Het kantoor van de toekomst is een merkkantoor

Het wordt maar weinig gezien, maar het kantoor van je merk is een belangrijk onderdeel van je merkverhaal. Naast dat het een belangrijke en veilige omgeving voor je medewerkers moet zijn, is het ook een plek die steeds meer de drager van je merkverhaal wordt. Hoe dit zit lees je in dit artikel.

Het kantoor als merkdrager

Merkdragers zijn die elementen die letterlijk het verhaal van je merk dragen. En wat ons betreft mag het kantoor daarin niet ontbreken. Het is de ideale plek om het merkverhaal in grote en kleine details terug te laten komen. Dit heeft een aantal voordelen: Je medewerkers worden in het merkverhaal gezogen en zullen sneller handelen n.a.v. de merkidentiteit, je klanten komen in een unieke omgeving binnen, waardoor het volledig past bij je merkverhaal die ze ergens anders hebben gelezen of gezien.

Zie het kantoor als ideale canvas om je merkverhaal te vertellen, maar belangrijker nog richt je kantoor zo in dat het alle randvoorwaarden biedt om de kernwaarden van je organisatie na te leven. Daarnaast is het belangrijk om randvoorwaarden te creëren om flow te ervaren. Zo vindt BrandDeli in Amsterdam gezonde voedsel erg belangrijk. Dit laten ze zien door de keuken het kloppend hart van het kantoor te laten zijn, waar twee keer per dag een gezonde maaltijd wordt verzorgd door een kok. Meer over het kantoor van BrandDeli lees je op de website van Vance.

De toekomst: Beleving

De coronapandemie en de daarbij behorende maatregelen hebben voor een flinke aardverschuiving gezorgd in het gebruik van het kantoor. Veel medewerkers (zo niet allemaal) zijn vanuit huis gaan werken, waardoor er veel organisaties nadenken over of zo’n groot kantoor eigenlijk nog wel nodig is.

In het E-book ‘De zaak Vooruit’ van de ABN Amro vertelt Petran van Heel het nieuwe werken vanuit het perspectief van het kantoorleven. Hij geloof niet dat het kantoor volledig gaat verdwijnen, maar wel dat deze evolueert: ‘Het feit dat ik normaal gesproken op het kantoor van ABN AMRO op de Zuidas werk, geeft mij een bepaalde identiteit. Het gebouw of kantoor waar een bedrijf is gehuisvest, is nu eenmaal onderdeel van een corporate identity. Maar ook het bedrijfs-DNA en je purpose maken deel uit van die identiteit.’

Het kantoor wordt daarmee steeds meer een belevingslocatie waar het merkverhaal en de merkidentiteit voorop staat. Kantoren van de toekomst worden in gericht zoals Coolblue en Google doen: Met een vergaderlocatie in de vorm van het Tetris-spel, met glijbanen en andere manieren om elkaar te ontmoeten en creativiteit te stimuleren. De kantoorlocatie wordt een locatie vol beleving, waar je een aantal keer per week komt en voor de rest werk je thuis door.

De missie en de betekenis die je als merk hebt en uitdraagt is steeds belangrijker voor consumenten, klanten en stakeholders. Alleen daarom is het toevoegen van het merkverhaal en beleving op de kantoorlocatie belangrijker dan ooit, zodat iedereen die op die plek het merkverhaal beleefd.

Evolueer je eigen kantoor

Zit je nu op kantoor en denk je dat dit een stap te ver is voor jouw (kleine) bedrijf? Ieder bedrijf, groot of klein kan aan de slag gaan met het evolueren van het kantoor. Stel eens een team samen die gaat nadenken wat jullie kunnen doen om meer (merk)beleving aan jullie kantoor toe te voegen. Het kan al simpel beginnen met de signing aan de buitenkant van jullie kantoor, of door fotolijstjes op te hangen van jullie klanten.

Belangrijk is wel dat je dan de merkidentiteit van je merk helder hebt. Meer over het ontdekken van je merkidentiteit lees je in de serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

Het kantoor van de toekomst is een merkkantoor

Het wordt maar weinig gezien, maar het kantoor van je merk is een belangrijk onderdeel van je merkverhaal. Naast dat het een belangrijke en veilige omgeving voor je medewerkers moet zijn, is het ook een plek die steeds meer de drager van je merkverhaal wordt. Hoe dit zit lees je in dit artikel.

Het kantoor als merkdrager

Merkdragers zijn die elementen die letterlijk het verhaal van je merk dragen. En wat ons betreft mag het kantoor daarin niet ontbreken. Het is de ideale plek om het merkverhaal in grote en kleine details terug te laten komen. Dit heeft een aantal voordelen: Je medewerkers worden in het merkverhaal gezogen en zullen sneller handelen n.a.v. de merkidentiteit, je klanten komen in een unieke omgeving binnen, waardoor het volledig past bij je merkverhaal die ze ergens anders hebben gelezen of gezien.

Zie het kantoor als ideale canvas om je merkverhaal te vertellen, maar belangrijker nog richt je kantoor zo in dat het alle randvoorwaarden biedt om de kernwaarden van je organisatie na te leven. Daarnaast is het belangrijk om randvoorwaarden te creëren om flow te ervaren. Zo vindt BrandDeli in Amsterdam gezonde voedsel erg belangrijk. Dit laten ze zien door de keuken het kloppend hart van het kantoor te laten zijn, waar twee keer per dag een gezonde maaltijd wordt verzorgd door een kok. Meer over het kantoor van BrandDeli lees je op de website van Vance.

De toekomst: Beleving

De coronapandemie en de daarbij behorende maatregelen hebben voor een flinke aardverschuiving gezorgd in het gebruik van het kantoor. Veel medewerkers (zo niet allemaal) zijn vanuit huis gaan werken, waardoor er veel organisaties nadenken over of zo’n groot kantoor eigenlijk nog wel nodig is.

In het E-book ‘De zaak Vooruit’ van de ABN Amro vertelt Petran van Heel het nieuwe werken vanuit het perspectief van het kantoorleven. Hij geloof niet dat het kantoor volledig gaat verdwijnen, maar wel dat deze evolueert: ‘Het feit dat ik normaal gesproken op het kantoor van ABN AMRO op de Zuidas werk, geeft mij een bepaalde identiteit. Het gebouw of kantoor waar een bedrijf is gehuisvest, is nu eenmaal onderdeel van een corporate identity. Maar ook het bedrijfs-DNA en je purpose maken deel uit van die identiteit.’

Het kantoor wordt daarmee steeds meer een belevingslocatie waar het merkverhaal en de merkidentiteit voorop staat. Kantoren van de toekomst worden in gericht zoals Coolblue en Google doen: Met een vergaderlocatie in de vorm van het Tetris-spel, met glijbanen en andere manieren om elkaar te ontmoeten en creativiteit te stimuleren. De kantoorlocatie wordt een locatie vol beleving, waar je een aantal keer per week komt en voor de rest werk je thuis door.

De missie en de betekenis die je als merk hebt en uitdraagt is steeds belangrijker voor consumenten, klanten en stakeholders. Alleen daarom is het toevoegen van het merkverhaal en beleving op de kantoorlocatie belangrijker dan ooit, zodat iedereen die op die plek het merkverhaal beleefd.

Evolueer je eigen kantoor

Zit je nu op kantoor en denk je dat dit een stap te ver is voor jouw (kleine) bedrijf? Ieder bedrijf, groot of klein kan aan de slag gaan met het evolueren van het kantoor. Stel eens een team samen die gaat nadenken wat jullie kunnen doen om meer (merk)beleving aan jullie kantoor toe te voegen. Het kan al simpel beginnen met de signing aan de buitenkant van jullie kantoor, of door fotolijstjes op te hangen van jullie klanten.

Belangrijk is wel dat je dan de merkidentiteit van je merk helder hebt. Meer over het ontdekken van je merkidentiteit lees je in de serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.