• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Storytelling marketingplan, zo doe je dat!
Deel 7: Het marketingactieplan (jaarplan) & Contentplan

Het marketingplan, er wordt veel over gezegd en geschreven. Er zijn veel marketeers in ons mooie land die allemaal hun eigen inzicht hierin hebben. In de afgelopen 6 artikelen hebben wij de basis beschreven over hoe wij erover denken, hoe je een storytelling-marketingplan ontwikkelt. In het laatste artikel van deze serie gaan we in op het omzetten van alle plannen in een concreet jaarplan voor je marketing.

De 7 artikelen in deze serie zijn:

  1. Zo stel je de ultieme doelen voor je marketing
  2. Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep)
  3. Vertel je verhaal door de gehele klantreis
  4. Zo zet je contentmarketing in voor je merk
  5. Storytelling doorvoeren, deze vormen zijn er!
  6. Hoe bouw je een sterk merkverhaal? – Vang je verhaal in 5 stappen
  7. Het marketingactieplan (jaarplan) & Contentplan

Budget & organisatie

In het eerste artikel van deze serie zijn we ingegaan op het neerzetten van de doelstellingen van je merk, vanuit de missie en mijlpalen. Om de marketingdoelstellingen te behalen is het belangrijk dat er een marketingbudget wordt vrijgemaakt en dat er duidelijkheid is in de organisatie wie verantwoordelijk wordt gemaakt van welke onderdelen.

Het budget is dermate belangrijk om de doelstellingen voor het komende jaar neer te zetten. Wanneer je bijvoorbeeld 100 euro per maand tot je beschikking hebt is het niet te verwachten dat je in één keer veel marktaandeel zal verkrijgen.

Daarnaast is het belangrijk dat je weet hoe je organisatie in elkaar zit. Heb je een aparte marketingafdeling waarin je de verantwoordelijkheden hebt verdeeld? En heb je niet alle competenties in huis, hoe ga je daar dan mee om? Huur je deze in, of neem je hier iemand voor aan?

Marketing en contentdoelen

Op basis van het gekozen programma scherp je de doelstellingen die we in het eerste artikel van deze serie hebben benoemd verder aan. Welke marketingdoelstellingen wil je het komende jaar bereiken? Is het belangrijk om de merkvoorkeur te vergroten of wil je vooral richten op het vergroten van het marktaandeel? Dit bepaalt welk marketingprogramma de grootste focus krijgt.

Focus op marketingprogramma’s

Dit artikel is eigenlijk een samenkomst van alle vorige artikelen in deze serie. Je marketing jaarplan start je waarin we in het vierde artikel mee zijn geëindigd: De focus op één of twee marketingprogramma’s. Je kiest bijvoorbeeld om het komende jaar de focus te leggen op het kennismakingsprogramma en het betekenisprogramma aan de hand van de geformuleerde marketingdoelstellingen. Door een goede focus te hebben, kun je het budget en de organisatie goed inzetten.

Indicatoren: Doelen per kanaal

Wanneer je de focus hebt gelegd op één of meerdere marketingprogramma’s, kun je aan deze programma’s de belangrijkste indicatoren hangen, zodat je inzicht hebt in de voortgang van je marketingdoelstellingen. Belangrijk is dat je goed kijkt naar het doel per kanaal, en dat de indicatoren altijd een middel zijn voor het hogere doel van je organisatie.

Communicatie & contentkalender maken

Om je jaarplan concreet te maken is het verstandig om een stroomschema te maken over het jaar. Welke onderdelen bevat/ bevatten het marketingprogramma of de marketingprogramma’s die je gaat inzetten het komende jaar? Die onderdelen ga je in je stroomschema inplannen. Je bepaalt wat wanneer plaatsvindt of gepubliceerd dient te worden. Als een onderdeel van je programma een halfjaarlijks evenement bevat, dan plan je deze in je stroomschema in. Op basis van de datum van het evenement plaats je de overige acties in het stroomschema. Je bedenkt welke acties er nodig zijn en wanneer deze uitgevoerd moeten worden. Met ieder onderdeel van je marketingprogramma plan je zo het marketingjaarplan in.

De acties die uit alle onderdelen komen zet je vervolgens in een actieplanning. In je actieplanning zet je onder andere:

  1. Onder welk marketingprogramma valt de actie?
  2. Voor welke doelgroep wordt deze actie gedaan?
  3. Op welke datum moet de actie starten?
  4. Wat is de actie die uitgevoerd moet worden?
  5. Wie is de eigenaar van de actie? Wie voert het uit?
  6. Wat dient er opgeleverd te worden? Is dat een rapport of een flyer?
  7. Wat is de doelstelling van deze actie?
  8. Wat is de deadline van deze actie?

Dashboard: Meten en leren

Bij het bepalen van je marketingdoelstellingen en de indicatoren kun je een dashboard maken, bijvoorbeeld met Google Data Studio. De indicatoren die je wilt meten kun je op die manier goed blijven meten en hiervan leren. Bekijk als marketingteam iedere maand waar je staat, wat er goed gaat en wat er verbeterd kan worden.

Plan ieder kwartaal een moment in om je marketingplan te evalueren. Verlopen de marketingacties op die manier zodat je de doelstellingen gaat behalen? Of moet je bijsturen? Of heb je een plan B nodig? Door ieder kwartaal goed te kijken naar de werking van je marketingprogramma kun je tijdig bijsturen. Je maakt een planning voor het komende jaar, maar je stuurt per kwartaal bij.

Op deze manier ontwikkel je een concreet marketingplan gericht op het delen van je merkverhalen. Heb je hulp nodig bij één van de onderdelen en wil je daar eens een keer over sparren? Plan een vrijblijvende Herotalk en we denken graag met je mee!

Storytelling marketingplan, zo doe je dat!
Deel 7: Het marketingactieplan (jaarplan) & Contentplan

Het marketingplan, er wordt veel over gezegd en geschreven. Er zijn veel marketeers in ons mooie land die allemaal hun eigen inzicht hierin hebben. In de afgelopen 6 artikelen hebben wij de basis beschreven over hoe wij erover denken, hoe je een storytelling-marketingplan ontwikkelt. In het laatste artikel van deze serie gaan we in op het omzetten van alle plannen in een concreet jaarplan voor je marketing.

De 7 artikelen in deze serie zijn:

  1. Zo stel je de ultieme doelen voor je marketing
  2. Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep)
  3. Vertel je verhaal door de gehele klantreis
  4. Zo zet je contentmarketing in voor je merk
  5. Storytelling doorvoeren, deze vormen zijn er!
  6. Hoe bouw je een sterk merkverhaal? – Vang je verhaal in 5 stappen
  7. Het marketingactieplan (jaarplan) & Contentplan

Budget & organisatie

In het eerste artikel van deze serie zijn we ingegaan op het neerzetten van de doelstellingen van je merk, vanuit de missie en mijlpalen. Om de marketingdoelstellingen te behalen is het belangrijk dat er een marketingbudget wordt vrijgemaakt en dat er duidelijkheid is in de organisatie wie verantwoordelijk wordt gemaakt van welke onderdelen.

Het budget is dermate belangrijk om de doelstellingen voor het komende jaar neer te zetten. Wanneer je bijvoorbeeld 100 euro per maand tot je beschikking hebt is het niet te verwachten dat je in één keer veel marktaandeel zal verkrijgen.

Daarnaast is het belangrijk dat je weet hoe je organisatie in elkaar zit. Heb je een aparte marketingafdeling waarin je de verantwoordelijkheden hebt verdeeld? En heb je niet alle competenties in huis, hoe ga je daar dan mee om? Huur je deze in, of neem je hier iemand voor aan?

Marketing en contentdoelen

Op basis van het gekozen programma scherp je de doelstellingen die we in het eerste artikel van deze serie hebben benoemd verder aan. Welke marketingdoelstellingen wil je het komende jaar bereiken? Is het belangrijk om de merkvoorkeur te vergroten of wil je vooral richten op het vergroten van het marktaandeel? Dit bepaalt welk marketingprogramma de grootste focus krijgt.

Focus op marketingprogramma’s

Dit artikel is eigenlijk een samenkomst van alle vorige artikelen in deze serie. Je marketing jaarplan start je waarin we in het vierde artikel mee zijn geëindigd: De focus op één of twee marketingprogramma’s. Je kiest bijvoorbeeld om het komende jaar de focus te leggen op het kennismakingsprogramma en het betekenisprogramma aan de hand van de geformuleerde marketingdoelstellingen. Door een goede focus te hebben, kun je het budget en de organisatie goed inzetten.

Indicatoren: Doelen per kanaal

Wanneer je de focus hebt gelegd op één of meerdere marketingprogramma’s, kun je aan deze programma’s de belangrijkste indicatoren hangen, zodat je inzicht hebt in de voortgang van je marketingdoelstellingen. Belangrijk is dat je goed kijkt naar het doel per kanaal, en dat de indicatoren altijd een middel zijn voor het hogere doel van je organisatie.

Communicatie & contentkalender maken

Om je jaarplan concreet te maken is het verstandig om een stroomschema te maken over het jaar. Welke onderdelen bevat/ bevatten het marketingprogramma of de marketingprogramma’s die je gaat inzetten het komende jaar? Die onderdelen ga je in je stroomschema inplannen. Je bepaalt wat wanneer plaatsvindt of gepubliceerd dient te worden. Als een onderdeel van je programma een halfjaarlijks evenement bevat, dan plan je deze in je stroomschema in. Op basis van de datum van het evenement plaats je de overige acties in het stroomschema. Je bedenkt welke acties er nodig zijn en wanneer deze uitgevoerd moeten worden. Met ieder onderdeel van je marketingprogramma plan je zo het marketingjaarplan in.

De acties die uit alle onderdelen komen zet je vervolgens in een actieplanning. In je actieplanning zet je onder andere:

  1. Onder welk marketingprogramma valt de actie?
  2. Voor welke doelgroep wordt deze actie gedaan?
  3. Op welke datum moet de actie starten?
  4. Wat is de actie die uitgevoerd moet worden?
  5. Wie is de eigenaar van de actie? Wie voert het uit?
  6. Wat dient er opgeleverd te worden? Is dat een rapport of een flyer?
  7. Wat is de doelstelling van deze actie?
  8. Wat is de deadline van deze actie?

Dashboard: Meten en leren

Bij het bepalen van je marketingdoelstellingen en de indicatoren kun je een dashboard maken, bijvoorbeeld met Google Data Studio. De indicatoren die je wilt meten kun je op die manier goed blijven meten en hiervan leren. Bekijk als marketingteam iedere maand waar je staat, wat er goed gaat en wat er verbeterd kan worden.

Plan ieder kwartaal een moment in om je marketingplan te evalueren. Verlopen de marketingacties op die manier zodat je de doelstellingen gaat behalen? Of moet je bijsturen? Of heb je een plan B nodig? Door ieder kwartaal goed te kijken naar de werking van je marketingprogramma kun je tijdig bijsturen. Je maakt een planning voor het komende jaar, maar je stuurt per kwartaal bij.

Op deze manier ontwikkel je een concreet marketingplan gericht op het delen van je merkverhalen. Heb je hulp nodig bij één van de onderdelen en wil je daar eens een keer over sparren? Plan een vrijblijvende Herotalk en we denken graag met je mee!

Misschien vind je dit ook interessant:

6 vragen aan held Kirsten Regtop

18/06/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

In 6 stappen je videostrategie bouwen

13/06/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Het geheim van contentmarketing Hoe begin je met missiegedreven ondernemen? Hoe begin je met missiegedreven ondernemen?
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel