Zeeman is een merk die al heel lang meegaat. De laatste jaren is het merk in een nieuw jasje gestoken en hebben zij zich ontwikkelt naar een merk die inspirerend is voor veel andere merken. Maar wat maakt Zeeman nu zo sterk?
Sterke merkidentiteit is de basis
Zeeman staat voor goede kleding en textiel voor iedereen! Het merk staat dan ook voor dezelfde kwaliteit producten voor een lagere prijs. Het is heel duidelijk en krachtig waar het merk voor staat. Het merk Zeeman is opgericht door Jan Zeeman, in die tijd een eigenzinnige onderneming. Door heel duidelijk één statement neer te zetten ‘Lage Prijs’ kan de organisatie er volledig op worden ingericht.
De lage prijs is in de kern waar Zeeman voor staat, maar ze willen dat goede kleding en textiel er voor iedereen is. Dus niet alleen voor de kleine portemonnee of voor de mensen die een groter budget hebben. Ook op MVO-gebied vinden ze het belangrijk om mee te gaan en zo brengen ze sinds een aantal jaren het MVO-jaarverslag uit. Zo is kleding en textiel goed voor iedereen.
Strategie: Het verhaal achter de kern vertellen
Lage prijzen hebben in deze tijd een vervelende bijsmaak: Want wie betaalt er voor? Vanuit de krachtige kernboodschap vertelt Zeeman hoe zij goedkoop en kwaliteit aan elkaar koppelen. Door dicht bij de kern van de merkidentiteit te blijven én te vertellen hoe zij dat doen, staat er een krachtige basis om het merk te laden en mensen te verbinden aan het merk. Ze zetten daarmee ook geen bekende Nederlanders in voor hun marketinguitingen, maar juist de Zeeman-klant.
“Waar HEMA de laatste jaren veel verlies lijdt en steeds meer een grijze muis aan het worden is, zie je dat Zeeman krachtig in de markt staat en met de uitingen die ze doen laten zien waar ze voor staan.”
Sterke marketing vanuit de merkidentiteit
Een sterk verhaal hebben, betekent nog niet dat je het goed kunt overbrengen op het publiek. Met een aantal zeer krachtige campagnes heeft Zeeman aangetoond waar het sterk in is: Lage prijzen vragen voor kwaliteitsproducten. Door juist het achtergrondverhaal te vertellen achter deze prijzen, oogst het veel lof bij zowel hun doelgroep als bij marketeers.
Zo laadde Zeeman haar merk met een guerrilla-campagne op de Amsterdam Fashion Week door met een eigen lijn over de catwalk te lopen. Ze laden het fictieve merk ‘Frank’, waar veel mensen op afkwamen. Aan het einde van de show op de Amsterdam Fashion Week onthulde Zeeman dat zij erachter zaten met de boodschap: Er goed uitzien hoeft niet duur te zijn.
Lucht
In 2020 kwam het merk met een nieuw product op de markt: Eau de Parfum. Met deze campagne schopte ze tegen alle heilige huisjes in deze markt in: Ze brachten een parfum op de markt, zonder mooi gedecoreerde fles, zonder bekende mensen die het aanprijzen en een miljoenen kostende commercial. Ze brachten alleen de kwaliteit van de parfum op de markt en de rest houden ze simpel mogelijk. Het parfum brengen ze op de markt voor € 4,99. Een sterke vorm van marketing vanuit de merkidentiteit.
Spreekbeurtpakket
Het verhaal van de strategie van Zeeman vertellen ze niet alleen via guerrilla-campagnes of door nieuwe producten te ontwikkelen die bij hun merk passen. De boodschap willen ze ook overbrengen op kinderen. Daarom hebben ze een spreekbeurtpakket ontwikkelt, waarmee basisschoolkinderen een spreekbeurt kunnen houden over hoe een T-shirt wordt gemaakt. Hiermee laden ze het verhaal over de manier waarop zij kwaliteit kleding tegen een lage prijs kunnen leveren.
Het verschil tussen de Zeeman en HEMA
Waar HEMA de laatste jaren veel verlies lijdt en steeds meer een grijze muis aan het worden is, zie je dat Zeeman krachtig in de markt staat en met de uitingen die ze doen laten zien waar ze voor staan. Door juist bij de kern te blijven en dit in alles goed uit te dragen zie je hoe krachtig een merk kan zijn. En dat is precies wat er bij HEMA misgaat: De kern van het merk is niet meer helder, het vliegt alle kanten op zonder dat je weet waar ze naartoe gaan of waar ze écht voor staan. Dit komt onder andere doordat het bedrijf niet meer vanuit de roots opereert, omdat het verschillende eigenaren heeft gehad. Zeeman is nog steeds in handen van de familie Zeeman, en dat biedt een stabiele basis voor een sterk merk!
Waarom Zeeman Hema voorbij streeft
Zeeman is een merk die al heel lang meegaat. De laatste jaren is het merk in een nieuw jasje gestoken en hebben zij zich ontwikkelt naar een merk die inspirerend is voor veel andere merken. Maar wat maakt Zeeman nu zo sterk?
Sterke merkidentiteit is de basis
Zeeman staat voor goede kleding en textiel voor iedereen! Het merk staat dan ook voor dezelfde kwaliteit producten voor een lagere prijs. Het is heel duidelijk en krachtig waar het merk voor staat. Het merk Zeeman is opgericht door Jan Zeeman, in die tijd een eigenzinnige onderneming. Door heel duidelijk één statement neer te zetten ‘Lage Prijs’ kan de organisatie er volledig op worden ingericht.
De lage prijs is in de kern waar Zeeman voor staat, maar ze willen dat goede kleding en textiel er voor iedereen is. Dus niet alleen voor de kleine portemonnee of voor de mensen die een groter budget hebben. Ook op MVO-gebied vinden ze het belangrijk om mee te gaan en zo brengen ze sinds een aantal jaren het MVO-jaarverslag uit. Zo is kleding en textiel goed voor iedereen.
Strategie: Het verhaal achter de kern vertellen
Lage prijzen hebben in deze tijd een vervelende bijsmaak: Want wie betaalt er voor? Vanuit de krachtige kernboodschap vertelt Zeeman hoe zij goedkoop en kwaliteit aan elkaar koppelen. Door dicht bij de kern van de merkidentiteit te blijven én te vertellen hoe zij dat doen, staat er een krachtige basis om het merk te laden en mensen te verbinden aan het merk. Ze zetten daarmee ook geen bekende Nederlanders in voor hun marketinguitingen, maar juist de Zeeman-klant.
“Waar HEMA de laatste jaren veel verlies lijdt en steeds meer een grijze muis aan het worden is, zie je dat Zeeman krachtig in de markt staat en met de uitingen die ze doen laten zien waar ze voor staan.”
Sterke marketing vanuit de merkidentiteit
Een sterk verhaal hebben, betekent nog niet dat je het goed kunt overbrengen op het publiek. Met een aantal zeer krachtige campagnes heeft Zeeman aangetoond waar het sterk in is: Lage prijzen vragen voor kwaliteitsproducten. Door juist het achtergrondverhaal te vertellen achter deze prijzen, oogst het veel lof bij zowel hun doelgroep als bij marketeers.
Zo laadde Zeeman haar merk met een guerrilla-campagne op de Amsterdam Fashion Week door met een eigen lijn over de catwalk te lopen. Ze laden het fictieve merk ‘Frank’, waar veel mensen op afkwamen. Aan het einde van de show op de Amsterdam Fashion Week onthulde Zeeman dat zij erachter zaten met de boodschap: Er goed uitzien hoeft niet duur te zijn.
Lucht
In 2020 kwam het merk met een nieuw product op de markt: Eau de Parfum. Met deze campagne schopte ze tegen alle heilige huisjes in deze markt in: Ze brachten een parfum op de markt, zonder mooi gedecoreerde fles, zonder bekende mensen die het aanprijzen en een miljoenen kostende commercial. Ze brachten alleen de kwaliteit van de parfum op de markt en de rest houden ze simpel mogelijk. Het parfum brengen ze op de markt voor € 4,99. Een sterke vorm van marketing vanuit de merkidentiteit.
Spreekbeurtpakket
Het verhaal van de strategie van Zeeman vertellen ze niet alleen via guerrilla-campagnes of door nieuwe producten te ontwikkelen die bij hun merk passen. De boodschap willen ze ook overbrengen op kinderen. Daarom hebben ze een spreekbeurtpakket ontwikkelt, waarmee basisschoolkinderen een spreekbeurt kunnen houden over hoe een T-shirt wordt gemaakt. Hiermee laden ze het verhaal over de manier waarop zij kwaliteit kleding tegen een lage prijs kunnen leveren.
Het verschil tussen de Zeeman en HEMA
Waar HEMA de laatste jaren veel verlies lijdt en steeds meer een grijze muis aan het worden is, zie je dat Zeeman krachtig in de markt staat en met de uitingen die ze doen laten zien waar ze voor staan. Door juist bij de kern te blijven en dit in alles goed uit te dragen zie je hoe krachtig een merk kan zijn. En dat is precies wat er bij HEMA misgaat: De kern van het merk is niet meer helder, het vliegt alle kanten op zonder dat je weet waar ze naartoe gaan of waar ze écht voor staan. Dit komt onder andere doordat het bedrijf niet meer vanuit de roots opereert, omdat het verschillende eigenaren heeft gehad. Zeeman is nog steeds in handen van de familie Zeeman, en dat biedt een stabiele basis voor een sterk merk!
Download het heldenmerk pakket
Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.
Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Essentiële Website Cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Overige externe diensten
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt