Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Stel je hebt het idee om aan de slag te gaan als ondernemer of je hebt een bestaande onderneming, maar wil meer vanuit een missie ondernemen, hoe begin je dan precies? Dat is een vraag die we regelmatig krijgen. Om die vraag te beantwoorden spraken we met een aantal ondernemers die een missiegedreven merk zijn gestart.
Voor dit artikel interviewden we de ondernemers en oprichters van Fietskoeriers Apeldoorn, Springlab en Retulp. Fietskoeriers Apeldoorn is een bezorgservice in Apeldoorn die alles op de fiets bezorgd en die via een partnernetwerk landelijke dekking kan verzorgen. Springlab is op missie om iedereen iedere dag met plezier te laten bewegen en zet in op bewegend leren. Retulp voorkomt single-use plastics door herbruikbare alternatieven aan te bieden, zoals een herbruikbare drinkfles.
Alle merken zijn gestart vanuit een missie. Als we aan Richard van Retulp de vraag voorleggen waar het allemaal begint bij missiegedreven ondernemen geeft hij aan: ‘Missiegericht ondernemen moet in je genen zitten, je moet echt een persoonlijke drijfveer hebben om voor die missie te gaan. Het is een passie die je je leven lang moet kunnen volhouden, ook als het minder gaat moet je bij je missie kunnen blijven.’
Peter van Fietskoeriers Apeldoorn vult dat aan: ‘Ga echt iets doen wat bij je interesses ligt. Wanneer je weet waar je interesses ligt en je komt er meer van te weten, dan wordt het vanzelf je passie. Toen ik begon zeiden ze tegen mij ‘Hoe ga je dat doen in de winter dan, fiets je dan ook?’ Omdat ik zoveel interesse in fietsen had was dit voor mij niet eens een vraag, maar was het logisch dat ik ook wanneer het vriest gewoon leuk doorfiets.’
Voor Jan-Paul van Springlab zit het ook in de passie voor datgene wat je gaat doen: ‘Het begint wat mij betreft allemaal bij het ontdekken welk maatschappelijk probleem je echt aan het hart gaat. En dat mag best een globaal probleem zijn. Zolang je er passie voor hebt ga je ontdekken wat jouw rol binnen dat globale probleem gaat zijn!’
Alles begint dus bij de basis: Ga op zoek naar de innerlijke passie van jezelf, voor datgene wat je echt drijft om iets te veranderen in de wereld. Al is het maar iets heel kleins, in je eigen omgeving. Wanneer je weet waar die passie ligt komt de volgende stap in het proces: het starten van een missiegedreven merk!
De volgende stap in het proces is het concretiseren van je daadwerkelijke missie. Richard zegt hierover: ‘Vanuit je passie kun je je eigen missie goed omschrijven en omzetten in doelen. Maar zorg wel dat er ruimte in zit, opereer vanaf het begin niet vanuit een vaststaand plan, er verandert in het begin zoveel. Op het begin weet je niet alles, en dat is ook goed, want je gaat in je netwerk op zoek naar de antwoorden. Zo lang je met je missie aan de slag gaat word je vanzelf een specialist.
Voor Peter ligt het ook in het concretiseren van je missie: ‘Je moet op zoek gaan naar je onderscheidend vermogen. Dat betekent dat je de missie van je nieuwe merk duidelijk moet hebben. Of eigenlijk moet ik zeggen dat je een startpunt van je missie moet hebben, want in de eerste periode moet je jouw missie echt laten groeien. Door veel met mensen te praten word je steeds meer bekend in de markt, wordt je missie steeds concreter. Zo begonnen wij met de missie wij staan voor duurzame bezorging, wat heel breed was. Nu staan we voor een autovrije binnenstad. Dat is veel concreter maar hebben we alleen kunnen ontdekken door te doen en de markt te verkennen.’
Jan-Paul vult aan: ‘Wanneer je al een organisatie hebt, ga dan op zoek naar de gedeelde passie binnen je organisatie en zet die om in een krachtige missie, het hoeft niet alleen een persoonlijke passie te zijn.’
Het leven van een ondernemer gaat niet over rozen. Vooral in het begin komen er veel hobbels die je van tevoren niet ziet aankomen. Het allerbelangrijkste is dan ook het hebben van doorzettingsvermogen om ook daadwerkelijk je missie te bereiken. Peter geeft hierbij aan: ‘Je moet met het ondernemen echt door weer en wind gaan, bij mij was dat zelfs letterlijk en figuurlijk. Daarom is die interesse die je omzet in een passie zo belangrijk voor jezelf, wanneer je die hebt wordt doorzetten veel makkelijker.’
Richard vult dit aan: ‘Bedenk wel dat als je een nieuw bedrijf opzet dat je de eerste twee jaar geen tot nauwelijks inkomsten krijgt uit je bedrijf, dat vergt wel een bepaald doorzettingsvermogen. Je moet wel echte passie hebben voor datgene wat en waarvoor je het doet om dit te doorstaan’.
Wanneer je weet wat je missie is – ook al is die nog globaal – ga je aan de slag met het opzetten van je businessmodel. Want wat ga je verkopen en wie en hoe doe je dat? Peter: ‘Krijg heel goed je businessmodel inzichtelijk. Voor mij werkte het Business Model Canvas heel goed, omdat ik daarmee inzicht kreeg en precies wist hoe ik mijn merk kon opzetten. Dit businessmodel kun je dan toetsen bij mensen in de markt of die dicht bij je staan’.
Richard vult dit aan: ‘Realiseer je goed wie je betalende klant is, dat je vooral commercieel nadenkt als missiegericht ondernemen, ook als zit dat niet direct in je natuur. Ga in co-creatie met je klanten op zoek naar de ideale manier om je missie te bereiken, met de juiste producten of diensten.’
Ook Jan-Paul vindt het belangrijk dat je samen met je klant je business opzet: ‘Zet eerst een prototype op, die al van veel waarde is voor je klanten. Op basis van dit prototype denk je na over het juiste businessmodel en welke voordelen het product/ de dienst heeft voor de klant. Ga de markt op met dit prototype om te ontdekken hoe het aanslaat en zet het in als een bèta-versie.’
In 2014 is Retulp als merk opgericht. We spraken Richard over deze beginperiode:
‘Ik wist op het begin dat ik iets tegen afval wilde doen, maar wist niet precies hoe het werkte. Zoals ik eerder als zei is dat ook goed dat je niet precies weet hoe iets werkt. Op het begin dacht ik vooral om bio-plastics in te zetten met onze flessen. Door trial-and-error toe te passen kwamen we erachter dat dat het niet het beste werkt. We hebben gemerkt dat RVS beter is voor het milieu en beter bij onze klanten past.’
In gesprek met Richard bleek al snel dat de start van Retulp terug te brengen is in 5 stappen:
Bij de start merkten we dat ons verhaal goed stond. Als ik er nu op terug kijk hadden we 5 jaar terug echt een baggerproduct, maar het verhaal stond wel goed. We hebben snel geschakeld richting goede producten, waardoor het merkverhaal ook goed naar voren kwam in onze producten.
Ook met Peter bespraken we het begin van zijn merk. We noemde het al snel The Origin Story of Superpeer, want Superpeer is toch echt zijn heldennaam. Peter over de start van Fietskoeriers Apeldoorn: ‘Eigenlijk ben ik begonnen door te ervaren wat ik juist niet wilde doen. Ik werkte in een telefoonwinkel en voelde mij daar echt letterlijk opgesloten zitten en het was iedere keer hetzelfde riedeltje. In die tijd was ik erg op zoek naar wat ik vooral wel wil.’
‘Daarop merkte ik dat er voor mij drie belangrijke dingen waren wat ik wilde met de rest van mijn leven. Ik wilde iets voor mijzelf beginnen, omdat ik geen verantwoording meer wilde afleggen en daarmee vrijheid wilde. Daarnaast wilde ik iets in de buitenlucht doen en wilde ik iets doen wat sportief is. Nou ben ik zelf ook wel net zo lui als ik sportief ben, dus wil ook in mijn werk sportief zijn.’
Midden in de nacht
‘En toen opeens werd ik midden in de nacht wakker met het eureka-moment: Fietskoerier dat is iets voor mij! Op dat moment had ik niet echt een persoonlijke drijfveer om duurzaam te ondernemen, maar merkte al wel snel dat het een onderscheidend vermogen was. Diezelfde nacht ben ik namelijk op mijn fiets gesprongen en heb daar letterlijk mijn businessplan uitgedacht. Toen ik thuiskwam heb ik direct het Business Model Canvas uitgeprint en ben deze gaan invullen. Bij de sellingpoints van een fietskoerier kwam uit dat het duurzame vervoer een belangrijk verkoopargument is.’
‘Pas later toen ik met veel mensen heb gesproken en onderzoek had gedaan, werd het ook mijn eigen drijfveer en is het volledig geïnfiltreerd in mijn hele bedrijf. Nadat ik mijn businessplan had gemaakt heb ik met zoveel mogelijk mensen gesproken en ben ik met veel bedrijven gaan bellen. Daarna ben ik bij het CvJO gekomen – een plek waar meer startende ondernemers zaten – en daar heb ik verder mijn netwerk opgebouwd, waaruit ik mijn eerste klanten kreeg.’
Met de ondernemers die we interviewden hebben we je een beeld gegeven hoe je start met het missiegedreven ondernemen. Als laatste vroegen we aan de ondernemers wat hun gouden les is voor jou als missiegedreven ondernemen.
Richard: ‘Als eerste wil ik nog even zeggen dat missiegedreven ondernemen ervoor zorgt dat je op lange termijn meer kans hebt om je merk te laten slagen. Mijn gouden les die ik heb geleerd en graag zou willen meegeven is dat je duurzaamheid hooguit één USP laat zijn, en zeker niet de belangrijkste. Juist de rest van de klantvoordelen van je producten moeten goed zijn! En belangrijk is ook dat je in gesprek blijft met je klanten. Zij zorgen voor je continuïteit en je gaat samen met je klanten verder in de ontwikkeling.’
‘Als ik ondernemers één ding wil meegeven is dat je rekening mee moet houden dat je de eerste 2 tot 3 jaar geen inkomen krijgt. Maar ga niet op zoek naar financiering, het kost te veel tijd en als je het al krijgt moet je veel administratieve rompslomp overleggen en dat is het niet waard.’
Peter: ‘Mijn gouden les voor andere ondernemers is: Doe wat je leuk vindt en wat je drijft! Door je iets doet waar je interesses liggen komt informatie beter tot je, je gaat je in je passie verdiepen en je houdt energie in je werk! Wat belangrijk is om te beseffen is dat je moet doorzetten, dat is het allerbelangrijkste. En daarom moet je ook écht iets doen wat bij je past en waar je interesses liggen.’
Ben je benieuwd naar de start van Springlab, het verhaal van Jan-Paul de Beer en hoe hij tegen missiegedreven ondernemen aankijkt? In het exclusieve artikel ‘Het geheim van missiegedreven ondernemen’ dat we samen met Jan-Paul maakte kun je hier alles over lezen. Wil je dit artikel ook ontvangen? Schrijf je dan in voor de Hero-secrets. Het artikel ontvang je op 24 september 2020 in je mailbox!
Stel je hebt het idee om aan de slag te gaan als ondernemer of je hebt een bestaande onderneming, maar wil meer vanuit een missie ondernemen, hoe begin je dan precies? Dat is een vraag die we regelmatig krijgen. Om die vraag te beantwoorden spraken we met een aantal ondernemers die een missiegedreven merk zijn gestart.
Voor dit artikel interviewden we de ondernemers en oprichters van Fietskoeriers Apeldoorn, Springlab en Retulp. Fietskoeriers Apeldoorn is een bezorgservice in Apeldoorn die alles op de fiets bezorgd en die via een partnernetwerk landelijke dekking kan verzorgen. Springlab is op missie om iedereen iedere dag met plezier te laten bewegen en zet in op bewegend leren. Retulp voorkomt single-use plastics door herbruikbare alternatieven aan te bieden, zoals een herbruikbare drinkfles.
Alle merken zijn gestart vanuit een missie. Als we aan Richard van Retulp de vraag voorleggen waar het allemaal begint bij missiegedreven ondernemen geeft hij aan: ‘Missiegericht ondernemen moet in je genen zitten, je moet echt een persoonlijke drijfveer hebben om voor die missie te gaan. Het is een passie die je je leven lang moet kunnen volhouden, ook als het minder gaat moet je bij je missie kunnen blijven.’
Peter van Fietskoeriers Apeldoorn vult dat aan: ‘Ga echt iets doen wat bij je interesses ligt. Wanneer je weet waar je interesses ligt en je komt er meer van te weten, dan wordt het vanzelf je passie. Toen ik begon zeiden ze tegen mij ‘Hoe ga je dat doen in de winter dan, fiets je dan ook?’ Omdat ik zoveel interesse in fietsen had was dit voor mij niet eens een vraag, maar was het logisch dat ik ook wanneer het vriest gewoon leuk doorfiets.’
Voor Jan-Paul van Springlab zit het ook in de passie voor datgene wat je gaat doen: ‘Het begint wat mij betreft allemaal bij het ontdekken welk maatschappelijk probleem je echt aan het hart gaat. En dat mag best een globaal probleem zijn. Zolang je er passie voor hebt ga je ontdekken wat jouw rol binnen dat globale probleem gaat zijn!’
Alles begint dus bij de basis: Ga op zoek naar de innerlijke passie van jezelf, voor datgene wat je echt drijft om iets te veranderen in de wereld. Al is het maar iets heel kleins, in je eigen omgeving. Wanneer je weet waar die passie ligt komt de volgende stap in het proces: het starten van een missiegedreven merk!
De volgende stap in het proces is het concretiseren van je daadwerkelijke missie. Richard zegt hierover: ‘Vanuit je passie kun je je eigen missie goed omschrijven en omzetten in doelen. Maar zorg wel dat er ruimte in zit, opereer vanaf het begin niet vanuit een vaststaand plan, er verandert in het begin zoveel. Op het begin weet je niet alles, en dat is ook goed, want je gaat in je netwerk op zoek naar de antwoorden. Zo lang je met je missie aan de slag gaat word je vanzelf een specialist.
Voor Peter ligt het ook in het concretiseren van je missie: ‘Je moet op zoek gaan naar je onderscheidend vermogen. Dat betekent dat je de missie van je nieuwe merk duidelijk moet hebben. Of eigenlijk moet ik zeggen dat je een startpunt van je missie moet hebben, want in de eerste periode moet je jouw missie echt laten groeien. Door veel met mensen te praten word je steeds meer bekend in de markt, wordt je missie steeds concreter. Zo begonnen wij met de missie wij staan voor duurzame bezorging, wat heel breed was. Nu staan we voor een autovrije binnenstad. Dat is veel concreter maar hebben we alleen kunnen ontdekken door te doen en de markt te verkennen.’
Jan-Paul vult aan: ‘Wanneer je al een organisatie hebt, ga dan op zoek naar de gedeelde passie binnen je organisatie en zet die om in een krachtige missie, het hoeft niet alleen een persoonlijke passie te zijn.’
Het leven van een ondernemer gaat niet over rozen. Vooral in het begin komen er veel hobbels die je van tevoren niet ziet aankomen. Het allerbelangrijkste is dan ook het hebben van doorzettingsvermogen om ook daadwerkelijk je missie te bereiken. Peter geeft hierbij aan: ‘Je moet met het ondernemen echt door weer en wind gaan, bij mij was dat zelfs letterlijk en figuurlijk. Daarom is die interesse die je omzet in een passie zo belangrijk voor jezelf, wanneer je die hebt wordt doorzetten veel makkelijker.’
Richard vult dit aan: ‘Bedenk wel dat als je een nieuw bedrijf opzet dat je de eerste twee jaar geen tot nauwelijks inkomsten krijgt uit je bedrijf, dat vergt wel een bepaald doorzettingsvermogen. Je moet wel echte passie hebben voor datgene wat en waarvoor je het doet om dit te doorstaan’.
Wanneer je weet wat je missie is – ook al is die nog globaal – ga je aan de slag met het opzetten van je businessmodel. Want wat ga je verkopen en wie en hoe doe je dat? Peter: ‘Krijg heel goed je businessmodel inzichtelijk. Voor mij werkte het Business Model Canvas heel goed, omdat ik daarmee inzicht kreeg en precies wist hoe ik mijn merk kon opzetten. Dit businessmodel kun je dan toetsen bij mensen in de markt of die dicht bij je staan’.
Richard vult dit aan: ‘Realiseer je goed wie je betalende klant is, dat je vooral commercieel nadenkt als missiegericht ondernemen, ook als zit dat niet direct in je natuur. Ga in co-creatie met je klanten op zoek naar de ideale manier om je missie te bereiken, met de juiste producten of diensten.’
Ook Jan-Paul vindt het belangrijk dat je samen met je klant je business opzet: ‘Zet eerst een prototype op, die al van veel waarde is voor je klanten. Op basis van dit prototype denk je na over het juiste businessmodel en welke voordelen het product/ de dienst heeft voor de klant. Ga de markt op met dit prototype om te ontdekken hoe het aanslaat en zet het in als een bèta-versie.’
In 2014 is Retulp als merk opgericht. We spraken Richard over deze beginperiode:
‘Ik wist op het begin dat ik iets tegen afval wilde doen, maar wist niet precies hoe het werkte. Zoals ik eerder als zei is dat ook goed dat je niet precies weet hoe iets werkt. Op het begin dacht ik vooral om bio-plastics in te zetten met onze flessen. Door trial-and-error toe te passen kwamen we erachter dat dat het niet het beste werkt. We hebben gemerkt dat RVS beter is voor het milieu en beter bij onze klanten past.’
In gesprek met Richard bleek al snel dat de start van Retulp terug te brengen is in 5 stappen:
Bij de start merkten we dat ons verhaal goed stond. Als ik er nu op terug kijk hadden we 5 jaar terug echt een baggerproduct, maar het verhaal stond wel goed. We hebben snel geschakeld richting goede producten, waardoor het merkverhaal ook goed naar voren kwam in onze producten.
Ook met Peter bespraken we het begin van zijn merk. We noemde het al snel The Origin Story of Superpeer, want Superpeer is toch echt zijn heldennaam. Peter over de start van Fietskoeriers Apeldoorn: ‘Eigenlijk ben ik begonnen door te ervaren wat ik juist niet wilde doen. Ik werkte in een telefoonwinkel en voelde mij daar echt letterlijk opgesloten zitten en het was iedere keer hetzelfde riedeltje. In die tijd was ik erg op zoek naar wat ik vooral wel wil.’
‘Daarop merkte ik dat er voor mij drie belangrijke dingen waren wat ik wilde met de rest van mijn leven. Ik wilde iets voor mijzelf beginnen, omdat ik geen verantwoording meer wilde afleggen en daarmee vrijheid wilde. Daarnaast wilde ik iets in de buitenlucht doen en wilde ik iets doen wat sportief is. Nou ben ik zelf ook wel net zo lui als ik sportief ben, dus wil ook in mijn werk sportief zijn.’
Midden in de nacht
‘En toen opeens werd ik midden in de nacht wakker met het eureka-moment: Fietskoerier dat is iets voor mij! Op dat moment had ik niet echt een persoonlijke drijfveer om duurzaam te ondernemen, maar merkte al wel snel dat het een onderscheidend vermogen was. Diezelfde nacht ben ik namelijk op mijn fiets gesprongen en heb daar letterlijk mijn businessplan uitgedacht. Toen ik thuiskwam heb ik direct het Business Model Canvas uitgeprint en ben deze gaan invullen. Bij de sellingpoints van een fietskoerier kwam uit dat het duurzame vervoer een belangrijk verkoopargument is.’
‘Pas later toen ik met veel mensen heb gesproken en onderzoek had gedaan, werd het ook mijn eigen drijfveer en is het volledig geïnfiltreerd in mijn hele bedrijf. Nadat ik mijn businessplan had gemaakt heb ik met zoveel mogelijk mensen gesproken en ben ik met veel bedrijven gaan bellen. Daarna ben ik bij het CvJO gekomen – een plek waar meer startende ondernemers zaten – en daar heb ik verder mijn netwerk opgebouwd, waaruit ik mijn eerste klanten kreeg.’
Met de ondernemers die we interviewden hebben we je een beeld gegeven hoe je start met het missiegedreven ondernemen. Als laatste vroegen we aan de ondernemers wat hun gouden les is voor jou als missiegedreven ondernemen.
Richard: ‘Als eerste wil ik nog even zeggen dat missiegedreven ondernemen ervoor zorgt dat je op lange termijn meer kans hebt om je merk te laten slagen. Mijn gouden les die ik heb geleerd en graag zou willen meegeven is dat je duurzaamheid hooguit één USP laat zijn, en zeker niet de belangrijkste. Juist de rest van de klantvoordelen van je producten moeten goed zijn! En belangrijk is ook dat je in gesprek blijft met je klanten. Zij zorgen voor je continuïteit en je gaat samen met je klanten verder in de ontwikkeling.’
‘Als ik ondernemers één ding wil meegeven is dat je rekening mee moet houden dat je de eerste 2 tot 3 jaar geen inkomen krijgt. Maar ga niet op zoek naar financiering, het kost te veel tijd en als je het al krijgt moet je veel administratieve rompslomp overleggen en dat is het niet waard.’
Peter: ‘Mijn gouden les voor andere ondernemers is: Doe wat je leuk vindt en wat je drijft! Door je iets doet waar je interesses liggen komt informatie beter tot je, je gaat je in je passie verdiepen en je houdt energie in je werk! Wat belangrijk is om te beseffen is dat je moet doorzetten, dat is het allerbelangrijkste. En daarom moet je ook écht iets doen wat bij je past en waar je interesses liggen.’
Ben je benieuwd naar de start van Springlab, het verhaal van Jan-Paul de Beer en hoe hij tegen missiegedreven ondernemen aankijkt? In het exclusieve artikel ‘Het geheim van missiegedreven ondernemen’ dat we samen met Jan-Paul maakte kun je hier alles over lezen. Wil je dit artikel ook ontvangen? Schrijf je dan in voor de Hero-secrets. Het artikel ontvang je op 24 september 2020 in je mailbox!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.