Hoe schrijf je een goed visiestuk?
Een goed visiestuk, hoe ziet dat er nu eigenlijk uit? Het is een vraag die met regelmaat op ons afkomt. Daarom gaan we er in dit artikel verder op in.
Visie, missie, mission statement, ben jij de draad al kwijt?
Wat vooral blijft hangen in alle gesprekken die we met ondernemers en directeuren van organisaties hebben gehad is dat ze de weg kwijt raken. Ze raken de weg kwijt in de termen over visie, missie, mission statement, kernwaarden, ambities en ga zo maar verder. Er zijn er zelfs een groot aantal die een hekel hebben aan de visie en missie, omdat het allemaal zo ingewikkeld is.
Om je terug op koers te brengen willen we het een en ander versimpelen. In een visiestuk gaat het vooral om het beschrijven van de merkidentiteit. Wie zijn jullie? Waar gaan jullie voor en wat zijn de niet onderhandelbare grondbeginselen van de organisatie?
Van visiestuk tot merkpaspoort
Een visiestuk wordt vaak geschreven om het vervolgens weer op te bergen in een la en door te gaan met de orde van de dag. Terwijl het belang en de kracht van de identiteit van je merk niet onderschat mag worden. De identiteit zorgt ervoor dat iedereen weet waarvoor je staat, en dat dit ook uitstraalt naar de buitenwereld.
Een visiestuk is hét document waarin je dit uitschrijft. Zie het als het heilige boek van jullie organisatie. Wij gebruiken voor onze klanten het merkpaspoort, andere hebben weer een merkhandboek. De benaming maakt niet uit, het gaat erom dat de inhoud duidelijk is.
In een visiestuk of merkpaspoort moet in ieder geval de volgende onderdelen besproken worden:
- Betekenis: Wat is de kern van de organisatie wat je als jullie ideologie kan zien? Deze betekenis verandert nooit.
- Visie: Dit is de kijk op de wereld, de markt, de arbeidsmarkt, etc. van je organisatie. Hiermee toon je het visionaire beeld van je organisatie.
- De missie: De missie is het grote doel van je organisatie. Waarom bestaat je organisatie en wat wil het bereiken? Door een scherpe missie biedt je visiestuk handelingsperspectief.
- Kernwaarden: De kernwaarden zijn de principes van waaruit je opereert. Het is het belangrijkste onderdeel van de persoonlijkheid van je merk. Vanuit deze kernwaarden ga je als organisatie gedragen en communiceren.
- Krachten: dit zijn de unieke krachten die je organisatie bezit om de missie te kunnen bereiken.
- Richtlijnen: Als laatste dien je ook de richtlijnen toe te voegen hoe mensen met je merk moeten omgaan. Denk hierbij aan het gedrag van je waardevolle mensen naar buiten toe, de richtlijnen qua taal, fotografie, etc.

Werkwijze naar een visiestuk
Ieder proces naar een krachtige identiteit – wat in het visiestuk beschreven wordt – is anders. Het is dan ook lastig om één stappenplan te omschrijven die voor iedere organisatie geldt. Wel kun je globaal een stappenplan maken om tot een visiestuk te komen. Hiervoor hebben wij de merkreis ontwikkelt. Dit is een reis die je halte voor halte langs alle onderdelen van je merk heen lijdt, om van daaruit een sterk merk met impact te creëren. Het onderdeel ‘identiteit’ van de merkreis is wat je beschrijft in een visiestuk. De identiteit kent de haltes: Betekenis, visie & missie en merkpersoonlijkheid. Hieronder lichten we de verschillende haltes verder toe.
1. Betekenis
Het ontdekken van de diepere betekenis van je merk is een essentiële stap voor je visiestuk en daarmee het realiseren van een betekenisvol merk. Veel merken beginnen met een oppervlakkig verhaal zonder echte betekenis, maar het is juist die betekenis die zowel klanten als werknemers aantrekt. Het vormt de intrinsieke motivatie van je organisatie en legt de kernideologie van je merk vast. Daarmee is het een belangrijke basis voor je visie. Wanneer deze nog niet helder is, is het zaak om deze te ontdekken.
Het verkennen van de betekenis van je merk is een intensieve reis. Het gaat erom dat je cruciale vragen beantwoordt, zoals welke waardevolle bijdrage je echt wilt leveren, welk maatschappelijk doel je wilt nastreven en wat je zou doen als geld geen rol speelde. Dit proces vindt van binnenuit plaats, waarbij je vanuit de kern van je organisatie ontdekt wat je werkelijk wilt bereiken. Zodra je de juiste betekenis hebt gevonden, merk je dat je kippenvel krijgt. Het is de basis voor inspiratie. Het vormt de identiteit van je merk, die verder reikt dan alleen financieel gewin. Betekenisvolle merken beschouwen geld als een middel om een hoger doel te bereiken en creëren een blijvende impact op de markt, de samenleving en de wereld.
Mogelijk vormen om de betekenis te achterhalen:
- Ga terug naar de geschiedenis van je organisatie, welke betekenis schuilt in de organisatie van oudsher?
- Maak een museum van je organisatie waar iedere medewerker 2 dingen wat hem écht trots maakt op de organisatie mag uitbeelden in welke vorm dan ook.
- Beeld met LEGO de toekomst van het merk verder uit, zonder grenzen te stellen.
In het heldenmerk-pakket ontvang je verschillende oefeningen om de betekenis te ontdekken.

Zelf aan de slag met merkidentiteit?
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Schaf dan de BrandingBox aan en ontvang:
Het werkboek ‘Bouwen aan Merkidentiteit’ waarin je stap voor stap wordt meegenomen om je identiteit te ontdekken;
Meer dan 25 werkvormen om je identiteit te ontdekken;
Kaartensets, canvassen en andere materialen om de werkvormen in te zetten.
2. Visie & Missie
Nadat je de betekenis van je merk hebt ontdekt, is het tijd om je visie en missie te ontwikkelen. De visie van je merk is een inspirerend beeld van de toekomst dat voortbouwt op de betekenis die je merk wil uitdragen. Door middel van visiesessies en het beantwoorden van essentiële vragen, zoals marktontwikkelingen en gewenste veranderingen, krijg je een helder beeld van de richting waarin je merk wil gaan.
Nadat de visie is gevormd, is het tijd om de grote missie van je merk te formuleren. Deze heldhaftige missie beschrijft de opdracht die je merk heeft in de markt of zelfs in de wereld. Het vormt de essentie van het bestaansrecht van je merk en geeft weer wat je op lange termijn wilt bereiken. Door samen met je merkteam de missievragen te beantwoorden, kun je een krachtige kernzin formuleren die de essentie van je missie weergeeft. Deze missievragen zijn te vinden in het heldenmerk-pakket.
Het ontwikkelen van de visie en missie van je merk is een belangrijke stap in de merkreis. Het helpt je een duidelijk pad te creëren naar het verwezenlijken van je missie. Hoewel de betekenis van je merk onveranderlijk is, kunnen je visie en missie in de loop der jaren worden verfijnd om je merkdoelen te bereiken.
Mogelijk vormen om de visie te achterhalen:
- Laat iedereen in het merkteam een moodboard maken over de visie. De overeenkomsten uit deze moodboards zijn de visiethema’s die je verder kunt uitwerken.
- Maak verschillende themakaarten en bespreek deze als merkteam. Bepaal samen hoe jullie merk tegen deze thema’s aan kijkt en bepaal de belangrijkste.
- Visualiseer jullie visie doormiddel van tekeningen of LEGO. Hieruit ontstaan dialogen die je kunt gebruiken om de visie verder uit te diepen.
Mogelijk vormen om de missie te achterhalen:
- Ga aan de slag met het missie-canvas en bepaal wanneer jullie merk ‘klaar’ is.
- Bepaal verschillende deelmissies om je missie te kunnen behalen.
In het heldenmerk-pakket kun je de gehele werkwijze om de visie en missie te ontdekken, inclusief het canvas en andere oefeningen.

3. Merkpersoonlijkheid vaststellen
Het definiëren van de merkidentiteit is een cruciale stap om een solide basis voor je merk te leggen. Net zoals individuen een persoonlijkheid hebben, heeft ook je merk een unieke persoonlijkheid die bepaalt hoe het zich uit en gedraagt.
Om de merkidentiteit te bepalen, maken we gebruik van archetypen die passen bij je merk. Deze archetypen, zoals de Nar, de Rebel of de Zorggever, bieden inzicht in de karaktereigenschappen en gedragingen van je merk. Ze helpen bij het consistent en herkenbaar communiceren van je merk.
Om het meest geschikte archetype te bepalen, definieer je eerst de kernwaarden van je organisatie. Deze kernwaarden vormen de fundamenten waar je merk voor staat en zijn essentieel bij het bepalen van de gewenste cultuur en het gedrag van je merk. Door middel van interactieve sessies met het merkteam, klanten en andere externe partners kun je de kernwaarden ontdekken en verder ontwikkelen.
Bovendien is het interessant om de superkrachten van je merk te ontdekken. Net zoals helden in stripverhalen unieke krachten hebben om de wereld te redden, heeft jouw merk ook unieke krachten om zijn missie te vervullen. Door je bewust te worden van deze superkrachten, kun je ze effectief inzetten om positieve impact te genereren en je merk te onderscheiden in de markt.
Het benaderen van je merk als een persoon helpt bij het creëren van een persoonlijke verbinding met je publiek. Het stelt je in staat om persoonlijke waarden aan je merk te koppelen en deze te vertalen naar visuele elementen, taalgebruik en gedrag. Door je merk als een persoon te presenteren, voelt het vertrouwd aan en leg je een connectie met de juiste doelgroep, terwijl je tegelijkertijd mensen die niet bij je merk passen, afschrikt. Door tijdens deze stap te werken aan de merkidentiteit, kernwaarden, superkrachten en gewenst gedrag, bouw je een stevige basis voor verdere ontwikkeling van je merk.
Mogelijke werkvormen om de merkpersoonlijkheid te ontdekken:
- Maak gebruik van het helden-canvas en vul de uiterlijke kenmerken, karaktereigenschappen, krachten en waarden van je merk als entiteit in.
- Ga aan de slag met kernwaarden- en werkwoorden-kaarten die je kunt combineren tot kernwaarden-zinnen die bij je merk passen.
- Op basis van de kernwaarden en eigenschappen van je entiteit kun je een archetype bepalen die het beste bij je past.
Alle makkelijke materialen, de werkvormen en oefeningen om je merkpersoonlijkheid te ontdekken kun je vinden in het heldenmerk-pakket.

Waar gebruik je wat voor?
Een belangrijke vraag die we vaak stellen is: waarvoor ga je het gebruiken? Want je merkidentiteit is de basis van alles wat je met je merk gaat doen. Je merkidentiteit is bijvoorbeeld een belangrijke basis voor de positionering van je merk. De positionering is de combinatie van de relevantie van je doelgroep, het onderscheidend vermogen t.o.v. van je concurrent en de merkidentiteit.
Deze positioneringskeuze resulteert in een merkmantra, een korte pay-off die alles samenvat. Vaak wordt deze positioneringskeuze ook verwerkt in een statement die de basis is voor de marketingprogramma’s, de interne programma’s en de verdere ontwikkeling van je merk.
Ga op merkreis

Een visiestuk is een belangrijke basis om een sterk merk te bouwen. En wat ons betreft is iedereen een merk: Jij als persoon, een commerciële organisatie tot een school. Onze definiëring van een merk lees je hier. Om aan de slag te gaan met je visiestuk en daarmee een basis te vormen voor een succesvol merk download je het heldenmerk-pakket waarin je alle oefeningen ontvangt om je visiestuk te maken.
Hoe schrijf je een goed visiestuk?
Een goed visiestuk, hoe ziet dat er nu eigenlijk uit? Het is een vraag die met regelmaat op ons afkomt. Daarom gaan we er in dit artikel verder op in.
Visie, missie, mission statement, ben jij de draad al kwijt?
Wat vooral blijft hangen in alle gesprekken die we met ondernemers en directeuren van organisaties hebben gehad is dat ze de weg kwijt raken. Ze raken de weg kwijt in de termen over visie, missie, mission statement, kernwaarden, ambities en ga zo maar verder. Er zijn er zelfs een groot aantal die een hekel hebben aan de visie en missie, omdat het allemaal zo ingewikkeld is.
Om je terug op koers te brengen willen we het een en ander versimpelen. In een visiestuk gaat het vooral om het beschrijven van de merkidentiteit. Wie zijn jullie? Waar gaan jullie voor en wat zijn de niet onderhandelbare grondbeginselen van de organisatie?
Van visiestuk tot merkpaspoort
Een visiestuk wordt vaak geschreven om het vervolgens weer op te bergen in een la en door te gaan met de orde van de dag. Terwijl het belang en de kracht van de identiteit van je merk niet onderschat mag worden. De identiteit zorgt ervoor dat iedereen weet waarvoor je staat, en dat dit ook uitstraalt naar de buitenwereld.
Een visiestuk is hét document waarin je dit uitschrijft. Zie het als het heilige boek van jullie organisatie. Wij gebruiken voor onze klanten het merkpaspoort, andere hebben weer een merkhandboek. De benaming maakt niet uit, het gaat erom dat de inhoud duidelijk is.
In een visiestuk of merkpaspoort moet in ieder geval de volgende onderdelen besproken worden:
- Betekenis: Wat is de kern van de organisatie wat je als jullie ideologie kan zien? Deze betekenis verandert nooit.
- Visie: Dit is de kijk op de wereld, de markt, de arbeidsmarkt, etc. van je organisatie. Hiermee toon je het visionaire beeld van je organisatie.
- De missie: De missie is het grote doel van je organisatie. Waarom bestaat je organisatie en wat wil het bereiken? Door een scherpe missie biedt je visiestuk handelingsperspectief.
- Kernwaarden: De kernwaarden zijn de principes van waaruit je opereert. Het is het belangrijkste onderdeel van de persoonlijkheid van je merk. Vanuit deze kernwaarden ga je als organisatie gedragen en communiceren.
- Krachten: dit zijn de unieke krachten die je organisatie bezit om de missie te kunnen bereiken.
- Richtlijnen: Als laatste dien je ook de richtlijnen toe te voegen hoe mensen met je merk moeten omgaan. Denk hierbij aan het gedrag van je waardevolle mensen naar buiten toe, de richtlijnen qua taal, fotografie, etc.

Werkwijze naar een visiestuk
Ieder proces naar een krachtige identiteit – wat in het visiestuk beschreven wordt – is anders. Het is dan ook lastig om één stappenplan te omschrijven die voor iedere organisatie geldt. Wel kun je globaal een stappenplan maken om tot een visiestuk te komen. Hiervoor hebben wij de merkreis ontwikkelt. Dit is een reis die je halte voor halte langs alle onderdelen van je merk heen lijdt, om van daaruit een sterk merk met impact te creëren. Het onderdeel ‘identiteit’ van de merkreis is wat je beschrijft in een visiestuk. De identiteit kent de haltes: Betekenis, visie & missie en merkpersoonlijkheid. Hieronder lichten we de verschillende haltes verder toe.
1. Betekenis
Het ontdekken van de diepere betekenis van je merk is een essentiële stap voor je visiestuk en daarmee het realiseren van een betekenisvol merk. Veel merken beginnen met een oppervlakkig verhaal zonder echte betekenis, maar het is juist die betekenis die zowel klanten als werknemers aantrekt. Het vormt de intrinsieke motivatie van je organisatie en legt de kernideologie van je merk vast. Daarmee is het een belangrijke basis voor je visie. Wanneer deze nog niet helder is, is het zaak om deze te ontdekken.
Het verkennen van de betekenis van je merk is een intensieve reis. Het gaat erom dat je cruciale vragen beantwoordt, zoals welke waardevolle bijdrage je echt wilt leveren, welk maatschappelijk doel je wilt nastreven en wat je zou doen als geld geen rol speelde. Dit proces vindt van binnenuit plaats, waarbij je vanuit de kern van je organisatie ontdekt wat je werkelijk wilt bereiken. Zodra je de juiste betekenis hebt gevonden, merk je dat je kippenvel krijgt. Het is de basis voor inspiratie. Het vormt de identiteit van je merk, die verder reikt dan alleen financieel gewin. Betekenisvolle merken beschouwen geld als een middel om een hoger doel te bereiken en creëren een blijvende impact op de markt, de samenleving en de wereld.
Mogelijk vormen om de betekenis te achterhalen:
- Ga terug naar de geschiedenis van je organisatie, welke betekenis schuilt in de organisatie van oudsher?
- Maak een museum van je organisatie waar iedere medewerker 2 dingen wat hem écht trots maakt op de organisatie mag uitbeelden in welke vorm dan ook.
- Beeld met LEGO de toekomst van het merk verder uit, zonder grenzen te stellen.
In het heldenmerk-pakket ontvang je verschillende oefeningen om de betekenis te ontdekken.

Zelf aan de slag met merkidentiteit?
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Schaf dan de BrandingBox aan en ontvang:
Het werkboek ‘Bouwen aan Merkidentiteit’ waarin je stap voor stap wordt meegenomen om je identiteit te ontdekken;
Meer dan 25 werkvormen om je identiteit te ontdekken;
Kaartensets, canvassen en andere materialen om de werkvormen in te zetten.
2. Visie & Missie
Nadat je de betekenis van je merk hebt ontdekt, is het tijd om je visie en missie te ontwikkelen. De visie van je merk is een inspirerend beeld van de toekomst dat voortbouwt op de betekenis die je merk wil uitdragen. Door middel van visiesessies en het beantwoorden van essentiële vragen, zoals marktontwikkelingen en gewenste veranderingen, krijg je een helder beeld van de richting waarin je merk wil gaan.
Nadat de visie is gevormd, is het tijd om de grote missie van je merk te formuleren. Deze heldhaftige missie beschrijft de opdracht die je merk heeft in de markt of zelfs in de wereld. Het vormt de essentie van het bestaansrecht van je merk en geeft weer wat je op lange termijn wilt bereiken. Door samen met je merkteam de missievragen te beantwoorden, kun je een krachtige kernzin formuleren die de essentie van je missie weergeeft. Deze missievragen zijn te vinden in het heldenmerk-pakket.
Het ontwikkelen van de visie en missie van je merk is een belangrijke stap in de merkreis. Het helpt je een duidelijk pad te creëren naar het verwezenlijken van je missie. Hoewel de betekenis van je merk onveranderlijk is, kunnen je visie en missie in de loop der jaren worden verfijnd om je merkdoelen te bereiken.
Mogelijk vormen om de visie te achterhalen:
- Laat iedereen in het merkteam een moodboard maken over de visie. De overeenkomsten uit deze moodboards zijn de visiethema’s die je verder kunt uitwerken.
- Maak verschillende themakaarten en bespreek deze als merkteam. Bepaal samen hoe jullie merk tegen deze thema’s aan kijkt en bepaal de belangrijkste.
- Visualiseer jullie visie doormiddel van tekeningen of LEGO. Hieruit ontstaan dialogen die je kunt gebruiken om de visie verder uit te diepen.
Mogelijk vormen om de missie te achterhalen:
- Ga aan de slag met het missie-canvas en bepaal wanneer jullie merk ‘klaar’ is.
- Bepaal verschillende deelmissies om je missie te kunnen behalen.
In het heldenmerk-pakket kun je de gehele werkwijze om de visie en missie te ontdekken, inclusief het canvas en andere oefeningen.

3. Merkpersoonlijkheid vaststellen
Het definiëren van de merkidentiteit is een cruciale stap om een solide basis voor je merk te leggen. Net zoals individuen een persoonlijkheid hebben, heeft ook je merk een unieke persoonlijkheid die bepaalt hoe het zich uit en gedraagt.
Om de merkidentiteit te bepalen, maken we gebruik van archetypen die passen bij je merk. Deze archetypen, zoals de Nar, de Rebel of de Zorggever, bieden inzicht in de karaktereigenschappen en gedragingen van je merk. Ze helpen bij het consistent en herkenbaar communiceren van je merk.
Om het meest geschikte archetype te bepalen, definieer je eerst de kernwaarden van je organisatie. Deze kernwaarden vormen de fundamenten waar je merk voor staat en zijn essentieel bij het bepalen van de gewenste cultuur en het gedrag van je merk. Door middel van interactieve sessies met het merkteam, klanten en andere externe partners kun je de kernwaarden ontdekken en verder ontwikkelen.
Bovendien is het interessant om de superkrachten van je merk te ontdekken. Net zoals helden in stripverhalen unieke krachten hebben om de wereld te redden, heeft jouw merk ook unieke krachten om zijn missie te vervullen. Door je bewust te worden van deze superkrachten, kun je ze effectief inzetten om positieve impact te genereren en je merk te onderscheiden in de markt.
Het benaderen van je merk als een persoon helpt bij het creëren van een persoonlijke verbinding met je publiek. Het stelt je in staat om persoonlijke waarden aan je merk te koppelen en deze te vertalen naar visuele elementen, taalgebruik en gedrag. Door je merk als een persoon te presenteren, voelt het vertrouwd aan en leg je een connectie met de juiste doelgroep, terwijl je tegelijkertijd mensen die niet bij je merk passen, afschrikt. Door tijdens deze stap te werken aan de merkidentiteit, kernwaarden, superkrachten en gewenst gedrag, bouw je een stevige basis voor verdere ontwikkeling van je merk.
Mogelijke werkvormen om de merkpersoonlijkheid te ontdekken:
- Maak gebruik van het helden-canvas en vul de uiterlijke kenmerken, karaktereigenschappen, krachten en waarden van je merk als entiteit in.
- Ga aan de slag met kernwaarden- en werkwoorden-kaarten die je kunt combineren tot kernwaarden-zinnen die bij je merk passen.
- Op basis van de kernwaarden en eigenschappen van je entiteit kun je een archetype bepalen die het beste bij je past.
Alle makkelijke materialen, de werkvormen en oefeningen om je merkpersoonlijkheid te ontdekken kun je vinden in het heldenmerk-pakket.

Waar gebruik je wat voor?
Een belangrijke vraag die we vaak stellen is: waarvoor ga je het gebruiken? Want je merkidentiteit is de basis van alles wat je met je merk gaat doen. Je merkidentiteit is bijvoorbeeld een belangrijke basis voor de positionering van je merk. De positionering is de combinatie van de relevantie van je doelgroep, het onderscheidend vermogen t.o.v. van je concurrent en de merkidentiteit.
Deze positioneringskeuze resulteert in een merkmantra, een korte pay-off die alles samenvat. Vaak wordt deze positioneringskeuze ook verwerkt in een statement die de basis is voor de marketingprogramma’s, de interne programma’s en de verdere ontwikkeling van je merk.
Ga op merkreis

Een visiestuk is een belangrijke basis om een sterk merk te bouwen. En wat ons betreft is iedereen een merk: Jij als persoon, een commerciële organisatie tot een school. Onze definiëring van een merk lees je hier. Om aan de slag te gaan met je visiestuk en daarmee een basis te vormen voor een succesvol merk download je het heldenmerk-pakket waarin je alle oefeningen ontvangt om je visiestuk te maken.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.