Een heldenmerk bouwen: Boost het leiderschap binnen je organisatie -

Een heldenmerk bouwen: Boost het leiderschap binnen je organisatie

Veel organisaties staan op het kruispunt om aan de slag te gaan met het bouwen van een sterk merk. In onze ogen zijn heldenmerken sterke merken: Merken die de drive hebben om positieve impact te genereren voor onze samenleving. Wanneer je een heldenmerk wilt bouwen is het belangrijk om de leiderschap in je organisatie een boost te geven. Waarom dat is lees je in dit artikel.

Een heldenmerk bouwen: Een proces van jaren

Een heldenmerk of sterk merk word je niet van de ene op de andere dag, dat is vaak een proces van jaren. Het begint bij de keuze om een heldenmerk te worden. Vervolgens ga je aan de slag met het ontdekken van de merkidentiteit. Als laatste herontwikkel je de merkdragers waarmee je het merk laadt. Je organisatie moet in deze fases continue meebewegen om ervoor te zorgen dat ze koploper zijn om de missie te bereiken.

Het stappenplan voor het bouwen van een heldenmerk

Om je een inzicht te geven in wat er komt kijken bij het bouwen van een heldenmerk geven we je hier het stappenplan:

  1. Je bereidt je organisatie goed voor, bijvoorbeeld door een merkteam aan te stellen. Zij krijgen tijd en ruimte om met dit proces aan de slag te gaan.
  2. Je houdt een startbijeenkomst voor al het personeel.
  3. Het merkteam gaat aan de slag met het vinden van de betekenis van jullie merk.
  4. Jullie ontwikkelen de visie van je merk.
  5. Ga op zoek naar de heldenmissie.
  6. Ontdek de kernwaarden en heldenkrachten.
  7. Kies hoe je merk zich in de markt positioneert.
  8. Heroverweeg je merknaam, voldoet deze nog?
  9. Kijk naar de huisstijl, is een restyle nodig?
  10. Vastleggen van de merkidentiteit in een DNA-handboek
  11. Analyseren en door ontwikkelen van de merkdragers.
  12. Marketingprogramma’s opzetten en uitvoeren.
  13. Interne programma’s opzetten en uitvoeren.
  14. Ga aan de slag met innovatie binnen je organisatie.
  15. Evalueer structureel met de merkbewaker.

Bij al deze stappen is leiderschap binnen je organisatie essentieel. Lees alles over de 15 stappen in de artikelenserie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk.

Leiderschap bij ontwikkeling

Het mag duidelijk zijn: Bij het ontwikkelen van een merk (en het realiseren van de missie) komt veel kijken. Dit houdt in dat je zowel naar buiten treedt met je merkverhaal als wel het waarmaken van je verhaal. Iedere dag. In verschillende fases in deze looptijd vraagt het om nieuwe vaardigheden en nieuwe taken. Hierbij verandert je organisatie voortdurend en is het fijn als de mensen in de organisatie klaar zijn voor deze veranderingen. Persoonlijk leiderschap is dan heel belangrijk in dit proces.

Leiderschap in het merkteam is een vereiste. De mensen die samen met jou het nieuwe merk gaan bepalen hebben leiderschap nodig. Zij kunnen richting geven aan zichzelf en aan de organisatie, durven hiervoor uit te komen en verantwoordelijkheid te nemen. Met veel persoonlijk leiderschap binnen je merkteam, kom je simpelweg tot een beter merk.

“Wanneer een medewerker van de klantenservice of een chauffeur geen leiderschap toont, kan dat het imago van het merk schaden. Een chauffeur die kortaf reageert naar de klant toe, een pakketje aflevert die kapot is en daar niet goed op anticipeert kan veel imagoschade opleveren.”

Merketeers zijn leiders

Bij het bouwen en uitbouwen van een heldenmerk is marketing meer dan een aparte afdeling. Marketing is van iedereen, daarom noemen wij het ook eerder merketing. Merketing is het vermarkten van je heldenmerk, waarmee je mensen wil inspireren met je merkverhaal die bol staat van de betekenis. Iedereen binnen de organisatie is een merketeer, van de fabrieksmedewerkers tot aan de medewerkers van de klantenservice. Iedereen weet waar het merk voor staat, wat de missie van het merk is en handelen daarna. Deze merketeers houden van het merk, ze voelen verbintenis bij het merk. De kernwaarden en de missie staan centraal in het dagelijkse werk.

Merketeers zijn daarmee ook leiders in hun eigen leven. Ze weten goed wat er gevraagd wordt van hun, maar hebben ook de creativiteit om klanten op de juiste manier te helpen zodat het bijdraagt aan het merk. Merketeers durven verantwoordelijkheid te nemen en zetten net een stapje meer om dichterbij de missie te komen. Hierdoor weten zij creativiteit aan te boren om uitdagingen aan te gaan. Hierbij dragen zij bij aan een gezonde groei van de organisatie.

Denk bijvoorbeeld aan de blauw-oranje internetreus die staat voor extreme klantgerichtheid. Wanneer een medewerker van de klantenservice of een chauffeur geen leiderschap toont, kan dat het imago van het merk schaden. Een chauffeur die kortaf reageert naar de klant toe, een pakketje aflevert die kapot is en daar niet goed op anticipeert kan veel imagoschade opleveren.

Hoe zit dit binnen jouw organisatie? Wat voor schade kunnen jouw medewerkers maken? Wanneer je medewerkers niet waarmaken wat je als merk beloofd, wordt je weggezet als green washer. Aan de andere kant: Wat voor een positief effect kunnen jouw medewerkers hebben op het imago van je merk? Wanneer je medewerkers al in kleine dingen de missie van je merk uitdragen. Zorg ervoor dat je focus hebt op het boosten van de leiderschap binnen je organisatie. Daarmee groei je als merk.

Lees meer over het ontdekken van je merkidentiteit in de serie merkidentiteit ontdekken, het stappenplan. Lees meer over het verankeren van je merkidentiteit in de Hero-secret Het geheim van een goed beleid om je merk te verankeren in je organisatie waar we spraken met Rachel Gasper-Rothengatter. Deze kun je lezen wanneer je je aanmeldt voor onze Hero-secrets.

Een heldenmerk bouwen: Boost het leiderschap binnen je organisatie

Veel organisaties staan op het kruispunt om aan de slag te gaan met het bouwen van een sterk merk. In onze ogen zijn heldenmerken sterke merken: Merken die de drive hebben om positieve impact te genereren voor onze samenleving. Wanneer je een heldenmerk wilt bouwen is het belangrijk om de leiderschap in je organisatie een boost te geven. Waarom dat is lees je in dit artikel.

Een heldenmerk bouwen: Een proces van jaren

Een heldenmerk of sterk merk word je niet van de ene op de andere dag, dat is vaak een proces van jaren. Het begint bij de keuze om een heldenmerk te worden. Vervolgens ga je aan de slag met het ontdekken van de merkidentiteit. Als laatste herontwikkel je de merkdragers waarmee je het merk laadt. Je organisatie moet in deze fases continue meebewegen om ervoor te zorgen dat ze koploper zijn om de missie te bereiken.

Het stappenplan voor het bouwen van een heldenmerk

Om je een inzicht te geven in wat er komt kijken bij het bouwen van een heldenmerk geven we je hier het stappenplan:

  1. Je bereidt je organisatie goed voor, bijvoorbeeld door een merkteam aan te stellen. Zij krijgen tijd en ruimte om met dit proces aan de slag te gaan.
  2. Je houdt een startbijeenkomst voor al het personeel.
  3. Het merkteam gaat aan de slag met het vinden van de betekenis van jullie merk.
  4. Jullie ontwikkelen de visie van je merk.
  5. Ga op zoek naar de heldenmissie.
  6. Ontdek de kernwaarden en heldenkrachten.
  7. Kies hoe je merk zich in de markt positioneert.
  8. Heroverweeg je merknaam, voldoet deze nog?
  9. Kijk naar de huisstijl, is een restyle nodig?
  10. Vastleggen van de merkidentiteit in een DNA-handboek
  11. Analyseren en door ontwikkelen van de merkdragers.
  12. Marketingprogramma’s opzetten en uitvoeren.
  13. Interne programma’s opzetten en uitvoeren.
  14. Ga aan de slag met innovatie binnen je organisatie.
  15. Evalueer structureel met de merkbewaker.

Bij al deze stappen is leiderschap binnen je organisatie essentieel. Lees alles over de 15 stappen in de artikelenserie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk.

Leiderschap bij ontwikkeling

Het mag duidelijk zijn: Bij het ontwikkelen van een merk (en het realiseren van de missie) komt veel kijken. Dit houdt in dat je zowel naar buiten treedt met je merkverhaal als wel het waarmaken van je verhaal. Iedere dag. In verschillende fases in deze looptijd vraagt het om nieuwe vaardigheden en nieuwe taken. Hierbij verandert je organisatie voortdurend en is het fijn als de mensen in de organisatie klaar zijn voor deze veranderingen. Persoonlijk leiderschap is dan heel belangrijk in dit proces.

Leiderschap in het merkteam is een vereiste. De mensen die samen met jou het nieuwe merk gaan bepalen hebben leiderschap nodig. Zij kunnen richting geven aan zichzelf en aan de organisatie, durven hiervoor uit te komen en verantwoordelijkheid te nemen. Met veel persoonlijk leiderschap binnen je merkteam, kom je simpelweg tot een beter merk.

“Wanneer een medewerker van de klantenservice of een chauffeur geen leiderschap toont, kan dat het imago van het merk schaden. Een chauffeur die kortaf reageert naar de klant toe, een pakketje aflevert die kapot is en daar niet goed op anticipeert kan veel imagoschade opleveren.”

Merketeers zijn leiders

Bij het bouwen en uitbouwen van een heldenmerk is marketing meer dan een aparte afdeling. Marketing is van iedereen, daarom noemen wij het ook eerder merketing. Merketing is het vermarkten van je heldenmerk, waarmee je mensen wil inspireren met je merkverhaal die bol staat van de betekenis. Iedereen binnen de organisatie is een merketeer, van de fabrieksmedewerkers tot aan de medewerkers van de klantenservice. Iedereen weet waar het merk voor staat, wat de missie van het merk is en handelen daarna. Deze merketeers houden van het merk, ze voelen verbintenis bij het merk. De kernwaarden en de missie staan centraal in het dagelijkse werk.

Merketeers zijn daarmee ook leiders in hun eigen leven. Ze weten goed wat er gevraagd wordt van hun, maar hebben ook de creativiteit om klanten op de juiste manier te helpen zodat het bijdraagt aan het merk. Merketeers durven verantwoordelijkheid te nemen en zetten net een stapje meer om dichterbij de missie te komen. Hierdoor weten zij creativiteit aan te boren om uitdagingen aan te gaan. Hierbij dragen zij bij aan een gezonde groei van de organisatie.

Denk bijvoorbeeld aan de blauw-oranje internetreus die staat voor extreme klantgerichtheid. Wanneer een medewerker van de klantenservice of een chauffeur geen leiderschap toont, kan dat het imago van het merk schaden. Een chauffeur die kortaf reageert naar de klant toe, een pakketje aflevert die kapot is en daar niet goed op anticipeert kan veel imagoschade opleveren.

Hoe zit dit binnen jouw organisatie? Wat voor schade kunnen jouw medewerkers maken? Wanneer je medewerkers niet waarmaken wat je als merk beloofd, wordt je weggezet als green washer. Aan de andere kant: Wat voor een positief effect kunnen jouw medewerkers hebben op het imago van je merk? Wanneer je medewerkers al in kleine dingen de missie van je merk uitdragen. Zorg ervoor dat je focus hebt op het boosten van de leiderschap binnen je organisatie. Daarmee groei je als merk.

Lees meer over het ontdekken van je merkidentiteit in de serie merkidentiteit ontdekken, het stappenplan. Lees meer over het verankeren van je merkidentiteit in de Hero-secret Het geheim van een goed beleid om je merk te verankeren in je organisatie waar we spraken met Rachel Gasper-Rothengatter. Deze kun je lezen wanneer je je aanmeldt voor onze Hero-secrets.

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.