Sunt: Bananen reddende helden
Heldenmerken zijn er in vele soorten en maten. We geven graag de betekenisvolle voorbeelden waar jij inspiratie uit kunt halen. Deze week bespreken we de bananen reddende helden van Sunt.
De start: Miljoenen bananen in de prullenbak
Laura Hoogland heeft Sunt in 2019 opgericht. Ze heeft al haar spaargeld gestoken in het redden van miljoenen bananen. Ze moeten niet gered worden omdat ze niet lekker zijn, maar omdat ze niet voldoen aan de uiterlijke standaarden van de huidige industrie. Daar moest verandering in komen.
Bananenbrood als makkelijke instap
Sunt redt deze bananen vanaf het begin door er bananenbrood van te maken. Ieder bananenbrood redt minimaal 1 banaan. Inmiddels zijn er meerdere producten bijgekomen. In deze producten zijn geen onnodige toevoegingen bijgevoegd. Dat maakt het brood extra lekker (en gezond). Met deze producten zorgen zij ervoor dat de consument een échte rol kan spelen in redden van bananen. En het is makkelijk: Je koopt een bananenbrood.
“Eén van de initatieven om meer impact te maken is de Bananenfabriek van Sunt”
Flinke groei
Sinds de start is Sunt flink gegroeid. Inmiddels telt het bedrijf minstens 400 verkooppunten in Nederland en België. Zo ligt het o.a. bij Albert Heijn in de schappen. Met ludieke campagnes hebben zij deze groei bewerkstelligt. Zoals het openen van de eerste Bananenbar in Europa. Mensen konden hier hun ‘oude banaan’ inleveren in ruil voor een gratis bananenbrood. Van die oude bananen maakten zij weer nieuwe bananenbroden. Hiermee haalden ze landelijke media en dat zorgde voor meer bewustwording omtrent het probleem.
Eigen bananenfabriek
Sunt wil graag internationaal groeien tot een merk met internationaal aanzien. Eén van de initatieven om meer impact te maken is de Bananenfabriek van Sunt. In een interview met deOndernemer gaf Hoogland hierbij aan: “De bananen die in Europese havens worden afgekeurd redden het niet meer om groen de supermarkt te bereiken, maar zijn nog perfect voor consumptie”. Daardoor kunnen ze samenwerken met veel importeurs van bananen en daarmee de keten van binnenuit verbeteren.
Op termijn willen ze de bananen niet alleen omzetten in grondstoffen voor hun eigen producten, maar ook voor producten van anderen.
Sunt: Bananen reddende helden

Heldenmerken zijn er in vele soorten en maten. We geven graag de betekenisvolle voorbeelden waar jij inspiratie uit kunt halen. Deze week bespreken we de bananen reddende helden van Sunt.
De start: Miljoenen bananen in de prullenbak
Laura Hoogland heeft Sunt in 2019 opgericht. Ze heeft al haar spaargeld gestoken in het redden van miljoenen bananen. Ze moeten niet gered worden omdat ze niet lekker zijn, maar omdat ze niet voldoen aan de uiterlijke standaarden van de huidige industrie. Daar moest verandering in komen.
Bananenbrood als makkelijke instap
Sunt redt deze bananen vanaf het begin door er bananenbrood van te maken. Ieder bananenbrood redt minimaal 1 banaan. Inmiddels zijn er meerdere producten bijgekomen. In deze producten zijn geen onnodige toevoegingen bijgevoegd. Dat maakt het brood extra lekker (en gezond). Met deze producten zorgen zij ervoor dat de consument een échte rol kan spelen in redden van bananen. En het is makkelijk: Je koopt een bananenbrood.
“Eén van de initatieven om meer impact te maken is de Bananenfabriek van Sunt”
Flinke groei
Sinds de start is Sunt flink gegroeid. Inmiddels telt het bedrijf minstens 400 verkooppunten in Nederland en België. Zo ligt het o.a. bij Albert Heijn in de schappen. Met ludieke campagnes hebben zij deze groei bewerkstelligt. Zoals het openen van de eerste Bananenbar in Europa. Mensen konden hier hun ‘oude banaan’ inleveren in ruil voor een gratis bananenbrood. Van die oude bananen maakten zij weer nieuwe bananenbroden. Hiermee haalden ze landelijke media en dat zorgde voor meer bewustwording omtrent het probleem.
Eigen bananenfabriek
Sunt wil graag internationaal groeien tot een merk met internationaal aanzien. Eén van de initatieven om meer impact te maken is de Bananenfabriek van Sunt. In een interview met deOndernemer gaf Hoogland hierbij aan: “De bananen die in Europese havens worden afgekeurd redden het niet meer om groen de supermarkt te bereiken, maar zijn nog perfect voor consumptie”. Daardoor kunnen ze samenwerken met veel importeurs van bananen en daarmee de keten van binnenuit verbeteren.
Op termijn willen ze de bananen niet alleen omzetten in grondstoffen voor hun eigen producten, maar ook voor producten van anderen.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.