Ben jij een accountant die betrouwbaar is? Of ben je een verzekeraar die voor je klaar staat? Dan doe je aan een vanzelfsprekendheid. Voornamelijk in de omschrijving van een bedrijf of de kernwaarden zien we nog al vaak dat er beweringen worden gedaan die zo vanzelfsprekend zijn, dat het totaal geen toegevoegde waarde is. Een betrouwbare accountant is wel het minst wat je mag verwachten. Andere accountants zeggen ongetwijfeld precies hetzelfde, waardoor jouw bewering totaal geen waarde heeft.
Een verzekeraar die voor je klaar staat? Dat mag je toch wel hopen van een bedrijf waar je iedere maand een premie voor betaald. Door deze vanzelfsprekendheden te verwerken in je communicatie kill je eigenlijk de identiteit van je merk. Je laat niet zien wie je écht bent, maar beweegt met iedereen mee in de markt.
Een kleine oefening: Pak eens je eigen site erbij. Ga om één van de belangrijkste pagina’s van je website staan. Als we deze pagina alleen de huisstijl van een concurrent zouden geven, kloppen de inhoud van de pagina dan nog? Zo ja, dan doe je aan vanzelfsprekendheid.
Een paar andere voorbeelden van vanzelfsprekendheid:
- Een deskundige bank;
- Een persoonlijk HR-adviseur;
- Een professioneel uitzendbureau;
- Een betrokken ICT-dienstverlener.