal te vertellen achter deze prijzen, oogst het veel lof bij zowel hun doelgroep als bij marketeers.

Zo laadde Zeeman haar merk met een guerrilla-campagne op de Amsterdam Fashion Week door met een eigen lijn over de catwalk te lopen. Ze laden het fictieve merk ‘Frank’, waar veel mensen op afkwamen. Aan het einde van de show op de Amsterdam Fashion Week onthulde Zeeman dat zij erachter zaten met de boodschap: Er goed uitzien hoeft niet duur te zijn.

Lucht

In 2020 kwam het merk met een nieuw product op de markt: Eau de Parfum. Met deze campagne schopte ze tegen alle heilige huisjes in deze markt in: Ze brachten een parfum op de markt, zonder mooi gedecoreerde fles, zonder bekende mensen die het aanprijzen en een miljoenen kostende commercial. Ze brachten alleen de kwaliteit van de parfum op de markt en de rest houden ze simpel mogelijk. Het parfum brengen ze op de markt voor € 4,99. Een sterke vorm van marketing vanuit de merkidentiteit.

Spreekbeurtpakket

Het verhaal van de strategie van Zeeman vertellen ze niet alleen via guerrilla-campagnes of door nieuwe producten te ontwikkelen die bij hun merk passen. De boodschap willen ze ook overbrengen op kinderen. Daarom hebben ze een spreekbeurtpakket ontwikkelt, waarmee basisschoolkinderen een spreekbeurt kunnen houden over hoe een T-shirt wordt gemaakt. Hiermee laden ze het verhaal over de manier waarop zij kwaliteit kleding tegen een lage prijs kunnen leveren.

Het verschil tussen de Zeeman en HEMA

Waar HEMA de laatste jaren veel verlies lijdt en steeds meer een grijze muis aan het worden is, zie je dat Zeeman krachtig in de markt staat en met de uitingen die ze doen laten zien waar ze voor staan. Door juist bij de kern te blijven en dit in alles goed uit te dragen zie je hoe krachtig een merk kan zijn. En dat is precies wat er bij HEMA misgaat: De kern van het merk is niet meer helder, het vliegt alle kanten op zonder dat je weet waar ze naartoe gaan of waar ze écht voor staan. Dit komt onder andere doordat het bedrijf niet meer vanuit de roots opereert, omdat het verschillende eigenaren heeft gehad. Zeeman is nog steeds in handen van de familie Zeeman, en dat biedt een stabiele basis voor een sterk merk!

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.