Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
We leven middenin een betekenisrevolutie. Een revolutie waarin merken en organisaties inzetten op betekenis. Alleen zijn er ook steeds meer organisaties die zeggen dat ze dat doen, maar meer aan purposewashing doen. Ze zeggen dat ze duurzaam zijn, maar dit is alleen beeldvorming. In dit artikel gaan we in op duurzaamheid en PLUS.
Voordat we verder gaan is het goed om in te gaan op wat purpose washing precies inhoudt. Met purpose washing (of green washing) presenteer je jezelf als merk met een hoger doel, maar in werkelijkheid opereer je vooral voor eigen gewin. Daarnaast wordt de term ook gegeven aan bedrijven die hun claim maar deels waarmaken. De laatste jaren komen deze termen steeds meer in het nieuws, omdat het de geloofwaardigheid van marketinguitingen onderuit haalt.
Nu leggen we de focus op de PLUS. PLUS is een supermarktketen met meer dan 200 winkels in Nederland. Als missie hebben zij om een duurzame bedrijfsvoering te voeren waarin de focus ligt op goed eten en de klant centraal staat.
Ze communiceren dus dat ze zich richten op duurzaamheid en goed eten. Maar is dit wel echt zo?
Onderzoeksstichting Questionmark bracht in 2021 een Superlijst Groen 2021 uit. Zij concludeerden dat supermarktketens te weinig doen om duurzame voeding te stimuleren. Zo doen de 8 grootste supermarkten nog te weinig aan het verminderen van de vleesconsumptie. Uit dit onderzoek blijkt ook dat PLUS in de middenmoot zit op de duurzaamheidsscore. Niet echt een voorlopersrol dus.
Wat vooral opmerkelijk is de rol van PLUS in de week van ‘Zonder vlees en zuivel’. Deze loopt van 7 t/m 13 maart 2022. Wat opvalt is dat alle supermarkten groots uitpakken met deze week. Je kunt daarbij denken: ‘Zij zijn goed bezig!’. Maar is het niet meer purposewashing? Omdat de week zonder vlees en zuivel de laatste jaren aan bekendheid heeft gewonnen, willen ze graag laten zien dat ze ook goed bezig zijn.
Dus alle vlees- en zuivelvervangers zijn tijdens deze week in de aanbieding. Als supermarkt met de missie om een duurzame bedrijfsvoering te voeren én de klant centraal te zetten, lijkt het dan logisch om in deze week geen vlees te promoten. Maar niets is minder waar, middenin de folder staan minimaal 8 acties met vlees en gevogelte. Iets wat ik persoonlijk niet snap, wanneer je wil voorop lopen op het gebied van duurzaamheid. Dan is deze week juist een mooie week om je klanten op te voeden, toch?
Nu doet iedere supermarktketen hieraan mee, dus denk je nu: ‘Waar maak je je druk om?’.
Het gaat mij vooral om in het hoofd te kruipen van de mensen die zo’n folder in elkaar zetten en daar de beslissingen over nemen. Ik zie letterlijk de logica er niet van in. Waar je een missie hebt en je kent je doelgroep (voor de Plus de mensen die duurzaamheid een warm hart toe dragen) dan is het tijd om je domein te claimen. Plus wil graag de beste en duurzaamste supermarkt zijn. Om dit te claimen kun je met campagnes, acties, nieuwe producten, productkeuzes, etc. je de vlag in jouw domein zetten. De week zonder vlees en zuivel is ook zo’n mooi moment om het domein voor PLUS te claimen. Dit hebben ze helaas niet gedaan.
Het lijkt hiermee erg op purpose washing. Wellicht niet in de vorm waarop Shell het jarenlang heeft gedaan. Maar je begint wel aan de oprechte intenties te twijfelen.
We leven middenin een betekenisrevolutie. Een revolutie waarin merken en organisaties inzetten op betekenis. Alleen zijn er ook steeds meer organisaties die zeggen dat ze dat doen, maar meer aan purposewashing doen. Ze zeggen dat ze duurzaam zijn, maar dit is alleen beeldvorming. In dit artikel gaan we in op duurzaamheid en PLUS.
Voordat we verder gaan is het goed om in te gaan op wat purpose washing precies inhoudt. Met purpose washing (of green washing) presenteer je jezelf als merk met een hoger doel, maar in werkelijkheid opereer je vooral voor eigen gewin. Daarnaast wordt de term ook gegeven aan bedrijven die hun claim maar deels waarmaken. De laatste jaren komen deze termen steeds meer in het nieuws, omdat het de geloofwaardigheid van marketinguitingen onderuit haalt.
Nu leggen we de focus op de PLUS. PLUS is een supermarktketen met meer dan 200 winkels in Nederland. Als missie hebben zij om een duurzame bedrijfsvoering te voeren waarin de focus ligt op goed eten en de klant centraal staat.
Ze communiceren dus dat ze zich richten op duurzaamheid en goed eten. Maar is dit wel echt zo?
Onderzoeksstichting Questionmark bracht in 2021 een Superlijst Groen 2021 uit. Zij concludeerden dat supermarktketens te weinig doen om duurzame voeding te stimuleren. Zo doen de 8 grootste supermarkten nog te weinig aan het verminderen van de vleesconsumptie. Uit dit onderzoek blijkt ook dat PLUS in de middenmoot zit op de duurzaamheidsscore. Niet echt een voorlopersrol dus.
Wat vooral opmerkelijk is de rol van PLUS in de week van ‘Zonder vlees en zuivel’. Deze loopt van 7 t/m 13 maart 2022. Wat opvalt is dat alle supermarkten groots uitpakken met deze week. Je kunt daarbij denken: ‘Zij zijn goed bezig!’. Maar is het niet meer purposewashing? Omdat de week zonder vlees en zuivel de laatste jaren aan bekendheid heeft gewonnen, willen ze graag laten zien dat ze ook goed bezig zijn.
Dus alle vlees- en zuivelvervangers zijn tijdens deze week in de aanbieding. Als supermarkt met de missie om een duurzame bedrijfsvoering te voeren én de klant centraal te zetten, lijkt het dan logisch om in deze week geen vlees te promoten. Maar niets is minder waar, middenin de folder staan minimaal 8 acties met vlees en gevogelte. Iets wat ik persoonlijk niet snap, wanneer je wil voorop lopen op het gebied van duurzaamheid. Dan is deze week juist een mooie week om je klanten op te voeden, toch?
Nu doet iedere supermarktketen hieraan mee, dus denk je nu: ‘Waar maak je je druk om?’.
Het gaat mij vooral om in het hoofd te kruipen van de mensen die zo’n folder in elkaar zetten en daar de beslissingen over nemen. Ik zie letterlijk de logica er niet van in. Waar je een missie hebt en je kent je doelgroep (voor de Plus de mensen die duurzaamheid een warm hart toe dragen) dan is het tijd om je domein te claimen. Plus wil graag de beste en duurzaamste supermarkt zijn. Om dit te claimen kun je met campagnes, acties, nieuwe producten, productkeuzes, etc. je de vlag in jouw domein zetten. De week zonder vlees en zuivel is ook zo’n mooi moment om het domein voor PLUS te claimen. Dit hebben ze helaas niet gedaan.
Het lijkt hiermee erg op purpose washing. Wellicht niet in de vorm waarop Shell het jarenlang heeft gedaan. Maar je begint wel aan de oprechte intenties te twijfelen.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan: