Dan rijst ongetwijfeld bij je de vraag: Is het volgens jullie ook onzin? Ja en nee. Volgens ons is je visie en missie erg belangrijk. Het is namelijk de identiteit van je merk. Zie een merk dan ook als mens. Ieder mens heeft een identiteit, zo ook ieder merk. Als mensen zijn we vaak jaren op zoek om onze eigen identiteit te ontdekken of naar buiten te laten gaan. Dat is ook vaak zo bij merken. Het omschrijven van de identiteit gebeurt vaak in de visie en missie. Daarbij is de visie de kijk van je merk op de wereld, de omgeving en de markt. De missie is de grote opdracht van je merk om de visie te realiseren.
Waarom is het dan toch onzin? We vinden het onzin als je als merk een visie en missie gaat formuleren om er vervolgens niets mee te doen. Als je de missie niet omzet in concrete acties die de mensen in je organisatie kunnen zetten, dan heeft het geen zin. Dan is de visie en missie complete onzin.
Lees ook: Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties