Creating Heroes
  • Werkwijze
  • Heldenportfolio
  • Over ons
  • Contact
  • Merksessie
  • Menu Menu

Hoe schrijf je een goed visiestuk?

Een goed visiestuk, hoe ziet dat er nu eigenlijk uit? Het is een vraag die met regelmaat op ons afkomt. Daarom gaan we er in dit artikel verder op in.

Visie, missie, mission statement, ben jij de draad al kwijt?

Wat vooral blijft hangen in alle gesprekken die we met ondernemers en directeuren van organisaties hebben gehad is dat ze de weg kwijt raken. Ze raken de weg kwijt in de termen over visie, missie, mission statement, kernwaarden, ambities en ga zo maar verder. Er zijn er zelfs een groot aantal die een hekel hebben aan de visie en missie, omdat het allemaal zo ingewikkeld is.

Om je terug op koers te brengen willen we het een en ander versimpelen. In een visiestuk gaat het vooral om het beschrijven van de merkidentiteit. Wie zijn jullie? Waar gaan jullie voor en wat zijn de niet onderhandelbare grondbeginselen van de organisatie?

Van visiestuk tot merkpaspoort

Een visiestuk wordt vaak geschreven om het vervolgens weer op te bergen in een la en door te gaan met de orde van de dag. Terwijl het belang en de kracht van de identiteit van je merk niet onderschat mag worden. De identiteit zorgt ervoor dat iedereen weet waarvoor je staat, en dat dit ook uitstraalt naar de buitenwereld.

Een visiestuk is hét document waarin je dit uitschrijft. Zie het als het heilige boek van jullie organisatie. Wij gebruiken voor onze klanten het merkpaspoort, andere hebben weer een merkhandboek. De benaming maakt niet uit, het gaat erom dat de inhoud duidelijk is.

In een visiestuk of merkpaspoort moet in ieder geval de volgende onderdelen besproken worden:

  • Betekenis: Wat is de kern van de organisatie wat je als jullie ideologie kan zien? Deze betekenis verandert nooit.
  • Visie: Dit is de kijk op de wereld, de markt, de arbeidsmarkt, etc. van je organisatie. Hiermee toon je het visionaire beeld van je organisatie.
  • De missie: De missie is het grote doel van je organisatie. Waarom bestaat je organisatie en wat wil het bereiken? Door een scherpe missie biedt je visiestuk handelingsperspectief.
  • Kernwaarden: De kernwaarden zijn de principes van waaruit je opereert. Het is het belangrijkste onderdeel van de persoonlijkheid van je merk. Vanuit deze kernwaarden ga je als organisatie gedragen en communiceren.
  • Krachten: dit zijn de unieke krachten die je organisatie bezit om de missie te kunnen bereiken.
  • Richtlijnen: Als laatste dien je ook de richtlijnen toe te voegen hoe mensen met je merk moeten omgaan. Denk hierbij aan het gedrag van je waardevolle mensen naar buiten toe, de richtlijnen qua taal, fotografie, etc.

Waar gebruik je wat voor?

Een belangrijke vraag die we vaak stellen is: waarvoor ga je het gebruiken? Want je merkidentiteit is de basis van alles wat je met je merk gaat doen. Je merkidentiteit is bijvoorbeeld een belangrijke basis voor de positionering van je merk. De positionering is de combinatie van de relevantie van je doelgroep, het onderscheidend vermogen t.o.v. van je concurrent en de merkidentiteit.

Deze positioneringskeuze resulteert in een merkmantra, een korte pay-off die alles samenvat. Vaak wordt deze positioneringskeuze ook verwerkt in een statement die de basis is voor de marketingprogramma’s, de interne programma’s en de verdere ontwikkeling van je merk.

Ga op merkreis

Creating Heroes Merkreis

Om structureel aan de slag te gaan met merkontwikkeling hebben wij de merkreis ontwikkelt. Hierin is het merkpaspoort een belangrijk onderdeel. Wil je verkennen hoe de merkreis voor jouw organisatie eruit ziet? Boek een gratis merksessie!

Hoe schrijf je een goed visiestuk?

Een goed visiestuk, hoe ziet dat er nu eigenlijk uit? Het is een vraag die met regelmaat op ons afkomt. Daarom gaan we er in dit artikel verder op in.

Visie, missie, mission statement, ben jij de draad al kwijt?

Wat vooral blijft hangen in alle gesprekken die we met ondernemers en directeuren van organisaties hebben gehad is dat ze de weg kwijt raken. Ze raken de weg kwijt in de termen over visie, missie, mission statement, kernwaarden, ambities en ga zo maar verder. Er zijn er zelfs een groot aantal die een hekel hebben aan de visie en missie, omdat het allemaal zo ingewikkeld is.

Om je terug op koers te brengen willen we het een en ander versimpelen. In een visiestuk gaat het vooral om het beschrijven van de merkidentiteit. Wie zijn jullie? Waar gaan jullie voor en wat zijn de niet onderhandelbare grondbeginselen van de organisatie?

Van visiestuk tot merkpaspoort

Een visiestuk wordt vaak geschreven om het vervolgens weer op te bergen in een la en door te gaan met de orde van de dag. Terwijl het belang en de kracht van de identiteit van je merk niet onderschat mag worden. De identiteit zorgt ervoor dat iedereen weet waarvoor je staat, en dat dit ook uitstraalt naar de buitenwereld.

Een visiestuk is hét document waarin je dit uitschrijft. Zie het als het heilige boek van jullie organisatie. Wij gebruiken voor onze klanten het merkpaspoort, andere hebben weer een merkhandboek. De benaming maakt niet uit, het gaat erom dat de inhoud duidelijk is.

In een visiestuk of merkpaspoort moet in ieder geval de volgende onderdelen besproken worden:

  • Betekenis: Wat is de kern van de organisatie wat je als jullie ideologie kan zien? Deze betekenis verandert nooit.
  • Visie: Dit is de kijk op de wereld, de markt, de arbeidsmarkt, etc. van je organisatie. Hiermee toon je het visionaire beeld van je organisatie.
  • De missie: De missie is het grote doel van je organisatie. Waarom bestaat je organisatie en wat wil het bereiken? Door een scherpe missie biedt je visiestuk handelingsperspectief.
  • Kernwaarden: De kernwaarden zijn de principes van waaruit je opereert. Het is het belangrijkste onderdeel van de persoonlijkheid van je merk. Vanuit deze kernwaarden ga je als organisatie gedragen en communiceren.
  • Krachten: dit zijn de unieke krachten die je organisatie bezit om de missie te kunnen bereiken.
  • Richtlijnen: Als laatste dien je ook de richtlijnen toe te voegen hoe mensen met je merk moeten omgaan. Denk hierbij aan het gedrag van je waardevolle mensen naar buiten toe, de richtlijnen qua taal, fotografie, etc.

Waar gebruik je wat voor?

Een belangrijke vraag die we vaak stellen is: waarvoor ga je het gebruiken? Want je merkidentiteit is de basis van alles wat je met je merk gaat doen. Je merkidentiteit is bijvoorbeeld een belangrijke basis voor de positionering van je merk. De positionering is de combinatie van de relevantie van je doelgroep, het onderscheidend vermogen t.o.v. van je concurrent en de merkidentiteit.

Deze positioneringskeuze resulteert in een merkmantra, een korte pay-off die alles samenvat. Vaak wordt deze positioneringskeuze ook verwerkt in een statement die de basis is voor de marketingprogramma’s, de interne programma’s en de verdere ontwikkeling van je merk.

Ga op merkreis

Creating Heroes Merkreis

Om structureel aan de slag te gaan met merkontwikkeling hebben wij de merkreis ontwikkelt. Hierin is het merkpaspoort een belangrijk onderdeel. Wil je verkennen hoe de merkreis voor jouw organisatie eruit ziet? Boek een gratis merksessie!

Bouw een heldenmerk

Download het heldenmerk pakket

Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Waarom is een missie belangrijk?

30/03/2023/door Freek

Elke euro efficiënt inzetten met growth-marketing

23/03/2023/door Freek

Waarom rebranding van je merk een goede optie is!

18/04/2019/door Freek

Alle neuzen dezelfde kant op binnen je bedrijf? Werk aan je merkidentiteit!

17/10/2019/door Freek

Menu:

Home
Wat zijn Helden?
Werkwijze
Heldenportfolio
Ons Heldenarsenaal
Vrijblijvende Herotalk
Over Ons
Onze heldenmissie
Inspiratie
Contact

Helden helpen wij onder andere met:

Merkidentiteit
Positionering
Huisstijl
Strategie
Impactvolle marketingcampagnes
Storytelling-websites
Videomarketing

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 16 71 20 45
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy
Zo word je een B2B-merkWaarom het invullen van vacatures alles met je merk te maken heeft
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel