Bij het bouwen en uitbouwen van een heldenmerk is marketing meer dan een aparte afdeling. Marketing is van iedereen, daarom noemen wij het ook eerder merketing. Merketing is het vermarkten van je heldenmerk, waarmee je mensen wil inspireren met je merkverhaal die bol staat van de betekenis. Iedereen binnen de organisatie is een merketeer, van de fabrieksmedewerkers tot aan de medewerkers van de klantenservice. Iedereen weet waar het merk voor staat, wat de missie van het merk is en handelen daarna. Deze merketeers houden van het merk, ze voelen verbintenis bij het merk. De kernwaarden en de missie staan centraal in het dagelijkse werk.
Merketeers zijn daarmee ook leiders in hun eigen leven. Ze weten goed wat er gevraagd wordt van hun, maar hebben ook de creativiteit om klanten op de juiste manier te helpen zodat het bijdraagt aan het merk. Merketeers durven verantwoordelijkheid te nemen en zetten net een stapje meer om dichterbij de missie te komen. Hierdoor weten zij creativiteit aan te boren om uitdagingen aan te gaan. Hierbij dragen zij bij aan een gezonde groei van de organisatie.
Denk bijvoorbeeld aan de blauw-oranje internetreus die staat voor extreme klantgerichtheid. Wanneer een medewerker van de klantenservice of een chauffeur geen leiderschap toont, kan dat het imago van het merk schaden. Een chauffeur die kortaf reageert naar de klant toe, een pakketje aflevert die kapot is en daar niet goed op anticipeert kan veel imagoschade opleveren.