10 gouden oefeningen en werkvormen voor je strategiedag of inspiratiedag

10 gouden oefeningen en werkvormen voor je strategiedag of inspiratiedag

In iedere organisatie vinden ze wel zeker één keer per jaar plaats: een strategiedag of inspiratiedag. Nu ben jij waarschijnlijk aan de beurt om de strategiedag of inspiratiedag voor deze keer te organiseren. Maar waar begin je dan? En wat zijn leuke oefeningen en werkvormen om te doen tijdens deze dag? In dit artikel nemen we je mee in een aantal gouden oefeningen of werkvormen die wij met onze klanten uitvoeren tijdens merk- en strategiesessies.

De juiste basis voor je strategie- of inspiratiedag

Voordat we naar de oefeningen voor je inspiratie- of strategiedag gaan, is het verstandig om eerst de juiste randvoorwaarden te bespreken. Dit zorgt voor een goede basis voor de rest van de dag.

Doel van de dag

Iedere bijeenkomst heeft een doel, zo ook de inspiratie- en strategiedagen. Zorg ervoor dat je extreem helder hebt wat het doel van de dag is. Wil je alleen geïnspireerd worden? Wil je een nieuwe strategie uittekenen? Of wil je meer bewustwording binnen je team krijgen? Wat je doelstelling ook is, zorg ervoor dat je deze zelf helder hebt en dat je deze helder communiceert richting de deelnemers. Voor de invulling van je dag kun je rekening met het doel houden.

Telefoons inleveren

Wat ons betreft is één van de randvoorwaarden om écht in het moment te zijn om je telefoons in te leveren. Hierdoor wordt niemand gestoord door appjes, telefoontjes of mailtjes. Het klinkt misschien kinderachtig, maar juist deze regel zorgt ervoor dat iedereen met het hoofd bij de bijeenkomst en het onderwerp is.

Inspirerende locatie

De inspiratiedag of strategiedag vindt nooit plaats op je eigen locatie. Wanneer je op je eigen locatie bent, kun je moeilijk loskomen van de huidige situatie. Het is onvermijdelijk dat je iets ziet gebeuren op kantoor waar je aandacht naartoe gaat, terwijl het naar het onderwerp van de dag moet gaan. Ga op zoek naar een inspirerende locatie, waar alles voor je geregeld wordt. Ga bijvoorbeeld op zoek naar een locatie in het groen, waar je alle ruimte hebt om tussendoor te wandelen of te fietsen.

Energizers

Iedere dag begint rumoerig. De één heeft net de aanvangstijd kunnen redden, de ander krijgt nog even een telefoontje van een klant. Om iedereen meteen bij de kladden te hebben is het toepassen van een energizer essentieel. Met een energizer heb je een kleine oefening die niets met het onderwerp van de dag te maken heeft. Het is een tool om het ijs te breken en iedereen in de creatieve en strategische modus te krijgen. Dit kun je doen door meditatie, maar er zijn ook genoeg leuke oefeningen voor energizers.

Rust en pauze

Het is een valkuil die wij voor onszelf ook nog wel eens willen maken: De dag veel te vol plannen, zonder rust en pauze. Terwijl juist deze momenten de beste zijn voor creativiteit. Zorg in je dagplanning voor voldoende momenten waarop iedereen de tijd heeft om een wandeling te maken, om even met elkaar bij te praten of zich terug te trekken voor een vorm van meditatie. Leg niet op wat men moet doen, maar laat het vrij, dan gaat de creativiteit stromen en dat komt je bijeenkomst ten goede.

Topoefeningen voor je strategiedag

Ga je aan de slag met de strategie van je merk tijdens je strategiedag? Hieronder vind je een aantal oefeningen die wij leuk vinden om te faciliteren en die de deelnemers als top ervaren.

End Up – oefening

De End Up oefening is zeer geschikt voor teams die willen nadenken over waartoe zijn wij als merk op aarde. Waar er veel start-ups zijn die nadenken over hun maatschappelijk nut, is het ook goed om na te denken over de end-up: Wanneer kunnen wij als merk ophouden te bestaan omdat wij bereikt hebben wat we willen bereiken?

Deze oefening is een echte hersenkraker en laat de deelnemers op een andere manier nadenken over jullie merk. De oefening werkt als volgt:

  • Deel de groep op in teams van 2 of 3 personen
  • Geef iedereen een flap-over vel met stiften in verschillende kleuren
  • Ieder team tekent de end-up situatie van jullie merk uit. Ze visualiseren hoe de wereld (en dit kan ook de directe omgeving van jullie merk zijn) eruitziet, wanneer jullie merk heeft bereikt wat ze wil bereiken.
  • Na een half uur kom je weer bij elkaar en bespreek je de End-ups met elkaar. Kijk naar de andere teams en neem alle inzichten mee.
  • Probeer vanuit alle end-ups op zoek te gaan naar de gemene deler: Wat is de echte betekenis waartoe jullie merk op aarde is?

Deze oefening is gebaseerd op de uitspraak van Merijn Struik van Happyland

Onze ervaring met de End Up-oefening

Bij deze oefening merken we dat veel deelnemers eerst tegenstribbelen en uitspreken maar wij gaan toch niet stoppen. Maar al snel denken ze verder dan hun eerste reactie en komen er mooie End-ups aan bod en helpt het de deelnemers om na te denken over de échte betekenis van de organisatie. Het gaat in deze oefening niet om het stoppen op zich maar op de betekenis die daarachter schuil gaat. Wat ons betreft een onmisbare oefening voor ieder bedrijf.

Bouw/ Teken je eigen held

Wil je als team een inspirerende oefening om o.a. de kernwaarden van je merk te achterhalen? Dan is de ‘Bouw je held’-oefening een geschikte manier om dit te doen. Je gaat met deze oefening letterlijk je eigen held bouwen. Omdat sidekick Freek bij ons gek is op LEGO, willen wij dat nog weleens doen met LEGO-figuren, maar je kunt het ook tekenen. Wel merken we dat wanneer je als team bezig gaat met het bouwen met Lego, je echt creatief kunt zijn. In deze oefening maak je een personage van je merk. Dus jouw merk wordt een echt persoon!

De oefening werkt als volgt:

  • Zorg dat het team niet groter is dan 6 personen. Is het team wel groter dan 6 personen, maak dan meerdere teams.
  • Ieder team krijgt of een grote stapel LEGO-blokjes, of een wit vel met stiften.
  • Je gaat nu een personage van je merk bouwen. Het begint met het uiterlijk: Hoe ziet je personage eruit? Bouw met LEGO je personage, of teken het op het witte vel. Welke dingen zijn opvallend aan je held?
  • Vervolgens ga je naar de omgeving van de held? Hoe ziet de directe omgeving eruit, wie zijn de vrienden? Waar woont je held? Ook dit kun je bouwen met LEGO, of tekenen op het witte vel.
  • De volgende stap is dat je gaat kijken naar de karaktereigenschappen van je held. Welke positieve eigenschappen heeft de held? En wat zijn de negatieve eigenschappen. Probeer dit zo beeldend mogelijk te maken.
  • Wat zijn de waarden waar je held op drijft? Welke principes verloochent je held niet? En wat zijn de grondbeginselen van zijn of haar handelen? Beeld dit uit in je tekening of in de LEGO-wereld van je held.
  • Als laatste kijk je naar de krachten van je held. Waar is je held sterk in? Welke krachten zet je held in om de missie te bereiken? En wat zijn de zwakke punten van je held? Beeld dit uit.

Op basis van deze oefening krijg je een goed beeld van de personage die je hebt gemaakt van je merk. Dit kun je vervolgens vertalen richting de kernwaarden en de heldenkrachten van je merk. Deze oefening is een eigen interpretatie van Lego Serious Play en het IDentiteitsspel van Joyce Meuzelaar.

Onze ervaring met de Bouw/ teken je eigen Held

De oefening ‘Bouw je eigen Held’ helpt je als team echt na te denken wie je merk precies is. Door vanuit een karakter te redeneren wordt het makkelijker om te bedenken wat echt van belang is voor de het karakter en daarmee je organisatie. Het blijft iedere keer leuk en waardevol om te zien dat je als team de echte waarden en krachten van het merk leert te ontdekken.

Journalist in de toekomst-oefening

Met de journalist in de toekomst-oefening ga je letterlijk in de schoenen van een journalist staan. Je bent een journalist van een vakblad en interviewt je eigen merk over 5 jaar. De journalist heeft je merk uitgeroepen tot het succesvolste bedrijf in dat jaar. De oefening gaat als volgt in zijn werk:

  • Iedere deelnemer werkt voor zich en heeft een kladblok en een pen
  • Je zet de stip op de horizon neer, dus je merk in 5 jaar (maar kan ook 10 jaar zijn, als dat in jullie geval beter past)
  • Alle deelnemers schrijven nu een artikel over ‘Het meest inspirerende merk’ in het gekozen jaar. Hoe is het merk zo succesvol geworden? Hoe hebben zij de wereld/ de omgeving of de branche herschreven? En wat is het meest inspirerend aan het merk?
  • Na een half uur tot een uur komt iedereen weer bij elkaar. Iedereen leest zijn of haar artikel voor.
  • Alle deelnemers pakken uit de artikelen van anderen minimaal 3 punten die aantrekkelijk zijn om op verder te gaan.

Bij een team van 6 personen krijg je dus 90 aantrekkelijke punten waarop je merk zich kan onderscheiden. Breng deze gezamenlijk terug tot 5 speerpunten voor je merk voor de komende 5 tot 10 jaar. Deze oefening is een eigen interpretatie op een oefening uit Kus de visie wakker van Hans van der Loo

Onze ervaring met de Journalist in de toekomst oefening

Deze oefening zorgt vaak voor een hoop commotie bij de deelnemers. De ene deelnemer vindt het namelijk heel leuk om te schrijven en de ander heeft er niets mee. Houd daar ook rekening mee met je tijdsplanning, het duurt altijd een aantal minuten voordat iedereen echt aan de slag gaat met deze oefening. Het leuke wat wij vaak merken bij deze oefening is dat de mensen die niets met schrijven hebben de oefening het leukste vinden. Het gaat namelijk helemaal niet om het schrijven, maar om na te denken over het bedrijf in de toekomst. Ze worden daarmee niet afgerekend of het artikel goed is, maar op de inhoud. En aan het einde van de oefening zie je vaak een blij team, omdat ze een beter beeld over hun merk in de toekomst hebben gekregen.

Droom-visualisatie

Met je merk heeft iedereen een toekomstdroom. Met de droom-visualisatie oefening ga je in verschillende groepen aan de slag met het visualiseren van de toekomstdroom van je merk. Zorg dat er voldoende witte vellen, stiften, tijdschriften en andere spullen zijn om te kunnen knippen en plakken. Het werkt als volgt:

  • Je verdeeld de groep in teams van 3 of 4 personen
  • Ieder team krijgt een wit vel waarmee ze hun gezamenlijke toekomstdroom op kunnen visualiseren. Dit mag getekend worden, dit mag met een moodboard. Maar beperk te creativiteit niet. Willen ze een video maken, laat het dan vooral vrij! Zolang het maar gaat over het visualiseren van de toekomstdroom en niet over het in tekst te vatten hiervan.
  • Ieder team presenteert aan het einde van de oefening de toekomstdroom voor jullie merk. De presentatie (en dus ook de visualisatie) moet antwoord geven op de volgende vragen:
    • Hoe ziet ons bedrijfspand (merkpand) er over 20 jaar uit?
    • Wat hebben we bereikt als merk op maatschappelijk gebied?
    • Wat voor medewerkers werken er voor ons merk? En hoeveel zijn dat er dan?
    • En waarom zouden medewerkers hier graag willen werken?
    • Leveren we nog steeds dezelfde producten, of hebben we daar andere ideeën over?
    • Wat of wie zijn de klanten van dat moment?
    • Wat is het imago van ons merk op dat moment in de markt én in de samenleving?
  • Gebruik de visualisaties van de toekomstdromen voor de gezamenlijke ambitie van jullie merk. Waar zitten de overeenkomsten van alle visualisaties?

Onze ervaring met de Droom-visualisatie oefening

Deze oefening vinden wij altijd heel leuk om te faciliteren, omdat het mensen laat dromen over wat zij leuk vinden. Met deze oefening zie je direct verschillen in de mensen in je team. De één kan heel goed dromen en dit visualiseren, de andere heeft er wat meer moeite mee. Vaak komt dit omdat ze de dromen niet durven uit te spreken Maar met een aantal vragen kun je iedereen op de rit krijgen en worden juist de teams onderling enorm gestimuleerd om hun dromen voor je merk uit te spreken en een beeld te geven. En dat helpt het hele bedrijf verder.

Businessmodellen schetsen

Het innoveren van je businessmodel is onmisbaar in een strategisch beleid van je merk. Met deze oefening maak je een begin met het innoveren van je businessmodel. Voor deze oefening is het belangrijk dat je de merkidentiteit helder hebt, dat je kennis hebt van het Business Model Canvas en dat je heel goed weet welke klanten je wilt bedienen. Vervolgens ga je als volgt aan de slag:

  • Je verdeelt de groep op in teams van 2 of 3 personen, iedere groep ontvangt drie stuks van het Business Model Canvas (deze is hier te downloaden)
  • Je kiest één klantsegment uit waar je nieuwe businessmodellen voor wilt ontwikkelen
  • Elk team krijgt 45 minuten de tijd om 3 nieuwe businessmodellen te ontwerpen voor deze klantgroep. Vanuit marktinformatie en ervaringen met de klanten gaan de teams nadenken over nieuwe waardeproposities, wat de klant nodig heeft, nieuwe verdienmodellen, nieuwe distributiemogelijkheden, enzovoort. Door nieuwe businessmodellen te schetsen van scratch af aan, zit je huidige businessmodel niet in de weg.
  • Presenteer de businessmodellen aan elkaar en bekijk welke elementen van de nieuwe businessmodellen interessant genoeg zijn om verder te ontwikkelen. Schrijf deze op om in de nabije toekomst uit te werken.

Deze oefening is gebaseerd op een oefening uit het boek Business Model Generatie van Alexander Osterwalder.

Onze ervaring met businessmodellen schetsen

Deze oefening is voor ieder team en iedere organisatie goed. Ook al ben je niet direct bezig met het innoveren van je businessmodel, is het goed voor de gehele organisatie om inzicht te krijgen in het businessmodel en deze te doorgronden. Vaak merken wij als teams hiermee bezig zijn, dat de eerste ideeën om het businessmodel te verbeteren al ontstaan. Het leuke is dat ze hun eigen rol in het geheel hierin heel duidelijk gaan zien en daardoor ook de waarde die zij toevoegen aan de klant én de organisatie helder krijgen. Dus ook al ga je niet (direct) aan de slag met businessmodel-innovatie, dan is deze oefening goed om ieder jaar met een team uit te voeren.

Topoefeningen voor je inspiratiedag

Voor de inspiratiedag met je team heb je leuke spellen en oefeningen nodig die je helpen om uit de huidige situatie van je merk te komen. Deze oefeningen moeten je laten nadenken over je merk, op welk vlak dan ook. Oefeningen die wij regelmatig met onze klanten doen zijn:

Televisiezender-spel

Ieder merk dat aan de slag wil met marketing, moet nadenken over de content die zij gaan maken. Een oefening om daar meer gang in te brengen is het spel televisiezender waarin je letterlijk een televisiezender gaat ontwikkelen voor je merk. Het werkt als volgt:

  • Je verdeelt de groep in 3 teams
  • Ieder team krijgt een format toebedeelt die zij moeten invullen. De drie hoofdformats zijn een talkshow op de zender, een serie en een maatschappelijk programma. Je kunt uiteraard ook zelf formats bedenken.
  • Ieder team gaat aan de slag om het format uit te werken in een krachtig format voor jullie televisiezender. Zo bedenk je voor het talkshow-format wie de presentator is, welke gasten er komen en welke rubrieken er in de show aanwezig zijn. Voor de serie ga je na over hoe je het merkverhaal omzet in een serie, welke hoofdrolspelers er zijn, welk genre het is en in welk decor het wordt opgenomen. De teams werken dit uit op een manier die bij hen past, dit mag een collage zijn, een moodboard, een tekening of een andere vorm.
  • De formats worden gepresenteerd aan elkaar, zodat de televisiezender helder wordt voor iedereen.
  • Haal uit de gepresenteerde formats ideeën en concrete formats die jullie kunnen inzetten voor de marketing van je merk.

Onze ervaring met het Televisiezender-spel

Voor ieder merk dat iets met content wil gaan doen is dit spel ideaal. Het is zo leuk om mensen creatief bezig te laten zijn met de verhalen van het merk. Juist door het vanuit een ander perspectief (een televisiezender) te benaderen zien we nieuwe ideeën komen, omdat er geen belemmeringen zijn. Men weet toch vaak dat de televisiezender er nooit gaat komen, waardoor ze op dat moment nog niet nadenken of het idee wel binnen het budget past. Door op het laatst pas de verbinding te leggen met de marketinginzet van jullie merk zie je de creativiteit doorgezet worden.

Feelgood-verhaal

De oefening Feelgood-verhaal laat je nadenken over de waarde van je merk. Je gaat een feelgood-verhaal vertellen over de ideale toekomst voor je klant. Hierin staat uiteraard de waarde van je merk centraal. Het werkt als volgt:

  • Je verdeelt de groep in teams van 3 of 4 personen en ze krijgen meerdere grote witte vellen en stiften mee.
  • Ieder team gaat in een afzonderlijke ruimte aan de slag met de ideale toekomst voor hun klant. Ze mogen hierin niet nadenken vanuit het bedrijf, maar alleen vanuit de klant. Ze moeten het allemaal eens worden over de ideale toekomst.
  • Vervolgens krijgen ze de tijd om een serie aan tekeningen te maken waarin het feelgood-verhaal wordt verteld.
  • Ieder team vertelt het verhaal van hun klant aan de andere teams.
  • Aan het eind leg je de link met jullie merk: Wat kunnen jullie bijdragen aan het leven van de klant, zodat je tot deze ideale toekomst komt? Waar moeten jullie op gaan richten om dit voor elkaar te krijgen?

Deze oefening is gebaseerd op het spel storyboarden uit het boek Gamestorming van Dave Gray.

Onze ervaring met het Feelgood-verhaal

Deze oefening is vooral goed voor organisaties en teams die samen nog geen duidelijk beeld hebben over de toekomst. Door deze oefening merken we dat de afzonderlijke teams echt moeten samenwerken en nadenken over de toekomst. In deze oefening is het belangrijk dat jij als facilitator scherpe vragen stelt aan de teams, omdat ze op het begin vooral in the comfort zone blijven denken. Door de teams af en toe op een ander spoor te zetten help je het proces verder. De uitkomsten uit deze oefening zijn heel verschillend. Het ene team is heel creatief en heeft een heel mooi verhaal staan, het andere team is minder creatief maar kan wel goed uitleggen wat ze voor ogen hebben. Maar de presentaties zijn niet het belangrijkste, maar vooral de dialoog achteraf, waarin alle deelnemers de ideeën en vergezichten met elkaar bespreken.

Productontwerp

Dit is een leuke oefening om de communicatie over je product of dienst te verbeteren én het onderscheidend in de markt te zetten. Met deze oefening ga je letterlijk een productverpakking ontwerpen voor je product of dienst. Helemaal wanneer je een dienst verkoopt is dit een interessante oefening. Je gaat als volgt te werk:

  • Je verdeeld de groep in 3 teams, ieder team krijgt stiften, magazines en één grote doos mee.
  • Ieder team gaat afzonderlijk voor één product of dienst de productverpakking maken. De verpakking moet zo in elkaar zitten dat het opvalt in het schap tussen de concurrenten, moet de aandacht trekken en het moet duidelijk zijn waarom je het product wilt kopen. Dit is helemaal interessant als je een dienst verkoopt, omdat je het dan beeldend maakt.
  • Zet de drie product-verpakkingen naast elkaar neer en probeer – wanneer het mogelijk is – iemand die niet is betrokken bij het proces de verpakkingen te beoordelen. Wat is de mening van diegene over de verpakkingen? Wat wordt er verkocht en wat is de waarde ervan?
  • Gebruik zowel de verpakkingen als de mening van de leek voor de vertaling richting de communicatie van je product/ dienst. Wat moet er verbeterd worden in deze communicatie om het nog meer onderscheidend te maken?

Deze oefening is vrije interpretatie op het spel Ontwerp de Doos uit het boek Gamestorming van Dave Gray.

Onze ervaring met de oefening Productontwerp

Als je met deze oefening aan de slag gaat, bereid je dan voor op veel vragen. Je haalt alle deelnemers namelijk enorm uit hun comfortzone. Vooral wanneer je organisatie diensten verkoopt is het lastig om de verbinding te leggen met een productverpakking. Maar juist dat maakt het zo leuk! Neem voor deze oefening ruim de tijd, want de tijd hebben de teams nodig om echt met de opdracht bezig te zijn. Als ze eenmaal aan de slag gaan, zie je mooie dialogen op gang komen en zijn ook de uitkomsten erg bruikbaar.

Bioscoop-oefening

Wil je meer inzicht krijgen in de commerciële vaardigheden van de leden van je team, dan is de bioscoop-oefeningen interessant. Deze oefening hebben we zelf een keer van een klant gehoord en een aantal keer toegepast en is erg interessant. Het gaat als volgt:

  • Laat ieder teamlid nadenken over de bioscoop die het dichtste in de buurt zit. Bedenk grof welke inkomsten zij maken in een gemiddelde week. Laat ze dit op papier zetten en laat iedereen hun gedachten uiten.
  • De volgende stap is dat ieder lid fictief voor één zaterdag de bioscoop mag runnen. Ze krijgen daarbij de opdracht om de winsten op die dag zo hoog mogelijk te laten worden. Ieder teamlid mag bedenken wat zij zouden doen. Dit presenteren ze aan elkaar.

Onze ervaring met de bioscoop-oefening

Naar aanleiding van een gesprek met onze klant kwamen we op deze oefening en we zijn hem erg dankbaar. In de gevallen waarin we deze oefening inzetten zien we interessante uitkomsten en leggen ze snel al de verbinding naar hun eigen organisatie, al is dat niet eens de bedoeling van deze oefening.

De Case-oefening

Om de manier van omgaan met je klanten te evalueren en aan te scherpen is de case-oefening een interessante manier. Je pakt een case uit een andere branche, en je gaat als klantservice-team die case oplossen. Je gaat als volgt te werk:

  • Je verdeelt de groepen in 3 teams.
  • Ieder team krijgt dezelfde case voorgeschoteld: Er komt een klacht binnen. Jij verzint de case. Dit kan bij een woonwinkel zijn, bij de supermarkt of bij een verzekeraar. Het team moet in de schoenen van de klantenservice van die organisatie gaan staan en de case oplossen. Ze presenteren de oplossingen aan elkaar.
  • Nu vervolgt een tweede case, weer uit een andere branche. Je volgt dezelfde werkwijze.
  • De laatste case die ze als team bespreken, is een case die jullie zelf hebben meegemaakt in het team of in de organisatie. Hoe zou je – naar aanleiding van de oplossingen in de andere cases – met deze case omgaan? Hoe kun je dit klantgericht oplossen?
  • Leer vanuit deze cases hoe je de protocollen kunt aanpassen om de klachten beter op te lossen.

Onze ervaring met de case-oefening

Deze oefening is zeer interessant, wat wij vaak merken is dat teams bij de cases uit de andere branches erg vrijgevig zijn én vaak dingen weggeven. Wanneer er een case uit hun eigen organisatie komt, dan komen er allerlei regels en protocollen aan te pas en is de vrijgevigheid weg. De spiegel die dan wordt voorgehouden is erg interessant. We hebben al een aantal keer meegemaakt dat door dit spel een aantal regels zijn veranderd in het voordeel van de klant, omdat ze de regels niet vonden passen bij hun kernwaarden.

Aan de slag met je strategie- of inspiratiesessie!

Met deze oefeningen kun je aan de slag om je strategiesessie of inspiratiesessie in te kleden. Zorg ervoor dat degene die het faciliteert niet deelneemt aan deze oefeningen, omdat je dan een dubbelrol speelt. Als facilitator moet je buiten het team blijven, zodat je het overzicht houdt en de teams een spiegel kunt voorhouden. Onbewust kun je toch een voorkeur voor je eigen ideeën vormen die je met een team hebt bepaald.

Algemene tip: Voor het einde van je strategiesessie is het handig om alle ideeën en acties om te zetten in een actieplan. Schrijf alle taken bij elkaar op, voeg ze samen tot een aantal projecten en formeer vanuit de groep projectteams die met deze projecten aan de slag gaan. Nog te vaak merken we dat veel bedrijven na de strategie- of inspiratiedag doorgaan met de waan van de dag en dat er maar weinig veranderd.

Heb je hulp nodig bij het voorbereiden van de sessie? Neem dan gerust contact op, we helpen je graag! Of bekijk onze strategie- en inspiratiesessies waarmee we jouw dag faciliteren!

10 gouden oefeningen en werkvormen voor je strategiedag of inspiratiedag

In iedere organisatie vinden ze wel zeker één keer per jaar plaats: een strategiedag of inspiratiedag. Nu ben jij waarschijnlijk aan de beurt om de strategiedag of inspiratiedag voor deze keer te organiseren. Maar waar begin je dan? En wat zijn leuke oefeningen en werkvormen om te doen tijdens deze dag? In dit artikel nemen we je mee in een aantal gouden oefeningen of werkvormen die wij met onze klanten uitvoeren tijdens merk- en strategiesessies.

De juiste basis voor je strategie- of inspiratiedag

Voordat we naar de oefeningen voor je inspiratie- of strategiedag gaan, is het verstandig om eerst de juiste randvoorwaarden te bespreken. Dit zorgt voor een goede basis voor de rest van de dag.

Doel van de dag

Iedere bijeenkomst heeft een doel, zo ook de inspiratie- en strategiedagen. Zorg ervoor dat je extreem helder hebt wat het doel van de dag is. Wil je alleen geïnspireerd worden? Wil je een nieuwe strategie uittekenen? Of wil je meer bewustwording binnen je team krijgen? Wat je doelstelling ook is, zorg ervoor dat je deze zelf helder hebt en dat je deze helder communiceert richting de deelnemers. Voor de invulling van je dag kun je rekening met het doel houden.

Telefoons inleveren

Wat ons betreft is één van de randvoorwaarden om écht in het moment te zijn om je telefoons in te leveren. Hierdoor wordt niemand gestoord door appjes, telefoontjes of mailtjes. Het klinkt misschien kinderachtig, maar juist deze regel zorgt ervoor dat iedereen met het hoofd bij de bijeenkomst en het onderwerp is.

Inspirerende locatie

De inspiratiedag of strategiedag vindt nooit plaats op je eigen locatie. Wanneer je op je eigen locatie bent, kun je moeilijk loskomen van de huidige situatie. Het is onvermijdelijk dat je iets ziet gebeuren op kantoor waar je aandacht naartoe gaat, terwijl het naar het onderwerp van de dag moet gaan. Ga op zoek naar een inspirerende locatie, waar alles voor je geregeld wordt. Ga bijvoorbeeld op zoek naar een locatie in het groen, waar je alle ruimte hebt om tussendoor te wandelen of te fietsen.

Energizers

Iedere dag begint rumoerig. De één heeft net de aanvangstijd kunnen redden, de ander krijgt nog even een telefoontje van een klant. Om iedereen meteen bij de kladden te hebben is het toepassen van een energizer essentieel. Met een energizer heb je een kleine oefening die niets met het onderwerp van de dag te maken heeft. Het is een tool om het ijs te breken en iedereen in de creatieve en strategische modus te krijgen. Dit kun je doen door meditatie, maar er zijn ook genoeg leuke oefeningen voor energizers.

Rust en pauze

Het is een valkuil die wij voor onszelf ook nog wel eens willen maken: De dag veel te vol plannen, zonder rust en pauze. Terwijl juist deze momenten de beste zijn voor creativiteit. Zorg in je dagplanning voor voldoende momenten waarop iedereen de tijd heeft om een wandeling te maken, om even met elkaar bij te praten of zich terug te trekken voor een vorm van meditatie. Leg niet op wat men moet doen, maar laat het vrij, dan gaat de creativiteit stromen en dat komt je bijeenkomst ten goede.

Topoefeningen voor je strategiedag

Ga je aan de slag met de strategie van je merk tijdens je strategiedag? Hieronder vind je een aantal oefeningen die wij leuk vinden om te faciliteren en die de deelnemers als top ervaren.

End Up – oefening

De End Up oefening is zeer geschikt voor teams die willen nadenken over waartoe zijn wij als merk op aarde. Waar er veel start-ups zijn die nadenken over hun maatschappelijk nut, is het ook goed om na te denken over de end-up: Wanneer kunnen wij als merk ophouden te bestaan omdat wij bereikt hebben wat we willen bereiken?

Deze oefening is een echte hersenkraker en laat de deelnemers op een andere manier nadenken over jullie merk. De oefening werkt als volgt:

  • Deel de groep op in teams van 2 of 3 personen
  • Geef iedereen een flap-over vel met stiften in verschillende kleuren
  • Ieder team tekent de end-up situatie van jullie merk uit. Ze visualiseren hoe de wereld (en dit kan ook de directe omgeving van jullie merk zijn) eruitziet, wanneer jullie merk heeft bereikt wat ze wil bereiken.
  • Na een half uur kom je weer bij elkaar en bespreek je de End-ups met elkaar. Kijk naar de andere teams en neem alle inzichten mee.
  • Probeer vanuit alle end-ups op zoek te gaan naar de gemene deler: Wat is de echte betekenis waartoe jullie merk op aarde is?

Deze oefening is gebaseerd op de uitspraak van Merijn Struik van Happyland

Onze ervaring met de End Up-oefening

Bij deze oefening merken we dat veel deelnemers eerst tegenstribbelen en uitspreken maar wij gaan toch niet stoppen. Maar al snel denken ze verder dan hun eerste reactie en komen er mooie End-ups aan bod en helpt het de deelnemers om na te denken over de échte betekenis van de organisatie. Het gaat in deze oefening niet om het stoppen op zich maar op de betekenis die daarachter schuil gaat. Wat ons betreft een onmisbare oefening voor ieder bedrijf.

Bouw/ Teken je eigen held

Wil je als team een inspirerende oefening om o.a. de kernwaarden van je merk te achterhalen? Dan is de ‘Bouw je held’-oefening een geschikte manier om dit te doen. Je gaat met deze oefening letterlijk je eigen held bouwen. Omdat sidekick Freek bij ons gek is op LEGO, willen wij dat nog weleens doen met LEGO-figuren, maar je kunt het ook tekenen. Wel merken we dat wanneer je als team bezig gaat met het bouwen met Lego, je echt creatief kunt zijn. In deze oefening maak je een personage van je merk. Dus jouw merk wordt een echt persoon!

De oefening werkt als volgt:

  • Zorg dat het team niet groter is dan 6 personen. Is het team wel groter dan 6 personen, maak dan meerdere teams.
  • Ieder team krijgt of een grote stapel LEGO-blokjes, of een wit vel met stiften.
  • Je gaat nu een personage van je merk bouwen. Het begint met het uiterlijk: Hoe ziet je personage eruit? Bouw met LEGO je personage, of teken het op het witte vel. Welke dingen zijn opvallend aan je held?
  • Vervolgens ga je naar de omgeving van de held? Hoe ziet de directe omgeving eruit, wie zijn de vrienden? Waar woont je held? Ook dit kun je bouwen met LEGO, of tekenen op het witte vel.
  • De volgende stap is dat je gaat kijken naar de karaktereigenschappen van je held. Welke positieve eigenschappen heeft de held? En wat zijn de negatieve eigenschappen. Probeer dit zo beeldend mogelijk te maken.
  • Wat zijn de waarden waar je held op drijft? Welke principes verloochent je held niet? En wat zijn de grondbeginselen van zijn of haar handelen? Beeld dit uit in je tekening of in de LEGO-wereld van je held.
  • Als laatste kijk je naar de krachten van je held. Waar is je held sterk in? Welke krachten zet je held in om de missie te bereiken? En wat zijn de zwakke punten van je held? Beeld dit uit.

Op basis van deze oefening krijg je een goed beeld van de personage die je hebt gemaakt van je merk. Dit kun je vervolgens vertalen richting de kernwaarden en de heldenkrachten van je merk. Deze oefening is een eigen interpretatie van Lego Serious Play en het IDentiteitsspel van Joyce Meuzelaar.

Onze ervaring met de Bouw/ teken je eigen Held

De oefening ‘Bouw je eigen Held’ helpt je als team echt na te denken wie je merk precies is. Door vanuit een karakter te redeneren wordt het makkelijker om te bedenken wat echt van belang is voor de het karakter en daarmee je organisatie. Het blijft iedere keer leuk en waardevol om te zien dat je als team de echte waarden en krachten van het merk leert te ontdekken.

Journalist in de toekomst-oefening

Met de journalist in de toekomst-oefening ga je letterlijk in de schoenen van een journalist staan. Je bent een journalist van een vakblad en interviewt je eigen merk over 5 jaar. De journalist heeft je merk uitgeroepen tot het succesvolste bedrijf in dat jaar. De oefening gaat als volgt in zijn werk:

  • Iedere deelnemer werkt voor zich en heeft een kladblok en een pen
  • Je zet de stip op de horizon neer, dus je merk in 5 jaar (maar kan ook 10 jaar zijn, als dat in jullie geval beter past)
  • Alle deelnemers schrijven nu een artikel over ‘Het meest inspirerende merk’ in het gekozen jaar. Hoe is het merk zo succesvol geworden? Hoe hebben zij de wereld/ de omgeving of de branche herschreven? En wat is het meest inspirerend aan het merk?
  • Na een half uur tot een uur komt iedereen weer bij elkaar. Iedereen leest zijn of haar artikel voor.
  • Alle deelnemers pakken uit de artikelen van anderen minimaal 3 punten die aantrekkelijk zijn om op verder te gaan.

Bij een team van 6 personen krijg je dus 90 aantrekkelijke punten waarop je merk zich kan onderscheiden. Breng deze gezamenlijk terug tot 5 speerpunten voor je merk voor de komende 5 tot 10 jaar. Deze oefening is een eigen interpretatie op een oefening uit Kus de visie wakker van Hans van der Loo

Onze ervaring met de Journalist in de toekomst oefening

Deze oefening zorgt vaak voor een hoop commotie bij de deelnemers. De ene deelnemer vindt het namelijk heel leuk om te schrijven en de ander heeft er niets mee. Houd daar ook rekening mee met je tijdsplanning, het duurt altijd een aantal minuten voordat iedereen echt aan de slag gaat met deze oefening. Het leuke wat wij vaak merken bij deze oefening is dat de mensen die niets met schrijven hebben de oefening het leukste vinden. Het gaat namelijk helemaal niet om het schrijven, maar om na te denken over het bedrijf in de toekomst. Ze worden daarmee niet afgerekend of het artikel goed is, maar op de inhoud. En aan het einde van de oefening zie je vaak een blij team, omdat ze een beter beeld over hun merk in de toekomst hebben gekregen.

Droom-visualisatie

Met je merk heeft iedereen een toekomstdroom. Met de droom-visualisatie oefening ga je in verschillende groepen aan de slag met het visualiseren van de toekomstdroom van je merk. Zorg dat er voldoende witte vellen, stiften, tijdschriften en andere spullen zijn om te kunnen knippen en plakken. Het werkt als volgt:

  • Je verdeeld de groep in teams van 3 of 4 personen
  • Ieder team krijgt een wit vel waarmee ze hun gezamenlijke toekomstdroom op kunnen visualiseren. Dit mag getekend worden, dit mag met een moodboard. Maar beperk te creativiteit niet. Willen ze een video maken, laat het dan vooral vrij! Zolang het maar gaat over het visualiseren van de toekomstdroom en niet over het in tekst te vatten hiervan.
  • Ieder team presenteert aan het einde van de oefening de toekomstdroom voor jullie merk. De presentatie (en dus ook de visualisatie) moet antwoord geven op de volgende vragen:
    • Hoe ziet ons bedrijfspand (merkpand) er over 20 jaar uit?
    • Wat hebben we bereikt als merk op maatschappelijk gebied?
    • Wat voor medewerkers werken er voor ons merk? En hoeveel zijn dat er dan?
    • En waarom zouden medewerkers hier graag willen werken?
    • Leveren we nog steeds dezelfde producten, of hebben we daar andere ideeën over?
    • Wat of wie zijn de klanten van dat moment?
    • Wat is het imago van ons merk op dat moment in de markt én in de samenleving?
  • Gebruik de visualisaties van de toekomstdromen voor de gezamenlijke ambitie van jullie merk. Waar zitten de overeenkomsten van alle visualisaties?

Onze ervaring met de Droom-visualisatie oefening

Deze oefening vinden wij altijd heel leuk om te faciliteren, omdat het mensen laat dromen over wat zij leuk vinden. Met deze oefening zie je direct verschillen in de mensen in je team. De één kan heel goed dromen en dit visualiseren, de andere heeft er wat meer moeite mee. Vaak komt dit omdat ze de dromen niet durven uit te spreken Maar met een aantal vragen kun je iedereen op de rit krijgen en worden juist de teams onderling enorm gestimuleerd om hun dromen voor je merk uit te spreken en een beeld te geven. En dat helpt het hele bedrijf verder.

Businessmodellen schetsen

Het innoveren van je businessmodel is onmisbaar in een strategisch beleid van je merk. Met deze oefening maak je een begin met het innoveren van je businessmodel. Voor deze oefening is het belangrijk dat je de merkidentiteit helder hebt, dat je kennis hebt van het Business Model Canvas en dat je heel goed weet welke klanten je wilt bedienen. Vervolgens ga je als volgt aan de slag:

  • Je verdeelt de groep op in teams van 2 of 3 personen, iedere groep ontvangt drie stuks van het Business Model Canvas (deze is hier te downloaden)
  • Je kiest één klantsegment uit waar je nieuwe businessmodellen voor wilt ontwikkelen
  • Elk team krijgt 45 minuten de tijd om 3 nieuwe businessmodellen te ontwerpen voor deze klantgroep. Vanuit marktinformatie en ervaringen met de klanten gaan de teams nadenken over nieuwe waardeproposities, wat de klant nodig heeft, nieuwe verdienmodellen, nieuwe distributiemogelijkheden, enzovoort. Door nieuwe businessmodellen te schetsen van scratch af aan, zit je huidige businessmodel niet in de weg.
  • Presenteer de businessmodellen aan elkaar en bekijk welke elementen van de nieuwe businessmodellen interessant genoeg zijn om verder te ontwikkelen. Schrijf deze op om in de nabije toekomst uit te werken.

Deze oefening is gebaseerd op een oefening uit het boek Business Model Generatie van Alexander Osterwalder.

Onze ervaring met businessmodellen schetsen

Deze oefening is voor ieder team en iedere organisatie goed. Ook al ben je niet direct bezig met het innoveren van je businessmodel, is het goed voor de gehele organisatie om inzicht te krijgen in het businessmodel en deze te doorgronden. Vaak merken wij als teams hiermee bezig zijn, dat de eerste ideeën om het businessmodel te verbeteren al ontstaan. Het leuke is dat ze hun eigen rol in het geheel hierin heel duidelijk gaan zien en daardoor ook de waarde die zij toevoegen aan de klant én de organisatie helder krijgen. Dus ook al ga je niet (direct) aan de slag met businessmodel-innovatie, dan is deze oefening goed om ieder jaar met een team uit te voeren.

Topoefeningen voor je inspiratiedag

Voor de inspiratiedag met je team heb je leuke spellen en oefeningen nodig die je helpen om uit de huidige situatie van je merk te komen. Deze oefeningen moeten je laten nadenken over je merk, op welk vlak dan ook. Oefeningen die wij regelmatig met onze klanten doen zijn:

Televisiezender-spel

Ieder merk dat aan de slag wil met marketing, moet nadenken over de content die zij gaan maken. Een oefening om daar meer gang in te brengen is het spel televisiezender waarin je letterlijk een televisiezender gaat ontwikkelen voor je merk. Het werkt als volgt:

  • Je verdeelt de groep in 3 teams
  • Ieder team krijgt een format toebedeelt die zij moeten invullen. De drie hoofdformats zijn een talkshow op de zender, een serie en een maatschappelijk programma. Je kunt uiteraard ook zelf formats bedenken.
  • Ieder team gaat aan de slag om het format uit te werken in een krachtig format voor jullie televisiezender. Zo bedenk je voor het talkshow-format wie de presentator is, welke gasten er komen en welke rubrieken er in de show aanwezig zijn. Voor de serie ga je na over hoe je het merkverhaal omzet in een serie, welke hoofdrolspelers er zijn, welk genre het is en in welk decor het wordt opgenomen. De teams werken dit uit op een manier die bij hen past, dit mag een collage zijn, een moodboard, een tekening of een andere vorm.
  • De formats worden gepresenteerd aan elkaar, zodat de televisiezender helder wordt voor iedereen.
  • Haal uit de gepresenteerde formats ideeën en concrete formats die jullie kunnen inzetten voor de marketing van je merk.

Onze ervaring met het Televisiezender-spel

Voor ieder merk dat iets met content wil gaan doen is dit spel ideaal. Het is zo leuk om mensen creatief bezig te laten zijn met de verhalen van het merk. Juist door het vanuit een ander perspectief (een televisiezender) te benaderen zien we nieuwe ideeën komen, omdat er geen belemmeringen zijn. Men weet toch vaak dat de televisiezender er nooit gaat komen, waardoor ze op dat moment nog niet nadenken of het idee wel binnen het budget past. Door op het laatst pas de verbinding te leggen met de marketinginzet van jullie merk zie je de creativiteit doorgezet worden.

Feelgood-verhaal

De oefening Feelgood-verhaal laat je nadenken over de waarde van je merk. Je gaat een feelgood-verhaal vertellen over de ideale toekomst voor je klant. Hierin staat uiteraard de waarde van je merk centraal. Het werkt als volgt:

  • Je verdeelt de groep in teams van 3 of 4 personen en ze krijgen meerdere grote witte vellen en stiften mee.
  • Ieder team gaat in een afzonderlijke ruimte aan de slag met de ideale toekomst voor hun klant. Ze mogen hierin niet nadenken vanuit het bedrijf, maar alleen vanuit de klant. Ze moeten het allemaal eens worden over de ideale toekomst.
  • Vervolgens krijgen ze de tijd om een serie aan tekeningen te maken waarin het feelgood-verhaal wordt verteld.
  • Ieder team vertelt het verhaal van hun klant aan de andere teams.
  • Aan het eind leg je de link met jullie merk: Wat kunnen jullie bijdragen aan het leven van de klant, zodat je tot deze ideale toekomst komt? Waar moeten jullie op gaan richten om dit voor elkaar te krijgen?

Deze oefening is gebaseerd op het spel storyboarden uit het boek Gamestorming van Dave Gray.

Onze ervaring met het Feelgood-verhaal

Deze oefening is vooral goed voor organisaties en teams die samen nog geen duidelijk beeld hebben over de toekomst. Door deze oefening merken we dat de afzonderlijke teams echt moeten samenwerken en nadenken over de toekomst. In deze oefening is het belangrijk dat jij als facilitator scherpe vragen stelt aan de teams, omdat ze op het begin vooral in the comfort zone blijven denken. Door de teams af en toe op een ander spoor te zetten help je het proces verder. De uitkomsten uit deze oefening zijn heel verschillend. Het ene team is heel creatief en heeft een heel mooi verhaal staan, het andere team is minder creatief maar kan wel goed uitleggen wat ze voor ogen hebben. Maar de presentaties zijn niet het belangrijkste, maar vooral de dialoog achteraf, waarin alle deelnemers de ideeën en vergezichten met elkaar bespreken.

Productontwerp

Dit is een leuke oefening om de communicatie over je product of dienst te verbeteren én het onderscheidend in de markt te zetten. Met deze oefening ga je letterlijk een productverpakking ontwerpen voor je product of dienst. Helemaal wanneer je een dienst verkoopt is dit een interessante oefening. Je gaat als volgt te werk:

  • Je verdeeld de groep in 3 teams, ieder team krijgt stiften, magazines en één grote doos mee.
  • Ieder team gaat afzonderlijk voor één product of dienst de productverpakking maken. De verpakking moet zo in elkaar zitten dat het opvalt in het schap tussen de concurrenten, moet de aandacht trekken en het moet duidelijk zijn waarom je het product wilt kopen. Dit is helemaal interessant als je een dienst verkoopt, omdat je het dan beeldend maakt.
  • Zet de drie product-verpakkingen naast elkaar neer en probeer – wanneer het mogelijk is – iemand die niet is betrokken bij het proces de verpakkingen te beoordelen. Wat is de mening van diegene over de verpakkingen? Wat wordt er verkocht en wat is de waarde ervan?
  • Gebruik zowel de verpakkingen als de mening van de leek voor de vertaling richting de communicatie van je product/ dienst. Wat moet er verbeterd worden in deze communicatie om het nog meer onderscheidend te maken?

Deze oefening is vrije interpretatie op het spel Ontwerp de Doos uit het boek Gamestorming van Dave Gray.

Onze ervaring met de oefening Productontwerp

Als je met deze oefening aan de slag gaat, bereid je dan voor op veel vragen. Je haalt alle deelnemers namelijk enorm uit hun comfortzone. Vooral wanneer je organisatie diensten verkoopt is het lastig om de verbinding te leggen met een productverpakking. Maar juist dat maakt het zo leuk! Neem voor deze oefening ruim de tijd, want de tijd hebben de teams nodig om echt met de opdracht bezig te zijn. Als ze eenmaal aan de slag gaan, zie je mooie dialogen op gang komen en zijn ook de uitkomsten erg bruikbaar.

Bioscoop-oefening

Wil je meer inzicht krijgen in de commerciële vaardigheden van de leden van je team, dan is de bioscoop-oefeningen interessant. Deze oefening hebben we zelf een keer van een klant gehoord en een aantal keer toegepast en is erg interessant. Het gaat als volgt:

  • Laat ieder teamlid nadenken over de bioscoop die het dichtste in de buurt zit. Bedenk grof welke inkomsten zij maken in een gemiddelde week. Laat ze dit op papier zetten en laat iedereen hun gedachten uiten.
  • De volgende stap is dat ieder lid fictief voor één zaterdag de bioscoop mag runnen. Ze krijgen daarbij de opdracht om de winsten op die dag zo hoog mogelijk te laten worden. Ieder teamlid mag bedenken wat zij zouden doen. Dit presenteren ze aan elkaar.

Onze ervaring met de bioscoop-oefening

Naar aanleiding van een gesprek met onze klant kwamen we op deze oefening en we zijn hem erg dankbaar. In de gevallen waarin we deze oefening inzetten zien we interessante uitkomsten en leggen ze snel al de verbinding naar hun eigen organisatie, al is dat niet eens de bedoeling van deze oefening.

De Case-oefening

Om de manier van omgaan met je klanten te evalueren en aan te scherpen is de case-oefening een interessante manier. Je pakt een case uit een andere branche, en je gaat als klantservice-team die case oplossen. Je gaat als volgt te werk:

  • Je verdeelt de groepen in 3 teams.
  • Ieder team krijgt dezelfde case voorgeschoteld: Er komt een klacht binnen. Jij verzint de case. Dit kan bij een woonwinkel zijn, bij de supermarkt of bij een verzekeraar. Het team moet in de schoenen van de klantenservice van die organisatie gaan staan en de case oplossen. Ze presenteren de oplossingen aan elkaar.
  • Nu vervolgt een tweede case, weer uit een andere branche. Je volgt dezelfde werkwijze.
  • De laatste case die ze als team bespreken, is een case die jullie zelf hebben meegemaakt in het team of in de organisatie. Hoe zou je – naar aanleiding van de oplossingen in de andere cases – met deze case omgaan? Hoe kun je dit klantgericht oplossen?
  • Leer vanuit deze cases hoe je de protocollen kunt aanpassen om de klachten beter op te lossen.

Onze ervaring met de case-oefening

Deze oefening is zeer interessant, wat wij vaak merken is dat teams bij de cases uit de andere branches erg vrijgevig zijn én vaak dingen weggeven. Wanneer er een case uit hun eigen organisatie komt, dan komen er allerlei regels en protocollen aan te pas en is de vrijgevigheid weg. De spiegel die dan wordt voorgehouden is erg interessant. We hebben al een aantal keer meegemaakt dat door dit spel een aantal regels zijn veranderd in het voordeel van de klant, omdat ze de regels niet vonden passen bij hun kernwaarden.

Aan de slag met je strategie- of inspiratiesessie!

Met deze oefeningen kun je aan de slag om je strategiesessie of inspiratiesessie in te kleden. Zorg ervoor dat degene die het faciliteert niet deelneemt aan deze oefeningen, omdat je dan een dubbelrol speelt. Als facilitator moet je buiten het team blijven, zodat je het overzicht houdt en de teams een spiegel kunt voorhouden. Onbewust kun je toch een voorkeur voor je eigen ideeën vormen die je met een team hebt bepaald.

Algemene tip: Voor het einde van je strategiesessie is het handig om alle ideeën en acties om te zetten in een actieplan. Schrijf alle taken bij elkaar op, voeg ze samen tot een aantal projecten en formeer vanuit de groep projectteams die met deze projecten aan de slag gaan. Nog te vaak merken we dat veel bedrijven na de strategie- of inspiratiedag doorgaan met de waan van de dag en dat er maar weinig veranderd.

Heb je hulp nodig bij het voorbereiden van de sessie? Neem dan gerust contact op, we helpen je graag! Of bekijk onze strategie- en inspiratiesessies waarmee we jouw dag faciliteren!

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.