Een logo is een belangrijk element in de visuele identiteit van je merk: De huisstijl. Het is onderdeel van de merkfundering. Maar wat is nu het ideale logo voor een betekenisvol merk? We onderscheiden over het algemeen twee soorten logo’s: Beschrijvende en niet beschrijvende logo’s.
Verschil beschrijvende en niet beschrijvende logo’s
Laten we eerste beginnen met te duiden wat het verschil tussen beschrijvende en niet beschrijvende logo’s is. En eigenlijk zeggen de termen al wat ze inhouden:
Een beschrijvend logo beschrijft doormiddel van tekstuele en/of visuele elementen waar het merk voor staat of wat voor product/ dienst het merk verkoopt.
Een niet-beschrijvend logo maakt gebruik van visuele elementen die niet beschrijven waarvoor voor het merk staat of wat het verkoopt.
Het verschil tussen de twee logo’s van Starbucks
Starbucks is een mooi voorbeeld van een merk die laat zien wat het verschil is tussen beschrijvende en niet-beschrijvende logo’s. Het logo van Starbucks bestaat uit een zeemeermin met twee staarten. In de Griekse mythologie trok deze zeemeermin zeilers naar de kust van het eiland Starbuck. Zo is ook de naam Starbucks ontstaan.
Toen Starbucks de markt ging veroveren had hun logo beschrijvende elementen in de tekstuele elementen, door de toevoeging van Starbucks Coffee.
In 2011, toen de merkbekendheid zeer groot was, hebben ze de tekstuele toevoegingen weggehaald en werd het logo een niet-beschrijvend logo.
“Beschrijvende logo’s hebben een betere invloed op de merkpercepties van de consumenten. “
Onderzoek naar het ideale logo
Harvard Business Review heeft een onderzoek gedaan naar de meest effectieve logo’s. Ze concludeerden in hun onderzoek dat 60 % van de bedrijven een niet-beschrijvend logo gebruikt. Uit het onderzoek kwamen interessante conclusies. Zo hebben beschrijvende logo’s een betere invloed op de merkpercepties van de consumenten. Merken met een beschrijvend logo lijken authentieke en vergroot de bereidheid van klanten om bij het merk te kopen. Dit is vooral voor onbekende merken het geval, voor bekende merken is het verschil niet heel duidelijk. Omdat deze merken al associaties oproepen bij de klanten, heeft een logo daar geen extra invloed op.
Beschrijvende logo’s niet voor onaangename zaken
Het onderzoek van Harvard Business Review laat ook zien dat merken met producten en diensten die een onaangenaam gevoel oproepen een negatief effect hebben wanneer hun logo’s beschrijvend zijn. Dit heeft te maken met negatieve concepten, zoals anti-heldenmerken die met ontbossing of milieuvervuiling te maken hebben. Het heeft ook effect hebben op producten met een onaangenaam gevoel zoals een uitvaart. Voor uitvaartondernemers zijn niet-beschrijvende logo’s beter.
Het ideale logo: Verhalende logo’s
Het onderzoek laat mooi zien dat voor veel betekenisvolle merken beschrijvende logo’s ideaal zijn. Ze hebben positieve associaties bij klanten. In het proces naar de logo’s voor onze heldenmerken zetten wij het merkverhaal van de held centraal. Het merkverhaal moet in het logo centraal komen te staan. Dit zorgt voor onderscheidend vermogen van je logo’s ten opzichte van alle andere logo’s in de markt.
Hoe staat het met het logo van jouw merk? Probeer eens kritisch te kijken naar het logo van je merk en vraag je je af of het logo onderscheidend is ten opzichte van de andere merken in de markt. Vertelt het logo het verhaal van je merk of niet? Vraag ook eens bij je klanten wat voor associaties ze hebben bij jullie logo. Zo kom je erachter of het een sterk visueel element is, of dat het een update nodig heeft.
Een logo is een belangrijk element in de visuele identiteit van je merk: De huisstijl. Het is onderdeel van de merkfundering. Maar wat is nu het ideale logo voor een betekenisvol merk? We onderscheiden over het algemeen twee soorten logo’s: Beschrijvende en niet beschrijvende logo’s.
Verschil beschrijvende en niet beschrijvende logo’s
Laten we eerste beginnen met te duiden wat het verschil tussen beschrijvende en niet beschrijvende logo’s is. En eigenlijk zeggen de termen al wat ze inhouden:
Een beschrijvend logo beschrijft doormiddel van tekstuele en/of visuele elementen waar het merk voor staat of wat voor product/ dienst het merk verkoopt.
Een niet-beschrijvend logo maakt gebruik van visuele elementen die niet beschrijven waarvoor voor het merk staat of wat het verkoopt.
Het verschil tussen de twee logo’s van Starbucks
Starbucks is een mooi voorbeeld van een merk die laat zien wat het verschil is tussen beschrijvende en niet-beschrijvende logo’s. Het logo van Starbucks bestaat uit een zeemeermin met twee staarten. In de Griekse mythologie trok deze zeemeermin zeilers naar de kust van het eiland Starbuck. Zo is ook de naam Starbucks ontstaan.
Toen Starbucks de markt ging veroveren had hun logo beschrijvende elementen in de tekstuele elementen, door de toevoeging van Starbucks Coffee.
In 2011, toen de merkbekendheid zeer groot was, hebben ze de tekstuele toevoegingen weggehaald en werd het logo een niet-beschrijvend logo.
“Beschrijvende logo’s hebben een betere invloed op de merkpercepties van de consumenten. “
Onderzoek naar het ideale logo
Harvard Business Review heeft een onderzoek gedaan naar de meest effectieve logo’s. Ze concludeerden in hun onderzoek dat 60 % van de bedrijven een niet-beschrijvend logo gebruikt. Uit het onderzoek kwamen interessante conclusies. Zo hebben beschrijvende logo’s een betere invloed op de merkpercepties van de consumenten. Merken met een beschrijvend logo lijken authentieke en vergroot de bereidheid van klanten om bij het merk te kopen. Dit is vooral voor onbekende merken het geval, voor bekende merken is het verschil niet heel duidelijk. Omdat deze merken al associaties oproepen bij de klanten, heeft een logo daar geen extra invloed op.
Beschrijvende logo’s niet voor onaangename zaken
Het onderzoek van Harvard Business Review laat ook zien dat merken met producten en diensten die een onaangenaam gevoel oproepen een negatief effect hebben wanneer hun logo’s beschrijvend zijn. Dit heeft te maken met negatieve concepten, zoals anti-heldenmerken die met ontbossing of milieuvervuiling te maken hebben. Het heeft ook effect hebben op producten met een onaangenaam gevoel zoals een uitvaart. Voor uitvaartondernemers zijn niet-beschrijvende logo’s beter.
Het ideale logo: Verhalende logo’s
Het onderzoek laat mooi zien dat voor veel betekenisvolle merken beschrijvende logo’s ideaal zijn. Ze hebben positieve associaties bij klanten. In het proces naar de logo’s voor onze heldenmerken zetten wij het merkverhaal van de held centraal. Het merkverhaal moet in het logo centraal komen te staan. Dit zorgt voor onderscheidend vermogen van je logo’s ten opzichte van alle andere logo’s in de markt.
Hoe staat het met het logo van jouw merk? Probeer eens kritisch te kijken naar het logo van je merk en vraag je je af of het logo onderscheidend is ten opzichte van de andere merken in de markt. Vertelt het logo het verhaal van je merk of niet? Vraag ook eens bij je klanten wat voor associaties ze hebben bij jullie logo. Zo kom je erachter of het een sterk visueel element is, of dat het een update nodig heeft.
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Essentiële Website Cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Overige externe diensten
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt